handdator

Visa fullständig version : bröstbyggar-tråden


Mickaz
2006-08-09, 15:18
Vilka övningar är bäst om man ska köra bröst? Vad jag har fått för mej och sätt så är det bra köra bröst såhär typ:

Bänkpress lite uppåt lutande (övrebröst)
Bänkpress rakt neråt (hela bröstet)
Bänkpress lite neråt lutat (nedre bröstet)

Hantlar the same as bänkpress

Cables?
Flyes?
Dips?

Vad kör man sen? ge mej ett bröst pass som verkligen ger av dessa övningar, resten kan jag. Såklart tar jag med hantlar och bänkpress eller kan man köra bröst 2 dagar i veckan 1 hantlar, 1 bänkpress.

Big Lou
2006-08-09, 15:33
Vilka övningar är bäst om man ska köra bröst? Vad jag har fått för mej och sätt så är det bra köra bröst såhär typ:

Bänkpress lite uppåt lutande (övrebröst)
Bänkpress rakt neråt (hela bröstet)
Bänkpress lite neråt lutat (nedre bröstet)

Hantlar the same as bänkpress

Cables?
Flyes?
Dips?

Vad kör man sen? ge mej ett bröst pass som verkligen ger av dessa övningar, resten kan jag. Såklart tar jag med hantlar och bänkpress eller kan man köra bröst 2 dagar i veckan 1 hantlar, 1 bänkpress.

Bänkpress 5 set
Lutande hantelpress 3 set
Flyes 3 set

Mer avancerat än så behövs inte för min del.

Mickaz
2006-08-09, 15:36
aa men när du säger bänkpress 5 set menar du 5 set på övre, hela och senare 3 set med hantlar på undre bröst? Lutande bänk.

bertbert
2006-08-09, 15:41
Skit i nedåtlutande bänkpress, plan bänkpress tar redan på nedre bröst.

Första bröstdagen i veckan:
Bänkpress 8 8 6 6 6
Lutande bänk 8 8 6 6 6
Pecdeck 8 8 8 8 (köra-slut-övning)

Andra bröstdagen i veckan:
Hantelpress 8 8 6 6 6
Lutande hantelpress 8 8 6 6 6
Cablecross 8 8 8 8 (köra slut)

Upprepa!

/BB

Timme
2006-08-09, 15:44
Det finns nog inga bättre brstbyggar övningar än djupa plana/lutande hantelpressar och djupa dips. Bänkpress i alla ära men den byger inte lika bra bröst....

bertbert
2006-08-09, 15:46
Var jag tvungen att välja mellan bänkpress och hantelpress skulle jag välja bänk. Tycker båda är kanonövningar dock.

Timme
2006-08-09, 15:48
Skit i nedåtlutande bänkpress, plan bänkpress tar redan på nedre bröst.

Första bröstdagen i veckan:
Bänkpress 8 8 6 6 6
Lutande bänk 8 8 6 6 6
Pecdeck 8 8 8 8 (köra-slut-övning)

Andra bröstdagen i veckan:
Hantelpress 8 8 6 6 6
Lutande hantelpress 8 8 6 6 6
Cablecross 8 8 8 8 (köra slut)

Upprepa!

/BB

Pec dec och cablecross skiter du i. Tar inte ett piss öven om du kör den som "köra slut" övninge. Kör dig totalt slut på bänkpresarna och hantelpressarna istället.

Jag skulle kört såhär istället.

Bröst dag 1
Bänkpress: 3, 3, 3, 3, 3
Lutande Hantelpress: 3-5 set med 3 reps i varje
Djupa bardips med extra vikt: 3-5 set med 3 reps i varje

Bröstdag 2
Plana hantelpressar: 3, 3, 3, 3, 3
Djupa bardips med extra vikt: 3, 3, 3, 3, 3
Bänkpress: 3-5 set med 1-3 reps i varje


Då ska du få se på bröst!

Timme
2006-08-09, 15:49
Var jag tvungen att välja mellan bänkpress och hantelpress skulle jag välja bänk. Tycker båda är kanonövningar dock.

hantel äger iof då man får mycket större rörelse bana om man vill. Man sträcker ut bröstet mycket mer och det är i botten som brösten jobbar som mest.

mistermr
2006-08-09, 15:51
Det finns nog inga bättre brstbyggar övningar än djupa plana/lutande hantelpressar och djupa dips. Bänkpress i alla ära men den byger inte lika bra bröst....


Amen to that!


:bow:

mvh

bertbert
2006-08-09, 15:53
hantel äger iof då man får mycket större rörelse bana om man vill. Man sträcker ut bröstet mycket mer och det är i botten som brösten jobbar som mest.

Även i bänk får man en lång rörelsebana om man utför övningen rätt, men visst, man kommer något lägre i hantelpress. Å andra sidan kan jag hantera något mer vikt i bänk än i hantelpress, vilket är skälet till att jag skulle välja bänk om jag var tvungen att välja - jag kör båda.

MilkmaN
2006-08-09, 16:00
Även i bänk får man en lång rörelsebana om man utför övningen rätt, men visst, man kommer något lägre i hantelpress. Å andra sidan kan jag hantera något mer vikt i bänk än i hantelpress, vilket är skälet till att jag skulle välja bänk om jag var tvungen att välja - jag kör båda.

Rätt som i lyfta mkt vikt eller rätt som i bygga bröst? Rätt som i att vinkla in armbågarna för att skona axlarna eller rätt som i att ha de utvinklade för kontakten?

Det beror ju helt på vad man vill få ur övningen.

Jag kör med lätt brygga, bak/nerdragna axlar och invinklade armbågar, bänk är således ingen renodlad bröstövning för mig.

Sonny
2006-08-09, 16:01
"Nedåtlutad bänk för träning av nedre bröst" - en av de mest seglivade träningsmyterna?

Mickaz
2006-08-09, 16:05
Som sagt det är 2 bra scheman. Vad jag läst så är cablecross dåliga men bänkpress,hantlar, flyes och dips är pro. När du säger att jag ska göra 3 reps i 5 gånger är ganska lite. För man ska inte ta för tungt när man bygger bröst. Bara för man tar mer i bänk betyder det inte man bygger större bröst. Allting handlar om att stimulera bröstet och göra rätt teknik. Mycket i bänkpress och hantelpress. Så om jag kör bröst kan man inte ta t.ex;

Bänkpress 75 grader: 8 - 6 - 6
Bänkpress rakt ner: 8 - 6 - 6
lutande nedre bröst: 8 - 6 - 6
Dips med vikter djupa: 6 - 6 - 6

ett pass sen nästa

Hantelpress 75: 8 - 6 - 6
Hantelpress rakt ner: 8 - 6 - 6
Lutande: 8 - 6 - 6
Flyes: 8 - 6 - 6

är det bra t.ex?

sen kan man ju köra nästa vecka många reps t.ex 12 - 15 stycken pumpa.

Sonny
2006-08-09, 16:08
Mickaz, vart har du läst allt detta?

För övrigt "bra" är det som fungerar för dig, ingen här kan över internet tala om vilket program etc. som kommer ge dig bäst muskeltillväxt.

Testa de beprövade övningar som du redan nämnt i olika set och reps variationer tills du hittar nått som du känner funkar.

bertbert
2006-08-09, 16:44
Är du osäker på vad som fungerar för dig är z_bumbis program troligen mer lämpligt. :thumbup:

K9Media
2006-08-09, 17:32
Äh skippa alla jävla isolationsövningar och kör gamla hederliga bänkpress och hantelpress i alla dess former, otroligt effektiva. :thumbup:

gondie
2006-08-09, 17:52
Äh skippa alla jävla isolationsövningar och kör gamla hederliga bänkpress och hantelpress i alla dess former, otroligt effektiva. :thumbup:

amen to that!

Mr. Moose
2006-08-09, 17:53
Pec dec och cablecross skiter du i. Tar inte ett piss öven om du kör den som "köra slut" övninge. Kör dig totalt slut på bänkpresarna och hantelpressarna istället.

Jag skulle kört såhär istället.

Bröst dag 1
Bänkpress: 3, 3, 3, 3, 3
Lutande Hantelpress: 3-5 set med 3 reps i varje
Djupa bardips med extra vikt: 3-5 set med 3 reps i varje

Bröstdag 2
Plana hantelpressar: 3, 3, 3, 3, 3
Djupa bardips med extra vikt: 3, 3, 3, 3, 3
Bänkpress: 3-5 set med 1-3 reps i varje


Då ska du få se på bröst!

Själv tycker jag att köra 3:or med hantlar är att leka med elden. För stor skaderisk (om man nu kan hitta ett gym med hantlar tunga nog.)

3:or i dips!! Fungerar kanske men hur länge? Axlarna tar för mycket stryk.

Mina egna sista bröstpass har jag kört.

1. Pec-dec
2. Lutande bänkpress.
3. Plan hantelpress.

3-4 set @ 8-12 reps per övning. Fungerar över förväntan, kanske pga att jag normalt kör tungt med bara basövningar, 3-5 set @ 3-5 reps. Omväxling förnöjer.

Claes

Diggler
2006-08-09, 19:39
Cablecross, flyes och pullover är skitbra övningar, så fixera dig inte vid någon basövningsfascism. När du tränar bröst vill du att det just är bröst som får jobba mest, och inte synergisterna. (Därmed inte sagt att diverse pressar+dips är dåliga)

Därför skall du imho köra många övningar, samt varierat repsantal i samma pass (så att du stimulerar alla sorters muskelfibrer, samt jobbar med olika synergister för att på så sätt se till att det är just bröst som får jobba mest)

Timme
2006-08-09, 23:58
Själv tycker jag att köra 3:or med hantlar är att leka med elden. För stor skaderisk (om man nu kan hitta ett gym med hantlar tunga nog.)

3:or i dips!! Fungerar kanske men hur länge? Axlarna tar för mycket stryk.

Mina egna sista bröstpass har jag kört.

1. Pec-dec
2. Lutande bänkpress.
3. Plan hantelpress.

3-4 set @ 8-12 reps per övning. Fungerar över förväntan, kanske pga att jag normalt kör tungt med bara basövningar, 3-5 set @ 3-5 reps. Omväxling förnöjer.

Claes

För mig så funkar det ra med treor i både hantlar och dips men sedan så är jag betydligt klenare än dig vilket kanske gör att det inte är lika "farligt" för mig :)

Timme
2006-08-10, 00:01
Cablecross, flyes och pullover är skitbra övningar, så fixera dig inte vid någon basövningsfascism. När du tränar bröst vill du att det just är bröst som får jobba mest, och inte synergisterna. (Därmed inte sagt att diverse pressar+dips är dåliga)

Därför skall du imho köra många övningar, samt varierat repsantal i samma pass (så att du stimulerar alla sorters muskelfibrer, samt jobbar med olika synergister för att på så sätt se till att det är just bröst som får jobba mest)

fast med tanke på att de allra flesta som tränat ett tag alltid rekomenderar bas övningar för stora bröst framför disco övningar tyder väl på en del? Jag tror och kan säga vet (iallafall på mig) att bra/tunga/strikta isolationsövningar (flyes, pec dec, cc..you name it) inte smiskar bröst ens i närheten lika hårt som tunga korrekt utförda basövningar gör. Det är bara så, brösten får jobba hårdare i basövningarna.

Mr. Moose
2006-08-10, 02:07
För mig så funkar det ra med treor i både hantlar och dips men sedan så är jag betydligt klenare än dig vilket kanske gör att det inte är lika "farligt" för mig :)

Vet inte om vikten har så stor betydelse i detta fallet. Ligger man nära sitt 3RM så kvittar det nog vad det står på hantlen.

Men det är bra att du hittat vad som fungerar för dig. Glöm bara inte att du bör träna rygg lika mycket som bröst! Händer tyvärr ganska ofta att folk koncentrerar sig på bänk och "glömmer" att de har en baksida också. *screwy*

Claes

Yes
2006-08-10, 03:44
fast med tanke på att de allra flesta som tränat ett tag alltid rekomenderar bas övningar för stora bröst framför disco övningar tyder väl på en del? Jag tror och kan säga vet (iallafall på mig) att bra/tunga/strikta isolationsövningar (flyes, pec dec, cc..you name it) inte smiskar bröst ens i närheten lika hårt som tunga korrekt utförda basövningar gör. Det är bara så, brösten får jobba hårdare i basövningarna.
Bänk/hantelpress och dips tycker iaf jag tar hårdast på triceps och axlar, även om brösten får jobba hårt också. Efter ett bra set i flyes-maskinen brukar fan tuttarna vara pumpade till en full D-kupa... Finns inte en chans att jag kan arbeta dem så hårt i någon basövning.

Kan du få bröstmusklerna att "faila" i bänkpress eller dips? Det har iaf inte jag lyckats med.

x_emir_x
2006-08-10, 08:27
Bänk/hantelpress och dips tycker iaf jag tar hårdast på triceps och axlar, även om brösten får jobba hårt också. Efter ett bra set i flyes-maskinen brukar fan tuttarna vara pumpade till en full D-kupa... Finns inte en chans att jag kan arbeta dem så hårt i någon basövning.

Kan du få bröstmusklerna att "faila" i bänkpress eller dips? Det har iaf inte jag lyckats med.

Det som oftast sviker i Bänkpress och Dips, om man kör till failure, är Triceps och även en del Axlar. Helt korrekt.

Men när man kör pec-dec (dvs flyes-maskinen) till failure, så tar ju nästan biceps över där med. Eftersom att armarna hålls ganska raka så blir det automatiskt att man tar i med biceps, enligt mig iaf.

mvh - Emir

jim
2006-08-10, 08:46
Sluta jiddra med massa vinklar och meningslösa småvariationer, bänkpress och hantelpress, plana och lutande samt dips kommer ge dig en fullgod bröstutveckling.

Diggler
2006-08-10, 09:18
fast med tanke på att de allra flesta som tränat ett tag alltid rekomenderar bas övningar för stora bröst framför disco övningar tyder väl på en del? Jag tror och kan säga vet (iallafall på mig) att bra/tunga/strikta isolationsövningar (flyes, pec dec, cc..you name it) inte smiskar bröst ens i närheten lika hårt som tunga korrekt utförda basövningar gör. Det är bara så, brösten får jobba hårdare i basövningarna.

Klart att man skall köra basövningar, men inte bara. Kör du bara en enda bröstövning är givetvis bänkpress bättre än cablecross. Men säg att du kör tex. 12set bröst i ett pass, då tycker iaf jag det är vettigare att köra tex 3 set bänk, 3 set snebänk, 3 set flies, 3 set pullovers än 12 set bänk. Med motiveringen jag skrev i tidigare post.

Richard85
2006-08-10, 11:00
Jag kör så här och jag har fått riktigt bra muskelutveckling på sistone

3set bänkpress
3set snepress
3set hantelpress
3set snehantelpress
3set pec med hantel
2set cablecross

Big Lou
2006-08-10, 11:03
aa men när du säger bänkpress 5 set menar du 5 set på övre, hela och senare 3 set med hantlar på undre bröst? Lutande bänk.

5 set på plan bänkpress
3 set med uppåtlutande hantelpress för övre delen av bröstet.
3 set flyes, ofta i cable

Ingen övning som är specifik för nedre delen av bröstet....kör aldrig nedåtlutande bänk.