handdator

Visa fullständig version : datanördsfrågor; utorrent + "recover XP"


kharon
2006-08-08, 17:02
Hejsan!

1. Jag skall installera XP igen. Jag har en massa torrents igång i utorrent som jag inte orkar vänta på att de skall bli klara innan jag kan köra in nya XP. Kan jag spara dessa på något sätt och sedan fortsätta ladda ner dom i nya installationen av XP?


2. Att installera operativsystem suger. Jag har förstått att det finns något prima sätt att "kopiera" alla inställningar efter en clean installation som man kan återkomma till senare istället för att installera om OS:et vid behov senare. Fungerar detta bra? Kan man också ta med alla andra program, förutom XP då också i en sådan "kopia"?


Tack o hej!

kharon
2006-08-08, 17:04
Det senare kallas tydligen "restore point". Erfarenheter?

dynamo
2006-08-08, 17:10
Windows egen System Restore (som skapar system restore points) använvds inte för det ändamålet. Den tar ett snapshot på vissa systemfiler då och då, och man kan gå tillbaka till en tidigare Restore Point för att försöka få en enkel lösning på en del problem. Det är inte säkert att allt blir som det var vid tidpunkten när den togs ändå.

De ska inte (och kan troligtvis inte) köras efter en nyinstallation.

Varför gör du en ominstallation, är det inte för att bli av med smörja du fått in i datorn nu? Vill du ha tillbaka problemen direkt efter nyinstallation?

Nä, gör en ren installation, uppdatera windows, uppdatera drivrutiner och eventuellt installera dina basprogram, sen kan du ju bränna ut en eller flera images med hjälp av något program, som du kan återställa till det skicket, nästa gång du åker på problem.. Saken är dock den, att om du får ett problem på ett år igen, så kommer du ändå att vilja uppdatera drivrutiner till senaste, det kanske har kommit ny version på dina basprogram och det har kommit fler uppdateringar, så jag vet inte om det heller är helt värt om man inte räknar med att få installera om ofta.

EDIT: Vet inte vilka program som är bäst för att ta såna kompletta backuper och fixar "recovery CDs" då jag inte brukar använda dem.

kharon
2006-08-08, 17:15
Tycker bara det känns för jävligt att installera XP + tiotals extra program. Visserligen har min XP-skiva ett ganska stort antal extra program som jag slipper installera (firefox, winamp o.s.v.) Men det kommer ett antal virusprog, firewalls, codecs o.s.v o.s.v suger..

dynamo
2006-08-08, 17:16
Vad gäller uTorrent, så borde det väl inte vara något problem att läsa in .torrent-filerna du redan har efter du installerat det igen. Du måste väl peka på samma mappar som du börjat ladda ner det i igen förstås skulle jag tro.