handdator

Visa fullständig version : Angående lumpen och mönstringen. Tips sökes.


Windstalker
2006-08-09, 21:30
Hejsan

Nu har man blivit kallad till mönstring och funderingarna om lumpen börjar smyga sig på. Har dock efter en hel del övervägande kommit fram till att jag inte vill göra lumpen, trots att allmän värnplikt fortfarande råder. Så nu har jag en fråga; när man mönstrar, ska man då göra lite sämre ifrån sig på vissa styrkeprov dom har, eller genomskådar dom en? Dessutom, finns det någonting man kan säga till psykologen som gör att man "slipper" göra lumpen?
Är väl relativt välbyggd, och farsan tror stenhårt på att jag kommer få göra lumpen just av den anledningen, men vill som sagt inte.
Har kommit på lite egna saker jag skulle kunna säga till psykologen, men vill höra vad ni har för tips att ge innan jag skriver dem här. Finns kanske någon här som har gjort något för att slippa göra lumpen.

Tack på förhand

/Wind

willis
2006-08-09, 21:42
Att faila på hörseltestet var tillräckligt för att en kompis skulle slippa

Miiix
2006-08-09, 21:44
Det räcker med att säga att du inte vill.

Bönne
2006-08-09, 21:47
Säg att du har ont i knäna.


Men innan du gör det, kanske du bör tänka efter lite, varför vill du inte göra lumpen?

Ryckte in i slutet av Juli, första ledigheten nu. Hamnat med bra folk, bra kontakt direkt. Skjutigt skarpt med AK5, skrattat, svettats och fått bita ihop då man burit runt på svintung utrustning och bäddat sängen tills den är 100% perfekt för tusende gången.

Scratch89
2006-08-09, 21:49
Säg att du har ont i knäna.


Men innan du gör det, kanske du bör tänka efter lite, varför vill du inte göra lumpen?

Ryckte in i slutet av Juli, första ledigheten nu. Hamnat med bra folk, bra kontakt direkt. Skjutigt skarpt med AK5, skrattat, svettats och fått bita ihop då man burit runt på svintung utrustning och bäddat sängen tills den är 100% perfekt för tusende gången.
Var inte det tillräckligt med anledning till att man inte vill göra lumpen? :D

Loke
2006-08-09, 21:49
Jag sa till psykologen att jag inte tyckte det var så tragiskt när folk dog, och att jag därför aldrig hade kännt någon större sorg för att min pappa dog. Det tyckte hon var tillräckligt illa tydligen.

Bönne
2006-08-09, 21:53
Var inte det tillräckligt med anledning till att man inte vill göra lumpen? :DAbsolut inte, utmaningar, såväl fysiskt som psykiska stärker en. Att man dessutom får ut annat nöje kring det, gör bara det hela ännu bättre!

Är just nu väldigt nöjd med att jag antog utmaningen och börjar redan fundera på att söka till NBG.

Windstalker
2006-08-09, 22:01
Tack för alla snabba svar, uppskattas!

Bönne: Jo jag har verkligen tänkt igenom det. Det är så att jag vill satsa på mina studier och vill därför inte ta ledig ett år / plugga medan jag gör lumpen.

/Wind

krilleh
2006-08-09, 22:08
Räcker det inte att säga att man inte vill?

Var en kille som vägrade mönstringen och var tvungen att betala 400 kr. inte så farligt med andra ord.

Windstalker
2006-08-09, 22:13
Räcker det inte att säga att man inte vill?

Var en kille som vägrade mönstringen och var tvungen att betala 400 kr. inte så farligt med andra ord.


Räcker det verkligen?
Det var iofs en "baby boom" -89 vilket gör att det är ganska många som ska mönstra, så kanske kan räddas av det. Vill dock vara på den säkra sidan och få så mycket tips jag kan.

/Wind

Trance
2006-08-09, 22:32
Om jag skulle mönstra igen och vilja slippa så skulle jag säga någon av följande lögner(eller flera):

Fysiska
Ont i ryggen
Stora problem med benhinneinflammation
Ont i knän vid belastning
Hösnuva
Tinnitus
Hörseltestet

Psykiska:
Stora problem med att sova borta, råkar nästan i panik.
Deprimerad och är rädd för att göra lumpen
Vill verkligen inte göra lumpen, mår illa av att se blod och rädd för höga ljud.


Kör med allt så vetefan om de låter dig komma till andra dagen ens.

Johan86
2006-08-09, 22:40
ta en matta från golvet och rulla in dig i mattan och säg att du är en vårrulle.det var en som gjorde det.han fick åka hem direkt vad jag förstått:bow:

Timmi
2006-08-09, 22:44
"Jag vill inte" torde nog räcka nu för tiden, men spä på med något som egentligen inte går att kolla vid mönstringen. Som nån skrev, svårt att sova borta yadayadayada.

Hoppas på att alla baby boom 89:or är slappa/vill plugga vidare och sånt istället för att göra värnplikt så jag får

/Tim

ManuelIT
2006-08-09, 22:45
Jag mönstra 3 år sedan, jag sa bara att jag inte ville göra det så slapp jag. det är rätt lätt att slippa, ditt säkraste kort är att säga att du är deprimerad, har ångest, social fobi osv. till psykologen.

en kompis till mig fick göra lumpen (och han ville) men blev deprimerad (på riktigt) under utbildningen och han fick snacka en tjugo minuter med en psykolog sen var det bara att packa ihop och dra hem, inget mer med det.

Windstalker
2006-08-09, 23:44
Om jag skulle mönstra igen och vilja slippa så skulle jag säga någon av följande lögner(eller flera):

Fysiska
Ont i ryggen
Stora problem med benhinneinflammation
Ont i knän vid belastning
Hösnuva
Tinnitus
Hörseltestet

Psykiska:
Stora problem med att sova borta, råkar nästan i panik.
Deprimerad och är rädd för att göra lumpen
Vill verkligen inte göra lumpen, mår illa av att se blod och rädd för höga ljud.


Kör med allt så vetefan om de låter dig komma till andra dagen ens.

Tror du inte man måste ha belägg för detta i form av läkarintyg?

/Wind

Nejv
2006-08-10, 00:15
Jag slapp pga. min tinnitus. Slapp mönstra över huvud taget faktiskt. Ville egentligen, bara för att se vad jag fick för resultat (tävlingsmänniska som man är). Dessvärre hamnade mönstringen dagen efter min bal så det var ju inte så populärt då! :P

Wopper
2006-08-10, 01:47
Vilka lata frökenfasoner. Kan man göra lumpen varför ska man då inte göra den. Lathet?

Är ni likadana på träningen? Mark.... Tungt....Jobbigt...Jag låtsas jag inte kan jag e för lat.
Stackars er den dagen det står någon framför er som vill råna eller piska upp er, jag e för bekväm och lat för att försvara mig. Det får någon annan göra....

027 Jonsson AmfBat Ka1

Lilla Brynolf
2006-08-10, 06:10
Håller med lite faktiskt, lata frökenfasoner.

Vart har ni så bråttom med era studier att ni inte kan ta ett år ledit från dem och uppleva något som ni kommer minnas resten av livet, med såna polare som man också kommer ihåg hela livet. Visst är det jobbigt som fan ibland, elaka jävlar som skriker på en och så vidare, men i efterhand är det garanterat värt det. Så kände i allafall jag.

Sen är det nåt jävligt speciellt med dem man lärt känna i det militära. Som en av mina befäl sade: "En man kan inte lita på en annan man innan med skarpladdade gevär skitit tillsammans i skogen".

Fritt översatt från finska.

Så packa dig ut i skogen nu! :hbang:

Stumpis
2006-08-10, 06:19
Jag skulle aldrig vilja vara utan den erfarenhet jag fick när jag gjorde lumpen! Visst, det var jobbigt många gånger, både fysiskt och psykiskt, men jag är av åsikten att man växer mentalt efter att ha gjort lumpen. Säkert ännu mer idag när saker och ting serveras mer på fat än vad det gjorde när jag var i lumparåldern. Alla vi som gjorde lumpen på min pluton hade redan gett oss ut i arbetslivet (direkt efter gymnasiet) medan jag vet att många idag pluggar så mycket längre, bor hemma så mycket längre och har inte fått prova på att ta ansvar för sig själv.
OBS! Detta är en ren generalisering, det finns såklart undantag! :)

Så, mitt råd till dig är att tänka en gång till, och sen en gång till innan du bestämmer dig för att du inte vill göra lumpen. :thumbup:

Trance
2006-08-10, 07:15
Tror du inte man måste ha belägg för detta i form av läkarintyg?

/Wind

Säger bara att du inte har sökt för det, skulle de kräva läkarintyg i efterhand så är det ju inte svårt att säga vaga saker som ont i ryggen till en läkare. Eller benhinneinflammation när du springer.

Däremot så kan jag som andra säga att jag absolut inte ångrar att jag gjorde lumpen, det var riktigt roligt. Dessutom studierna kan vänta ett år utan problem, det är inte så bråttom som man tror när man går ur gymnasiet. De flesta som studerar är lite äldre och det var faktiskt riktigt skönt att vara borta två år från seriösa studer(ett år lumpen och ett år en kurs på komvux+jobb)

Avesta
2006-08-10, 07:48
faila på hörseltestet, funkade för mig. Dessvärre gjorde inte jag det med flit, det enda ljud jag hör på nätterna är "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip"

Longshot
2006-08-10, 07:57
Säg som det är så bör du slippa. Sen kan du ju slänge in någon vitlögn om ryggont/knäproblem. Men att prestera dåligt på testerna är ingen hit vill jag lova. Presterar du skit där får du säkerligen någon skittjänst.

bubbe
2006-08-10, 08:10
Säg som det är så bör du slippa. Sen kan du ju slänge in någon vitlögn om ryggont/knäproblem. Men att prestera dåligt på testerna är ingen hit vill jag lova. Presterar du skit där får du säkerligen någon skittjänst.

+1

Windstalker
2006-08-10, 21:24
Har tänkt både en och två gånger, och det är inte på grund av lathet, vill helt enkelt fortsätta att studera på grund av att jag är väldigt intresserad av det.

Tack ännu en gång för alla svar!

MilkmaN
2006-08-10, 21:36
Min ursäkt:

Benhinneinflammation (for real)
Elitsatsning inom handboll. Kräver kanske intyg dock. (for real också).


Däremot är jag inte 100 på att jag inte vill göra lumpen. Ursäkterna har jag klart för mig iaf :D

bubbe
2006-08-10, 21:44
Ville inte heller göra lumpen (back in the days), men blev placerad som kanonmat just pga min slarviga och motsträviga attityd på mönstringen. Sökte då till vapenfri tjänst på räddningsverket, vilket var ett av dom bästa besluten i min tonår.

Dissector
2006-08-10, 22:03
Synd att folk vill hoppa lumpen så mycket. Pluggandet avbryter man ju oftast inte ändå eftersom man för det mesta gått ut gymnasiet precis när man rycker in och kan således börja studera vidare efter lumpen.

Nåväl. Har fattat att du inte vill då.
Säg till psykologen att du har problem med att jobba med andra och att du har svårt att hantera stress. Säg också att du ofta fått höra av lärare att du presterar sämre än vad du kan, särskilt i ämnen du inte gillar (samtidigt poängterar du att du är helt ointresserad av värnplikten).

Säg till läkaren att du har väldigt ont i knäna och gör dåligt ifrån dig på fystesterna. Låtsas se lite sämre än du gör, och låtsas höra lite sämre också.

Säg också att du har lite allergier. Tror inte du behöver backa upp det (jag behövde inte, och ångrar som fan på att jag ens nämnde det). Särskilt pollen och såna grejer.

Är nästan säker på att det inte blir något. Du behöver oftast inte ens ljuga särskilt mycket utan bara visa en negativ och ointresserad attityd mot värnplikten och bry dig inte om att ta i på fystesterna eller inskrivningsprovet.

Enligt Pliktverket är det 1/5 som får göra VPL nu.

Själv sitter jag med brev och hela köret redo för överklagan ifall jag inte skulle få komma med. Jobbar även på att fixa en ny mönstring :D

Stoltz
2006-08-10, 22:39
Vilka lata frökenfasoner. Kan man göra lumpen varför ska man då inte göra den. Lathet?


Vissa vill helt enkelt inte göra lumpen, det är något som verkligen inte tilltalar dem.

Sami123
2006-08-10, 22:41
Säg bara att du knarkar till psykologen, då får du inte gå med i lumpen hur bra du än får på de andra testen.
Kompis till mig ville inte gå lumpen, så han sa att han röker hasch när psykologen frågade om han någonsin använt droger.. så slapp han..

MilkmaN
2006-08-10, 22:43
Säg bara att du knarkar till psykologen, då får du inte gå med i lumpen hur bra du än får på de andra testen.
Kompis till mig ville inte gå lumpen, så han sa att han röker hasch 5 ggr om dagen så slapp han..

Min polare kryssade random på logiktestet, gjorde inte några andra utan pratade med psykologen först.

"Logik är inte din grej va?"
"Näe."

Sen sa han att han knarkade så fick han åka hem.

Johan86
2006-08-12, 10:25
jo just det en sak till.en kollega till mig fick gå till cykeltestet nästan direkt.och han sa att han bara cyklade om han skulle nånstans.så han vägrade cykla.sen fick han gå till psykoligen och sen direkt hem:bow:

Allan
2006-08-12, 10:32
Vill man inte ska man säga det. Fuska sig till sämre resultat eller ljuga om psykiska problem är ingen bra idé. Man vet aldrig när sånt kommer och biter en i ändan. Jag tycker i och för sig att det låter som du skulle må inihelvete bra av att bo i vindskydd på kalfjället, men å andra sidan skulle du antagligen vara en ohygglig belastning för de karaktärsfasta svenska ungdomar som gör sin värnplikt utan att gnälla.
Så säg du att du inte har nån lust.


allan

daja
2006-08-12, 11:14
När jag mönstrade var det en kille som fejkade att han inte ens hörde när de ropade upp hans namn när han blev kallad till hörseltestet. Han slapp lumpen.
Nu är jag väl egentligen en förespråkare för att man bör göra lumpen så länge man inte har några fysiska eller psykiska hinder. Det handlar om en viktig del i ens mognadsprocess men vill du absolut slippa tror jag att det är rätt enkelt och att det nog bara är att säga det under mönstringen!

tp_88
2006-08-12, 11:22
Jag skyllde på att jag har ont i ryggen, vilket jag visserligen har men inte så det skulle hindra direkt, och jag behövde inte visa några intyg eller dylikt. Hon frågade mig också om jag var "motiverad att göra lumpen?" varpå jag svarade nej och då var det i princip raka spåret hem.

Om du skriver det (någon åkomma) i din "hälsodekleration" så kommer du till sköterskan först och kan åka hem efter upprop+sköterska vilket tar runt 30min.