handdator

Visa fullständig version : Hälsovakten - Hur snabbt är "intensiv cykling" ?


1Oscar
2006-08-09, 16:52
Var ute och cyklade lite idag och tog tid hur lång tid det tog.

Sträckan är på cirka 9km

Dit: 29,30 min
Hem: 34,25 min

I hälsovakten kan man välja mellan "cykla" och "cykla intensivt"

Vilket passar bäst till dessa tider? :MrT:

Cilia
2006-08-09, 16:58
Jag har aldrig fattat det där. Du får nog försöka uppskatta. Jag tror dom räknar ganska moderat iaf om man ser på deras förbrukning så det är nog inte så snabbt man behöver cykla för att få det intensivt.

dynamo
2006-08-09, 17:08
Beror väl på antalen rödljus du stötte på och hur backigt det var.

Jag cyklar 8-9km på 20 min ibland och då är det riktigt jävla intensivt för mig. Jag tyckte det var intensivt med 30 min när jag började cykla.

Du får nog ringa supporten och fråga!

1Oscar
2006-08-09, 17:34
Tack så mycket för era svar!

Mötte lite rödljus och ett tåg som skulle över järnvägen men annars var det lungt. Visst kändes det intensivt när jag cyklade dit men jag kan lite mer! :)

Därför som det är så svårt att säga om det är intensivt enligt deras uppfattning eller inte.

Semiramis
2006-08-09, 22:10
Hälsovakten är mest avsedd för vanliga soffpotatisar och deras energiuppskattningar är ganska moderata. För att få en bättre uppfattning kan en pulsklocka vara till hjälp.

Olsson
2006-08-10, 00:35
Du har ju kört i ca 18 och 16km/h. Det får väl ändå räknas som långsam cykling? När jag rullar till stranden på min gubba-skeppshult så går de fortare än så där :D Intensivt skulle jag vilja säga ett snitt på runt 30km/h men hälsovakten ligger säkert en hel del lägre. 25km/h kanske?

Juliette
2006-08-10, 15:41
Jag tror de menar när man cyklar riktigt intensivt, nästan som på spinning eller när man tränar målmedvetet och aktivt med intervaller etc.. För när man går in på spinning på hälsovakten så likställer de det med "cykling hård" är dock 50/tim kcal mer de beräknar att man förbränner då.
Håller med den som skrev innan att Hälsovakten räknar väldigt snålt, både vad gäller dagsbehov och motion tycker jag. Jag brukar oftast bara skriva intensivt då jag verkligen tagit ut mig helt, men det gör man ju som man vill :)