handdator

Visa fullständig version : Förslag på klädval inför säljar-intervju?


Cerberus
2006-08-09, 20:40
Ska på anställnings-intervju nästa tisdag i Göteborg(hemligt var än :D) för ett face to face-försäljar jobb.

Jag vill ha förslag på vad jag ska ha på mig, killen som kommer intervjua mig verkar rätt ung, typ 25-26 lät han att vara på telefon.

Kanske ska köra jordnära o gå klädd som jag vanligtvis brukar(t-shirt, kanske tröja beroende på värmen, rätt baggiga jeans)?

mathor
2006-08-09, 20:48
Det beror på vad du ska sälja, och vilka du sälja det till.

Einar
2006-08-09, 20:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76166

daja
2006-08-09, 20:50
Skojar du?
Säljare har väl en väldigt strikt dresscode, har några polare som är säljare och som åker runt och frontar företag, väldigt sällan de inte har kostym på ett inbokat möte. Kan ju kanske variera om du ska sälja sill i Göteborgs hamn men annars hade jag åtminstone tagit kavaj till jeansen på en anställningsintervju.

Trance
2006-08-09, 20:51
Snygga hela jeans och skjorta.

Cerberus
2006-08-09, 20:58
Skojar du?
Säljare har väl en väldigt strikt dresscode, har några polare som är säljare och som åker runt och frontar företag, väldigt sällan de inte har kostym på ett inbokat möte. Kan ju kanske variera om du ska sälja sill i Göteborgs hamn men annars hade jag åtminstone tagit kavaj till jeansen på en anställningsintervju.

Jag skojar inte. Har en magkänsla att han vill ha någon annorlunda, och det är inte att komma dit i kostym som alla andra skulle göra. Om jag får jobbet o jag blir tillbedd att ändra min utstyrsel så är det klart att jag byter om. Skadar ju inte att komma dit o va sig själv...tror jag iaf?

Ville mest ha lite feedback :)

Mass-Tech
2006-08-09, 20:59
Chinos och skjorta. Rena skor.

K9Media
2006-08-09, 21:00
Okej gå dit i joggingbyxor och tanktop :). Då blir de lite omväxling för honom.

Tolkia
2006-08-09, 21:00
Jag röstar på Trances förslag. Alternativ till jeans är t.ex. de föraktade "chinosen" eller andra "vanliga byxor. T-shirt ser inte "annorlunda" ut på en jobbintervju, mest bara slafsigt. Nu låter jag som en kärring, men du vill ju inte se ut som om du inte bryr dig mer om vilket intryck du gör på intervjuaren än du gör om vilket intryck du gör på kassörskan på ICA eller något. Hel och ren är ett MÅSTE.

daja
2006-08-09, 21:01
Jag skojar inte. Har en magkänsla att han vill ha någon annorlunda, och det är inte att komma dit i kostym som alla andra skulle göra. Om jag får jobbet o jag blir tillbedd att ändra min utstyrsel så är det klart att jag byter om. Skadar ju inte att komma dit o va sig själv...tror jag iaf?

Ville mest ha lite feedback :)
Riskerna är nog större än chanserna men kör på magkänslan så du slipper skicka varenda telefonförsäljare på mig sen när du bommar jobbet pga mitt råd :)

Yankeee
2006-08-09, 21:01
Skadar ju inte att komma dit o va sig själv...tror jag iaf?


Dags att vakna sleeping beauty?

Ulf A Big
2006-08-09, 21:02
Skojar du?
Säljare har väl en väldigt strikt dresscode, har några polare som är säljare och som åker runt och frontar företag, väldigt sällan de inte har kostym på ett inbokat möte. Kan ju kanske variera om du ska sälja sill i Göteborgs hamn men annars hade jag åtminstone tagit kavaj till jeansen på en anställningsintervju.


Klockrent

Cerberus
2006-08-09, 21:03
Okej gå dit i joggingbyxor och tanktop :). Då blir de lite omväxling för honom.

haha, jag hade faktiskt tänkt att komma dit i tanktop(I've got nothing to hide!) om det e bra väder! Jag har faktiskt en skitsnygg, färggrann skjorta som nog passar annars tror jag :).

Cerberus
2006-08-09, 21:05
Dags att vakna sleeping beauty?
Seriöst, om en arbetsgivare dömer mig HELT och hållet på min klädstil så vill jag nog inte jobba där ändå, jag vill inte jobba med folk som har kassa personligheter men klär sig bra :P.
Jag tycker jag har rätt kvaliteter och precis rätt attityd till jobbet(inte telefon-skit så oroa er inte!!) och livet i generellt.

Tror nog mina personliga kvalitéer överväger min klädstil(som inte är speciellt sjuk på något sätt, mest alldaglig nu).

daja
2006-08-09, 21:09
jag vill inte jobba med folk som har kassa personligheter men klär sig bra :P.

Då går du nog på fel intervju :D

Yankeee
2006-08-09, 21:10
Seriöst, om en arbetsgivare dömer mig HELT och hållet på min klädstil så vill jag nog inte jobba där ändå, jag vill inte jobba med folk som har kassa personligheter men klär sig bra :P.
Jag tycker jag har rätt kvaliteter och precis rätt attityd till jobbet(inte telefon-skit så oroa er inte!!) och livet i generellt.

Tror nog mina personliga kvalitéer överväger min klädstil(som inte är speciellt sjuk på något sätt, mest alldaglig nu).

Tror du att kunderna kommer att döma dig och företaget efter din personlighet?

Cerberus
2006-08-09, 21:10
Då går du nog på fel intervju :D

hahaha, well...vi får se :) bra erfarenhet om inte annat. Bra merit för framtida jobb osv :D

Jag kanske vänder trenden på snygga kläder och kassa personligheter? :D clownsuit for teh wiin!

Cerberus
2006-08-09, 21:12
Tror du att kunderna kommer att döma dig och företaget efter din personlighet?

Ja, antar att jag får kläder när jag fått jobbet. Då är det personligheten som skiner igenom, inte hur jag klär mig på fritiden :D

Jag är optimist :)

Cerberus
2006-08-09, 21:20
Mitt tips om man vill ha ett jobb är att skita i egna principer och åsikter. Gör bara precis vad de förväntar sig och var en snäll pojke. Jag har förlorat ett antal möjligheter till anställning pga att jag har stått på mig för mycket.


Maybe, hoppas min magkänsla har rätt. Annars är jag en erfarenhet rikare åtminstone.

Sen tror jag inte att en riktigt, RIKTIGT bra försäljare ÄR precis som alla andra..en som kan sälja sand i Sahara är väl mitt mål ungefär :D

Grisen
2006-08-09, 22:30
Maybe, hoppas min magkänsla har rätt. Annars är jag en erfarenhet rikare åtminstone.

Sen tror jag inte att en riktigt, RIKTIGT bra försäljare ÄR precis som alla andra..en som kan sälja sand i Sahara är väl mitt mål ungefär :D

En bra säljare klär sig för att sälja så bra som möjligt inte "slappt". Och hoppas sedan att personligheten skiner igenom. Här ska du sälja dig själv och du vill alltså ge ett seriöst och propert intryck, du är en kille som är anpassningsbar och som går att lita på, klä dig därefter.

Det är bra att du vill gå dina egna vägar, men gör det först när du hittat vägen.

Lycka till!

Cerberus
2006-08-09, 22:31
En bra säljare klär sig för att sälja så bra som möjligt inte "slappt". Och hoppas sedan att personligheten skiner igenom. Här ska du sälja dig själv och du vill alltså ge ett seriöst och propert intryck, du är en kille som är anpassningsbar och som går att lita på, klä dig därefter.

Det är bra att du vill gå dina egna vägar, men gör det först när du hittat vägen.

Lycka till!


jobbar du som säljare??

ska ta med mig olika kläder så får han se vad han tycker ser bäst ut på mig :D får se om han e en skön person först, det känner man av.

mini
2006-08-09, 22:39
Varför frågar du när du inte tänkt ta råden? Hur många intervjuer har du varit på? Hur många jobb har du haft?
När du kommer fel klädd (tanktop för ett säljarjobb med kundkontakt, please...) kommer din personlighet inte skina igenom. Den kommer inte märkas eftersom intervjuaren undrar vad det är för slapp jeppe som inte ens bryr sig om att klä sig ordentligt när han har en chans att göra ett gott första intryck (viktigt för säljare). En korrekt diskret klädsel hjälper din personlighet istället för att skymma den.

Cerberus
2006-08-09, 22:42
Varför frågar du när du inte tänkt ta råden? Hur många intervjuer har du varit på? Hur många jobb har du haft?
När du kommer fel klädd (tanktop för ett säljarjobb med kundkontakt, please...) kommer din personlighet inte skina igenom. Den kommer inte märkas eftersom intervjuaren undrar vad det är för slapp jeppe som inte ens bryr sig om att klä sig ordentligt när han har en chans att göra ett gott första intryck (viktigt för säljare). En korrekt diskret klädsel hjälper din personlighet istället för att skymma den.

kallas feedback? Du vet man frågar och så får man något tillbaka, funderar lite, lite till osv.

3 intervjuer hittils.

mini
2006-08-09, 22:42
kallas feedback? Du vet man frågar och så får man något tillbaka, funderar lite, lite till osv.
Men du har ju redan bestämt dig?

Cerberus
2006-08-09, 22:45
Men du har ju redan bestämt dig?

nu ja :D behövde en tråd för att ställa in fokuset bara ;)

Bara kanon o fråga o se hur folk resonerar och tänker, har tänk om, och om och om igen men han har ju uppenbarligen redan fattat tycke för mig(sökte jobbet igår och han ringde på lunch idag) utan att ha sett min klädsel så jag har nog halva inne torr jag :D

mini
2006-08-09, 22:54
Men han lär väl träffa fler? Som kanske är både intressanta personligheter OCH kan klä sig?

Cerberus
2006-08-09, 23:09
Men han lär väl träffa fler? Som kanske är både intressanta personligheter OCH kan klä sig?

maybe, hehe...får se vad som händer, om allt går åt fan så har ja fått åka till GBG gratis iaf! Ska söka massa andra jobb medans jag e där som sagt då.


Kalla mig oambitiös men jag försöker att hålla saker i proportion, det är faktiskt inte världens undergång om jag inte får jobbet. Ödet kanske, meningen att ja ska jobba med något cooolare kanske?

Har läst för mkt böcker om positivt tänkande :D haha

MacLeod
2006-08-09, 23:29
Mini har rätt.
Du ska klä dig snyggt men diskret, inte flyga iväg med nått som sticker i ögonen. Men eftersom du inte säger vad det är för jobb så får du ju heller ingen vidare hjälp. Skyll dig själv. Du lär inte få jobbet med din inställning.

Grisen
2006-08-09, 23:30
"det är faktiskt inte världens undergång om jag inte får jobbet."

Kompis, vad är det för säljarinställning? Du är ju en säljar-killer som vill ha det här jobbet, ge järnet nu och lyssna på mini.

jobbar du som säljare??

Jag jobbar som butikssäljare.

Mer mer info om jobbet du ska söka, kanske kan ge mig telefonnumret till arbetsgivaren?

Cerberus
2006-08-09, 23:34
ska lägga mig nu, tack för tipsen! :)

Kan behövas tankeställare ibland...inget 100% ännu.

Nejv
2006-08-10, 00:19
Better over- than underdressed.

Janna
2006-08-10, 00:25
Ring till repan och prata lite med receptionisten om vad säljarna på företaget har för dress code. PÅ vissa säljobb är det kostym och slips som gäller, i mediabranschen är det helt okj med lite mer avslappnad klädsel på säljarna, hos oss brukar de ha jeans/chinos o skjorta, i vissa fall har de en snygg tröja. Vid viktigare möten är det kostym som gäller. Det är väldigt svårt att gissa vad det är för dress code så det är nog säkrast att ringa och höra.

Noodles
2006-08-10, 06:22
Jag har varit på två intervjuer för säljarjobb (butik). Båda gångerna hade jag mörka byxor (chinos) och en enfärgad, diskret tröja. Jag vet ärligt talat inte hur mycket klädseln betyder när det gäller att göra intryck. För mig gick båda intervjuerna bra och jag fick jobben. Klädkoden på själva jobbet var sedan pressvecksbyxor, skjorta och slips.

z_bumbi
2006-08-10, 06:29
Ring till repan och prata lite med receptionisten om vad säljarna på företaget har för dress code.

Vad ska man till reparationsavdelningen att göra om man ska ha tag på receptionisten?