handdator

Visa fullständig version : Fruktansvärt stel korsrygg


andreasl
2006-08-08, 15:03
Hej,

På ett träningspass igår lyckades jag göra illa min rygg och funderar nu på vad som är bästa sättet att kurera mig. Jag hade kännt mig lite stel i ryggen tidigare på dagen, men inget allvarligt och passet började som normalt.

Efter att ha kört stångcul, cable rear pulldown och hantelshrugs skulle jag börja med hantelrodd. Precis när jag spände musklerna för att lyfta upp hanteln högg det i ryggen. Ok, tänkte jag, inga mer av den övningen det här passet. Jag tänkte vila lite kort och sedan köra lite icke-rygg-övningar, men efter bara någon minut blev ryggen väldigt stel och varje böjning av korsryggen förenat med kraftig smärta.

Idag, en dag senare, har jag mycket svårt att böja korsryggen utan smärta. jag kan stå och ligga, men att gå är mycket svårt. Att sitta går halvdant, men att resa sig ur stolen och räta ut ryggen är smärtsamt. Om jag sitter ner kan jag inte lyfta mina ben över midjehöjd (tex för att lägga ett ben över det andra).

Min fråga är, tror ni det är bäst att röra på sig, trots smärtan, eller vila?

Jag misstänker att jag sträckt någon muskel i korsryggen, men detta antagande baserar jag inte på någon välgrundad fakta utan är bara spekulation. (och ja, jag hade tänkt gå till kiropraktor/naprapat/doktor inom de närmsta dagarna om problemen kvarstår).