handdator

Visa fullständig version : Överdosering av magensium?


Tolkia
2006-08-08, 15:12
Vad är (eventuella) symptom på överdosering av magnesium? Jag tänker inte främst på hälsovådlig förgiftning (jag har för mig att det är ganska svårt att lyckas med det), utan på mindre svår överdosering; hur kan kroppen tänkas reagera i förstone om man ger den lite för mycket av varan, alltså?

jwzrd
2006-08-08, 15:14
Benurlakning möjligvis? (Eller är det åt andra hållet?)

L-Sami
2006-08-08, 15:20
Torr hud, vätskebrist, diarré bland annat

King Grub
2006-08-08, 15:21
Negativ hälsopåverkan av magneisum naturligt förekommande i mat finns inte dokumenterad.

Vid kraftig översupplementering, däremot, kan man se biverkningar. Den första och vanligaste negativa effekten är diarré. Det är normalt också den enda, innan allvarligare symptom kan skönjas. Detta gäller om individen är frisk i övrigt. Har individen som överdoserar magnesium nedsatt njurfunktion, löper han eller hon större risk för magnesiumtoxicitet. Hypermagnesemi kan leda till blodtrycksfall, och bieffekterna som uppträder i senare stadier av hypermagnesemi är relaterade till det låga blodtrycket: förvirring, trötthet, störningar i hjärtrytmen, samt ytterligare försämrad njurfunktion. Fortgår och förvärras hypermagnesemi kan andningsproblem och muskelsvaghet uppstå, för att slutligen övergå i hjärtstillestånd och död.

Den övre tolererbara gränsen för intag ligger på 350 mg/dag, och den mängden är för dom flesta lägre än vad som krävs för diarrésymptomen.

Yes
2006-08-08, 15:35
Vilka livsmedel är rika på magnesium?

Tolkia
2006-08-08, 15:42
Snygg felstavning i rubriken också, ser jag. :Virro

(som vanligt tack till alla som svarar)

Pepz
2006-08-08, 16:03
Vilka livsmedel är rika på magnesium?

www.slv.se

Sök i livsmedelsdatabasen.

välj att söka på livsmedel "med störst innehåll av"
Välj magnesium

tadaa!