handdator

Visa fullständig version : vilket är jobbigast/minst jobbigt?


Flood
2003-01-08, 17:08
Jag tänkte på en sak.

Vad är jobbigast för synergisterna och stabilisatorerna? länge/fler reps eller kort/färre reps. Eller beror det på deras muskelfibersammansättning?

ex Hantelpress Axlar (eftersom jag gick sönder där för ett jävla tag sen och spelat volleyboll efter det, så det är inte som det ska där)

någon?

Flood
2003-01-08, 17:38
jag menar alltså: vad är det minst risk att skada sig med igen när man kör hantelpress, högreps eller lågreps? Jag kör militärpress nu, men tycker om hantelövningen så...

Munter
2003-01-08, 17:47
Större vikt == större risk för skada .... ?

Officer
2003-01-08, 17:50
Att skada sig eller inte är helt individuellt. Det handlar inte om högreps/lågreps. Du kan skada dig lika allvarligt i axeln med 50-reppare på samma sätt som du kanske skulle skada dig med en 6-repsövning. Beror ju på hur kontrollerat och koncentrerat du kör, och hur mkt din kropp klarar av.
Men visst är det lägre risk att skada sig då man kör med lättare vikter, eftersom man oftast kan kontrollera den vikten bättre då, än man kontrollerar 120 kilo i militärpress.
Handlar om försiktighet och kontroll!!

Flood
2003-01-08, 18:21
Ok, "gungningarna" man parerar blir mindre/kortare menar du?

Det låter ju logiskt i o f s

Jag upplevde det nämligen tyngre i greppet att hålla en stång längre tid vid högreps i marklyft än tyngre vikt kortare, det var därför jag började fundera.

gleipner
2003-01-09, 00:21
Kan bara tala för mig själv,pga olika anledningar så klarar inte mina armbågar mångreppare då det gäller biccar-triccar-bröst.

Får en sorts mjölksyreeffekt i armbågarna,de tar slut,pga felaktigt tränaningsutövande de första åren.

Hantelpress för axlar är också en typisk sån övning där max-ot passar min kropp utmärkt.

Mångreppare kan vara bra om man strävar efter fitnesskropp och uthållighet,samt fall man är "nybörjare".

Skulle aldrig köra över 12 reps i någon muskelgrupp undantaget vader,anser att risken att skada sig,likt jag gjort kan vara stor.:smash:

Petrus
2003-01-09, 00:40
Risken att skada sig anser jag vara lika stor vid både lätta och tunga vikter. De lätta vikterna kan vara farliga då man oftast tar "vikterna för givet"...

Försiktighet och att känna musklernas reaktion på ev belastning är det säkraste kortet du kan ha mot skador tycker jag.

Vänligen,,,
Petrus