handdator

Visa fullständig version : Mjölk och hälsovakten


Jorma
2003-01-08, 17:49
Märkte till min chock att jag redan innan middagen enligt hälsovakten fått i mig nästan RDI av en stor mängd vitaminer och mineraler (utan vitamin tillskott) och jag har inte ens ätit bra under dagen. Jag insåg också att det inte är nyttigt att dricka över drygt 1 liter mjölk, och när jag ändå var igång att inse saker så insåg jag att det är helt omöjligt för mig att dricka så lite mjölk varje dag.

Frukost: Minst 2 dl
Lunch minst 4 dl
fika: minst 2 dl
middag: minst 4 dl
kvällsfika: minst 2 dl

Sen plus 4 eller 8 dl beroende på om jag tar både protein och gainer.

Detta går ihop i drygt 2 liter mjöl per dag, minst!

Vad tror ni, kan den mängden vara skadlig (alltså t.ex. D vitamin överkott)

Hälsovakten har gjort mig nojjig!!! :cryout:



:hbang:

Crawen
2003-01-08, 18:10
Jag har oxo hälsovakten, men bryr mit inte alls mye om rdi-skiten osv (ok jag kollar väl lite, men inget jag bryr mig om ifall jag ser att det är för mye, däremot om nått är för lite) ;) Brydde man sig inte innan innan så ska man inte göra det nu heller :) Använder bara hälsovakten för att få reda på ungefär hur mye jag har ätit på en dag.

Hur ofta hör du talas om någon som har fått i sig för mye D? knappast ofta, och då håller man ändå till på ett forum där det nog finns ett gäng människor som dricker mer mjölk än dig *gissar*

spinkoo
2003-01-08, 18:14
En kraftig överdos varje dag kommer inte skada dig...

...det kommer döda dig...:devil:

Jorma
2003-01-08, 18:26
Nä, jag använde faktiskt också hälsovakten främst för att se hur mycke kalorier jag får i mig per dag, även fast det är ett jävla projekt att göra måltider som inte finns med på listan, blev bara förvånad över vitamin/mineral rdi:et. Iof är programet inte utformat för tränande så man får väl ta det med en nypa salt.

AciDBL00D
2003-01-08, 18:27
Det enda jag reagerat på med mjök och hälsovakten är hur mycket mättat fett det är i mjök. Skall nog byta till lättmjölk...

ivandrago
2003-01-08, 18:33
äsch, jag käkar mitt val sport (multivitamin) och staplarna hoppar upp på 300% rdi, men om det nu var så farligt skulle nog inte apoteket sälja det..

goa_killen
2003-01-08, 18:35
Originally posted by AciDBL00D
Det enda jag reagerat på med mjök och hälsovakten är hur mycket mättat fett det är i mjök. Skall nog byta till lättmjölk...

Varför inte minimjölk??

Om de inte vart för mamma så hade ja lätt kört på de..
Brukar iof så som ja vill, brukar gå upp o handla själv o säger att lätt va slut..
så då slår man 2 flugor i en smäll

1 mamma blir glad

2 JA får min minimjölk som mamma vägrar köpa


:D

AciDBL00D
2003-01-08, 18:45
Originally posted by goa_killen


Varför inte minimjölk??

Om de inte vart för mamma så hade ja lätt kört på de..
Brukar iof så som ja vill, brukar gå upp o handla själv o säger att lätt va slut..
så då slår man 2 flugor i en smäll

1 mamma blir glad

2 JA får min minimjölk som mamma vägrar köpa


:D

Men hur smakar egentligen minimjölken?

Pecca
2003-01-08, 18:52
minimjölken är ju klart godast!

spinkoo
2003-01-08, 18:55
Håller med :cheers:

Minimjölk for president :blah:

Jorma
2003-01-08, 19:06
hehe, llägger man till en c-vitaminbrustablett så hoppar stapeln upp åt helvete, kan inte ens skriva ut värdet. :thumbup:




:hbang:

Bamse
2003-01-08, 19:39
På ICA Maxi i Umeå får man köpa 10 liter mjölk för 53 kronor. Får dock bara plocka av lätt-, mellan- och standardmjölk. Inte minimjölk. Så... jag brukar köpa lättmjölk :)

2hardcore4u
2003-01-08, 21:37
Betalar bara 43 kronot för 10 liter lättmjölk på Pekås i karlstad då de inte säljer vanlig minimjölk längre utan bara ekologisk i o med detta blir det en enomrm prisskillnad typ 70kr mot 43. Fan att man ska vara en fattig student :cryout:

/2hardcore4u

gleipner
2003-01-11, 19:21
På ICA Maxi i Umeå får man köpa 10 liter mjölk för 53 kronor. Får dock bara plocka av lätt-, mellan- och standardmjölk. Inte minimjölk. Så... jag brukar köpa lättmjölk

Bamse,lättmjölk är ju lätt äckligast,ungefär som lättöl är den minst goda ölvarianten.

Minimjölk är faktiskt mkt godare,jag själv dricker dock bara mellanmjölk,förövrigt kan jag bara hålla med då det gäller HV:s staplar,jag tog en burk starköl,och vips var alko-stapeln på 112%,hehe.
Det som knäckte mig mest var "mättat fett"-stapeln,den sköt i höjden innan halvtid,men inte går jag upp i vikt för det:naughty:

:cryout:

spinkoo
2003-01-11, 19:22
Jag är mycket imponerad över att du kan känna sån skillnad på dem olika mjölksorterna din lille gourmet-lirare där! :p

Valrossen
2003-01-12, 00:20
Originally posted by spinkoo
Jag är mycket imponerad över att du kan känna sån skillnad på dem olika mjölksorterna din lille gourmet-lirare där! :p

Har druckit fet-mjölk hela mitt liv och tänker inte på några grunder sluta med det. Pappa fick för sig och gå ner lite i vikt för några år sedan och började handla mini-mjölk och det smakar ju för helvete vatten av det!! :rolleyes:

ivandrago
2003-01-12, 01:15
Originally posted by Valrossen


Har druckit fet-mjölk hela mitt liv och tänker inte på några grunder sluta med det. Pappa fick för sig och gå ner lite i vikt för några år sedan och började handla mini-mjölk och det smakar ju för helvete vatten av det!! :rolleyes:

hmm måste va en vanesak... Tycker minimjölk smakar som mjölk ska smaka. Tog en gång röd mjölk med havregrynsgröten och höll på att spy av skiten. Smakade ju fan grädde om det :(. Minimjölk smakar mjölk. Röd mjölk smakar grädde.