handdator

Visa fullständig version : Inför Vätternrundan 2007


Powerexpress
2006-08-09, 22:11
Tjenare fölk!

Hade då tänkt att cykla Vätternrundan 2007 på min nyköpta 1400 TREK.
Hur ska jag lägga upp träningen?

Några bra ben övningar man ska köra lite extra på gymet ;) ?

Är det något kosttillskott jag ska käka?

Olsson
2006-08-09, 23:46
Jag tycker du ska ut o cykla på din nya cykel istället för att flamsa runt på gymmet :D Styrketräna benen får du inte ut mkt av i cyklingen. Rygg och mage däremot kan vara bra att träna på gymmet så att du får en bra hållning på cyklen när du kör långt.

Peon
2006-08-10, 10:35
Är ingen expert men min erfarenhet är att en viss benstyrka är bra för en cyklist då jag känner riktigt biffiga killar som cyklar bra tider på vätternrundan (däremot är dom värdelösa på att springa). Men det är sant att det bästa sättet att träna är att cykla. Att komplettera cykelträningen med ett benpass i gymmet per vecka verkar rätt bra.

db
2006-08-10, 15:36
vätternrundan klarar man med vilken kropp som helst bara man har några mil i kroppen. vill man ner på låga tider tror jag man sparar mest på att att väga lite..

skaparn
2006-08-10, 15:57
Som sagt, vädligt lite finns att göra i skivstångslokalen förutom att kanske stärka upp hela kroppen för att må bra trots långa cykelpass. Benövningar kan visserligen förbättra din explosiva spurt, och det är bra när du ska tävla och vinna, men på Vättern lär det inte bli fråga om en klungspurt.

Angående tipset om att väga lite så är det helt klart bra att inte släpa på något i onödan, men samtidigt är Vätternrundan såpass platt att något kilo hit eller dit spelar föga roll. Cykeltröjan sitter däremot snyggare på en tanig överkropp än om du är biff.

Gimp
2006-08-11, 00:34
Precis som föregående talare skrev så är det bara att hoppa upp på cykeln och köra igång istället för att flamsa på gymmet. Jag kände visserligen obehag i ryggen till en början men det försvann med ökad mag- och ryggträning där jag gjorde så många reps som möjligt hela tiden utan vikter.

Under vintern rekomenderar jag spinning så klart. Enda problemet med spinning, märkte jag, är att rundtrampet blir sådär plus att man ibland inte pressar sig till 110% med motståndet om man är lite loj. Därför, så fort som vädret blir bättre och varmare ska du ut på cykeln och träna.

På tal om rundtrampet har jag ett jättebra tips. Koppla loss ena foten från pedalen och ställ dig i en lätt uppåtlutande backe och börja cykla med bara ett ben. Det gjorde under för mitt rundtramp i alla fall.

Kosttillskott är inte fel när du väl cyklar runt vättern såvida du inte vill stanna i Jönköping och äta korv med mos och sedan i Gränna (tror jag) för lasange. Det tar tid och är inte så jäkla optimalt om du inte är jättetrött och måste vila (men då är du tränat för lite). Glöm inte att ladda med kolhydrater innan, har du aldrig gjort det tidigare så var lite försiktig men det gör en jäkligt stor skillnad på prestationen.

Annars är det ganska platt men sista milen är jävliga och du kommer aldrig vilja göra om det fören du har kommit hem igen och glömt bort hur fruktansvärt ont du egentligen hade. :thumbup:

Lycka till!