handdator

Visa fullständig version : Kreatin stimulerar muskeltillväxt, men gör KCG och KP3 det?


Absinteh
2006-08-09, 10:52
Grub hade skrivit att Kreatin inte bara hjälper dig med en styrkeboost utan också kan hjälpa till att bygga massa, eller har jag fel?
Nu undrar jag om man förlorar denna effekt ifall man byter ut kreatinmonohydrat mot KCG eller kp3?
Eller kan man kanske kombinera dessa på ett bra sätt?


Förlorade just post 666.. Got damnit

jewzie
2006-08-09, 12:20
Grub hade skrivit att Kreatin inte bara hjälper dig med en styrkeboost utan också kan hjälpa till att bygga massa, eller har jag fel?
Nu undrar jag om man förlorar denna effekt ifall man byter ut kreatinmonohydrat mot KCG eller kp3?
Eller kan man kanske kombinera dessa på ett bra sätt?


Förlorade just post 666.. Got damnit
eh... KCG och KP3 är ju andra former utav kreatin bara. KCG är väl Kreatin Citrat med L-Glutamin och något annat och KP3 är väl Kre-alkalyn med L-Glutamin och något. Så mitt svar är Nej, du förlorar inte effekten bara den vattniga känslan i musklerna som man får utav monohydrat om du kört med det tidigare.

Angus
2006-08-09, 14:02
eh... KCG och KP3 är ju andra former utav kreatin bara. KCG är väl Kreatin Citrat med L-Glutamin och något annat och KP3 är väl Kre-alkalyn med L-Glutamin och något. Så mitt svar är Nej, du förlorar inte effekten bara den vattniga känslan i musklerna som man får utav monohydrat om du kört med det tidigare.


kcg är citrate med beta alanin som bas

kp3 är kreatinpyruvate med beta alanin som bas

kcg 2 är kre alkalyn med beta alanin som bas

ovanstående produkter hjälper dig att bygga massa genom att du kan pressa kroppen mer än vad du kan med monohydrat. själv ökade jag runt 30-40% i repsstyrka av kcg 2 vilket är väldigt mycket. maxstyrka ökade väl lite mer än med monohydrat samtidigt som vågen visade samma kroppsvikt . ovanstående produkter är riktigt bra :thumbup:

Sniggel
2006-08-09, 15:04
Finns det några studier på om kre-alkalyn ökade antalet satelitceller på samma vis som monohydrat? Frågar eftersom effekten från kre-alkalyn är tillfällig (right?)

Absinteh
2006-08-18, 18:37
Bump

Sniggel
2006-08-18, 22:28
Bra bump :)
Jag syftade på det här med fler "satellitceller" som monohydrat kan bidra till. Jag misstänker att det är oklart om man får samma effekt av ett kreatin som är mer tillfällig (t ex kre-alkalyn), men någon kunnig kanske vågar gissa. *popcorn*

aliquis
2006-09-16, 02:34
Vadå tillfällig? När kreatinet väl är i muskeln lär ju effekten vara precis densamma? Det du tror är tillfälligt är väl isf för att man tar det strax före träningen och bara då, men det beror väl snarare antagligen på att upptaget är bättre och att man inte måste hålla på o ta det i stora mängder under flera dagars tid för att lyckas höja nivåerna?

Sniggel
2006-09-16, 10:14
Jag har varit av uppfattningen att kreatinet från kre-alkalyn "försvinner" efter några(?) timmar och under tiden man har det i musklerna så ger det självklart effekt. Monohydrat däremot "lagras" och man går omkring med det i musklerna 24/7.
Men nu när jag tänker efter låter det konstigt att kreatinet från kre-alkalyn skulle försvinna så snabbt (kreatin är ju kreatin). Man tar det 1 timme före träning enbart för att upptaget är bäst då?
Man får upp en "laddad nivå" direkt av kre-alkalynet och sen bryts det ner till kreatinin i samma takt som monohydrat?
Frågorna är många :D

Nutts
2006-09-16, 12:06
Klart att effekten är tillfällig? Med de små mängderna kreatin man får i sig från Kre-alkalyn, går det väl inte att höja kreatin(och därmed fosfokreatin)koncentrationerna i musklerna speciellt mkt, annat än tillfääligt?(trots det mkt bättre upptaget av kreatinet från Kre-Alkalynet jmfrt med rent monohydrat). Den icke-enzymatiska nedbrytningen av kreatin till kreatinin pågår ju konstant.

Upplagringen av kreatin vid monohydratsupplementering beror ju på det stora överintaget man åstadkommer med uppladningsfasen och underhållsdoserna (som överskrider eller matchar nedbrytningen av kreatin)

aliquis
2006-09-16, 13:03
Jag har varit av uppfattningen att kreatinet från kre-alkalyn "försvinner" efter några(?) timmar och under tiden man har det i musklerna så ger det självklart effekt. Monohydrat däremot "lagras" och man går omkring med det i musklerna 24/7.
Men nu när jag tänker efter låter det konstigt att kreatinet från kre-alkalyn skulle försvinna så snabbt (kreatin är ju kreatin). Man tar det 1 timme före träning enbart för att upptaget är bäst då?
Man får upp en "laddad nivå" direkt av kre-alkalynet och sen bryts det ner till kreatinin i samma takt som monohydrat?
Frågorna är många :DJag antar att kroppen bryter ner både kreatinmonohydrat och kre-alkalyn till rent kreatin och lagrar in det i musklerna. Sedan används det ju för att få tillbaka ATP och som kreatinfosfat som vanligt, och på något vis förbrukas det väl med tiden.

Skillnaden tror jag bara ligger i att vad som sägs i reklamen för kre-alkalyn, nämligen att det är stabilare, är sant och att därför en större del av kreatinmonohydratet hinner omvandlas till kreatinin innan det har nått fram till musklerna och att det därför blir värdelöst och att kroppen rensar ur det och man kissar ut det istället för att det hamnade i musklerna.

Det är säkert ännu bättre att ta kre-alkalyn dag ut o dag in också men eftersom det är dyrare och folk verkar få en effekt av att bara ta det någon timme före (antagligen tillräckligt länge för att det skall nå ut i kroppen, eller eventuellt för att det kommer nå ut när blodet når de muskler som jobbar) så kör de väl på det.Klart att effekten är tillfällig? Med de små mängderna kreatin man får i sig från Kre-alkalyn, går det väl inte att höja kreatin(och därmed fosfokreatin)koncentrationerna i musklerna speciellt mkt, annat än tillfääligt?(trots det mkt bättre upptaget av kreatinet från Kre-Alkalynet jmfrt med rent monohydrat). Den icke-enzymatiska nedbrytningen av kreatin till kreatinin pågår ju konstant.

Upplagringen av kreatin vid monohydratsupplementering beror ju på det stora överintaget man åstadkommer med uppladningsfasen och underhållsdoserna (som överskrider eller matchar nedbrytningen av kreatin)Man hade väl bara runt 100 gram kreatin i muskulaturen eller något? Som kan ökas runt 30% med tillskott? Det blir ju bara 30 gram isf, och det borde ju vara skitsamma vilket man ökar upp det med. Tanken med kre-alkalyn är väl fortfarande att man skall öka det i muskulaturen så mycket som möjligt? Man lär ju ha lika mycket kreatin i den vare sig man kör kreatinmonohydrat eller kre-alkalyn om mängderna är tillräckligt stora? Och med samma mängder borde det väl brytas ner lika snabbt?

När folk kör "underhållsdoser" på 15 gram om dagen så lär det ju inte vara att nedbrytningen är så hög? Levern tillverkar ju bara 1-2 gram om dagen? Det kanske räcker med ytterligare säg 2 gram för att hålla de höga nivåerna bara det att med kreatinmonohydratet hinner inte allt man intar fram till musklerna? (jag vet att det visserligen inte är 15gram kreatin i 15 gram kreatinmonohydrat.)




Men vad vet jag :)

Nutts
2006-09-16, 13:21
Mängderna ÄR ju inte inte tillräckligt stora vid supplementering med Kre-Alkalyn, i af inte om man följer rekommenderade doser,(1-3 kapslar á 750 mg, av vilket inte ALLT är kreatin) för att "mätta" muskulaturens kreatin och fosfokreatinkoncentrationer.

Eftersom upptaget av kreatin vid supplementering inte är alltför högt, så är det individuellt, och upp till var och en att avgöra hur höga "underhållsdoser" man behöver för att hålla muskulaturen mättad på Kr å FKr?

aliquis
2006-09-16, 13:58
Mängderna ÄR ju inte inte tillräckligt stora vid supplementering med Kre-Alkalyn, i af inte om man följer rekommenderade doser,(1-3 kapslar á 750 mg, av vilket inte ALLT är kreatin) för att "mätta" muskulaturens kreatin och fosfokreatinkoncentrationer.

Eftersom upptaget av kreatin vid supplementering inte är alltför högt, så är det individuellt, och upp till var och en att avgöra hur höga "underhållsdoser" man behöver för att hålla muskulaturen mättad på Kr å FKr?Varför anses det vara bättre om det inte är tillräckligt mycket då? Bara för att man kan ta mindre? Det spelar ju inte så stor roll om mer av den andra produkten är billigare ;)

EiseltUK
2006-09-16, 13:59
Finns det några studier på om kre-alkalyn ökade antalet satelitceller på samma vis som monohydrat? Frågar eftersom effekten från kre-alkalyn är tillfällig (right?)

Nej det finns inga publicerade studier på kre-alkalyn men det ska enligt tillverkaren vara på G. Tror dock inte att de har kollat satellitceller.

Jag har inte läst hela studien om kreatinets effekt på satellitceller men jag antar att kreatinets effekt på bl a bildning av satellitceller inte har med vätskansamlingen att göra utan att kreatinet i sig stimulera transkription. I så fall bör samltiga kreatin-sorter ha en positiv effekt.

/ Henrik

Nutts
2006-09-16, 14:13
Varför anses det vara bättre om det inte är tillräckligt mycket då? Bara för att man kan ta mindre? Det spelar ju inte så stor roll om mer av den andra produkten är billigare ;)

Inte trillräckligt mkt för att mätta muskulaturen ja, men tilräckligt mkt för att ge en tillfällig prestationshöjande effekt..uppenbarligen.

Kre-Alkalynet är väl troligtvis bättre tack vare att dess pH-buffrande ingredienser även bidrar till en minskad mjölksyraackumulering i musklerna? förutom att det underlättar kreatinupptaget.
Detta utöver kreatinmonohydratens effekter.

aliquis
2006-09-16, 14:41
Inte trillräckligt mkt för att mätta muskulaturen ja, men tilräckligt mkt för att ge en tillfällig prestationshöjande effekt..uppenbarligen.

Kre-Alkalynet är väl troligtvis bättre tack vare att dess pH-buffrande ingredienser även bidrar till en minskad mjölksyraackumulering i musklerna? förutom att det underlättar kreatinupptaget.
Detta utöver kreatinmonohydratens effekter.Men mättade muskler måste ju vara bättre än något förhöjda nivåer?

Kreatinmonohydrat + bakpulver + beta alanin eller vad det hette + arginin ftw? ;D

Sniggel
2006-09-16, 14:49
Jag antar att kroppen bryter ner både kreatinmonohydrat och kre-alkalyn till rent kreatin och lagrar in det i musklerna. Sedan används det ju för att få tillbaka ATP och som kreatinfosfat som vanligt, och på något vis förbrukas det väl med tiden.

Skillnaden tror jag bara ligger i att vad som sägs i reklamen för kre-alkalyn, nämligen att det är stabilare, är sant och att därför en större del av kreatinmonohydratet hinner omvandlas till kreatinin innan det har nått fram till musklerna och att det därför blir värdelöst och att kroppen rensar ur det och man kissar ut det istället för att det hamnade i musklerna.

Det är säkert ännu bättre att ta kre-alkalyn dag ut o dag in också men eftersom det är dyrare och folk verkar få en effekt av att bara ta det någon timme före (antagligen tillräckligt länge för att det skall nå ut i kroppen, eller eventuellt för att det kommer nå ut när blodet når de muskler som jobbar) så kör de väl på det.Man hade väl bara runt 100 gram kreatin i muskulaturen eller något? Som kan ökas runt 30% med tillskott? Det blir ju bara 30 gram isf, och det borde ju vara skitsamma vilket man ökar upp det med. Tanken med kre-alkalyn är väl fortfarande att man skall öka det i muskulaturen så mycket som möjligt? Man lär ju ha lika mycket kreatin i den vare sig man kör kreatinmonohydrat eller kre-alkalyn om mängderna är tillräckligt stora? Och med samma mängder borde det väl brytas ner lika snabbt?

När folk kör "underhållsdoser" på 15 gram om dagen så lär det ju inte vara att nedbrytningen är så hög? Levern tillverkar ju bara 1-2 gram om dagen? Det kanske räcker med ytterligare säg 2 gram för att hålla de höga nivåerna bara det att med kreatinmonohydratet hinner inte allt man intar fram till musklerna? (jag vet att det visserligen inte är 15gram kreatin i 15 gram kreatinmonohydrat.)




Men vad vet jag :)

Tycker det låter helt vettigt det du säger.
Både med Kre-alkalyn och monohydrat uppnår man samma extra mängd kreatin i muskeln, bara att kre-alkalynet ät lättare att transportera in, inte lika stora förluster.

Isåfall borde ju du som det säger gå att uppehålla denna extra nivå kreatin genom att supplementera med kre-alkalyn dagligen, men man tycker väl att det är viktigast att ha nivån hög just när man tränar.
Vad jag förstått är där 2 effekter av kreatin, en som gör att ATP:n är tillgänglig en längre tid under ett sammanhängande set och en som på något vis hjälper till att öka muskeltillväxten (satelitcellerna).

Frågan jag ställt mig länge nu och som ingen riktigt vet ännu är om satelitcellsbildningen uteblir (eller inte blir lika stor) om man kör kre-alkalyn som det är tänkt, dvs bara håller höga nivåer under träning istället för 24/7.

Nutts
2006-09-16, 14:50
Men mättade muskler måste ju vara bättre än något förhöjda nivåer?

Kreatinmonohydrat + bakpulver + beta alanin eller vad det hette + arginin ftw? ;D

Möjligt, men de sammantagna effekterna av beståndsdelanrna i Kre-Alkalynet är väl tydligen bättre?;)

aliquis
2006-09-16, 15:15
Frågan jag ställt mig länge nu och som ingen riktigt vet ännu är om satelitcellsbildningen uteblir (eller inte blir lika stor) om man kör kre-alkalyn som det är tänkt, dvs bara håller höga nivåer under träning istället för 24/7.Jag har ingen aning om hur stor del av det som utgörs utav att trycket är större. Men om man får upp samma nivåer av kreatin i musklerna borde ju trycket i dessa bli lika stort vad man än tar?Möjligt, men de sammantagna effekterna av beståndsdelanrna i Kre-Alkalynet är väl tydligen bättre?;)Men om det bara är kreatinmonohydrat som är buffrat med något annat borde det ju vara bra mycket billigare att blanda budgetkreatin o bakpulver som sagt =P. Men det de blandar med kanske fungerar bättre på plats, hur som helst lär det ju finnas andra baser som också fungerar?

Nutts
2006-09-16, 15:40
Men det de blandar med kanske fungerar bättre på plats, hur som helst lär det ju finnas andra baser som också fungerar?

Möjligt, men jag tycker du ska hålla dig borta från kemikalieskåpet, å hålla dig till små lila kapslar istället:D

aliquis
2006-09-16, 18:40
Natriumhydroxid/kaustiksoda ftw.

Iofs verkar shenet rekommendera klorin i efterträningsdrinken:
"• pH 12-14: Starkt alkalisk (blåsvart lackmuspapper)
• pH 12-12,5: Klorin
• pH över 12: Trietanolamin 10 % i vatten"

1 flaska klorin o sedan löser man upp 1 kg kreatinmonohydrat i det, blandningen lär ju bli rätt stabil också.

Sniggel
2006-09-16, 18:48
Natriumhydroxid/kaustiksoda ftw.

Iofs verkar shenet rekommendera klorin i efterträningsdrinken:
"• pH 12-14: Starkt alkalisk (blåsvart lackmuspapper)
• pH 12-12,5: Klorin
• pH över 12: Trietanolamin 10 % i vatten"

1 flaska klorin o sedan löser man upp 1 kg kreatinmonohydrat i det, blandningen lär ju bli rätt stabil också.
Haha :laugh:

Sverker
2006-09-16, 18:55
Ifall någon är så tokig och vill pröva så kör med:

Kaustiksoda, KOH, kaliumhydroxid. Bättre med kalium än natrium m a p blodtrycket.

Klorin innehåller natriumhypoklorit och det är oxiderande. Det KÄNNS som om oxidationsmedel skulle förstöra mer kreatin än vad det kan skydda.




Mot dårskap kämpar gudarna förgäves