handdator

Visa fullständig version : Tränings råd..


Andy-Pojken
2006-08-09, 18:09
Har ett vänster knä som nyligen hoppade ur led så att musklerna tvinade bort runt om, nu till frågan: Ska jag försöka träna upp vänster benet inviduellt eller/och båda samtidigt?, tills det är uppe i en klass med högern?
Vill inte att Högern drar iväg i storlek från min vänster.. :(

Tacksam för svar ;)

LadyG
2006-08-09, 20:04
Är det nyligen det hoppade ur led? I så fall är det första du ska göra är att ta kontakt med en ortoped/sjukgymnast som kan ge dig övningar för att träna upp musklerna i det skadade benet.

När mitt hö knä hoppade ur led fick jag ett träningsschema som skulle stärka musklerna runt knäet, eftersom korsbanden tänjts ut. Övningarna är speciellt framtagna för luxationer, både partiella och fullständiga. Övningarna gjorde jag tillsammans med sjukgymnast när läkaren gav klartecken att jag kunde sluta gå med kryckor, dvs i mitt fall 6 månader efter skadan. Innan dess var inte träning intressant eftersom det gjorde fruktansvärt ont att röra benet. De första månaderna kunde jag knappt sova utan smärtstillande.

När du kan gå utan kryckor kan du börja tänka på träning igen. Men inte förrän sjukgymnasten ger dig grönt ljus.

Andy-Pojken
2006-08-09, 21:42
Jo förstår det du säger men har redan snackat me min sjukgymnast och får gymma själv.. Har varit hos en läkare (ortoped) och fått klar tecken där också.. så det är lugnt ;)

Andy-Pojken
2006-08-09, 21:49
Smärtsamt när det händer.. otur för dej att du behövde smärtstillande för att kunna sova :S Ville bara fråga om ngn hade nåt förslag ;)