handdator

Visa fullständig version : Vad borde Israel ha gjort istället för att anfalla?


Bolio
2006-08-09, 08:18
Jag lånar en tråd från flashback:

Jag anser att Israels krig mot Hizbollah i grunden är rätt. Det är dock många som fördömer kriget. Ett rimligt krav att ställa på den som tycker att Israel gör fel anser jag vara att denne samtidigt ger förslag på vad Israel borde ha gjort istället för att anfalla. Så, fram med förslagen!

Nå?

Wennerberg
2006-08-09, 08:46
sprängt sig själv i bitar

Nitrometan
2006-08-09, 08:58
Wennerberg är mycket för att spränga senaste tiden.

De kanske gjorde fel när de lämnade södra Libanon 2000?
Det tog inte många dagar innan Hiss-bollarna var på plats. Och Libanons armé har inte kunnat kasta ut dem.

Wennerberg
2006-08-09, 09:02
Wennerberg är mycket för att spränga senaste tiden.

De kanske gjorde fel när de lämnade södra Libanon 2000?
Det tog inte många dagar innan Hiss-bollarna var på plats. Och Libanons armé har inte kunnat kasta ut dem.
snart åker bron åt helvete

Nitrometan
2006-08-09, 09:14
snart åker bron åt helvete
Ja! Spräng bron. Stoppa bron! Ingen bro!

Detta omoralismens verktyg!

Papi
2006-08-09, 09:30
Jag lånar en tråd från flashback:
Nå?
Kanske förhandlat om en fångutväxling? De saknar ju inte direkt fångar att byta med...

Bolio
2006-08-09, 09:33
Kanske förhandlat om en fångutväxling? De saknar ju inte direkt fångar att byta med...

"Vilket med största sannolikhet hade fått Hizbollah att kidnappa några till israeliska soldater för att kunna utväxla fler fångar. Så har nämligen skett när Israel tidigare gått med på utväxling med Hizbollah (eller för den delen Hamas)."

En av fångarna som Hizbolla vill ha utsläppt är en terrorist som krossade en judisk flickas huvud mot en sten.

D Andersson
2006-08-09, 09:43
Kanske förhandlat om en fångutväxling? De saknar ju inte direkt fångar att byta med...

Signalen det sänder till terroristerna är att det bara är att attackera Israel för att få tillbaka de tillfångatagna.

jakke
2006-08-09, 09:45
Tror ni ens fångarna lever?

jwzrd
2006-08-09, 09:46
Även om jag verkligen inte sympatiserar med Israel och hyser en stor antipati med allt lidande och all förstörelse dom skapar nu så ser jag inte hur dom egentligen kunnat göra något annat. Den/dom makter som förser Hezbollah (heter dom Hiz- eller Hez-? Jag ser olika stavningar hela tiden tycker jag) med resurser undrar jag vad det är dom pysslar med.

Sen undrar jag vad folket i t ex syrien och libanon tycker om Hizbollah, är det ingen i dom länderna som protesterar och kämpar emot?

Papi
2006-08-09, 09:53
Sen undrar jag vad folket i t ex syrien och libanon tycker om Hizbollah, är det ingen i dom länderna som protesterar och kämpar emot?
Visst finns det folk som inte sympatiserar med dem, massor med folk.
Men de är ju också en del av befolkningen (Hizbollah alltså).

jwzrd
2006-08-09, 09:55
Visst finns det folk som inte sympatiserar med dem, massor med folk.
Men de är ju också en del av befolkningen (Hizbollah alltså).

Det ä r inte symptatier jag tänker på utan något annat än att svenneknyta nävarna i fickan.

jakke
2006-08-09, 09:58
Sen undrar jag vad folket i t ex syrien och libanon tycker om Hizbollah, är det ingen i dom länderna som protesterar och kämpar emot?
Spelar inte propaganda in här? Israel har ju utmålats att vara Satan sedan staten grundades.

stefannn
2006-08-09, 10:01
Även om jag verkligen inte sympatiserar med Israel och hyser en stor antipati med allt lidande och all förstörelse dom skapar nu så ser jag inte hur dom egentligen kunnat göra något annat. Den/dom makter som förser Hezbollah (heter dom Hiz- eller Hez-? Jag ser olika stavningar hela tiden tycker jag) med resurser undrar jag vad det är dom pysslar med.

Sen undrar jag vad folket i t ex syrien och libanon tycker om Hizbollah, är det ingen i dom länderna som protesterar och kämpar emot?

det är nog väldigt många i libanon som avskyr hizbollah.. men många sympatiserar väl med dem också .. antagligen därför dom lyckats växa sig så starka och lyckats infiltrera hela det libanesiska samhället.. men dom civila som itne lyckats kunna fly från t.ex tyre eller qana för att hezballah nekat dom när israel bombat tycker nog inte heller så mycket om dom..stavningen ... ja den skiljer från media till media

Nitrometan
2006-08-09, 10:07
Kanske förhandlat om en fångutväxling? De saknar ju inte direkt fångar att byta med...
Nej. Man förhandlar inte med terrorister.

Då visar man att det är OK att kidnappa soldater för att få ut fångar.

Det skulle sätta de israeliska soldaterna i en ännu farligare situation.

Nitrometan
2006-08-09, 10:08
Tror ni ens fångarna lever?
Sist Israel gick med på en fångutväxling mot tre kidnappade soldater fick de tillbaka tre lik.

jakke
2006-08-09, 10:13
Sist Israel gick med på en fångutväxling mot tre kidnappade soldater fick de tillbaka tre lik.
jo fast dom soldaterna hade väl dött i strid och kidnapats sedan?

Nitrometan
2006-08-09, 10:17
jo fast dom soldaterna hade väl dött i strid och kidnapats sedan?
Det sa kidnapparna efteråt. Om det nu var så - så låtsades de iaf att de var vid liv för att få ut fångarna. Eventuellt så dog de under fångenskapen.

I vilket fall som helst så är det ytterligare ett argument för att inte förhandla med terrorister.

Själva idén bakom terrorism gör att man inte ska stödja dem genom att förhandla.

z_bumbi
2006-08-09, 10:22
Det finns redan en existerande tråd om konflikten vilket Bolio bör veta eftersom det är han som startade den plus alla andra trådar som har flyttats, sammanfogats etc den sista tiden.

Fortsätt i den existerande tråden.