handdator

Visa fullständig version : Naturdiet


Sadde
2006-08-08, 23:07
Hej, jag är ny inom träningfronten och mitt mål är att gå ner 30kg.
Jag har köpt sånt Naturdiet pulver :

Naturdiet pulver är god och har en lagom söt smak. Den är enkel att laga till. Du blandar bara pulvret med kallt vatten i shaker några sekunder och serverar. Fem påsar innehåller totalt 550 kcal och motsvarar allt du behöver för att må bra under en hel dag. Till män rekommenderas 6 påsar per dag. Finns i smakerna choklad, jordgubb och caffelatte.

Iallfall, undrar om någon annan har provat detta eller liknande pulver innan, och isåfall har ni sett resultat. Nu till min andra fråga, kvinnan i hälsokraft affären sa att om man ska käka 5påsar om dagen så bör man endast köra det i 1-2 veckor, men hon sa att ett bra sätt är att bara byt ut t.ex 2 måltider och äta resten vanlig mat, så här gjorde jag nu min första dag med detta pulver: Kl: 10:15 (när jag steg upp ur min sköna säng :P) så tog jag en påse, senare så stack jag till gymmet, jag började med 30 min cardio, och efter det så körde jag lite benpress, efter gymmet (vid 1 tiden) så tog jag en till påse. Senare när jag kom hem så dusha jag och tog det lite lugnt, sedan vid 18:30 så käka jag middag, 5-6 dl ris och morsans goda fiskgratäng, (fisk, med någon ostsås), senare på kvällen (23 tiden) så käka jag 1 banan. Nu är frågan, är detta för lite,för mycket eller räcker detta om jag ska gå ner i vikt?

Tack på förhand! :cool:

Cykelmannen
2006-08-08, 23:12
Jag tycker att det verkar vara väldigt lite mat men känner du att du klarar det så räcker det...nästan. Men du måste dock äta något efter gympasset annars är det i princip bortkastat om du inte äter ett endaste dugg timmarna efter. Mitt råd är alltså att slänga in en måltid till i ditt schema, ca en timme efter träningen.

Sadde
2006-08-08, 23:33
Tack så hemskt mycket för ditt svar Cykelmannen!

Mycket taksam, hade faktiskt funderat på att slänga in en till måltid där emellan. Ska prova det nu i fortsättningen! =)

Cykelmannen
2006-08-08, 23:47
Hehe, ja varsågod! Jag såg inte först att du tydligen tog en påse efter träningen. Men om du tar den påsen direkt efter träningen för återhämtningens skull och intar en måltid ca 1 timme efter träningen så blir det bra.

Sen, beroende på hur högt du prioriterar att bevara din muskelmassa, så bör du kanske inta något slags protein tillsammans med bananen kl 23. En mugg med youghurt t.ex kan räcka långt.

Du skriver inte vad du väger i nuläget men på det här upplägget lär du hamna på energiunderskott och gå ner i vikt, ja! :-0

Guddi
2006-08-09, 08:19
Hej, jag är ny inom träningfronten och mitt mål är att gå ner 30kg.
Jag har köpt sånt Naturdiet pulver :

Naturdiet pulver är god och har en lagom söt smak. Den är enkel att laga till. Du blandar bara pulvret med kallt vatten i shaker några sekunder och serverar. Fem påsar innehåller totalt 550 kcal och motsvarar allt du behöver för att må bra under en hel dag. Till män rekommenderas 6 påsar per dag. Finns i smakerna choklad, jordgubb och caffelatte.

Iallfall, undrar om någon annan har provat detta eller liknande pulver innan, och isåfall har ni sett resultat. Nu till min andra fråga, kvinnan i hälsokraft affären sa att om man ska käka 5påsar om dagen så bör man endast köra det i 1-2 veckor, men hon sa att ett bra sätt är att bara byt ut t.ex 2 måltider och äta resten vanlig mat, så här gjorde jag nu min första dag med detta pulver: Kl: 10:15 (när jag steg upp ur min sköna säng :P) så tog jag en påse, senare så stack jag till gymmet, jag började med 30 min cardio, och efter det så körde jag lite benpress, efter gymmet (vid 1 tiden) så tog jag en till påse. Senare när jag kom hem så dusha jag och tog det lite lugnt, sedan vid 18:30 så käka jag middag, 5-6 dl ris och morsans goda fiskgratäng, (fisk, med någon ostsås), senare på kvällen (23 tiden) så käka jag 1 banan. Nu är frågan, är detta för lite,för mycket eller räcker detta om jag ska gå ner i vikt?

Tack på förhand! :cool:
Vad är din energiförbrukning nu?

100g kokt ris innehåller ca 110kcal, vet inte hur mycket 5-6dl väger men det blir en hel del ris, lägg till fiskgratäng med ostsås (hur mycket åt du av den?) också så är det en hel del kalorier i den måltiden.

Tolka mig inte fel nu, du ligger säkerligen på minus. Jag tycker bara att du ska försöka ha lite bättre koll på vad du behöver och hur mycket du stoppar i dig istället för att bara "skjuta från höften". Läs King krubs deffguide här på forumet och försök sen att lägga dig på ungefär 500-1000 kalorier minus per dag så kommer du att förlora mellan 0,5-1kg i veckan. Det går att förlora vikt mycket snabbare än så men det blir då också mycket svårare att behålla vikten när du slutar med din diet, samtidigt som det lägger en hel del stress på kroppen och du förlorar i extra mycket i muskelmassa.

Sadde
2006-08-09, 10:59
Tack för era svar, angående vad jag har för energiförbrukning har jag ingen aning om, är ny inom detta område somsagt :P, någon som skulle kunna kolla upp det åt mig? 165cm 92kg , ja ni kan ju tänka er hur jag ser ut, det är anledningen till att jag vill gå ner 30kg. Tack på förhand

Guddi
2006-08-09, 11:01
Tack för era svar, angående vad jag har för energiförbrukning har jag ingen aning om, är ny inom detta område somsagt :P, någon som skulle kunna kolla upp det åt mig? 165cm 92kg , ja ni kan ju tänka er hur jag ser ut, det är anledningen till att jag vill gå ner 30kg. Tack på förhand
Som sagt, läs deffguiden. Det står hur du tar reda på det där.

Sadde
2006-08-09, 11:22
Jag har läst Deff guiden, det stod så här:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal.


Jag:
Män: 66.5 + (13.75 x 92kg) + (5.003 x 165) - (6.775 x 16) = 66.5 +1265 + 825.495 - 108.4 = -->2048.595<-- (det är vad jag får det till)

Den biten fattar jag, men jag fattar inte denna biten :

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal.

Skulle någon kunna vara snäll och hjälpa mig att räkna ut den sista biten?

Mackz
2006-08-09, 11:38
Det är hur mycket du rör på dig under en dag. Sitter du vid datorn precis hela dagen så räknar du med 1,2. Sitter du vid datorn halva dagen och plockar hallon resten av dagen kan du dra till med 1,5 kanske. Tränar du löpning 2 ggr om dagen på elitnivå räknar man med 2,0.

K9Media
2006-08-09, 11:48
Om du kör sån här diet med att minska på kaloriintaget enormt, så är risken stor att sen när du börjar äta riktig mat igen, så går du upp snabbt som fan igen.

Mackz
2006-08-09, 11:56
Om du kör sån här diet med att minska på kaloriintaget enormt, så är risken stor att sen när du börjar äta riktig mat igen, så går du upp snabbt som fan igen.

Precis.
Du har inte 30 kilos övervikt utan anledning. Det beror på dåliga vanor helt enkelt. Se över din kost och rör på dig mer, det låter kanske tråkigt men det gör susen. Skriv upp hur en vanlig matdag ser ut så kan säkert Kolos panel ändra den till det bättre.

Sadde
2006-08-09, 11:57
ok, så om jag fattat rätt så borde min uträkning se ut ungefär såhär:

2048.595 x 1.3 = 2663.1735 - 500 = -->2163.1735<--

så om jag gör så här, frukost (10-11): 1 påse Naturdiet, efter det 30 min cardio och lite styrke träning, efter gymmet (13-14) en påse till, sen åker jag hem, (15:00) 100g pastasallad (fullkornspasta,tomat, salladsblad, tofisk och lite (dressing= balsamvinäger, lite olja) senare äter jag middag (18:00-19:00) det som nu lagas, t.ex pasta, ris, potatis, med grönsaker och lite kött( fisk, kyckling eller magert kött)

Detta är väll mindre än 2163.1735 kcal? så om jag kör detta i några veckor, och sedan långsamt börjar med en ny mat vana, vilket innebär att (kanske, strunta i naturdietpåsarna helt och hållet) och istället käka havregrynsgröt till frukost t.ex, ja ni fattar nog. Om jag gör detta så borde jag väll ändå kunna tappa ett par kilon, mitt mål är att tappa 30kg men det gör man inte på 3 dagar precis :P

K9Media
2006-08-09, 12:00
ok, så om jag fattat rätt så borde min uträkning se ut ungefär såhär:

2048.595 x 1.3 = 2663.1735 - 500 = -->2163.1735<--

så om jag gör så här, frukost (10-11): 1 påse Naturdiet, efter det 30 min cardio och lite styrke träning, efter gymmet (13-14) en påse till, sen åker jag hem, (15:00) 100g pastasallad (fullkornspasta,tomat, salladsblad, tofisk och lite (dressing= balsamvinäger, lite olja) senare äter jag middag (18:00-19:00) det som nu lagas, t.ex pasta, ris, potatis, med grönsaker och lite kött( fisk, kyckling eller magert kött)

Detta är väll mindre än 2163.1735 kcal? så om jag kör detta i några veckor, och sedan långsamt börjar med en ny mat vana, vilket innebär att (kanske, strunta i naturdietpåsarna helt och hållet) och istället käka havregrynsgröt till frukost t.ex, ja ni fattar nog. Om jag gör detta så borde jag väll ändå kunna tappa ett par kilon, mitt mål är att tappa 30kg men det gör man inte på 3 dagar precis :P

Nej, de kommer inte ta 3 dagar :D. Dom första kilona kommer att rasa, men dom sista kommer att vara 10 ggr svårare. Men jag tycker dina sista ord lät bra, och precis som Mackz sa, ändra vanor. Och skippa naturdieten.
Och ett tips - det är dom långvariga resultaten som håller i sig. :)

Sniggel
2006-08-09, 15:11
Detta är väll mindre än 2163.1735 kcal?
Det är lönlöst att gissa, väg maten du äter och kolla energi-innehållet. Enda sättet att få reda på det.

Mackz
2006-08-09, 15:39
För att veta hur mycket energi maten innehåller måste du väga den. Men om jag får våga mig på en gissning är det inte i ditt fall nödvändigt att väga maten för att gå ner i vikt. Ät mindre och nyttigare, det räcker minst halvvägs i din plan. Glöm inte att röra på dig. Börja med att promenera 30 minuter varje dag och gärna mer. Men gå inte ut för hårt så att du tröttnar. Öka succesivt.