handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på olja?


oath5
2006-08-09, 17:55
Min rapsolja flaska har stått 2 dagar inne på mitt rum där det är riktigt varmt. Hur klarar sig oljan då egentligen? Tänker på så det är inte blir härsket eller så.

Apos78
2006-08-09, 19:17
Vad är det för olja??

AJO
2006-08-09, 19:19
Vad är det för olja??


http://susning.nu/Rapsolja

Apos78
2006-08-09, 19:23
Ah, såg inte att han faktiskt skrev rapsolja.

Dumstruten sitter redan på...

grisbil3n
2006-08-09, 19:56
Det kan vara riktigt varmt i butiken du köper den me, den håller sig oroa dig inte.

pragmatist
2006-08-09, 20:54
Rapsolja innehåller en hel del fleromättat fett som oxiderar lätt. Det är kork på och kylskåp som gäller, generellt sett. Skillnaden i en butik är att där är korken på så inget syre kommer in.

oath5
2006-08-09, 21:09
Rapsolja innehåller en hel del fleromättat fett som oxiderar lätt. Det är kork på och kylskåp som gäller, generellt sett. Skillnaden i en butik är att där är korken på så inget syre kommer in.

Vad händer när det oxideras då? Blir fettet sämre på något sätt?

Apos78
2006-08-09, 21:25
Fettet bryts ned till fettsyror och glycerol. Tror att fettet under härskningen tar upp vatten och bakterier sönderdelar det i ovannämnda. Kan ge bismak, beroende på vilka fettsyror som ingår i fettet.

Sverker
2006-08-12, 06:52
Fettet bryts ned till fettsyror och glycerol. Tror att fettet under härskningen tar upp vatten och bakterier sönderdelar det i ovannämnda. Kan ge bismak, beroende på vilka fettsyror som ingår i fettet.

Det du skriver om där är när smör surnar.

Fett kan tillsammans med vatten sönderdelas till fria fettsyror och glycerol. Fria fettsyror härskanr mycket lättare än intakt fett ( triacylglycerol eller med ett mer oriktigt ord triglycerid )
Flaskan med rapsolja är vattenfri och vattenångan i luften under korken räcker inte för att det ska ske något på två dygn.


Smaka på oljan ! Har oljan tagit stryk KAN den smaka gräs eller fisk*spy* . Själv tror jag att oljan är utmärkt. Två dygn är en kort tid i detta fall.

Sverker
2006-08-12, 06:53
Vad händer när det oxideras då? Blir fettet sämre på något sätt?


Fettet härsknar och smakar vedervärdigt som fisk eller gräs.
Härsket fett är cancerogent ifall vi äter det under lång tid.