handdator

Visa fullständig version : Min röst har återgått till puberteten !


Batman
2006-08-08, 21:27
Ja ni läste rätt, jag som snart fyller 23 har återgått till den härliga röstsvängningen som man har under tidig pubertet.
Det började för några veckor sedan bara lite spontant nångång om dagen, och dom senaste dagarna har rösten svajat som satan, har blivit väldigt förtegen då jag skämms enormt.

Och igår fick jag även väldigt ont i halsen och nu kutar jag omkring o hostar lite med halsont, jag har inte varit sjuk så många gånger i mitt liv så jag vet inte om detta är halsfluss eller kikhosta eller vad det kan kallas, misstänker att jag fått nån inflamation eller dylikt i halsen iaf.

Sedan har även tanken slagit mig att jag har slutat träna för några månader sedan pga ansträngande jobb och brist på tid.
Om denna stora omställningen kan ha påverkat min hormonnivå drastiskt.

Vad säger internetdoktorerna ?
Har ni varit med om liknande eller har några tips / huskurer för att förbättra halsen ?

Janna
2006-08-08, 21:52
Virusinfektion på stämbanden troligen. Jag får själv detta lite då och då fast jag blir mest hes o appar rösten, har det för tillfället det är asjobbigt. Läkaren har egentligen gett mig talförbud när halsen börjar krångla men alla som känner mig inser nog hur omöjligt det är för mig att hålla snattran en längre period. Jag fick problem oftare när jag var yngre eftersom jag hade ett sånt jäkla temperament då och skrek så mycket :D

Liten Men Fet
2006-08-08, 21:52
Ja ni läste rätt, jag som snart fyller 23 har återgått till den härliga röstsvängningen som man har under tidig pubertet.
Det började för några veckor sedan bara lite spontant nångång om dagen, och dom senaste dagarna har rösten svajat som satan, har blivit väldigt förtegen då jag skämms enormt.

Och igår fick jag även väldigt ont i halsen och nu kutar jag omkring o hostar lite med halsont, jag har inte varit sjuk så många gånger i mitt liv så jag vet inte om detta är halsfluss eller kikhosta eller vad det kan kallas, misstänker att jag fått nån inflamation eller dylikt i halsen iaf.

Sedan har även tanken slagit mig att jag har slutat träna för några månader sedan pga ansträngande jobb och brist på tid.
Om denna stora omställningen kan ha påverkat min hormonnivå drastiskt.

Vad säger internetdoktorerna ?
Har ni varit med om liknande eller har några tips / huskurer för att förbättra halsen ?

Ingen aning om vad som kan vara fel, mitt tips är att du ringer din vårdcentral.

Janna
2006-08-08, 21:53
Cocilana hjälper mot hostan, för övrigt ska man prata så lite som möjligt annars kan man få permanenta skador på stämbanden.

MacLeod
2006-08-08, 23:19
Du måste väl ändå veta hur det känns med halsfluss? Och kikhosta kan jag lova dig att du inte har heller.

Batman
2006-08-08, 23:35
Du måste väl ändå veta hur det känns med halsfluss?
nej, berätta gärna.

Tolkia
2006-08-08, 23:36
Någon typ av luftvägsinfektion, kanske?
- Halsfluss: Det gör REJÄLT ont, brukar vara svårt att äta.
- Kikhosta: Då hostar du inte LITE, du hostar som fan.
- Sänkning av hormonnivåerna: Hmmm ... varför har då inte alla gubbar som aldrig någonsin tränar kastratröster? ;) No worries.

Ring VC är mitt förslag.

Tolkia
2006-08-08, 23:38
Edit ang. halsfluss:
Lys ned i halsen med en ficklampa och se hur det ser ut där. Vid halsfluss brukar det vara rejält rött och ofta små vita "grejor" på halsmandlarna (ser ut ungefär som om halsmandlarna fått finnar).

Batman
2006-08-09, 00:19
Edit ang. halsfluss:
Lys ned i halsen med en ficklampa och se hur det ser ut där. Vid halsfluss brukar det vara rejält rött och ofta små vita "grejor" på halsmandlarna (ser ut ungefär som om halsmandlarna fått finnar).
Jao, stog o lyste framför spegeln, kunde dock inte se ner åt sidorna där mandlarna sitter men visst var jag väldigt röd i halsen, men är man inte alltid det ?
eller är rosa den generella färgen ?

edit: tog en treo, den bränner i halsen...

MacLeod
2006-08-09, 07:30
Inget som säger att du måste gå till en läkare. Stanna framför datorn om du vill.