handdator

Visa fullständig version : Flytt, lämna allt?


Björn S
2006-08-09, 09:56
Tänkte mest kolla lite allmänna åsikter och erfarenhter inom ämnet.

Jag fyller 20 om ett par månader, har jobbat med div. saker här nere i skåne lite överallt. Inga längre fasta jobb utan gjort div saker och tjänat 5,000 en månad och 25,000 nästa. Ingen stabil tillvaro men jag har inte lyckats hitta något tilltalande jobb under de senaste månaderna och allt som heter ekonomi börjar försvinna. Mao, pengarna är åt helvete just nu och jag måste rycka upp allt för att livet ska fungera.

Jag har precis tackat ja till ett heltidsjobb med bra betalt..... 120 mil bort!!!

Jag lämnar vänner, FLICKVÄN (1,5 år tillsammans och en underbar relation), familj, en trivsam omgivning och även min trygga zon (min lägenhet).

Allt detta för ett jobb som kommer göra mitt liv lättare..... Jag vet att jag behöver jobbe(et?) och har precis varit där uppe och jobbat en månad. Trivs bra me det. Bortsätt från att det är sjukligt ensamt.

Min flickvän har sitt liv här och vill inte flytta med. Familjen har sitt liv här. Vännerna har sitt.
Och till detta så har jag innan sista augusti på mig att fixa allt.

Någon som varit med om liknande? Jag lämnar mitt liv för att kunna överleva!?

(Min nuvarande bostad är i Hörby, och jag flyttar upp till västernorrland, Ånge).

Finns här någon från ånge förresten?

Det var nog allt :)

Tack
/Mr.B

Mental
2006-08-09, 10:00
Ånge är inte något kul ställe att vara på... Men om jobbet funkar så lycka till, hade nog gjort samma sak i din sists, det är viktigt att kunna försörja sig, snöa inte in bara, utan försök skaffa nya vänner så fort det går

daja
2006-08-09, 10:02
Vad är det för jobb du har fått i Ånge av alla platser på jorden? :)
Tycker det är jävligt strongt att flytta från allt till en så liten ort, jag vet faktiskt inte om jag hade varit beredd att göra nåt liknande. Det är ju en sak att dra iväg till en större stad där man kan träffa mycket nytt folk och tom kanske får ett bättre socialt nätverk än tidigare, men det kanske löser sig genom att du träffar folk på det nya jobbet. Ge det lite tid så visar det sig!

Janna
2006-08-09, 10:05
Tänkte mest kolla lite allmänna åsikter och erfarenhter inom ämnet.

Jag fyller 20 om ett par månader, har jobbat med div. saker här nere i skåne lite överallt. Inga längre fasta jobb utan gjort div saker och tjänat 5,000 en månad och 25,000 nästa. Ingen stabil tillvaro men jag har inte lyckats hitta något tilltalande jobb under de senaste månaderna och allt som heter ekonomi börjar försvinna. Mao, pengarna är åt helvete just nu och jag måste rycka upp allt för att livet ska fungera.

Jag har precis tackat ja till ett heltidsjobb med bra betalt..... 120 mil bort!!!

Jag lämnar vänner, FLICKVÄN (1,5 år tillsammans och en underbar relation), familj, en trivsam omgivning och även min trygga zon (min lägenhet).

Allt detta för ett jobb som kommer göra mitt liv lättare..... Jag vet att jag behöver jobbe(et?) och har precis varit där uppe och jobbat en månad. Trivs bra me det. Bortsätt från att det är sjukligt ensamt.

Min flickvän har sitt liv här och vill inte flytta med. Familjen har sitt liv här. Vännerna har sitt.
Och till detta så har jag innan sista augusti på mig att fixa allt.

Någon som varit med om liknande? Jag lämnar mitt liv för att kunna överleva!?

(Min nuvarande bostad är i Hörby, och jag flyttar upp till västernorrland, Ånge).

Finns här någon från ånge förresten?

Det var nog allt :)

Tack
/Mr.B


När jag pluggade klat så fanns det inga jobb i skåne i IT branchen så jag fick också lova at flytta men behövde iaf inte flytt mitt ut i ingenstans. Om du inte trivs så kan du ju söka jobb nere i skåne och flytta tillbaks. När man har ett jobb är det oftast mycket lättare att få ett nytt.

Björn S
2006-08-09, 10:08
Jobbet är som VVS-tekniker på Ånge VVS :)
Min månad berättade några saker för mig..
*Alla i ånge super som fan, och alltid.
*Där fanns två människor som var vältränade.
*Alla fiskar?
*Dicka öl och fiska är Ångebornas största intresse.
*Folk i 18-20års-åldern existerar inte på dagarna? Då sover de för att kunna supa på kvällen.
*Gymmet är jävligt schysst med Nordic och hammer strenght och hantar över 60kg och byggbart till runt 100-snåret.
*Där finns ingen powecage eller squatrack. Så man får böja och bänka på samma ställning *screwy*
*Det är skitcoolt att slå ner allt och alla?
*Allt går att köpa svart. Även sprängmedel och vapen*screwy*

Mitt hopp är att det existerar någon som är lite mildare med alkoholen och vill ge mig lite sällskap med byggandet.

Lurigt..

Björn S
2006-08-09, 10:10
Måste fråga..:
Någon som fått ett distansförhållande att fungera en längre tid?

Maximilian
2006-08-09, 10:13
Måste fråga..:
Någon som fått ett distansförhållande att fungera en längre tid?

3 år, dock inget o rekommendera direkt.. Tar alltid slut efter en tid endå, bara att man är "blinded by love" och vägrar inse det innan. Men kanske kan vara värt att ge det ett försök?

Björn S
2006-08-09, 10:15
Lund: 98.000 invånare

Ånge:
Befolkning 10.692 (2005-12-31)
Medelålder i kommunen: 45,0

oj :MrT:

Björn S
2006-08-09, 10:16
3 år, dock inget o rekommendera direkt.. Tar alltid slut efter en tid endå, bara att man är "blinded by love" och vägrar inse det innan. Men kanske kan vara värt att ge det ett försök?

Hur ofta lyckades ni med att träffas? Ungefär.

Maximilian
2006-08-09, 10:19
Hur ofta lyckades ni med att träffas? Ungefär.

tjaa... Det varierade ju lite, när ekonomin tillät så blev det väll att vi träffades 1-2 helger i månaden och eftersom vi båda gick i skolan så passade vi på att träffas på loven och så också. Hon bodde på Gotland och jag 6 mil från Oskarshamn så det blev en resa på 5 timmar i snitt.

Yankeee
2006-08-09, 10:24
Jobb är inte allt. Finns inte en chans att jag skulle göra det som du ska göra. Flytta till en håla, helt utan några möjligheter till något, helt ensam. Som någon sa, ok om du hade flyttat till sthlm, gbg eller någon stor stad utomlands. Men ensam mitt i ingenstans för ett jobb som du kan få var som helst i Sverige, aldrig.

Grisen
2006-08-09, 10:37
Ånge!?

Wtf?

Jag skulle inte flyttat dit, det är en riktig håla. Hur är du som person, vad har du för fritidsintressen?

Edde_1
2006-08-09, 10:45
Vem e du? Tränat på HAK?

Låter inget vidare att flytta från Hörby, men hoppas det går bra för dig.

Själv flyttade jag bara till Lund (3,5 mil), men det sög. Så jag flyttade tillbaks igen efter tre månader:D

Osten80
2006-08-09, 11:12
Jag förstår inte varför du ger upp allt det där för ett jobb?
För mig känns jobbet inte speciellt viktigt och jag skulle aldrig få för mig att flytta till en ännu mindre håla 120 mil bort bara för ett jobb som man kan skaffa sig i stort sett vart som i helst i det här landet.
Hoppas att du kommer att trivas, men risken är att du ledsnar rejält på ett sådant ställe.
Jag förstår mig överhuvudtaget inte på folk som placerar jobb högst upp på priorieteingslistan i livet. Det fanns andra saker som är betydligt mycket mer värt.

z_bumbi
2006-08-09, 11:13
Har man några som helst sociala färdigheter så är det ingen fara att flytta till en mindre ort, saknar man sådana så kan jag kanske förstå att man måste flytta till något stadsliknande.. (Halvt på skämt.)

Jag är själv på väg att flytta till ett samhälle ungefär lika stort som Ånge (I alla fall vad gäller folkmängd) och jag ser inga som helst problem med att "byta ner mig". Jag trivs nästan var som helst bara jag har tillgång till det mest nödvändiga och det finns alltid något att hitta på att göra om man nu har problem att fylla dagarna.

daja
2006-08-09, 11:21
Måste fråga..:
Någon som fått ett distansförhållande att fungera en längre tid?
hade ett distansförhållande i två år, nu bor vi ihop sedan ett år tillbaka.
det är jobbigt men man märker rätt snart om det är värt det eller inte.

Björn S
2006-08-09, 12:41
Vem e du? Tränat på HAK?

Låter inget vidare att flytta från Hörby, men hoppas det går bra för dig.

Själv flyttade jag bara till Lund (3,5 mil), men det sög. Så jag flyttade tillbaks igen efter tre månader:D

Vem jag är?
Björn, bor i Patrick Nilssons förra lägenhet på prostgatan :) Hans gamla Whey 80 hinkar står fortfarande nere i källaren och skräpar!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1686060#post1686060
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1685892#post1685892

Du kanske vet vem jag är nu?
Har alltid blå träningsbyxor och blå skateskor, en stärna runt armbågen och ett gäng piercingar :thumbup:

Jag är uppvuxen i lund. Flyttade till hörby för ett år sedan och trivs bra här, allt jag behöver för att leva just nu finns här!

Vem må du vara? På tal om ingen, någon idé hur patricks deff går, och roger skulle tävla i år va?

Björn S
2006-08-09, 12:42
Har man några som helst sociala färdigheter så är det ingen fara att flytta till en mindre ort, saknar man sådana så kan jag kanske förstå att man måste flytta till något stadsliknande.. (Halvt på skämt.)

Jag är själv på väg att flytta till ett samhälle ungefär lika stort som Ånge (I alla fall vad gäller folkmängd) och jag ser inga som helst problem med att "byta ner mig". Jag trivs nästan var som helst bara jag har tillgång till det mest nödvändiga och det finns alltid något att hitta på att göra om man nu har problem att fylla dagarna.

Innebär detta att du på samma sätt flyttar ifrån familj och vänner? Eller är det en mer human flytt du är på gång med?

Björn S
2006-08-09, 12:45
Ånge!?

Wtf?

Jag skulle inte flyttat dit, det är en riktig håla. Hur är du som person, vad har du för fritidsintressen?

Som person.
Snabbt och lätt så super jag inte, bråkar inte, älskar lugn och ro i goda vänners lag. Kärlek är livskällan och byggning är motivationen samt en dedikerad personlig utveckling som ger mig tillfredställning. Har spelat div. instrument i 8 av mina 19 år och spelat i band.
Ett jobb är något jag behöver för att få välbefinnande i mig själv.

Kort och gott..

Jag är som sagt tveksam till flytten... Problemet är att jag har en hyra att betala och inga pengar.

Björn S
2006-08-09, 12:46
hade ett distansförhållande i två år, nu bor vi ihop sedan ett år tillbaka.
det är jobbigt men man märker rätt snart om det är värt det eller inte.

Låter som en smula hopp för mig!

chidde
2006-08-09, 12:50
hrm, du är ju bara 19 bast för guds skull!
med hela livet framför dig osv, då åker man inte till ånge för ett jobb

du har ju lite och välja på här i skåne, det finns ju helsingborg, lund och malmö. det MÅSTE ju finnas nån som söker vvs'are.. jag har själv sett massor på ams' hemsida

hörby är iofs en håla det också, men det har man åtminstone hört namnet på (och nu vet man att det finns ett ställe som heter ånge också *screwy* )

z_bumbi
2006-08-09, 12:54
Innebär detta att du på samma sätt flyttar ifrån familj och vänner? Eller är det en mer human flytt du är på gång med?

Det är inte riktigt lika illa på den punkten som det du gör.

Jag kommer att få ca 25 mil till min mor, jag känner inte en människa på den orten jag kommer till och jag har nästan alla kompisar här i Eskilstuna. Jag har ungefär lika långt hem till emmzan som jag har nu, ca 12-14 mil så där får du det mycket värre (På tal om distansförhållanden.)

Om det inte funkar för din del är det ju "bara" att flytta hem igen, du har fått mer arbetserfarenhet och har fått se hur du klarar dig på egen hand.

Löjtnant Blank
2006-08-09, 12:56
Ånge... Ångest... Tänk dig det stället i februari när det är -25 grader och mörkt dygnet runt. Du kommer utan tvekan att ta livet av dig inom åtta månader. Frågan är bara hur. Skulle du föredra att förblöda eller kvävas till döds?

Tricklev
2006-08-09, 12:57
Ingen i hela världen kan frivilligt flytta till Ånge, gör det inte.

Yankeee
2006-08-09, 12:59
Jag är som sagt tveksam till flytten... Problemet är att jag har en hyra att betala och inga pengar.

Kan du få ett jobb 120 mil bort kan du få ett närmare. Jag vet hur det är i din sits, alla försöker övertala en till att inte flytta. Det finns en anledning till det.

Björn S
2006-08-09, 12:59
du har ju lite och välja på här i skåne, det finns ju helsingborg, lund och malmö. det MÅSTE ju finnas nån som söker vvs'are.. jag har själv sett massor på ams' hemsida


Det stora problemet är att jag inte har någon dokumenterad utbildning inom VVS, har svartjobbat inom ämnet en del och fått lärdom på så vis *rolleyes* Därför är det problematiskt att få jobb inom VVS i närheten. Denna killen som jag fått jobb hos nu känner till att jag kan jobba då jag jobbat för honom innan. Och han vill ha upp mig där. Nu när jag finner mig pank och utbränd kände jag att jag troligtvis tvingas ta "möjligheten". :em:

typ.

Löjtnant Blank
2006-08-09, 13:00
Det finns inget värre än svenska hålor med trångsynta och alkoholiserade infödingar. Flytta inte. Lyssna på oss. FLYTTA INTE.

Björn S
2006-08-09, 13:01
Ånge... Ångest... Tänk dig det stället i februari när det är -25 grader och mörkt dygnet runt. Du kommer utan tvekan att ta livet av dig inom åtta månader. Frågan är bara hur. Skulle du föredra att förblöda eller kvävas till döds?

Då jag förra veckan blev erbjuden att köpa dynamit av en kille så har jag en väldigt spännande idé på hur jag ska hamna i aftonbladet :D

Yankeee
2006-08-09, 13:01
Det finns inget värre än svenska hålor med trångsynta och alkoholiserade infödingar. Flytta inte. Lyssna på oss. FLYTTA INTE.

Det var det jag ville men inte vågade säga.

z_bumbi
2006-08-09, 13:03
Det finns inget värre än svenska hålor med trångsynta och alkoholiserade infödingar. Flytta inte. Lyssna på oss. FLYTTA INTE.

Han skulle inte till Stockholm..

Tricklev
2006-08-09, 13:04
Eftersom jag har en bekant i Ånge kan jag säga, alla fördommar man har om sådana små ställen, är sanna.


ÅK INTE FÖRFAN!

Löjtnant Blank
2006-08-09, 13:06
Feeble, låter inte det här roligt? Saxat från Ånge kommuns hemsida:

"Stor rastplats med lekpark, bad och hundrast. Nära till flera mat- och boendeanläggningar, bensinmack, hembygdsgård och mängder av sevärdheter."

Om inte det lockar, prova:

"Sju kyrkor finns i Ånge kommun från Torpshammar i öster till Haverö i väster. Alla är de vackert belägna längs Ljungan.
Den äldsta är Borgsjö kyrka från 1700-talet. En av landets vackraste rokokokyrkor."

Eller möjligtvis:

"Högt över nejden i Säter ligger Haverö Hembygdsgård med kafé, vandrarhem och utsikt över Ljungan."

Tom BAK
2006-08-09, 13:10
Jag skulle inte gjort det... aldrig =)

mini
2006-08-09, 13:13
Väljer man att svartjobba sig fram i livet får man nog acceptera att man hamnar på de ställen där ingen utbildad väljer att jobba.
Utbilda dig istället?

Jag funderar på om det finns andra skäl till att du flyttar?

tossefar
2006-08-09, 13:17
Ta ett studielån och börja plugga istället. Att svartjobba som VVS-are är inget jag skulle vilja göra hela livet.

Trance
2006-08-09, 13:17
Tycker det är riktigt starkt gjort och visar att du tar ansvar för ditt liv. Varför inte testa och se hur det går? Trivs du inte så trivs du inte, då är det bara att flytta tillbaka.

Men och andra sidan så kan du få lite arbetslivserfarenhet på papper, litet annat perspektiv på tillvaron och kanske lite nya kompisar.

Löjtnant Blank
2006-08-09, 13:18
Tycker det är riktigt starkt gjort och visar att du tar ansvar för ditt liv. Varför inte testa och se hur det går? Trivs du inte så trivs du inte, då är det bara att flytta tillbaka.

Men och andra sidan så kan du få lite arbetslivserfarenhet på papper, litet annat perspektiv på tillvaron och kanske lite nya kompisar.
Så där skriver du bara för att du inte vill tycka som alla andra i tråden.

aliquis
2006-08-09, 13:21
Jag skulle aldrig göra det, men det känns ju taskigt att säga om du tänker göra det ;)

Trance
2006-08-09, 13:26
Så där skriver du bara för att du inte vill tycka som alla andra i tråden.

Heh, nej det behovet får jag stillat i alla andra trådar. Jag känner faktiskt viss respekt för folk som vågar göra sådana saker och satsa. Dessutom extra plus om man vill försörja sig själv och inte plugga något för det ger bidrag och man kan låna.

Om man går in med rätt attityd så kan man säkert lära sig något där uppe och få lite erfarenhet för livet.

Löjtnant Blank
2006-08-09, 13:34
Heh, nej det behovet får jag stillat i alla andra trådar. Jag känner faktiskt viss respekt för folk som vågar göra sådana saker och satsa. Dessutom extra plus om man vill försörja sig själv och inte plugga något för det ger bidrag och man kan låna.

Om man går in med rätt attityd så kan man säkert lära sig något där uppe och få lite erfarenhet för livet.
Jag var inte allvarlig, kompis. Jag förstår vad du menar. Men jag är tämligen övertygad om att han inte kommer att trivas. Jag har släkt och vänner som har gjort ungefär samma sak, och de hatade varje sekund. Det krävs ett starkt psyke för att stå ut i en håla utan vänner eller något vettigt att göra på fritiden.

Mago
2006-08-09, 13:51
Du kanske kan bestämma redan innan för dig själv att "ok, jag ska bara jobba/bo där i 6 månader". Då får du arbetslivserfarenhet på papper och samtidigt vet du att det bara gäller 6 månader, sen är plågan över och du kan stå ut. Sen är det ju säkerligen 20ggr. lättare att få andra jobb. Om nu inte detta också är svart..

PowPow
2006-08-09, 13:57
Det finns inget värre än svenska hålor med trångsynta och alkoholiserade infödingar. Flytta inte. Lyssna på oss. FLYTTA INTE.

Som om Höör (elelr var det Hörby) skulle vara bättre? ;)

PowPow
2006-08-09, 14:01
Livet är viktigare än jobb. Ingen vaknar upp på sin dödsbädd och tänker: "Gud, vad jag ångrar att jag inte jobbade mer i mitt liv".

Jag i din sits hade inte flyttat bara för ett jobb. Inte om jag hållt livet i hembygden så kärt som du. Finns det andra saker som påverkar dig, så som att vilja prova något nytt, få livserfaranhet och så vidare, så visst, då är det en annan femma. Men bara för den faktiska jobbmöjligheten: aldrig.

skaparn
2006-08-09, 14:03
Heh, nej det behovet får jag stillat i alla andra trådar. Jag känner faktiskt viss respekt för folk som vågar göra sådana saker och satsa. Dessutom extra plus om man vill försörja sig själv och inte plugga något för det ger bidrag och man kan låna.

Om man går in med rätt attityd så kan man säkert lära sig något där uppe och få lite erfarenhet för livet.

Du har inte varit i Ånge va?

MilkmaN
2006-08-09, 14:23
Livet är viktigare än jobb. Ingen vaknar upp på sin dödsbädd och tänker: "Gud, vad jag ångrar att jag inte jobbade mer i mitt liv".

Jag i din sits hade inte flyttat bara för ett jobb. Inte om jag hållt livet i hembygden så kärt som du. Finns det andra saker som påverkar dig, så som att vilja prova något nytt, få livserfaranhet och så vidare, så visst, då är det en annan femma. Men bara för den faktiska jobbmöjligheten: aldrig.

Jag tror ärligt talat inte att någon vaknar på sin dödsbädd... hade ju varit rätt så revolutionerande.

AFanatic
2006-08-09, 14:39
Aldrig i livet att jag skulle ha flyttat.

10 000 inv är inte mkt, tro mig...Det enda som finns att göra är att träna, köpa upp ICAs halva lager på Kesella och Keso, åka till städerna runt omkring (helst Gbg). Ånge...Ånger. :D Nämen som som många redan påpekat, är det värt att bryta upp från alla där hemma pga ett jobb, som du med största sannolikhet skulle kunna hitta i Skåne? Du kan ju säga upp lägenheten? Familj, flickvän eller vän du kan bo hos tills det ordnat upp sig?

Sedan skulle jag aldrig få för mig att flytta längre ifrn min pojkvän, men det är för jag är så himla kär. :love::em: Men alla är vi olika?

Hades
2006-08-09, 14:45
Aldrig i livet att jag skulle ha flyttat.

10 000 inv är inte mkt, tro mig...Det enda som finns att göra är att träna, köpa upp ICAs halva lager på Kesella och Keso, åka till städerna runt omkring (helst Gbg). Ånge...Ånger. :D Nämen som som många redan påpekat, är det värt att bryta upp från alla där hemma pga ett jobb, som du med största sannolikhet skulle kunna hitta i Skåne? Du kan ju säga upp lägenheten? Familj, flickvän eller vän du kan bo hos tills det ordnat upp sig?

Sedan skulle jag aldrig få för mig att flytta längre ifrn min pojkvän, men det är för jag är så himla kär. :love::em: Men alla är vi olika?
Om Feeble var tillsammans med Ogge så tror jag aldrig att han skulle överväga att flytta, men nu är ju situationen annorlunda.

There just ain't enough Ogge for everyone.

/Kwon från Hades konto

Hades
2006-08-09, 14:50
Tycker det är riktigt starkt gjort och visar att du tar ansvar för ditt liv. Varför inte testa och se hur det går? Trivs du inte så trivs du inte, då är det bara att flytta tillbaka.

Men och andra sidan så kan du få lite arbetslivserfarenhet på papper, litet annat perspektiv på tillvaron och kanske lite nya kompisar.
Jag håller med. Den enda kuggen i det här fallet tycker jag är flickvännen. Kan ni få det att fungera ett tag på distans?

AFanatic
2006-08-09, 14:51
Om Feeble var tillsammans med Ogge så tror jag aldrig att han skulle överväga att flytta, men nu är ju situationen annorlunda.

There just ain't enough Ogge for everyone.

/Kwon från Hades konto

:D

Jo jag tror nog Yankeee får lite.

Det hjälper dock inte trådstartaren att fatta ett beslut.

Edit: Det är ju just flickvännen som jag personligen tycker är kruxet...Hmmhmmhmmm.

PowPow
2006-08-09, 15:23
Jag tror ärligt talat inte att någon vaknar på sin dödsbädd... hade ju varit rätt så revolutionerande.

Antingen så är du väldigt språkligt obegåvad, eller så fjantar du dig bara.

Nu tänkte jag länka till susning.nu, men eftersom deras skribent verkar fått hjärnsläpp (för visst är det skillnad på liknelser och metaforer) så fick det bli SAOB, från tiden då jorden ansågs vara var platt (typ):

[Metafor] (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/153/38981.html)

MilkmaN
2006-08-09, 15:57
Antingen så är du väldigt språkligt obegåvad, eller så fjantar du dig bara.

Nu tänkte jag länka till susning.nu, men eftersom deras skribent verkar fått hjärnsläpp (för visst är det skillnad på liknelser och metaforer) så fick det bli SAOB, från tiden då jorden ansågs vara var platt (typ):

[Metafor] (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/153/38981.html)

Det heter ligger på sin dödsbädd. Den bädd man ligger på när man precis ska till att dö. Således är det svårt att vakna på den eftersom man då skulle återuppstå från graven. Eventuellt att man vaknar i sängen på morgonen och dör senare samma dag, fast då är det ju omöjligt att säga att just den bädden blir dödsbädden.

bullis
2006-08-09, 15:59
Hahahha Ånge, jag bor i Sundsvall och Ånge är seriöst världens baksida.

Löjtnant Blank
2006-08-09, 16:18
Fast ibland när man har festat hårt i några dagar och allt är jobbigt skulle man inte ha något emot att flytta till Ånge och aldrig mer visa sig för omvärlden.

PowPow
2006-08-09, 16:36
Det heter ligger på sin dödsbädd. Den bädd man ligger på när man precis ska till att dö. Således är det svårt att vakna på den eftersom man då skulle återuppstå från graven. Eventuellt att man vaknar i sängen på morgonen och dör senare samma dag, fast då är det ju omöjligt att säga att just den bädden blir dödsbädden.

Vakna upp liggandes på sin dödsbädd då?
Metaforen du inte verkar lyckas greppa är att inse något, i detta fall att vakna upp ur vilfarelsen om att jobb skulle vara livets viktigaste beståndsdel. Man vaknar alltså upp ur denna vilfarelse när man ligger på sin dödsbädd: Vakna upp på sin dödsbädd. Det har ingenting att göra med att vakna upp ur en fysisk vila.

Eller så kan jag ju skriva:
"Ingen kommer till insikt på sin dödsbädd och tänker: Gud, jag önskar att jag hade jobbat mer".

Förstår du fortfarande inte, ja, då är du nog bara trög. (Eller du förstod kanske från början, och ville mest ha något att skriva? *slap* )

raZmus
2006-08-09, 16:37
I kommunen där jag är uppvuxen vet jag att de just nu startat en VVS-utbildning på något komvuxliknande just för att det för tillfället är BRIST på VVS-montörer.

Den är på ett år och lär finnas på fler ställen. Gå en sån utbildning och sedan kan du söka jobb på många ställen?

Farzan
2006-08-09, 16:44
Feeble, låter inte det här roligt? Saxat från Ånge kommuns hemsida:

"Stor rastplats med lekpark, bad och hundrast. Nära till flera mat- och boendeanläggningar, bensinmack, hembygdsgård och mängder av sevärdheter."

Om inte det lockar, prova:

"Sju kyrkor finns i Ånge kommun från Torpshammar i öster till Haverö i väster. Alla är de vackert belägna längs Ljungan.
Den äldsta är Borgsjö kyrka från 1700-talet. En av landets vackraste rokokokyrkor."

Eller möjligtvis:

"Högt över nejden i Säter ligger Haverö Hembygdsgård med kafé, vandrarhem och utsikt över Ljungan."

Hahahahah.

...

.HAHAHAHAHAHA!

Seriöst, det där var det mest avskräckande jag någonsin har läst.
Om du inte tjänar mer än 25000 i månaden så är det verkligen inte värt att flytta. Du måste leva också! Sök efter ett jobb där du bor istället. Du kanske inte hittar ett jobb på direkten men när du väl hittar ett kommer du bo på ett ställe där du trivs och kan utvecklas mer som människa, och bara det är värd några tusen mindre i månaden.

MilkmaN
2006-08-09, 17:00
Vakna upp liggandes på sin dödsbädd då?
Metaforen du inte verkar lyckas greppa är att inse något, i detta fall att vakna upp ur vilfarelsen om att jobb skulle vara livets viktigaste beståndsdel. Man vaknar alltså upp ur denna vilfarelse när man ligger på sin dödsbädd: Vakna upp på sin dödsbädd. Det har ingenting att göra med att vakna upp ur en fysisk vila.

Eller så kan jag ju skriva:
"Ingen kommer till insikt på sin dödsbädd och tänker: Gud, jag önskar att jag hade jobbat mer".

Förstår du fortfarande inte, ja, då är du nog bara trög. (Eller du förstod kanske från början, och ville mest ha något att skriva? *slap* )

Metaforen har jag inga som helst problem med och jag förstod helt och fullt från början. Mitt inlägg var inget annat än språkfacism.

Cilia
2006-08-09, 17:22
Jag förstod det som om det jobbet du fick i Ånge var ett "vitt" jobb och att du därmed kan få dokumenterat att du kan arbetet?

Det verkar ju som om du har bestämt dig för att flytta. Du skulle inte ta det här beslutet med dom förutsättningar du räknar upp om du trodde du hade alternativ. Så gör det inte svårare för dig och börja ifrågasätta om det är rätt.

Flytta upp, hyr ut lägenheten i andra hand, försök med distansförhållande. Efter ett år kan du söka jobb i mer bebodda områden och flytta igen. Varför inte ge det en chans? Funkar det inte är det bara att åka därifrån. Det är inte ett beslut på livstid du tar.


Alternativet är att göra som mini sa och skaffa dig en utbildning. Då har du helt andra valmöjligheter.

PowPow
2006-08-09, 18:08
Metaforen har jag inga som helst problem med och jag förstod helt och fullt från början. Mitt inlägg var inget annat än språkfacism.

Felriktad språkfascism i så fall.

Inget fel på meningen:
"Ingen vaknar upp på sin dödsbädd och tänker: 'Gud, vad jag ångrar att jag inte jobbade mer i mitt liv'."

Om du nu förstått metaforen, så förstår du även att meningen är riktig.

sundvall
2006-08-09, 19:48
Flytta INTE INTE INTE INTE INTE INTE INTE!!!! Är du helt galen?!!? Lämna fan inte dina vänner, din underbara flickvän och din familj för ÅNGE, det finns ingen VÄRRE PLATS ÄN ÅNGE!

MilkmaN
2006-08-10, 12:49
Felriktad språkfascism i så fall.

Inget fel på meningen:
"Ingen vaknar upp på sin dödsbädd och tänker: 'Gud, vad jag ångrar att jag inte jobbade mer i mitt liv'."

Om du nu förstått metaforen, så förstår du även att meningen är riktig.

Haha snyggt att stava fel där :banned

Hur som helst så hävdar jag fortfarande att vaknar är fel och skall ersättas av ligger. Hasse?

Tricklev
2006-08-10, 12:59
Ånge Är Helvetet PÅ Jorden!

Bönne
2006-08-10, 13:07
Tillverkas "Ånge choklad" i Ånge eller? Köp ett stort lager sådant ifall du flyttar dig, mycket gott, avsluta en burk precis.

Wain
2006-08-10, 14:46
Haha, Ånge. Jag som tycker att det ska bli jobbigt att bo sju månader i en liten by med 175 000 invånare...
*innocent*

PowPow
2006-08-10, 14:56
Haha snyggt att stava fel där :banned

Hur som helst så hävdar jag fortfarande att vaknar är fel och skall ersättas av ligger. Hasse?

Men jag menar ju inte ligger. Jag menar inte att "Ingen ligger på sin dödsbädd och tänker: blablabla". Jag menar att man vaknar (bildligt talat) och inser något på sin dödsbädd.

Skit samma. Vi förstår varandra iaf (=

Winternal
2006-08-10, 15:25
Jag är från trakten och har bl.a gått gymnasiet i Ånge. Alla myterna du listar är mer eller mindre sanna. Det sups ganska hårt, gärna med dunksprit eller folkbärs av nån anledning. Men lite så är det ju iofs i hela Norrland. Kan ju säga så här, vore jag du skulle jag ALDRIG lämna kompisar, flickvän och alltihop för att jobba i Ånge. Är du dessutom nerifrån Skåne kommer folk inte förstå vad du säger.

Men visst, jag har för mig att gymet (kallades "Grottan" åtminstone då..) är rätt ok. Finns en del som tränar också. Om inte annat en del hockeyspelare och sådär.

Men på det stora hela, Ånge är inget ställe man flyttar till, snarare flyttar ifrån.

s_himself
2006-08-10, 16:35
tjaa... Det varierade ju lite, när ekonomin tillät så blev det väll att vi träffades 1-2 helger i månaden och eftersom vi båda gick i skolan så passade vi på att träffas på loven och så också. Hon bodde på Gotland och jag 6 mil från Oskarshamn så det blev en resa på 5 timmar i snitt.

Det är ju mest restiden som va jobbig för dig då? Själv har jag 26 mil till min flickvän, träffas inprincip varje helg. Dock kör jag dit på 2h15min så det är inga problem, allt fungerar jättebra :)