handdator

Visa fullständig version : Koffeinhalt


AnderssoN
2003-01-08, 15:15
Hej,

Hur mkt koffein (mg) innehåller en kopp kaffe? Troligen en fråga som är ställd förut, men jag pallar inte med att söka efter svaret.

Är för slö för det, troligen koffeinbrist. ;)

Munter
2003-01-08, 15:20
50-100g (liten-stor kopp) tycker jag mig minnas.

Munter
2003-01-08, 15:21
Fast mg förstås :)

Langster
2003-01-08, 15:27
En dubbel Expresso (eller hur det nu stavas) innehåller 200mg, vilket är samma som rekomendationen på Koffein Recip burkarna. Det är vad jag vanligtvis tar till träningen, ger en bra effekt utan att slå över så att säga.

En burk Coca Cola innehåller 30mg, om jag inte missminner mig.

AnderssoN
2003-01-08, 15:29
Aha, tack för svaren.

Langster: tar du pillrena precis innan passet? Jag tar två piller några timmar innan och något piller precis innan, men är osäker på om det är "optimalt".

Langster
2003-01-08, 15:34
Jag tar dem ungefär 45 minuter innan. Optimalt och optimalt, man känner ju själv när det "slår", kan ju vara induviduellt.
Ibland när jag jobbar så tar en typ 1,5 timme innan träningen, om tröttheten börjar smyga sig på en på jobbet så att man blir lite pigg innan, det ger iof bättre effekt på de andra tycker jag mig känna.
Men att ta en precis innan träningen tror inte jag ger så mycket på själva träningen, svårare att somna på kvällen bara!

AnderssoN
2003-01-08, 15:36
Ajdå, då skiter jag i att ta nu precis innan. Hoppas att det ger effekt, premiär idag!

AciDBL00D
2003-01-08, 20:27
Originally posted by AnderssoN
Ajdå, då skiter jag i att ta nu precis innan. Hoppas att det ger effekt, premiär idag!

Hjälpte det?

AnderssoN
2003-01-08, 20:45
I ärlighetens namn tror jag inte jag fick den där kicken. Men jag påminde mig om, hela passet igenom, att jag tagit pillrena och BORDE känna mig pigg och stark. Så det gick hyffsat ändå.

Men jag kommer fortsätta ändå, i morgon kan det lossna.

GhostFace
2003-01-08, 22:20
Hört & läst siffror på 150-200 mg koffein i en kaffekopp, faktiskt ända upp till 300 mg koffein. Tycker inte att en vanlíg kopp kaffe gör mig speciellt piggare, möjligen underlättar det koncentrationen & fokuseringen på morronkvisten.

Sedan, prövade jag på hemmagjord espresso - drack en dubbel espresso med liiiiite socker i................................blev faktiskt riktigt pigg ! :thumbup:

Ovanstående kan alltså sammanfattas med att jag upplevde det som om det var mera koffein i en hemmagjord espresso än en vanlig kopp hemmabryggt kaffe. :D

Givetvis är allt relativt, beroende på storlek av kopp !

EiseltUK
2003-01-09, 19:54
Kickeffekten av koffein beror till ganska stor del hur snabbt koffeinet entrar blodbanan. Bäst är det att ta det på tom mage och tugga tabletten.

/ Henrik

GhostFace
2003-01-09, 22:11
Originally posted by EiseltUK
Kickeffekten av koffein beror till ganska stor del hur snabbt koffeinet entrar blodbanan. Bäst är det att ta det på tom mage och tugga tabletten.

/ Henrik

Det passar ju bra att göra inför träning..................not. :thumbup:

Ankarby
2003-01-11, 10:20
:stick: tugga dem var ju inte allt för gott :insane:

AnderssoN
2003-01-11, 17:23
Prövade att tugga 3 st innan träningen idag. Det smakade väl inte mjukglass precis, men det gick. :)