handdator

Visa fullständig version : Är det Chalmers fel att kvinnor inte läser teknik?


jenny
2006-08-08, 08:12
Pagrotsky gör ett utfall mot Chalmers för att andelen kvinnor minskar. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=289686
Så blev jag förbannad så här på morgonkvisten. Av flera skäl. Dels för att Anna Näsbom föreslår att vi skall starta nya linjer som media/teknik för att locka tjejer. Precis vad vi behöver, mer fåniga utbildningar som inte industrin efterfrågar så att vi lockar mer tjejer. Som min pojkvän sa, varför döper vi inte om skolan till Chalmers tekniska vårdskola och öppnar sjuksköterskelinjer. Då får vi ju fler tjejer. För det andra stör jag mig på att det skulle vara Chalmers fel att tjejer inte är intresserade av teknik. Det börjar mycket tidigare. Hur vore det om grundskolan tog mer ansvar? Sedan så är jag så jvla trött på att Chalmers alltid skall utmålas som så jvla kvinnofientligt. Är du tjej på Chalmers/jobbar som kvinna på Chalmers kan du nästan få vilken position du vill eftersom de är så desperata att fylla sina kvota. Det gör hur mycket undersökningar/jämställdhetsplaner som helst här. Skillnaden mot andra högskolor är att här gör vi något för jämställdhet istället för att sopa allt under mattan.
Så, då fick jag reagera av mig lite. Nu är det dags att hasta vidare till em.

Noodles
2006-08-08, 08:31
Pagrotsky gör ett utfall mot Chalmers för att andelen kvinnor minskar. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=289686
Så blev jag förbannad så här på morgonkvisten. Av flera skäl. Dels för att Anna Näsbom föreslår att vi skall starta nya linjer som media/teknik för att locka tjejer. Precis vad vi behöver, mer fåniga utbildningar som inte industrin efterfrågar så att vi lockar mer tjejer. Som min pojkvän sa, varför döper vi inte om skolan till Chalmers tekniska vårdskola och öppnar sjuksköterskelinjer. Då får vi ju fler tjejer. För det andra stör jag mig på att det skulle vara Chalmers fel att tjejer inte är intresserade av teknik. Det börjar mycket tidigare. Hur vore det om grundskolan tog mer ansvar? Sedan så är jag så jvla trött på att Chalmers alltid skall utmålas som så jvla kvinnofientligt. Är du tjej på Chalmers/jobbar som kvinna på Chalmers kan du nästan få vilken position du vill eftersom de är så desperata att fylla sina kvota. Det gör hur mycket undersökningar/jämställdhetsplaner som helst här. Skillnaden mot andra högskolor är att här gör vi något för jämställdhet istället för att sopa allt under mattan.
Så, då fick jag reagera av mig lite. Nu är det dags att hasta vidare till em.

Svaret är väl lite mer nyanserat än att allt är Chalmers fel eller att allt är samhällets fel.

Jag tycker inte att Chalmers ska ändra inriktningen på själva utbildningen bara för att locka tjejer. Utbildningarna ska styras av den efterfrågan som finns från näringslivet och inte locka med "tjejiga profiler" (finns det ens?). Däremot tycker jag att Chalmers (kanske även andra tekniska högskolor, vet ej så mycket om dem) borde ändra mycket i sin grundutbildning. Det är dock en annan debatt och har inte med manligt/kvinnligt att göra.

Chalmers har däremot ett stort ansvar i varför tjejer inte vill söka dit eller varför de hoppar av. Det ligger inte i intresset för teknik utan är en attitydfråga. Även om Chalmers har gjort vissa försök för jämställdheten så saknas fortfarande mycket. Det är många tjejer som känner sig negativt särbehandlade av lärare och handledare. Det jämställdhetsarbete som har gjorts har även lett till ett knorrande bland många manliga Chalmerister. De tjejer som har vågat sticka ut hakan har fått ta mycket skit.

Chalmers har fortfarande kvar mycket grabbighet och det finns hos många ett beteende som knappt är ursäktligt i puberteten. Många gånger under mina år på Chalmers har jag som kille fått skämmas för beteendet hos vissa. När något kommer ut i media (det förhatliga GP) dyker det genast upp tjat om att tidningarna (särskilt GP) driver ett korståg mot just Chalmers. I stället för en debatt kring sakfrågan brukar det bli en pseudodebatt om medierapporteringen. Jag har även upplevt värre fall där det har dykt upp en "Judasdebatt" där diskussionen handlar om vem som tipsade tidningarna. Slutsatsen brukar vara att problemet inte är att något har hänt, problemet är att det kom ut.

Jag har hört att liknande saker förekommer på andra högskolor men det får andra svara för. Jag kan också säga att det finns många på Chalmers som uppriktigt vill göra en förändring och ta tag i problemen. Tyvärr är det de bakåtsträvande nötterna som märks.

Jenny: Det är kul att du har fått en positivare bild av hur det är att vara tjej på Chalmers. Tyvärr känner jag alldeles för många tjejer som upplevt motsatsen.

Angel
2006-08-08, 09:18
Måste du alltid blanda in sjuksköterskor i allt....

jwzrd
2006-08-08, 09:42
Jag tror inte man bara ska söka svaret i varför kvinnor eventuellt just inte vill till Chalmers, det alternativet innebär på ett visst plan att samma kvinnor Vill läsa teknik/andra utbildningar som just Chalmers erbjuder, men att stämningen (eller vad som) där avskräcker dem.

Min högst sexistiska och kvinnoförtryckande syn är att för många kvinnor hellre vill bli mediapersonligheter, make up-artister, pretto-/kultur/litterärvetarepersonligheter och dom som faktiskt är seriösa/realistiska: (om)vårdnadsvarianter som sköterska; hälsa och kost; och sjukgymnaster. Givetvis generaliserar jag svårt, men svaret finns nog snarare i varför kvinnor generellt (som jag är övertygad om) söker som dom gör.

Givetvis är det inget fel i att vilja läsa och utbilda sig i "pretto-ämnen" om man enbart mäter på det personliga planet, men primärt man kan i princip glömma någon form av arbete och sekundärt finns det inga kvinnor i yrkeslivet som kan styra upp i gubbträsket.

skaparn
2006-08-08, 09:51
Jag håller med Noodles i mycket. På min tid handlade allt snarare om att slå ifrån sig kritiken och i vissa fall komma på ett sätt att måla över grabbigheten med ett kosmetiskt projekt som till exempel "Datatjejer". De fick åka på en konferens med de andra tre tjejerna i landet som läste data och prata om hur det var. Sedan kan man inte lasta allt på Chalmers som precis som andra institutioner lätt hamnar i en ond spiral. Färre tjejer på linjen avskräcker andra tjejer från att söka, det blir ännu färre och till slut sitter det 160 killar där och citerar OLW-reklam. Att stämningen är grabbig är kanske dessutom är svårt att göra något åt då ibland upp till 90% av de studerande är grabbar, det är mycket begärt att de ska agera så att stämningen blir något annat. Att dock tänka på vad det innebär att vara i förkrossande majoritet är dock något alla borde tänka på.

Finns den där föreningen som inte släpper in tjejer kvar? Jag kommer inte ens ihåg vad den hette men det bestod av en massa herrar och en hel del alumni. De försökte lite ptetiskt spä på någon sorts myt om sig själva som en orden med riter och skit. Något säger mig att de inte hade så många vänner på gymnasiet.

babbett
2006-08-08, 10:47
Chalmers har däremot ett stort ansvar i varför tjejer inte vill söka dit eller varför de hoppar av. Det ligger inte i intresset för teknik utan är en attitydfråga. Även om Chalmers har gjort vissa försök för jämställdheten så saknas fortfarande mycket. Det är många tjejer som känner sig negativt särbehandlade av lärare och handledare. Det jämställdhetsarbete som har gjorts har även lett till ett knorrande bland många manliga Chalmerister. De tjejer som har vågat sticka ut hakan har fått ta mycket skit.




+1

Noodles
2006-08-08, 10:56
Finns den där föreningen som inte släpper in tjejer kvar? Jag kommer inte ens ihåg vad den hette men det bestod av en massa herrar och en hel del alumni. De försökte lite ptetiskt spä på någon sorts myt om sig själva som en orden med riter och skit. Något säger mig att de inte hade så många vänner på gymnasiet.

Om du syftar på CS så finns de kvar vad jag vet. De har dock fått öppna upp lite mer efter att GP tog upp fenomenet. En kompis fick äran att se deras maskot Adrian. Adrian är en dödskalle och runt om stod folk i kåpor. Jag tror att de jobbat väldigt hårt på sin egen mytbildning. Vuxna män gör saker tillsammans eller något...

Visst finns det en risk för grabbig stämning pga att det redan finns många killar där. Jag tror även som Skaparn att det blir en ond cirkel. När du kommer till Chalmers ska du helst köpa hela konceptet och bli en Chalmerist (tm). Om du inte vill leva på det sättet finns det en risk att du vantrivs. Det gäller både killar och tjejer men det är nog vanligare att killarna anpassar sig och blir en del av grabbigheten.

Tolkia
2006-08-08, 10:58
Noodles har en STOR poäng här. Det gäller f.ö. inte bara Chalmers, men jag tycker att det verkar som om de gamla högskolorna med de "stora namnen", f.f.a då KTH och Chalmers har mest att jobba på vad det gäller mossiga, grabbiga attityder.

userfriendly
2006-08-08, 10:59
it's all in the system...

nej det är inte chalmers fel, samhället (spec dagisfröknar) har en stor del i det hela

Tolkia
2006-08-08, 11:01
it's all in the system...

nej det är inte chalmers fel, samhället (spec dagisfröknar) har en stor del i det hela
Det beror, tycker jag, lite på hur man ser det. The System har stor betydelse för de val av ämne som görs, men nog är det Chalmers och Chalmers studenter och personal so har ansvar för att så många tjejer tycker att det är en jobbig högskola att studera/vistas på.

jwzrd
2006-08-08, 11:03
it's all in the system...

nej det är inte chalmers fel, samhället (spec dagisfröknar) har en stor del i det hela

Är det dags igen nu?

Du sitter själv i The System, vad gjorde du igår för att ändra på någon aspekt av det? (Förutom att peka med fingret i någon mans generalla riktning).

Tolkia
2006-08-08, 11:04
Är det dags igen nu?

Du sitter själv i The System, vad gjorde du igår för att ändra på någon aspekt av det? (Förutom att peka med fingret i någon mans generalla riktning).
OK, OK, OK, nu tar vi det lugnt här innan den här tråden OCKSÅ perverteras till en sluggertråd, ja?

jwzrd
2006-08-08, 11:07
OK, OK, OK, nu tar vi det lugnt här innan den här tråden OCKSÅ perverteras till en sluggertråd, ja?

Nej? Det var ett svar på samma slugger-/provoceringsnivå som Userfriendly's. Att snacka om The System är som en kristen som hytter med Guds-kortet för att förklara saker.

Noodles
2006-08-08, 11:17
it's all in the system...

nej det är inte chalmers fel, samhället (spec dagisfröknar) har en stor del i det hela

Samhället har visserligen ett ansvar för att tjejer och killar uppfostras olika och ges könstypiska intressen. Däremot har du fel när du säger att Chalmers inte har något ansvar i det hela. Ska vi hårdra det kan ju allt spåras tillbaka till systemet och då kan vi aldrig utkräva ansvar från någon konkret institution.

Precis som Tolkia har jag en känsla av att de gamla fina studieorterna är lite värre. Det är dock bara Chalmers som jag kan ge personliga erfarenheter från. Någon som kan berätta hur det står till med attityden på andra tekniska högskolor?

The_RobRoy
2006-08-08, 11:40
Färre tjejer på linjen avskräcker andra tjejer från att söka, det blir ännu färre och till slut sitter det 160 killar där och citerar OLW-reklam.

:laugh:

Vi är bara killar i min klass.

Perscitus
2006-08-08, 11:44
Därför att män generellt har ett rent gentiskt övertag i att visualisera mekanik?

jenny
2006-08-08, 21:33
Måste du alltid blanda in sjuksköterskor i allt....

Ja du, nu vad det ju inte min kommentar utan min pojkväns

Janna
2006-08-08, 21:41
Tror snarare det helt enkelt beror på att de olika könen har olika karakteristiska drag. Det är vanligare att mön har ett teknikintresse än att kvinnor har det.

paddanboy
2006-08-08, 21:44
Mycket underligt. Hur ser sjuksköterskeutbildningarna ut idag? Lär ju i ren chansning knappast vara över 15% killar.

Eller annat kvinnligt yrke, får ju kolla på dessa saker också, går inte trolla fram kvinnliga platser ur inget.

jenny
2006-08-08, 21:50
Svaret är väl lite mer nyanserat än att allt är Chalmers fel eller att allt är samhällets fel.

Jag tycker inte att Chalmers ska ändra inriktningen på själva utbildningen bara för att locka tjejer. Utbildningarna ska styras av den efterfrågan som finns från näringslivet och inte locka med "tjejiga profiler" (finns det ens?). Däremot tycker jag att Chalmers (kanske även andra tekniska högskolor, vet ej så mycket om dem) borde ändra mycket i sin grundutbildning. Det är dock en annan debatt och har inte med manligt/kvinnligt att göra.

Chalmers har däremot ett stort ansvar i varför tjejer inte vill söka dit eller varför de hoppar av. Det ligger inte i intresset för teknik utan är en attitydfråga. Även om Chalmers har gjort vissa försök för jämställdheten så saknas fortfarande mycket. Det är många tjejer som känner sig negativt särbehandlade av lärare och handledare. Det jämställdhetsarbete som har gjorts har även lett till ett knorrande bland många manliga Chalmerister. De tjejer som har vågat sticka ut hakan har fått ta mycket skit.

Chalmers har fortfarande kvar mycket grabbighet och det finns hos många ett beteende som knappt är ursäktligt i puberteten. Många gånger under mina år på Chalmers har jag som kille fått skämmas för beteendet hos vissa. När något kommer ut i media (det förhatliga GP) dyker det genast upp tjat om att tidningarna (särskilt GP) driver ett korståg mot just Chalmers. I stället för en debatt kring sakfrågan brukar det bli en pseudodebatt om medierapporteringen. Jag har även upplevt värre fall där det har dykt upp en "Judasdebatt" där diskussionen handlar om vem som tipsade tidningarna. Slutsatsen brukar vara att problemet inte är att något har hänt, problemet är att det kom ut.

Jag har hört att liknande saker förekommer på andra högskolor men det får andra svara för. Jag kan också säga att det finns många på Chalmers som uppriktigt vill göra en förändring och ta tag i problemen. Tyvärr är det de bakåtsträvande nötterna som märks.

Jenny: Det är kul att du har fått en positivare bild av hur det är att vara tjej på Chalmers. Tyvärr känner jag alldeles för många tjejer som upplevt motsatsen.

Självklart så finns det problem på Chalmers liksom alla andra mansdominerande arbetsplatser. Men man får inte glömma bort att det finns flera linjer på Chalmers där det är 50-50 kvinnor och män och av de jag känner som har gått dessa linjer så förstår de överhuvudtaget inte varför Chalmers skulle vara en så hemsk skola. Då blir man ganska trött när ens gamla släktingar ringer och oroar sig över att jag blir sextrakasserad eller en läkare som jag träffade på en vårdcentral inte kunde förstå hur jag stod ut på en sådan hemsk arbetsplats. Hm, ja, de kvinnliga läkare jag känner brukar inte framhålla vården som något jämställdhetsparadis direkt...
Sedan så har jag genom mitt fackliga engagemang träffat representanter på flera andra tekniska högskolor och vet att ingen annan gör så mycket praktiskt för jämställdhetsarbetet som Chalmers. Är du kvinnlig lärare så har du som sagt jättelätt för att bli invald i alla möjliga kommitéer för de så gärna vill ha mer kvinnor. Om detta alltid är positivt kan dock ifrågasättas eftersom många kan få svårt att få tid till sin forskning. De blir så att säga ihjälkramade.
De linjer jag jobbar närmast med bedriver ett ytterst aktivt rekryterings arbete som bla försöker få mer kvinnor och folk från studieovana miljöer att välja oss. Det är tjejdagar, teknikdagar, fadderverksamhet, läxhjälp osv.
Men det är min sida av saken. Jag har inte koll på alla linjer och hur det är där. Men jag är övertygad av att den delen av Chalmers som jag jobbar på gör allt vad de kan för att få tjejer/studenter att söka oss och att trakasserier på dessa linjer inte är mer förekommande än på vilken annan högskola som helst.

skaparn
2006-08-08, 21:54
Tror snarare det helt enkelt beror på att de olika könen har olika karakteristiska drag. Det är vanligare att mön har ett teknikintresse än att kvinnor har det.

Med risk att dra igång en lång diskussion - är detta biologiskt eller socialt betingat?

jenny
2006-08-08, 21:58
Med risk att dra igång en lång diskussion - är detta biologiskt eller socialt betingat?

Då säger jag diplomatiskt, det är både och.