handdator

Visa fullständig version : hjärtmuskel, katabol? anabol?


shadowfire
2006-08-09, 18:04
Måhända vara en dum fråga, men får skylla på jetlag från semestern...

... men ordet hjärtmuskel används ju. Påverkas den på samma sätt som övriga muskler?
Pressas det in kreatin även i hjärtat under kuren t.ex.?
Befinner sig hjärtat i katabolt o anabolt stadie och isåfall vad påverkar?

Jag antar att hjärtat fungerar precis som alla andra muskler, har bara inte reflekterat över det. Om man står på huvudet en kvart om dagen så hjärtat får öka blodtrycket så kanske man får starkare hjärta då? :Virro

aliquis
2006-08-09, 18:57
Hjärtat prioriteras nog rätt hårt av kroppen så jag tror inte man behöver vara orolig. Klart det lär ta upp lite kreatin det också?

Förövrigt låter det skapligt galet att säga "kreatinkur".

shadowfire
2006-08-09, 19:15
Hjärtat prioriteras nog rätt hårt av kroppen så jag tror inte man behöver vara orolig. Klart det lär ta upp lite kreatin det också?

Förövrigt låter det skapligt galet att säga "kreatinkur".

Vore nice o se om det gör ngn skillnad och om man kan träna hjärtat separat på ngt sätt...

"Kreatinkur" är ju byggarsnack, tror jag har lärt mig det av piranna.

hultman
2006-08-09, 19:20
Hjärtmuskulatur och skelettmuskulatur är inte likadan, och består av olika slags muskelfibrer. Således påverkas den inte på samma sätt.

Det är möjligt att hjärtat påverkas av kreatin, men jag tror det inte. Någon som vet mer?

Perscitus
2006-08-09, 19:31
Mitt lekmannaresonemang säger att eftersom kreatin även förbättrar uthålligheten kan detta bero på att just hjärtat tar upp kreatin och således jobbar bättre med att pumpa runt blodet till de behövande musklerna.

hultman
2006-08-09, 19:39
Nej. Kreatinfosfat gör sig av med en fosfatmolekyl för att en ny adenosin-tri-fosfat (ATP) ska kunna bildas från ADP (restprodukten från ATP). Ju mer kreatinfosfat som man har i muskelcellerna, desto mer, och snabbare, kommer ATP att kunna återskapas. Denna process har ingenting med hjärtat att göra.

Tolkia
2006-08-09, 21:21
Jag antar att hjärtat fungerar precis som alla andra muskler, har bara inte reflekterat över det. Om man står på huvudet en kvart om dagen så hjärtat får öka blodtrycket så kanske man får starkare hjärta då?
Antagligen inte; bara ont i skallen. Folk med extremt högt blodtryck får inte extremt starka hjärtan, de får medicin så att de inte skall kola vippen. Hjärtat är ju ingenting om inte resten av cirkulationssystemet, samt lungorna, hänger med.

Vill du ha "starkare hjärta" är det konditionsträning du skall satsa på.

I övrigt är det som någon redan skrivit i tråden; skelettmuskulatur och hjärtmuskulatur fungerar inte på samma sätt (bl.a. käkar de olika saker), och ser också rätt olika ut. Vid grav undernäring (anorektiker, t.ex.) börjar kroppen dock även gnaga på hjärtmuskulaturen, och hjärtat blir tunnväggigt och svagt. Men då är det verkligen kris.

Nitrometan
2006-08-09, 21:45
Nej. Kreatinfosfat gör sig av med en fosfatmolekyl för att en ny adenosin-tri-fosfat (ATP) ska kunna bildas från ADP (restprodukten från ATP). Ju mer kreatinfosfat som man har i muskelcellerna, desto mer, och snabbare, kommer ATP att kunna återskapas. Denna process har ingenting med hjärtat att göra.
Så hjärtat använder inte ATP som som energikälla?

Purren
2006-08-09, 23:08
Så hjärtat använder inte ATP som som energikälla?

Tror han menar att uthålligheten i musklerna har inte så mycket att göra med uthålligheten i hjärtat.

aliquis
2006-08-09, 23:12
Nej. Kreatinfosfat gör sig av med en fosfatmolekyl för att en ny adenosin-tri-fosfat (ATP) ska kunna bildas från ADP (restprodukten från ATP). Ju mer kreatinfosfat som man har i muskelcellerna, desto mer, och snabbare, kommer ATP att kunna återskapas. Denna process har ingenting med hjärtat att göra.Om det inte vore för att hjärtat innehåller just muskelceller? ...

aliquis
2006-08-09, 23:15
Tror han menar att uthålligheten i musklerna har inte så mycket att göra med uthålligheten i hjärtat.Helt klart imponerande hållbarhet (och uthållighet..) på hjärtat hur som helst, synd att vi dör bara, jag läste någonstans om att när celler kopieras så kopieras inte "ändarna" på dna-strängarna och det finns bara x antal bitar som kan "klippas av" så tillslut går de inte att kopiera/dela längre. Är det detta vi dör av tids nog? Eller är det fria radikaler? Eller är det något annat? Någon som har koll? Det är väl iofs samma sak indirekt om de fria radikalerna förstör dna/celler och en ny skapas.

Offtopic som fasiken.

Purren
2006-08-09, 23:20
Helt klart imponerande hållbarhet (och uthållighet..) på hjärtat hur som helst, synd att vi dör bara, jag läste någonstans om att när celler kopieras så kopieras inte "ändarna" på dna-strängarna och det finns bara x antal bitar som kan "klippas av" så tillslut går de inte att kopiera/dela längre. Är det detta vi dör av tids nog? Eller är det fria radikaler? Eller är det något annat? Någon som har koll? Det är väl iofs samma sak indirekt om de fria radikalerna förstör dna/celler och en ny skapas.

Offtopic som fasiken.

Dunno. Har alltid uppfattat det som att man dör för att man hela tiden skadas lite mer än kroppen klarar av att reparera, och till slut blir de ackumulerade skadorna större än kroppen klarar.

Bronkitkorv
2006-08-10, 06:56
Dunno. Har alltid uppfattat det som att man dör för att man hela tiden skadas lite mer än kroppen klarar av att reparera, och till slut blir de ackumulerade skadorna större än kroppen klarar.
Nej man dör för att cellerna bara förnyar sej helt 7 (typ) gånger, efter det så förnyas inte cellerna och man börjar att åldras på riktigt.

Tolkia
2006-08-10, 07:54
Dunno. Har alltid uppfattat det som att man dör för att man hela tiden skadas lite mer än kroppen klarar av att reparera, och till slut blir de ackumulerade skadorna större än kroppen klarar.
Det ena är ju s.a.s. en följd av det andra. Mycket av kroppens reparationsförmåga är ju just att kunna bilda nya celler för att ersätta gamla, skadade och utnötta. Inga nya celler = inga reservdelsbyten. Dåliga nya celler = byte till sämre reservdelar = sämre funktion än innan skadan. Osv. Det aliquis skriver om (gradvis förkortning av s.k. telomerar) är en av teorierna bakom varför celler/cellinjer åldras, men vad jag vet är det fortfarande bara en teori.