handdator

Visa fullständig version : Periodisering


Zealot
2006-08-09, 20:22
Så va deffen snart över & det är dags att börja bygga igen fram till maj. Hade i vintras två månader då jag gick upp på högreppare (15 reps) per set istället för de vanliga 5-6 som jag kör annars.

Nu tänkte jag dra igång bulkperioden med 2 såna rätt trista högreps- månader igen & sedan efter dom köra tungt 4-6 reps mellan november till maj då nästa deff drar igång.

Så, är 2 månaders högrepsträning per år tillräckligt för att få sådan variation så att musklerna inte vänjer sig? Hur gör ni andra? Varierar ni er varje pass? då & då eller hur kör ni?

K9Media
2006-08-09, 20:32
Så va deffen snart över & det är dags att börja bygga igen fram till maj. Hade i vintras två månader då jag gick upp på högreppare (15 reps) per set istället för de vanliga 5-6 som jag kör annars.

Nu tänkte jag dra igång bulkperioden med 2 såna rätt trista högreps- månader igen & sedan efter dom köra tungt 4-6 reps mellan november till maj då nästa deff drar igång.

Så, är 2 månaders högrepsträning per år tillräckligt för att få sådan variation så att musklerna inte vänjer sig? Hur gör ni andra? Varierar ni er varje pass? då & då eller hur kör ni?

Varför sänker du repsantalet när du deffar ?

Zealot
2006-08-09, 21:11
Varför sänker du repsantalet när du deffar ?

När jag deffar blir jag ju generellt svagare & då blir det inte nå tunga 4-6...brukar ligga på en 6-8 då. Du menar att jag ska köra tungt de månaderna jag bulkar & sen de månaderna jag deffar inför sommaren gå upp på högreppar?

K9Media
2006-08-09, 21:14
När jag deffar blir jag ju generellt svagare & då blir det inte nå tunga 4-6...brukar ligga på en 6-8 då. Du menar att jag ska köra tungt de månaderna jag bulkar & sen de månaderna jag deffar inför sommaren gå upp på högreppar?

Sänk inte vikten, även om du deffar eller ej. Om du brukar köra 4-6, och nu tar 6-8 är de ju för lätt vikt för dig. :)

pragmatist
2006-08-09, 21:15
Jag tycker du ska integrera högrepträning i din normala uppbyggnadsträning istället. Det är svårt att se vad poängen skulle vara med att bara köra högrepträning i två månader.

Zealot
2006-08-09, 21:24
Sänk inte vikten, även om du deffar eller ej. Om du brukar köra 4-6, och nu tar 6-8 är de ju för lätt vikt för dig. :)

jo jag tar ju fler reps fast med mindre vikt än när jag bulkar. Skulle jag ligga kvar på samma vikter under deffen skulle jag väl bara klara en 2-3 reps i vissa övningar.

Zealot
2006-08-09, 21:26
Jag tycker du ska integrera högrepträning i din normala uppbyggnadsträning istället. Det är svårt att se vad poängen skulle vara med att bara köra högrepträning i två månader.

Intressant...det var precis nåt sådant jag var ute efter & vill då gärna höra hur ni kör? Dessa två månaderna är ju dessutom jäkligt trista dessutom.

Men som sagt, hur integrar du den i din träning?

pragmatist
2006-08-09, 21:33
Ja, det finns ju många tänkbara varianter. Man kan ju t.ex. köra vartannat pass högrep och vartannat tungt, eller två pass högrep och ett tungt under en period följt av en period två tunga pass och ett pass högrep, o.s.v. Alternativt kan man köra första övningen för en viss muskelgrupp tungt och andra övningen högrep.

Själv kör jag helkroppspass just nu och då är det ju enkelt att lägga in ett pass med högre repetitionstal en gång i veckan (i mitt fall 20-30 reps).