handdator

Visa fullständig version : Egen gainer. Invändningar


Absinteh
2006-08-08, 20:35
Så, nu har jag fått hem mina kosttillskott! Äntligen.
Det var. Maltodextrin och protte. Hade dextro sen innan.
Då blandade jag min gainer som är ämnad efter pass såhär;
ca 25-30% Vassle
25% Dextro
50% Maltodextrin
Lite salt.

Det blev väldigt gott och jag undrar nu om jag ska ha mindre protein, mer?
Mycket salt? Eller lägga till något mer? Mindre andel dextro kanske?

L-Sami
2006-08-08, 21:33
Salt? Det var nåt nytt :)

Absinteh
2006-08-08, 21:42
well, salt ska man ha i sig efter träning.

L-Sami
2006-08-08, 21:45
Ja, varför inte :)

il_dio
2006-08-08, 21:50
Salt? Det var nåt nytt :)

Absolut inte nytt... Utan för att kroppen ska ta upp vätskan.

Davil
2006-08-08, 21:50
Runt 500mg natrium per liter vatten är mkt bra ! Rent vatten pissar man annars bara ut utan att återställa vätskebalansen bra.

edit : seg.

il_dio
2006-08-08, 21:51
Så, nu har jag fått hem mina kosttillskott! Äntligen.
Det var. Maltodextrin och protte. Hade dextro sen innan.
Då blandade jag min gainer som är ämnad efter pass såhär;
ca 25-30% Vassle
25% Dextro
50% Maltodextrin
Lite salt.

Det blev väldigt gott och jag undrar nu om jag ska ha mindre protein, mer?
Mycket salt? Eller lägga till något mer? Mindre andel dextro kanske?

Tycker du allt kan skriva ut det i gram så man ser hur mkt protein det är åtminstone;)

Absinteh
2006-08-08, 21:57
WELL :P

Är det så svårt.

25-30g vassle
25 g Glukos
50g Maltodextrin

Angus
2006-08-08, 22:04
Runt 500mg natrium per liter vatten är mkt bra ! Rent vatten pissar man annars bara ut utan att återställa vätskebalansen bra.

edit : seg.

fast allt mjölkprotein innehåller mycket natrium så det kanske är onödigt att tillsätta ;)

paddanboy
2006-08-08, 22:56
Natrium skall man väll snarare undvika?

Att tillsätta salt behöver nog främst personer som sysslar med sporter där man svettas otroligt mycke. Att styrketräna räknas inte som detta, såvida du inte har på dig dunjacka med tillhörande regnställ.

Vad jag vet så strävar man efter lite salt. På till exempel den Svenska produkten MyoForm-X som är en creatinprodukt som tas efter träningen att:

Till skillnad från andra produkter på marknaden innehåller MyoForm-X extremt lite natrium (salt).

MrBoris
2006-08-08, 23:02
500 mg natrium per L vatten för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.

så det är rekommenderat att tillsätta salt i egenblandad gainer ja.

Absinteh
2006-08-09, 06:22
Tack.
Själv svettas jag otroligt mycket under mina pass. Iaf nu under den böljande sommarvärmen :cool:

Nu ska jag bara räkna ut hur mycket salt det blir per kg pulver hmm..

muahah kolla mina POSTS! jag tror inte jag skriver på ett tag

il_dio
2006-08-09, 07:09
WELL :P

Är det så svårt.

25-30g vassle
25 g Glukos
50g Maltodextrin

Ser bra ut i mina ögon:) Vet iofs personer som har mer protte men personligen anser jag det där en lagom dos;)

Guddi
2006-08-09, 08:35
Salt i energidrinken är inte nödvändigt för de flesta och verkligen inte för dem som styrketränar. Man har gjort mätningar på fotbollspelare som spelat 90 min (man brukar springa typ 9-12km/match) i varmt klimat och de flesta (90%) förlorade inte mer än 3-4g under hela tiden. Detta är ingen mängd som behöver ersättas under passet.

Vissa personer förlorar mer än 4g och dessa kan behöva ett litet tillskott av natrium under aktiviteten. Ett bra sätt att avgöra om du svettas mycket salt eller inte är att titta på en T-shirt när den torkat efter ett hårt träningspass. Är där visa saltfläckar så kan det vara en ide att lägga till lite lite salt i träningsdrinken.

Det kan förstås vara bra med lite salt i drinken ändå då det stimulerar till att dricka mer, vilket i stort sett alla idrottare har nytta av.

Summa sumarum, gillar man inte hur det smakar med salt i drinken så kan man skita i det.

MrBoris
2006-08-09, 09:35
Salt i energidrinken är inte nödvändigt för de flesta och verkligen inte för dem som styrketränar. Man har gjort mätningar på fotbollspelare som spelat 90 min (man brukar springa typ 9-12km/match) i varmt klimat och de flesta (90%) förlorade inte mer än 3-4g under hela tiden. Detta är ingen mängd som behöver ersättas under passet.

Vissa personer förlorar mer än 4g och dessa kan behöva ett litet tillskott av natrium under aktiviteten. Ett bra sätt att avgöra om du svettas mycket salt eller inte är att titta på en T-shirt när den torkat efter ett hårt träningspass. Är där visa saltfläckar så kan det vara en ide att lägga till lite lite salt i träningsdrinken.

Det kan förstås vara bra med lite salt i drinken ändå då det stimulerar till att dricka mer, vilket i stort sett alla idrottare har nytta av.

Summa sumarum, gillar man inte hur det smakar med salt i drinken så kan man skita i det.

Ehm, när man dricker sin gainer bör man ju ha i mycket vatten så den blir isoton, och för att inte all vätska ska rinna igenom och inte gå till musklerna skulle väl salt helst tillföras.

Dessutom bör runt 500 mg natrium per L vatten intas i gainern efter träning, då det ökar vattenabsorbtionen kraftigt och minskar risken för hyponatremi.

"These results suggest that both sodium concentration and fluid volume consumed interact to affect the rehydration process. A drink volume greater than sweat loss during exercise must be ingested to restore fluid balance, but unless the sodium content of the beverage is sufficiently high this will merely result in an increased urinary output."

Med Sci Sports Exerc. 1996 Oct;28(10):1260-71. Post-exercise rehydration in man: effects of volume consumed and drink sodium content.

"Inclusion of sodium (0.5-0.7 g.1(-1) of water) in the rehydration solution... is recommended since it may be advantageous in enhancing palatability, promoting fluid retention, and possibly preventing hyponatremia in certain individuals who drink excessive quantities of fluid."

Med Sci Sports Exerc. 1996 Jan;28(1):i-vii, American College of Sports Medicine position stand. Exercise and fluid replacement.

"The composition of sweat varies considerably not only between individuals, but also with time during exercise and it is further influenced by the state of acclimatization. A moderate excess of salt intake would appear to be beneficial as far as hydration status is concerned, without any detrimental effects on health, provided that fluid intake is in excess of sweat loss and the renal function is not impaired. To achieve effective rehydration following exercise in the heat, the rehydration beverage should contain moderately high levels of sodium (at least 50 mmol l-1), and possibly also some potassium."

J Sports Sci. 1997 Jun;15(3):297-303. Recovery from prolonged exercise: restoration of water and electrolyte balance.

Guddi
2006-08-09, 12:48
Här kommer svaret MrBoris ;)

Originally Posted by King Grub
Dessutom bör runt 500 mg natrium per L vatten intas i gainern efter träning, då det ökar vattenabsorbtionen kraftigt och minskar risken för hyponatremi.
Finns inget att säga emot detta. Att man skulle råka ut för hyponatremi efter styrketräning är däremot totalt orimligt förutsatt att man inte dricker flera liter vätska före och under passet. Och då är det ju inte egentligen inget salt i drycken som är problemet utan att man dricker för mycket.

Originally Posted by King Grub
"These results suggest that both sodium concentration and fluid volume consumed interact to affect the rehydration process. A drink volume greater than sweat loss during exercise must be ingested to restore fluid balance, but unless the sodium content of the beverage is sufficiently high this will merely result in an increased urinary output."

Med Sci Sports Exerc. 1996 Oct;28(10):1260-71. Post-exercise rehydration in man: effects of volume consumed and drink sodium content.
I denna undersökningen så har personerna förlorat 2% av sin kroppsvikt i vätska. Detta motsvara 1,5 liter hos en person som väger lite under 80kg. Det är en betydligt mäng om man bara styrketränar. Tittar du på undersökningen så har personerna i fråga endast fått vatten med olika mängder salt efter passet och efter det så har de inte fått äta eller dricka något (ialla fall inte av vad jag kan uttolka och det borde ju rimligen förstöra utgången av resultatet med) på 7,5h. Detta är enligt mig inget naturligt förlopp då en normal person äter en måltid inom den närmsta timmen efter träningen och får på så sätt i sig det saltet som behövs. Resultaten visar också att så länge du inte dricker mer än du gör av med så finns det ingen skillnad.

"Inclusion of sodium (0.5-0.7 g.1(-1) of water) in the rehydration solution... is recommended since it may be advantageous in enhancing palatability, promoting fluid retention, and possibly preventing hyponatremia in certain individuals who drink excessive quantities of fluid."

Med Sci Sports Exerc. 1996 Jan;28(1):i-vii, American College of Sports Medicine position stand. Exercise and fluid replacement.
Ur samma artikel
” Inclusion of sodium (0.5-0.7 g.1(-1) of water) in the rehydration solution ingested during exercise lasting longer than 1 h is recommended since it may be advantageous in enhancing palatability, promoting fluid retention, and possibly preventing hyponatremia in certain individuals who drink excessive quantities of fluid. There is little physiological basis for the presence of sodium in n oral rehydration solution for enhancing intestinal water absorption as long as sodium is sufficiently available from the previous meal”


"The composition of sweat varies considerably not only between individuals, but also with time during exercise and it is further influenced by the state of acclimatization. A moderate excess of salt intake would appear to be beneficial as far as hydration status is concerned, without any detrimental effects on health, provided that fluid intake is in excess of sweat loss and the renal function is not impaired. To achieve effective rehydration following exercise in the heat, the rehydration beverage should contain moderately high levels of sodium (at least 50 mmol l-1), and possibly also some potassium."

J Sports Sci. 1997 Jun;15(3):297-303. Recovery from prolonged exercise: restoration of water and electrolyte balance.
Tycker att titeln på artikeln sager allt själv, “prolonged exercise”. Även om man kan styrketräna länge så är vätskeförlusten inte betydlig. Detta står också längre ner i abstractet till denna artikeln
Water alone is adequate for rehydration purposes when solid food is consumed, as this replaces the electrolytes lost in sweat. However, there are many situations where intake of solid food is not possible or is deliberately avoided and, in these instances, the inclusion of electrolytes in rehydration beverages is essential.”

Nu verkar det som att jag sågar King Grubs fakta här. Det gör jag inte! Jag har själv i lite salt i min drink när jag tränar fotboll, men jag tycker inte att man ska säga till personer som styrketränar att de ska ha salt i sin drink om de tycker att det smakar sämre. Det är viktigare att de dricker mycket än att de dricker nått med salt i enligt min menig och man dricker oftast mer då man tycker det smakar bra. Tycker man inte saltet spelar någon roll så är det lika bra att tillsätta det då det inte har någon skadlig effekt och i många lägen kan verka positivt.

Apos78
2006-08-09, 19:31
Lite salt i drinken förbättrar upptaget av vätska i tarmen utöver att saltbalansen i kroppen återställs efter långvarig fysisk aktivitet.

Absinteh
2006-08-10, 11:10
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket salt jag hällde i. Men inte var det några stora mängder.