handdator

Visa fullständig version : Träningsbälte


-xR-
2003-01-08, 17:47
Jag undrar vid vilka vikter ni tycker man bör använda ett lyftarbälte på. Jag är 16 år och vill inte skada min rygg, visst riktig teknik är viktigast men när man väl kommer upp i vikterna sliter det på ryggen i mark och böj.

Vid vilken vikt bör man ta till bältet tycker du? Kanske ganska onödigt med bälte om man kör runt 100 i mark som jag?

Lord_X
2003-01-08, 18:25
Har man en riktigt bra teknik och inte går lägre än 6 rep så finns det bara nackdelar med bälte.

En stark korsrygg är viktigast av allt, låt den inte bli underutvecklad med ett avlastande bälte.

GrovJens
2003-01-08, 18:47
Originally posted by -xR-
Jag undrar vid vilka vikter ni tycker man bör använda ett lyftarbälte på. Jag är 16 år och vill inte skada min rygg, visst riktig teknik är viktigast men när man väl kommer upp i vikterna sliter det på ryggen i mark och böj.

Vid vilken vikt bör man ta till bältet tycker du? Kanske ganska onödigt med bälte om man kör runt 100 i mark som jag?

Klart att du inte ska använda bälte!
Så länge du har rätt teknik och inte kör för tungt (som Lord_X sa, klarar du runt 6 reps är det lugnt) så behöver du inte oroa dig för skador.
Glöm heller inte att träningen tar bättre om du har bra teknik!

goa_killen
2003-01-08, 19:03
Tycker inte hellerdu ska börja mre bälte så tidigt..

Om om du ska andvända bälta så tycker ja de isf endast ska vaar vid maxningar eller Max 3reps...

Annars går de bra ändå!!

Flood
2003-01-08, 19:08
Använd det vid böj i alla fall, där ser jag igen anledning att inte göra det, om det kan hjälpa till att koncentrera dig på låren

Lillen79
2003-01-08, 23:11
Originally posted by goa_killen
Tycker inte hellerdu ska börja mre bälte så tidigt..

Om om du ska andvända bälta så tycker ja de isf endast ska vaar vid maxningar eller Max 3reps...

Annars går de bra ändå!!

En såpass ung kille har inget att vinna rent fysiskt på att maxa eller köra såpass tungt att han inte klarar mer än 3 reps. Möjligtvis lite skrytmån för polarna :bpump:

Hoppa över bälte så länge, träna på tekniken, du har många kilon att vinna där. Dock vill jag påstå att du kan köra med bälte i t ex knäböj men endast ha det runt mindjan, utan att vara alltför spänt. Det ger en psykiskt stärkande effekt OM du nu känner att du måste köra väldigt tungt. Sen instämmer jag med föregående talare (Flood) till viss del, dock anser jag inte att det har något med låren att göra men du kommer troligtvis böja "striktare" eftersom bältet hjälper dig att tänka på andningen t ex.

Just my 0,02$

//Lillen

Snake
2005-11-22, 21:54
Jag bumpar den här gammeltråden.

När tycker ni det är motiverat att använda bälte? Finns det någon magisk gräns på vikter där det är bra att börja använda ett träningsbälte? Eller är allt upp till var och en och hur mycket man väger?

Jag provade nämligen ett maxlyft idag och bommade, och tanken slog mig att jag kanske hade klarat det om jag haft stödet från bältet.

emmzan
2005-11-22, 21:59
Jag bumpar den här gammeltråden.

När tycker ni det är motiverat att använda bälte? Finns det någon magisk gräns på vikter där det är bra att börja använda ett träningsbälte? Eller är allt upp till var och en och hur mycket man väger?

Jag provade nämligen ett maxlyft idag och bommade, och tanken slog mig att jag kanske hade klarat det om jag haft stödet från bältet.

Självfallet är den "magiska gränsen" helt individuell!!

Bempers
2005-11-22, 23:28
Jag har börjat använda bälte då jag kör marklyft och knäböj,mest för att det känns mycket bekvämare och säkrare att använda ett,ger en bra psykisk effekt...körde 130*8 i marklyft idag och är 17 år,är det bara onödigt då eller?Det känns som att det är lättare att skada sig utan bälte och ryggen är jag rädd om :whipped:

Snake
2005-11-23, 16:23
Självfallet är den "magiska gränsen" helt individuell!!

Jo men när tycker du det är motiverat att använda bälte, jag misstänker att det är bra att köra så länge man kan utan bälte för att inte bli som ett dragspel över buken/ryggen ?

emmzan
2005-11-23, 17:50
Jag tycker att om man inte har några skador som motiverar till att man har bälte - så bör man hellre satsa på att stärka bålen än att börja köra bälte och låta ökningarna ta lite längre tid. Applicerar detta så mycket jag kan i min egen träning i mina "off-perioder" - dvs mellan SL/Bänktävlingar och försöker då få upp styrkan och stabilitet i bålen och kör numer ej med bälte förrns nära inpå tävling.

Generellt så kör jag bälte från ca 115kg i mark och 80kg i vanlig böj.

Ziso
2005-11-23, 17:55
Blir verkligen ryggen underutvecklad om man börjar med bälte direkt? Får man inte bara mer tryck i magen med bälte?

emmzan
2005-11-23, 17:59
Blir verkligen ryggen underutvecklad om man börjar med bälte direkt? Får man inte bara mer tryck i magen med bälte?

Du kan bli underutvecklad jämfört med övriga ryggen om du inte då är noga med komplementträning för bålen.