handdator

Visa fullständig version : hålla andan


occt
2006-08-08, 22:09
Jag skulle villja lära mig hålla andan under vatten läge! Just nu klarar jag bara ca: 1min *grr* Finns det några speciella tekniker så man blir bätre snabbt?

BigForre
2006-08-08, 22:19
Ja, alla har vi våra egna sätt att roa oss...sök lite på fridykning, finns säkert forum för folk som tycker att det är kul att inte andas också ;)

occt
2006-08-08, 22:26
Ja, alla har vi våra egna sätt att roa oss...sök lite på fridykning, finns säkert forum för folk som tycker att det är kul att inte andas också ;)


hittade nu, tackar

formula4shape
2006-08-08, 22:43
Utför aktiviteter under vatten, regelbundet och under en längre period så kommer dina muskler bli mer syresnåla och du kommer få en bättre lungkapacitet.
Höll på med UV-rugby förr och våra målvakter klarade 3min+ vid stressade situationer. En träningsvariant var att simma 50m under vattnet, 25 över, 50 under och så vidare i cirka 25min. Längdträning över huvud taget fungerar bra då du rör dig, samtidigt som du vill pressa kroppen lite extra för att nå kanten.

Guddi
2006-08-09, 06:22
Hyperventilera innan du dyker under. Kroppens drive till att andas styrs i första hand av hur mycket koldioxid du har i kroppen och inte av hur mycket syre du har kvar! Så om du hyperventilerar så sänker du din koldioxid nivå till under det normala innan du börjar dyka och din kropp säger till att den behöver andas senare än normal.

VARNING!!! Detta är dock farligt då din kropp kanske inte berättar för dig att du behöver andas trots att du knappt inte har något syre kvar i kroppen. Detta leder så klart till att du svimmar och det är inget som man vill göra under vatten!

Annan mycket säkrare teknik är att ta 3-4 riktigt djupa andetag innan du dyker. Detta hjälper dig att ventilera lungan ordentligt så att du får så syrerikt blod som möjligt med dig ner.

Nitrometan
2006-08-09, 11:14
VARNING!!! Detta är dock farligt då din kropp kanske inte berättar för dig att du behöver andas trots att du knappt inte har något syre kvar i kroppen. Detta leder så klart till att du svimmar och det är inget som man vill göra under vatten!
Japp. Man stänger av en av andningsreflexerna genom att hyperventilera. Inte bra.

Jag var med och räddade livet på en kille som hyperventilerade innan längdsimning under vatten när jag höll på med fridykning.