handdator

Visa fullständig version : NSAID och vätskeretention?


Tolkia
2006-08-10, 07:47
Är det någon som har något att säga om vätskeretention i samband med intag av NSAID? Jag vet att det är en möjlig biverkning, men jag tänkte att någon kanske har personliga erfarenheter/åsikter eller liknande att dela med sig av? Jag blev rekommenderad att käka lite (eg. Voltaren, men har istället tagit Naproxen för att det fanns till hands och är – tror jag – lite snällare mot magen än Mördarvoltaren) för att dämpa en eventuell irritation i mina bråkande (snedbelastande) knän, men jag tänker nu efter en vecka göra ett uppehåll just för att jag misstänker att jag håller en massa vatten (så pass mycket att det syns på t.ex. fotleder och på hur jag får märken av – lös – strumpresår etc., inte bara någon allmän känsla alltså) och att det kan bero på det.

Opinions, anyone?

Beast
2006-08-10, 10:56
Nsaid's suck helt enkelt och det är något man ska akta sig för då proteinsyntesen stannar upp helt under dess verksamma tid i kroppen.

Lizard
2006-08-10, 13:04
Aldrig hört förut...?!...kollar upp vid tillfälle.
För att minska vätsketrycket så kanske.....(klickisen) (http://www.minosel.se/)?

Lizard

Tolkia
2006-08-10, 13:04
Nsaid's suck helt enkelt och det är något man ska akta sig för då proteinsyntesen stannar upp helt under dess verksamma tid i kroppen.
Nåja, det var väl kanske att överdriva lite. Vad som sucks är däremot magkatarr och underben som trädstammar.

Lizard: :D

jwzrd
2006-08-10, 13:06
Njurproblem? :/

Tolkia
2006-08-10, 13:08
Edit (ja, det är ju bra att man hinner skriva det man skall inom två minuter ...): Jag vet faktiskt inte om det gäller alla typer av NSAID eller bara vissa (bara därför skulle det inte förvåna mig ett dugg om just naproxen inte är en av dessa "vissa").

(jag kanske bör påpeka att "trädstammar"i förra inlägget väl kanske mer beskriver känslan än svullnadens omfattning ... ;) )

Lizard
2006-08-10, 13:11
Tolkia, klickisen var seriös. Sajten launchas enligt nedräknaren. Trodde du jag skojjade? :em:

Tolkia
2006-08-10, 13:49
Nä, jag tyckte bara att det var lite kul (Du jobbar med åtminstone typ det där, va? Gissning utifrån diverse diskussioner om natriumklorid kontra annat salt). F.ö. skulle min chef, om jag ställt frågan på jobbet (vilket inte skulle verka så konstigt som man kanske tror) GENAST ha ylta "SLUTA SALTA ...!" eftersom han tycker att jag saltar rent fasansfullt mycket. Å andra sidan är han av typen som tycker att all mat som smakar mer än Sempers frikadeller är för stark, så jag vet inte om jag håller med om den saken (njurar och hjärta är det inget fel på).

skaparn
2006-08-10, 14:43
Tolkia, klickisen var seriös. Sajten launchas enligt nedräknaren. Trodde du jag skojjade? :em:

Nu fattar jag ingenting.

I och för sig, väntar jag 32 timmar med att salta, och sedan besöker sidan igen, bara för att se att räkneverket böjat om på 32 timmar, då har jag ju kraftigt skurit ner på saltet.

Eller är det någon sorts saltersättning som kommer att presenteras, ja? Säg ja, snälla! Jag älskar salt mat. Salt gröt. Salt smör.

Edit: Det stod 32 dagar, ja då kommer jag ju definitivt ha skurit ned på saltet...

Tolkia
2006-08-10, 14:51
Jag har fortfarande intel yckats lära mig hur man länkar till ensaka poster, men läs den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65230&highlight=salt)tråden.

Yankeee
2006-08-10, 14:51
Jag har fortfarande intel yckats lära mig hur man länkar till ensaka poster, men läs den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65230&highlight=salt)tråden.

Tryck på numret som är uppe till höger på varje post.

#10 på ditt inlägg t.ex

Lizard
2006-08-10, 17:22
Nu fattar jag ingenting.

I och för sig, väntar jag 32 timmar med att salta, och sedan besöker sidan igen, bara för att se att räkneverket böjat om på 32 timmar, då har jag ju kraftigt skurit ner på saltet.

Eller är det någon sorts saltersättning som kommer att presenteras, ja? Säg ja, snälla! Jag älskar salt mat. Salt gröt. Salt smör.

Edit: Det stod 32 dagar, ja då kommer jag ju definitivt ha skurit ned på saltet...
Darling Skaparn, det är mitt klumpedunsiga försök till smygreklam. Men, precis som du uppfattat det så kommer besökaren att slippa dåligt samvete per automation om 32 dagar :D

Lizard

skaparn
2006-08-12, 09:26
Darling Skaparn, det är mitt klumpedunsiga försök till smygreklam. Men, precis som du uppfattat det så kommer besökaren att slippa dåligt samvete per automation om 32 dagar :D

Lizard

Ahh, bara 30 dagar kvar nu. Längtar...

Jag har fortfarande inte riktigt förstått, sluta tala i gåtor. Om det nu är en sorts ersättning till salt, har du testat den? Gott?

Argh, jag känner mig som frågvis treåring kombinerat med en ortorektisk kolomedlem som frågar efter vilken halva av varje minut man har bästa proteinupptaget.

Tolkia
2006-08-12, 09:31
Skaparn: Här (igen)! (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1414378&postcount=8)

(snyggare citerat denna gång)

skaparn
2006-08-12, 09:36
Skaparn: Här (igen)! (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1414378&postcount=8)

(snyggare citerat denna gång)


Ahh, man tackar, jag följde även din förra länk men fattade inte förr än nu. Det är väl lite väl mycket begärt att jag ska fatta det här mycket obfuskerade budskapet, va?

Prosmakade igår första batchen av nästa generations mineralsalt. Beräknas komma ut första veckan i September

Tolkia
2006-08-12, 09:43
Min gissning som svar på "gott eller inte?" är "godare än det mineralsalt som finns nu", eftersom den mindre roliga smaken på seltin & co. är något som brukar dyka upp varje gång de värda herrarna diskuterar salt. ;)

(hoppas att jag har rätt, f.ö., eftersom jag verkar ha samma smakpreferenser som du där))

Cilia
2006-08-12, 10:45
Jag fattar inte Lizards sida.
Jag är trög och behöver mer info

Tolkia
2006-08-12, 19:16
Jag fattar inte Lizards sida.
Jag är trög och behöver mer info
Det finns inget att fatta på den (mer än smygreklam för något som inte heller finns - än). Se länkade inlägg ovan.

Intressanta vändningar en tråd kan ta. :D

Lizard
2006-08-12, 19:40
Det finns inget att fatta på den (mer än smygreklam för något som inte heller finns - än). Se länkade inlägg ovan.

Intressanta vändningar en tråd kan ta. :D
Så riktigt så, och intressant att se att jag kommit så här långt i min dolda marknadsföring utan att bli bannad....än...:em:

Lizard

skaparn
2006-09-04, 13:25
Med sju dagar kvar är det dags att bumpa känner jag. Jag hoppas Lizard inser hur tungt ansvar det vilar på hans axlar, det här hoppas jag verkligen på som frälsning för den saltsugne som ändå vill hålla sig under 10g per dag.

Lizard
2006-09-04, 22:11
Den står i hylla såg jag redan i helgen. Alla smaker finns på Willys tror jag. ICA tar bara in neutral (minosel®) och inte Citrus Splash och African Roast. Tips är att skaka burken lite innan öppnandet eftersom mineralerna har lite olika volymvikt. Trots att vi blandat allt vad tygen håller så märkte jag på pre-launch-burkarna (delas ut till press mm) att det blev lite mer kalcium mot ytan. Jag vet inte om det är ett återkommande problem dock? Jag har uteslutande lagat mat med minosel® i ett par månader nu och jag tycker det fungerar bra. Henrik, som driver resturang Kalori, var helsåld på African Roast. Värst var det att dela ut prover på Body och Fitness mag - "slurp" sa det och sen var flera lådor borta :) Tjejerna på redax knyckte allt direkt. Vad gör man inte för att minska vätsketrycket...:)

Lizard

tomccc
2006-09-08, 10:21
Alla smaker finns på Willys tror jag.
På stora Willys i Uppsala fanns det då ingen minosel överhuvudtaget. Var där igår.

Lizard
2006-09-08, 10:56
Lugn bara lugn, det tar lite tid från att de blir listade, levererade och hamnar på centrallagret. Sen ska en säljare besöka handlaren (oftast) för att påvisa nyheten i listningen och efter det kan handlaren fundera över om produkten passar i sortimentmixen (här hjälper påstötningar från konsument). Först därefter så beställs de och sedan ska de levereras ut, packas upp och ställas, med rätt steck-kods-etikett i hyllan. Någonstans där mitt i processen ligger nog din Willys-handlare skulle jag gissa.

Lizard

skaparn
2006-09-08, 16:08
Lugn bara lugn, det tar lite tid från att de blir listade, levererade och hamnar på centrallagret. Sen ska en säljare besöka handlaren (oftast) för att påvisa nyheten i listningen och efter det kan handlaren fundera över om produkten passar i sortimentmixen (här hjälper påstötningar från konsument). Först därefter så beställs de och sedan ska de levereras ut, packas upp och ställas, med rätt steck-kods-etikett i hyllan. Någonstans där mitt i processen ligger nog din Willys-handlare skulle jag gissa.

Lizard

Det förstås. Mitt ICA hade det inte heller, så jag gick bärsärk och välte några kundvagnar.

Lizard
2006-09-08, 20:59
Det förstås. Mitt ICA hade det inte heller, så jag gick bärsärk och välte några kundvagnar.
:laugh:

Sverker
2006-09-09, 06:46
Så riktigt så, och intressant att se att jag kommit så här långt i min dolda marknadsföring utan att bli bannad....än...:em:

Lizard

Vi håller koll på dig. Sjäv tänker jag erbjuda dig att microniserat allt och snyggt agglomelera det för att undvika skiktning. Då kan ni skriv vetenskaligt formulerat på burken.

Lizard
2006-09-09, 10:17
Vi håller koll på dig. Sjäv tänker jag erbjuda dig att microniserat allt och snyggt agglomelera det för att undvika skiktning. Då kan ni skriv vetenskaligt formulerat på burken.
Men blir det inte bara ett tunnt damm av allt då? Att skapa kategorin "pudersalt" känns inte så angeläget? Salt går ju mer och mer (i Sverige) mot grova typer som fingras över eller kvarnas direkt på maten.

Sverker
2006-09-09, 10:29
Jo, det blir barnpuder ifall de skulle microniseras.
Men det går ju alltid att återfukta det och tillsätta lite lecithin så att det blir större fluffiga kristaller av det.

Lizard
2006-09-09, 10:45
mmm...*funderar*
I princip fungerar det så här; ju mer ingridienser där står i innehållsförteckningen desto svårare att sälja produkten. Detta uppkommer av att de allrasom flesta konsumenter tycker att varan ser "articifiell (="giftig") ut. Det där med lechitin kände jag inte till, ska be att få återkomma med det så fort jag har talat med ansvarig kemist på bolaget. Annars kan jag avslöja att vi initialt hade problem med att varan blev så fuktig att den blev lite geggig, som fuktig sand, under förvaring i burken. Det hela uppstod i att en av ingridienserna sög omgivande fukt något makalöst. Vi fann till slut en redan avfuktad variant av ingridiensen och lyckades därmed lösa det hela.

Igår när jag stekte kycklingen såg jag i ljuset från fläkten hur tunna flingor av kalciumet steg mot fläkten när jag saltade.

Sverker
2006-09-09, 13:36
Lecithin kommer säkert inte att fungera när jag tänker efter. Lecithinet fungerar när det gäller att agglomelera protein eller något annat som har lite fetare yta. Saltkristaller är något annat.