handdator

Visa fullständig version : Grängesbergsjätten! Troligen brutalt stark!


Arne Persson
2006-08-08, 12:35
Denna får väl sedan flyttas till "allmänt"! Ville bara visa en bild på hur stor han egentligen var. Framgår dåligt av bilderna där han är solo. Han har ju varit uppe på tapeten ett par ggr.

http://web.telia.com/~u24006697/jatten.htm

Blaine
2006-08-08, 12:40
Vilket monster. :)

LuThe
2006-08-08, 12:40
bra att ingen av bilderna funkar i länken :thumbup:

Blaine
2006-08-08, 12:45
bra att ingen av bilderna funkar i länken :thumbup:

För mig funkade dem galant.

OggeP
2006-08-08, 12:49
Nu blir nog YTS styv i byxan.

Piranha
2006-08-08, 12:50
Att karln är stor och har nån form av hormonrubbning råder det ingen tvekan om, men jag tror att bedrifterna där spätts på liiiiiiiiiiiiiiite granna under årens gång.




6-7 liter gröt.
Handlastade 500 kg block
Lyfta 150 kg emellan 2 fingrar.

Please ... *rolleyes*

Arne Persson
2006-08-08, 12:54
Att karln är stor och har nån form av hormonrubbning råder det ingen tvekan om, men jag tror att bedrifterna där spätts på liiiiiiiiiiiiiiite granna under årens gång.




6-7 liter gröt.
Handlastade 500 kg block
Lyfta 150 kg emellan 2 fingrar.

Please ... *rolleyes*


Faktum är att det finns en hel del belagt! Bla hans förmåga att handlasta stora malmblock mm. Självklart finns det en hel del skrönor också! Jag ser dagligen sådana "bedrifter" på gymet!;)

Piranha
2006-08-08, 12:56
Faktum är att det finns en hel del belagt! Bla hans förmåga att handlasta stora malmblock mm. Självklart finns det en hel del skrönor också! Jag ser dagligen sådana "bedrifter" på gymet!;)


Inte har ni malmblock på gymmet.

Jag skulle gärna se någon sleva in 7L gröt.

jwzrd
2006-08-08, 12:57
Faktum är att det finns en hel del belagt! Bla hans förmåga att handlasta stora malmblock mm. Självklart finns det en hel del skrönor också! Jag ser dagligen sådana "bedrifter" på gymet!;)

Du ser dagligen 500kgs malmblock förflyttas på gymmet eller du ser dagligen lögner?

Piranha
2006-08-08, 12:58
Du ser dagligen 500kgs malmblock förflyttas på gymmet eller du ser dagligen lögner?


Snart kommer det refereras till Ystads-skräcken... *rolleyes*

jwzrd
2006-08-08, 12:59
Snart kommer det refereras till Ystads-skräcken... *rolleyes*

Amagadplz, alla vet att hans påståenden om halvtonsförflyttningar stämmer!

Arne Persson
2006-08-08, 13:05
Du ser dagligen 500kgs malmblock förflyttas på gymmet eller du ser dagligen lögner?

Knappast 500 kg men jag kan mycket väl tänka mig mellan 200 -250 kg kanske mer. Han var kapabel att ensam lasta upp till 110 ton malm på en dag.

Blaine
2006-08-08, 13:08
Jag hade gärna sett en kamp mellan Grängesbergsjätten och Karelin i gyttjebrottning strax intill gruvan.

Arne Persson
2006-08-08, 13:10
Knappast 500 kg men jag kan mycket väl tänka mig mellan 200 -250 kg kanske mer. Han var kapabel att ensam lasta upp till 110 ton malm på en dag.

30 - 40 ton klarade en normal arbetare.

Piranha
2006-08-08, 13:10
Jag hade gärna sett en kamp mellan Grängesbergsjätten och Karelin i gyttjebrottning strax intill gruvan.


Synd tiptop har bommat igen, kunde rekomenderat dig det annars.

muddler
2006-08-08, 13:11
några kg nybakade vetebullar is teh shit!! :hbang:

jwzrd
2006-08-08, 13:12
30 - 40 ton klarade en normal arbetare.

Med andra ord var dom 3 personer i ett skift då med tanke på att texten nämner 110 ton per skift för ett normalt skifteslag.

Arne Persson
2006-08-08, 13:19
Med andra ord var dom 3 personer i ett skift då med tanke på att texten nämner 110 ton per skift för ett normalt skifteslag.

Han låg normalt på 80 ton men klarade bevisligen upp till 110 ton.

Blaine
2006-08-08, 13:22
Synd tiptop har bommat igen, kunde rekomenderat dig det annars.

Tiptop låter lockande… Vad var det för något mån tro?

Big Lou
2006-08-08, 13:22
Det var intressant läsning....onekligen en jätte!

Diggler
2006-08-08, 13:26
lasta 500kgs stenar (jaja malm), då får Tibor, Samuelsson och de andra grabbarna ta och kamma sig, med sina fjuttiga 180-200 som tyngsta.

Krampus
2006-08-08, 13:37
Tiptop låter lockande… Vad var det för något mån tro?

Singelbar. Massivs med fräscha singeltjejer. Stället heter iof något annat nu. Du måste gå dit! På Sveavägen vid tunnelbana Rådmansgatan. Lägg upp en tråd om hur det gick sedan! *popcorn*

Pingu
2006-08-08, 13:50
Att karln är stor och har nån form av hormonrubbning råder det ingen tvekan om, men jag tror att bedrifterna där spätts på liiiiiiiiiiiiiiite granna under årens gång.




6-7 liter gröt.
Handlastade 500 kg block
Lyfta 150 kg emellan 2 fingrar.

Please ... *rolleyes*

+ 1

Diggler
2006-08-08, 14:00
"Det var bättre förr... Då var folk starka på riktigt, de hade inga gym utan arbetade med kroppen varje dag, det ger riktiga muskler och inte bara uppumpade anabolamuskler. Dessutom åt man nyttigt, potatis, kaffe och nybakade vetebullar och man drack riktig mjölk inte sån där garderobshomosexuell minimjöl. Riktig fostran med skolgymnastik, kyrkan på söndagar och skötte man sig inte fick man en hurring"

Blaine
2006-08-08, 14:24
Singelbar. Massivs med fräscha singeltjejer. Stället heter iof något annat nu. Du måste gå dit! På Sveavägen vid tunnelbana Rådmansgatan. Lägg upp en tråd om hur det gick sedan! *popcorn*

Nä, nu blev jag fan äcklad! Inte av fräscha singeltjejer så klart, utan att det var en gayklubbsverksamhet!

Men det hade varit lite kul iofs… :krampus

Krampus
2006-08-08, 14:28
Nä, nu blev jag fan äcklad! Inte av fräscha singeltjejer så klart, utan att det var en gayklubbsverksamhet!

Men det hade varit lite kul iofs… :krampus

Äsch, inget att vara äcklad över! Så klart drev jag med dig, men varför blir du äcklad?
Jag har varit där flera ggr som hel-hetro och jag har haft trevligt varje gång. Aldrig ngt bråk eller tjaffs.

Lilla Brynolf
2006-08-08, 14:31
Lär finnas nån sjukdom eller hormonrubbning som gör att man inte slutar växa efter tonåren. Istället fortsätter kroppen tills nån vital del, oftast hjärtat, inte orkar mera.

Detta har min käre far berättat för mig om. Han hävdar med bestämdhet att han haft en polare i yngre år som led av denna sjukdom. Han avled 26 år gammal och var då en "jätte". *flex*

Kan ju vara sant...

bear.flowertwig
2006-08-08, 14:33
Singelbar. Massivs med fräscha singeltjejer. Stället heter iof något annat nu. Du måste gå dit! På Sveavägen vid tunnelbana Rådmansgatan. Lägg upp en tråd om hur det gick sedan! *popcorn*

Nej det är Lino han ska till på Riddarholmen.

Alternativt SLM på wollmar yxkullsgatan. Det KAN vara några stora killar som öppnar men det är bara för att det finns så många små söta nätta tjejer därinne. Framför allt längst ner i de helst mörka rummen. Treva dig fram tills du stöter på och bygelhäst och så hoppar du upp och väntar där.

Piranha
2006-08-08, 14:35
Nej det är Lino han ska till på Riddarholmen.

Alternativt SLM på wollmar yxkullsgatan. Det KAN vara några stora killar som öppnar men det är bara för att det finns så många små söta nätta tjejer därinne. Framför allt längst ner i de helst mörka rummen. Treva dig fram tills du stöter på och bygelhäst och så hoppar du upp och väntar där.


All denna kunskap .. vi är imponerade. :thumbup:

Kwon
2006-08-08, 14:39
Haha, skulle kolla lite vad Arne hade att säga om Grängesbergsjätten men råkar klicka in på sida 2, och vad får man se.

Krampus snackar tiptop o krejjer!

Snacka om utspårning av tråd? Värre än mig ffs :hbang:

Absinteh
2006-08-08, 14:48
Kan vi komma överens om att 500kg block är OMÖJLIGT?
ok?

Jay-Z
2006-08-08, 14:52
Kan vi komma överens om att 500kg block är OMÖJLIGT?
ok?


Nej! Min pappa sa... :Virro

Baha
2006-08-08, 16:35
finns många i grängesberg som inte är långtifrån jätten i styrka

Blaine
2006-08-08, 16:52
Äsch, inget att vara äcklad över! Så klart drev jag med dig, men varför blir du äcklad?
Jag har varit där flera ggr som hel-hetro och jag har haft trevligt varje gång. Aldrig ngt bråk eller tjaffs.

Jag har mina erfarenheter…

… :sleep:

Liten Men Fet
2006-08-08, 17:36
Kan vi komma överens om att 500kg block är OMÖJLIGT?
ok?

Att rulla med spett?

paddanboy
2006-08-08, 18:02
Haha fy fan vad bra! bästa tråden på länge. Älskar sagor om kraftkarlar.

Hittade en bild:
http://hem.passagen.se/jweb/bilder/jatten.JPG

paddanboy
2006-08-08, 18:04
Kan vi komma överens om att 500kg block är OMÖJLIGT?
ok?

Omöjligt?... tydligen kan man ju vinna Mr.Olympia utan roids enligt de flesta.... :laugh:

petersson
2006-08-08, 18:41
Men orka gnälla över skrönor! Poängen var att han var enormt stor och sannolikt enormt stark! :hbang:

petersson
2006-08-08, 18:46
Förresten, 6-7 liter gröt är väl inte så hemskt överdrivet? 4 liter kan jag lätt tänka mig.

Jag brukar äta en halvliter gröt. Jätten väger nästan dubbelt så mycket som mig samt arbetade hela dagen i en gruva. Jag pillar navel och petar näsan om dagarna.

Baha
2006-08-08, 19:00
fanns nåt uppstorta foto av hnm i naturlig storlek i grängesberg, helt sjukt stor iaf..MEGA fingrar

Baha
2006-08-08, 19:03
tycker det e rätt skoj att höra när folk som jobbat berätta om starka personer dom mött etc och så, ofta är det ju överdrivet, men helt klart finns det ju många sjukt starka personer som aldrig satt sin fot på ett gym

Deadlift
2006-08-08, 19:03
fanns nåt uppstorta foto av hnm i naturlig storlek i grängesberg, helt sjukt stor iaf..MEGA fingrar

Har också sett det, var det inte hans lillfinger som hade samma diameter som en femkrona?

Baha
2006-08-08, 19:18
tror det var en sån gammal tvåkrona, men är inte riktigt säker.

typ att man kunde få en sån genom hans ring

christian
2006-08-08, 19:34
Tyvärr dör människor med gigantism ofta mycket tidigt. Inte helt sällan är de rätt svaga också då mänskliga kroppen inte är gjord för dessa påfrestningar.

Här är en lista på lite fler "giganter" http://en.wikipedia.org/wiki/Gigantism
Ett litet barndomsminne: http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_the_Giant
Dalip Singh från "The longest yard": http://en.wikipedia.org/wiki/Dalip_Singh
Richard Kiel "jaws": http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Kiel

Nizze_
2006-08-08, 19:44
Hade en granne som hade en sjukdom som gjorde att han aldrig slutade växa .. han var otroligt stor .. över 2meter lång 60i sko storlek och helt enorma händer. Även huvudet var väldigt stort. Han sågut lite som frankenstines monster:em: . Man var lite rädd för honom när man var liten .. Har hört rykten från trädgårdsmästaren i växthuset där han jobbade att han var otroligt stark han med.

Kanske skall luska lite i detta

internethjälten
2006-08-08, 20:16
Snacka om avföringshögar den killen måste lämnat efter
sig, 6-7 liter havregröt etc gör ju sitt :thumbup:

Intressant läsning i helhet om han :)

internethjälten
2006-08-08, 20:20
http://web.telia.com/~u58003821/Svenska/Invigning%20Stallbergsjatten/Visst_ar_de_lika.jpg

Hittade en bild från en staty eller vad man ska kalla
det av han (även känd som Ställbergsjätten).

Karelin
2006-08-08, 20:36
Jag hade gärna sett en kamp mellan Grängesbergsjätten och Karelin i gyttjebrottning strax intill gruvan.

Tänk om jag inte vill då ;)

Droog
2006-08-09, 12:55
Denne man sägs vara världens störste "naturlige" (utan medicinsk åkomma) jätte, enligt Guiness Rekordbok. Jag besökte museet på Isle of Skye i somras, jag har inte bilderna tillgängliga men på sidan tre i berättelsen om Angus finns en bild som ger en uppfattning om hans storlek. Han var inte bara stor, han var stark också. Tyvärr slutade hans karriär med en ödesdigert ankarlyft på mer än 1000kg. Fler lyft finns i texten.

http://www.macaskill.com/GeneralTallTales/Angus/angus.html

jwzrd
2006-08-09, 13:10
Omöjligt?... tydligen kan man ju vinna Mr.Olympia utan roids enligt de flesta.... :laugh:

Enligt de flesta?

Longshot
2006-08-09, 13:20
Enligt de flesta?

Runar Sörgaard sa det i en intervju med tidningen cosmopolitan (maj nummet)

Nitrometan
2006-08-09, 14:05
Runar Sörgaard sa det i en intervju med tidningen cosmopolitan (maj nummet)
Och du anser att han är känd för att tala sanning?

Piranha
2006-08-09, 14:07
Jag slår vad man skille kunna plocka lite foton på Jwzrd, dra dem genom photoshop med lite filter och sen posta upp allt på nätet och referera till nån gammal skröna och 9 av 10 går på det.


Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.

Fuckin hell som Pez säger..

Big Lou
2006-08-09, 14:22
Jag slår vad man skille kunna plocka lite foton på Jwzrd, dra dem genom photoshop med lite filter och sen posta upp allt på nätet och referera till nån gammal skröna och 9 av 10 går på det.


Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.

Fuckin hell som Pez säger..

Örkelljungamannen!! :bow:
Nu var legenden om honom uppfunnen.....vänta 50 år så kommer den ursprungliga skrönan om 600 kg timmer vara uppe i minst det dubbla.
För varje gång nån berättar en skröna så blir den lite vassare.

erks
2006-08-09, 14:23
Jag slår vad man skille kunna plocka lite foton på Jwzrd, dra dem genom photoshop med lite filter och sen posta upp allt på nätet och referera till nån gammal skröna och 9 av 10 går på det.


Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.

Fuckin hell som Pez säger..

Hörde att det var minst 800 kg *popcorn*

Nitrometan
2006-08-09, 14:24
Den kolozzala Örkellungamannen. *flex*

Han brukade dra in färjorna i Helsingborgs hamn med bara tänderna.

Piranha
2006-08-09, 14:26
Den kolozzala Örkellungamannen. *flex*

Han brukade dra in färjorna i Helsingborgs hamn med bara tänderna.


Jag tror man skall införa lite mystik runt frisyren och den enorma baktungheten, han var även känd för sina sittningar på Sibyllan där 200 grammare efter 200 grammare åkte in. Rykten säger han en gång åt 4 st och spelade sen flipper i 2 timmar utan att tappa kulan en enda gång.

Nitrometan
2006-08-09, 14:28
Sen åt han en familjepizza på vägen hem så att han skulle slippa somna hungrig.

Men hur ska man få in Bobbyfrillan i myten? Styrkan satt i frisyren?

jwzrd
2006-08-09, 14:30
Jag slår vad man skille kunna plocka lite foton på Jwzrd, dra dem genom photoshop med lite filter och sen posta upp allt på nätet och referera till nån gammal skröna och 9 av 10 går på det.


Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.

Fuckin hell som Pez säger..

Envisa rykten gör gällande att det var sagda Örkelljunga-fenomen som grundade De Rosa Elefanterans Heliga Förbund - systerförening till De Röda Östermalmsflickorna "Fitness-Kräftorna".

Piranha
2006-08-09, 14:32
Envisa rykten gör gällande att det var sagda Örkelljunga-fenomen som grundade De Rosa Elefanterans Heliga Förbund - systerförening till De Röda Östermalmsflickorna "Fitness-Kräftorna".


Läst Davincikoden nyligen ?

jwzrd
2006-08-09, 14:34
Läst Davincikoden nyligen ?

Nej det var ett tag sen, hursa? :)

Piranha
2006-08-09, 14:36
Nej det var ett tag sen, hursa? :)


Det finns referat i den till Örkeljungajätten, inte öppet kanske men om man läser lite emellan raderna och flyttar om lite ord kan man urskilja "enorm - jätte - bobby - örkeljunga" på sid 115

Nitrometan
2006-08-09, 14:38
Det finns referat i den till Örkeljungajätten, inte öppet kanske men om man läser lite emellan raderna och flyttar om lite ord kan man urskilja "enorm - jätte - bobby - örkeljunga" på sid 115
Om man läser den på samma sätt som de "Nostradamus-trogna" läser Nostradamus profetior - så tror jag att han nämns i hela boken.

db
2006-08-09, 18:01
ah Grängesberg min hemort, finns/fanns ett litet museum med en modell av jätten. tokit stor.

K9Media
2006-08-09, 18:11
Vilken bjässe, vilka vikter, och vilka måltider :D.

Dumleman
2006-08-09, 18:42
Oj vilken karl :D! Nog lär vikterna vara aningen överdrivna men det kan man ju inte lasta honom för och att han var extremt stark betvivlar jag inte.

hultman
2006-08-09, 19:16
Jag tror att han var ännu starkare. Han lyfte säkert ett ton i marklyft. Fast som vi alla vet så är det ju mer respektabelt att lyfta 50 kg och väga 36 än 1 ton och väga 900 kg :/

Arne Persson
2006-08-10, 19:12
Denne man sägs vara världens störste "naturlige" (utan medicinsk åkomma) jätte, enligt Guiness Rekordbok. Jag besökte museet på Isle of Skye i somras, jag har inte bilderna tillgängliga men på sidan tre i berättelsen om Angus finns en bild som ger en uppfattning om hans storlek. Han var inte bara stor, han var stark också. Tyvärr slutade hans karriär med en ödesdigert ankarlyft på mer än 1000kg. Fler lyft finns i texten.

http://www.macaskill.com/GeneralTallTales/Angus/angus.html


Jag hade själv planerat en resa dit. Fick du någon uppfattning av hans tillhörigheter och framför allt kläder om han verkligen var så extremt stor som dom skriver i litteraturen? Fanns där några ytterligare foton på honom?

heltzonicka
2006-08-11, 00:13
....Ååå den kolossala Örkeljungamannen, han lyfte 600 kilos timmer i skogen endast med en arm.

Fuckin hell som Pez säger..

Det är sant, jag har sett hans trapz.

Droog
2006-08-16, 09:44
Jag hade själv planerat en resa dit. Fick du någon uppfattning av hans tillhörigheter och framför allt kläder om han verkligen var så extremt stor som dom skriver i litteraturen? Fanns där några ytterligare foton på honom?

Ingen av hans kläder på museet var genuina. Däremot hade intendenten, tillika ägare och ättling, besökt släkten i Kanada och sett kläderna som sparats med egna ögon. Längden torde vara väl dokumenterad då det inte handlar om U-land eller riktig forntid. Ang. foton så kommer jag inte ihåg.