handdator

Visa fullständig version : Vristproblem vid löpning - Köpa nya skor?


Lilla Brynolf
2006-08-08, 20:57
Tjenare,
jag har kommit till ett skede i min träning jag inte tidigare upplevt, nämligen att det inte är konditionen som begränsar hur långt/hårt jag ska träna, utan leder som börjar värka. Främst högra vristen.

Nu undrar jag om detta möjligtvis skulle kunna avhjälpas med en ordentlig löparsko? I nuläget springer jag med en ganska billig Nike-sko, som jag egentligen inte vet om den passar min fot och resten av kroppen. Hur stor skillnad är det egentligen på olika typer av skor? Är det principen "smakar det så kostar det" man ska gå efter eller?
Hur ska jag veta vilken sko som passar just mig, min kropp och min löpstil?

Jag tror min sjuka vrist beror på att jag stiger snett med foten, att den lutar inåt en aning varje gång jag sätter ner den. Kan detta gå att fixa med någon typ av sula?

Är tacksam för alla svar, vill inte tvingas sluta springa pga av detta, det går så bra nu.. :thumbup:

MilkmaN
2006-08-08, 21:43
Tjenare,
jag har kommit till ett skede i min träning jag inte tidigare upplevt, nämligen att det inte är konditionen som begränsar hur långt/hårt jag ska träna, utan leder som börjar värka. Främst högra vristen.

Nu undrar jag om detta möjligtvis skulle kunna avhjälpas med en ordentlig löparsko? I nuläget springer jag med en ganska billig Nike-sko, som jag egentligen inte vet om den passar min fot och resten av kroppen. Hur stor skillnad är det egentligen på olika typer av skor? Är det principen "smakar det så kostar det" man ska gå efter eller?
Hur ska jag veta vilken sko som passar just mig, min kropp och min löpstil?

Jag tror min sjuka vrist beror på att jag stiger snett med foten, att den lutar inåt en aning varje gång jag sätter ner den. Kan detta gå att fixa med någon typ av sula?

Är tacksam för alla svar, vill inte tvingas sluta springa pga av detta, det går så bra nu.. :thumbup:


Beroende på vilken sko du har så hjälper den mot olika sorters steg. Jag tror det är Nike Pegasus som inte hjälper mot pronation i foten (snälla gud säg att jag använde rätt term för en gångs skull) medan andra skor har ett inbyggt stöd för detta. Prata med din skoaffär eller ännu hellre Löplabbet om det finns. Ett par riktiga skor är guld värt om du ska springa mycket.

Lilla Brynolf
2006-08-09, 05:37
Så pronation är det jag har? Då foten "lutar inåt"? Den sko jag har nu verkar inte klara av att hålla foten rak iallafall. *rolleyes*

Guddi
2006-08-09, 07:18
Låter som att du kan ha påbörjan till en stressfraktur. Om jag varit du så skulle jag köpt nya skor som passar mina fötter. Sen skulle jag hålla upp med löpningen i en 2-3veckor samtidigt som jag försökte använda mig av skor som sitter bra när jag väl var tvungen att röra på mig.

Konditionen kan du hålla uppe med cykling så länge.