handdator

Visa fullständig version : Mac Pro


aliquis
2006-08-08, 02:43
http://www.apple.com/macpro/

Dual Dual core Xeon, men skitgfx, som vanligt på mac.


Two 2.66GHz Dual-Core Intel Xeon "Woodcrest" processors
4MB shared L2 cache per processor
1.33GHz dual independent frontside buses
1GB memory (667MHz DDR2 fully-buffered DIMM ECC)
NVIDIA GeForce 7300 GT graphics with 256MB memory
250GB Serial ATA 3Gb/s 7200-rpm hard drive1
16x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)

24.200kr, vettefan om jag tycker att det är prisvärt, och värdelöst balanserat.

heltzonicka
2006-08-08, 02:57
tjugofyra lax för en dator?
Nädu jag håller med - inte värt slantarna.

raZmus
2006-08-08, 05:59
Det går ju slänga i 4st grafikkort om man vill ;)

Jag tycker det vart nice iaf. Nu har Apple en bra slimmad produktlinje och ett OS som är störtskönt, väntar på Leopard...

http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2006/08/dsc_0329.jpg

Även lite skoj att de visade OS X vs Vista och vad som hade kopierats ur OS X till vista sedan förra gången då Apple drev med Microsoft ;)

http://www.macminute.com/images/db/tiger2

Kabuto
2006-08-08, 06:49
Har du ens tittat vad för tillval det finns aliquis?

timoat
2006-08-08, 07:05
Jag som väntade på MBP´n med merom....*cry*

Jaja, om en månad är det macexpo i Paris man får hoppas på det.

Yankeee
2006-08-08, 07:31
Har du ens tittat vad för tillval det finns aliquis?

Spela roll vilka tillval en lagom usel dator som kostar 24.000 har.

raZmus
2006-08-08, 08:24
Min Macbook Pro har sämre specs och den är långt ifrån usel :D

Piranha
2006-08-08, 08:30
Vad är det som skulle hindra en från att Ladda Max OS i en vanlig PC nu då ?

(bios) ?

raZmus
2006-08-08, 08:33
Vad är det som skulle hindra en från att Ladda Max OS i en vanlig PC nu då ?

(bios) ?

http://www.osx86project.org/ kanske kan vara intressant? :)

Lizard
2006-08-08, 09:17
Beat this! (http://www.apple.com/macosx/leopard/dashboard.html) (beta)

Lizard

Yankeee
2006-08-08, 09:27
Beat this! (http://www.apple.com/macosx/leopard/dashboard.html) (beta)

Lizard

Och folk tycker att windows är bloatat :MrT:

Piranha
2006-08-08, 09:28
Och folk tycker att windows är bloatat :MrT:


Kör XP lite då, eller sluta snåla på hårdvaran. :D

Yankeee
2006-08-08, 09:32
Kör XP lite då, eller sluta snåla på hårdvaran. :D

Jag kör xp ffs och jag har inte snålat på hårdvaran ;)
Känns ändå onödigt med dagisgui :)

raZmus
2006-08-08, 09:34
Och folk tycker att windows är bloatat :MrT:
Det fantastiska är ju att det ändå "runs like butter" :D


Jag är inte någon Windows-hater, har kört PC merparten av mitt "datorliv". Jag trivs bara enormt bra med hur duktigt Mac OS X fungerat mot mig i jämförelse med hur Windows-whatever fungerat.

Jag kör både och :)

Yankeee
2006-08-08, 09:35
Det fantastiska är ju att det ändå "runs like butter" :D


Jag är inte någon Windows-hater, har kört PC merparten av mitt "datorliv". Jag trivs bara enormt bra med hur duktigt Mac OS X fungerat mot mig i jämförelse med hur Windows-whatever fungerat.

Jag kör både och :)

Jag tvivlar inte på att det går smooth. Bara drygt med så mycket bs :)

Jag är inte någon mac-hater. Förstår bara inte varför folk betalar mer för mindre :)

Piranha
2006-08-08, 09:40
Jag kör xp ffs och jag har inte snålat på hårdvaran ;)
Känns ändå onödigt med dagisgui :)


Tweaka det då.

Yankeee
2006-08-08, 09:41
Tweaka det då.

Varför? :confused:

jwzrd
2006-08-08, 09:44
Vad är det som skulle hindra en från att Ladda Max OS i en vanlig PC nu då ?

(bios) ?

Inget förutom taskiga drivrutiner till hårdvara som Apple själva inte sett till att det finns drivisar för.

jwzrd
2006-08-08, 09:46
Jag tvivlar inte på att det går smooth. Bara drygt med så mycket bs :)

Jag är inte någon mac-hater. Förstår bara inte varför folk betalar mer för mindre :)

OS X-GUI:et upplevs inte som ett dagis-dito när man använder det. XP's default-utseende tycker jag är irriterande dagis, men windows vanliga är helt ok även om det är fult.

Och angående att det är en kass dator för det priset, ffs, det är Xeon-proppar vi snackar om, inte runk-pentium-4:or som i era kollektiva mammors skitburkar :)

Yankeee
2006-08-08, 09:49
OS X-GUI:et upplevs inte som ett dagis-dito när man använder det. XP's default-utseende tycker jag är irriterande dagis, men windows vanliga är helt ok även om det är fult.

Och angående att det är en kass dator för det priset, ffs, det är Xeon-proppar vi snackar om, inte runk-pentium-4:or som i era kollektiva mammors skitburkar :)

Spela roll om GUI:et är fult. Bara det är cleant och simpelt.

Klart den är kass för det priset. Alla mac-produkter är kassa för priset man betalar. Det är ju det som är grejen.

Piranha
2006-08-08, 09:49
Varför? :confused:


Okej du sitter å gnäller över XP är boated och har ful gui villka båda går att fixa, men du är inte villig att göra nåt åt det ?

Yankeee
2006-08-08, 09:50
Okej du sitter å gnäller över XP är boated och har ful gui villka båda går att fixa, men du är inte villig att göra nåt åt det ?

Mitt xp är inte bloatat, fult möjligtvis men det har ingen betydelse.

raZmus
2006-08-08, 09:50
Spela roll om GUI:et är fult. Bara det är cleant och simpelt.

Klart den är kass för det priset. Alla mac-produkter är kassa för priset man betalar. Det är ju det som är grejen.


Är inte det där en gammal bild som lever kvar?

Mac Pro'n ska ju enligt Apple vara billigare än exempelvis en Dell med samma specs.

Yankeee
2006-08-08, 09:58
Är inte det där en gammal bild som lever kvar?

Mac Pro'n ska ju enligt Apple vara billigare än exempelvis en Dell med samma specs.

2x5150 går på 13.xxx. Moderkort och minne kostar väl ett par tusen till. Resten då?

jwzrd
2006-08-08, 10:00
Spela roll om GUI:et är fult. Bara det är cleant och simpelt.

Klart den är kass för det priset. Alla mac-produkter är kassa för priset man betalar. Det är ju det som är grejen.

Leta fram en jämförelse först ffs!

Yankeee
2006-08-08, 10:01
Leta fram en jämförelse först ffs!

Letar för fullt ffs. Är inte direkt ett överflöd med 2*xeon-märkesdatorer.

jwzrd
2006-08-08, 10:01
2x5150 går på 13.xxx. Moderkort och minne kostar väl ett par tusen till. Resten då?

5150?

Leta rätt på en workstation som du kan trycka i 16G minne i, 4 grafikkort, som har 2 stycken 2.66Ghz Woodcrest-proppar och kolla vad den rackaren kostar med samma konfiguration som default-mac pro:en kostar.

EDIT: skit i om det är märkesprylar då.

raZmus
2006-08-08, 10:08
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2006/08/dsc_0438.jpg

http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2006/08/dsc_0435.jpg

10:15AM - "8 fully buffered DIMMs, an incredible design and beautiful, simple access to it all. We've had a lot of fun building great configurations for our customers. One standard configuration... Dual 2 2.66 dual-core Xeons, 1 GB, 667 MHz FB-DIMM. 250GB HD. Nvidia GeForce 7300GT, 256 MB and 16x superdrive for $2499. I know what you're thinking. Apple makes the best computers but they're expensive. We're going to bust that myth. Similar configuration about a thousand dollars less than Dell."

Yankeee
2006-08-08, 10:10
5150?

Leta rätt på en workstation som du kan trycka i 16G minne i, 4 grafikkort, som har 2 stycken 2.66Ghz Woodcrest-proppar och kolla vad den rackaren kostar med samma konfiguration som default-mac pro:en kostar.

EDIT: skit i om det är märkesprylar då.

Processorn heter så.

Jag orkar inte leta. Poängen är iallafall som vanligt att det är billigare att bygga själv än att köpa märkesdatorer.

aliquis
2006-08-08, 10:26
Har du ens tittat vad för tillval det finns aliquis?Ja de (grafikkortet) stod med på första sidan som jag läste om den.

raZmus
2006-08-08, 10:28
Ja de (grafikkortet) stod med på första sidan som jag läste om den.

Visst går det konfigurera om fler saker än just grafikkortet :)

aliquis
2006-08-08, 10:31
Spela roll vilka tillval en lagom usel dator som kostar 24.000 har.Precis skulle jag vilja säga, Apples tillval brukar ju kosta ungefär så mycket att om du vill gå från 512MB till 1024MB ram hade du lika gärna kunnat köpa 1024MB ram själv.. Om du vill gå från 120 till 200GB hdd hade du lika gärna kunnat köpa en 200GB hdd, osv.

I det här fallet tog de väl $350 för ett X1900, eller i svenska kronor:

från 1 till 2GB ram, +2900kr !?!??! (visserligen ECC-minne men haaaaallå)
X1900 XT 512MB grafik? 3400kr (Lägsta pris på buggy för ett sådant kort: 3500.)

Så quad xeon 2.66GHz med 2GB ram och X1900 XT 512MB och 250GB hdd kostar 30500kr, byt hårddisken till 500GB och du är uppe i 32500kr.

Fet dator visst, men det kostar.

aliquis
2006-08-08, 10:34
Vad är det som skulle hindra en från att Ladda Max OS i en vanlig PC nu då ?

(bios) ?Framförallt att det är struligt vid uppgraderingar eftersom det egentligen inte är tänkt att det skall fungera men även för att man bara får accelererad grafik med inbyggt intel chipset. Det finns en kille som försöker göra egna accelererade nvidiadrivrutiner men de lär ju inte bli lika snabba som nvidias egna till en riktig mac.

jwzrd
2006-08-08, 10:36
Processorn heter så.

Jag orkar inte leta. Poängen är iallafall som vanligt att det är billigare att bygga själv än att köpa märkesdatorer.

Det har du rätt i. Jag är övertygad om att det går att bygga något som är billigare än en Mac Pro, kanske inte just nu på grund av att proppen är ny och antagligen också den typ av moderkort som har 8 minnesplatser för den proppen osv. Frågan är hur mycket det kommer att skilja och i mitt fall: Kan den köra OS X då? :)

aliquis
2006-08-08, 10:37
Beat this! (http://www.apple.com/macosx/leopard/dashboard.html) (beta)

LizardDen med ett utklipp från en websida var ju riktigt smart.

Yankeee
2006-08-08, 10:37
Kan den köra OS X då? :)

Det är väl där det spricker :)

aliquis
2006-08-08, 10:40
Är inte det där en gammal bild som lever kvar?

Mac Pro'n ska ju enligt Apple vara billigare än exempelvis en Dell med samma specs.Lär bero på att Dellen säljs som server (men det är ju fortfarande sant.)
Men visst hade det varit trevligt om de hade en mer normal "PC" med macos också?

jwzrd
2006-08-08, 10:40
Det är väl där det spricker :)

Min poäng är ändå att den där boxen inte är Apple-Dyr(tm) längre. Jag tror att du kommer att få leta länge för att hitta något med t ex 8 minneskortplatser och 4 grafikkortsplatser för det priset.

aliquis
2006-08-08, 10:41
2x5150 går på 13.xxx. Moderkort och minne kostar väl ett par tusen till. Resten då?Nu tar kanske inte dell ut vad komponenterna hade kostat på en server?

Yankeee
2006-08-08, 10:50
Min poäng är ändå att den där boxen inte är Apple-Dyr(tm) längre. Jag tror att du kommer att få leta länge för att hitta något med t ex 8 minneskortplatser och 4 grafikkortsplatser för det priset.

Grejen är väl den att hemanvändare måste betala för saker som de aldrig kommer att utnyttja. Iof rätt smart move. Users måste betala mycket pengar för lite, företag måste betala ännu mer pengar för att få en kraftfull dator.

Yankeee
2006-08-08, 10:51
Nu tar kanske inte dell ut vad komponenterna hade kostat på en server?

Jag menade bygga själv där, orkade inte leta på dell's sida.

raZmus
2006-08-08, 10:52
Grejen är väl den att hemanvändare måste betala för saker som de aldrig kommer att utnyttja. Iof rätt smart move. Users måste betala mycket pengar för lite, företag måste betala ännu mer pengar för att få en kraftfull dator.

Mac Pro heter så av en anledning.

Imacen är Apples stationära för hemanvändare såsom Macbooken är deras bärbara dito.

Macbook Pro är också avsedd för "professionella" användare.

Yankeee
2006-08-08, 10:55
Mac Pro heter så av en anledning.



Hur många "pro's" kommer att utnyttja den fullt då?

jwzrd
2006-08-08, 10:56
Grejen är väl den att hemanvändare måste betala för saker som de aldrig kommer att utnyttja. Iof rätt smart move. Users måste betala mycket pengar för lite, företag måste betala ännu mer pengar för att få en kraftfull dator.

Jag håller inte riktigt med där. Vanliga Plucke och Berra som boskapen här lär inte köpa en Mac för att kunna lira poker, surfa porr/kolozzeum och lira lir. Dom som gör det tror jag kommer att pula i en del hårdvara i den, som jag med bilder och kodning (kräver minne), andra som dolar med musik osv.

För dom sakerna som du gör med din dator, för du spelar inte?, räcker det med att köra en 5 år gammal 5000kronors-bajs-dell, eller?

Tricket är fortfarande att det kostar pengar att köpa dugliga workstations även om det är smartare, eller var sist jag kollade, prismässigt att t ex konfigurera en egen AMD X2 om man enbart ser till pris och prestanda.

jwzrd
2006-08-08, 10:56
Hur många "pro's" kommer att utnyttja den fullt då?

Ja inte lär någon genomsnittlig porrsurfare köpa en Mac[book] Pro för 24k+, eller vad tror du?

tossefar
2006-08-08, 10:57
Attans, nu måste jag köpa en :(

Yankeee
2006-08-08, 11:02
Jag håller inte riktigt med där. Vanliga Plucke och Berra som boskapen här lär inte köpa en Mac för att kunna lira poker, surfa porr/kolozzeum och lira lir. Dom som gör det tror jag kommer att pula i en del hårdvara i den, som jag med bilder och kodning (kräver minne), andra som dolar med musik osv.

För dom sakerna som du gör med din dator, för du spelar inte?, räcker det med att köra en 5 år gammal 5000kronors-bajs-dell, eller?

Tricket är fortfarande att det kostar pengar att köpa dugliga workstations även om det är smartare, eller var sist jag kollade, prismässigt att t ex konfigurera en egen AMD X2 om man enbart ser till pris och prestanda.

Ok, men även om det är så som du säger så duger den ju inte till bildbehandling n stuff. Då kostar den genast ett par tusen till bara för mer minne.

Nja. Film / serier / spel kräver en del om man vill ha ok resultat.

Visst kostar det också. Men för 20.000 får du ju en x86 dator som är lagom bra.

jwzrd
2006-08-08, 11:05
Ok, men även om det är så som du säger så duger den ju inte till bildbehandling n stuff. Då kostar den genast ett par tusen till bara för mer minne.

Nja. Film / serier / spel kräver en del om man vill ha ok resultat.

Visst kostar det också. Men för 20.000 får du ju en x86 dator som är lagom bra.

Visst, spel kräver en hel del. Vore jag en spel-onanist så hade jag inte köpt en Mac, det finns billigare alternativ. DÄREMOT kan du ju fråga Grubben vad hans speldator kostade.

Jag håller sen med dig om priset på mer minne för Mac Pro, dessutom erbjuder dom 512-kretsar istället för 1G i för stor utsträckning, det är både dyrt och slösar på kortplatserna.

Yankeee
2006-08-08, 11:14
Visst, spel kräver en hel del. Vore jag en spel-onanist så hade jag inte köpt en Mac, det finns billigare alternativ. DÄREMOT kan du ju fråga Grubben vad hans speldator kostade.


Tja, min speldator (vilket det är / var) kostade 10k i våras, säg 15 då eftersom att jag förde över lite. Det finns liksom inget jag inte kan göra med bra resultat. Sen kan man ju självklart vara extrem (som grub), men mac pr0n är ju inte extrem på något sätt i standardutförande, förutom antalet kortplatser.

aliquis
2006-08-08, 11:17
Grejen är väl den att hemanvändare måste betala för saker som de aldrig kommer att utnyttja. Iof rätt smart move. Users måste betala mycket pengar för lite, företag måste betala ännu mer pengar för att få en kraftfull dator.Nu heter den ju "Pro" så vanlig hemanvändare är ju inte marknaden, den är väl tänkt för de som jobbar med det och behöver/tro sig behöva en sådan dator, hemanvändare får ju iMac istället.

Lite trist att man måste lägga 30k+ på en spelvänlig mac dock.

aliquis
2006-08-08, 11:21
Jag håller inte riktigt med där. Vanliga Plucke och Berra som boskapen här lär inte köpa en Mac för att kunna lira poker, surfa porr/kolozzeum och lira lir. Dom som gör det tror jag kommer att pula i en del hårdvara i den, som jag med bilder och kodning (kräver minne), andra som dolar med musik osv.

För dom sakerna som du gör med din dator, för du spelar inte?, räcker det med att köra en 5 år gammal 5000kronors-bajs-dell, eller?

Tricket är fortfarande att det kostar pengar att köpa dugliga workstations även om det är smartare, eller var sist jag kollade, prismässigt att t ex konfigurera en egen AMD X2 om man enbart ser till pris och prestanda.Bara för skojs skull, Sun Ultra 40:
Up to two single-core or dual-core AMD Opteron processor, each with 1 MB of Level 2 cache per core
Up to 16 GB; up to eight registered DIMMs (four per CPU); DDR1-400 ECC in 512 MB, 1 GB and 2 GB capacities
Up to four Serial ATA drives (80 GB, 250 GB or 500 GB), for 2 TB maximum * RAID 0 and RAID 1 support *
Six USB 2.0 ports
Two IEEE 1394a (FireWire) ports

Processorerna kommer ju vara något långsammare dock, och den har väl inte stöd för 4st pci-expressgrafikkort.

Med två dual cores går den på 7000 dollar, men den är visserligen bra mycket vettigare balanserad med 8GB ram och något quadrokort, två single cores med 4GB ram går på 5000 och en single core med 1GB ram 2300.

Mac Pro är ju ett mycket bättre val hur som helst. Men där är ju iaf en jämförelse workstation vs workstation.

aliquis
2006-08-08, 11:23
Ok, men även om det är så som du säger så duger den ju inte till bildbehandling n stuff. Då kostar den genast ett par tusen till bara för mer minne.

Nja. Film / serier / spel kräver en del om man vill ha ok resultat.

Visst kostar det också. Men för 20.000 får du ju en x86 dator som är lagom bra.Det där är ju en x86 också.

Däremot om du bygger själv skulle du ju antagligen satsa mer på grafikkortet och minne och eventuellt disk o mindre på cpuer och asfett moderkort.

Bildbehandling kanske mer minne vore bra för, men grafikkortet spelar väl inte så stor roll?

Yankeee
2006-08-08, 11:25
Det där är ju en x86 också.

Däremot om du bygger själv skulle du ju antagligen satsa mer på grafikkortet och minne och eventuellt disk o mindre på cpuer och asfett moderkort.

Bildbehandling kanske mer minne vore bra för, men grafikkortet spelar väl inte så stor roll?

Ja se där :D

Precis. Man bygger ju en dator efter behovet. Inte vad man kanske behöver sen. Datorn är med största sannolikhet gammal när man kommer på att man måste uppgradera iaf.

aliquis
2006-08-08, 11:25
Tja, min speldator (vilket det är / var) kostade 10k i våras, säg 15 då eftersom att jag förde över lite. Det finns liksom inget jag inte kan göra med bra resultat. Sen kan man ju självklart vara extrem (som grub), men mac pr0n är ju inte extrem på något sätt i standardutförande, förutom antalet kortplatser.För 4st 2.66GHz vad-den-nu-hette-cores med totalt 8MB cacheminne är inte extremt?

jwzrd
2006-08-08, 11:25
Bara för skojs skull, Sun Ultra 40:
Up to two single-core or dual-core AMD Opteron processor, each with 1 MB of Level 2 cache per core
Up to 16 GB; up to eight registered DIMMs (four per CPU); DDR1-400 ECC in 512 MB, 1 GB and 2 GB capacities
Up to four Serial ATA drives (80 GB, 250 GB or 500 GB), for 2 TB maximum * RAID 0 and RAID 1 support *
Six USB 2.0 ports
Two IEEE 1394a (FireWire) ports

Processorerna kommer ju vara något långsammare dock, och den har väl inte stöd för 4st pci-expressgrafikkort.

Med två dual cores går den på 7000 dollar, men den är visserligen bra mycket vettigare balanserad med 8GB ram och något quadrokort, två single cores med 4GB ram går på 5000 och en single core med 1GB ram 2300.

Mac Pro är ju ett mycket bättre val hur som helst. Men där är ju iaf en jämförelse workstation vs workstation.

Exakt. Sun tar också bra betalt som fasen MEN faktum kvarstår att arbetsstationer och servrar kostar pengar. Alla behöver inte workstations och med workstation snackar jag om möjligheter till fler än en processor, mycket RAM (mer än 4G), RAID och/eller flera snabba diskar på annat vis, stabila nätenheter etc.

Kabuto
2006-08-08, 14:49
Yankeee har du provat använda mac os tiger nån längre stund nån gång? :)

Jag tyckte också mac var skit före jag skaffat mig nån äkta erfarenhet ;)

aliquis
2006-08-08, 14:58
Yankeee har du provat använda mac os tiger nån längre stund nån gång? :)

Jag tyckte också mac var skit före jag skaffat mig nån äkta erfarenhet ;)Jag tycker att macos äger o jag har aldrig använt det ;)

NiXPhoenix
2006-08-08, 15:52
Mac Pro heter så av en anledning.

Imacen är Apples stationära för hemanvändare såsom Macbooken är deras bärbara dito.

Macbook Pro är också avsedd för "professionella" användare.


Är inte Imac värsta budgetdatorn? När den först kom för många år sen var det en liten skärm som de hade tryckt in hårdvaran i också. Idag är det en vit platt skärm med en stor baksida tror jag.

Har de inga mellanting eller?

Yankeee
2006-08-08, 15:53
Yankeee har du provat använda mac os tiger nån längre stund nån gång? :)

Jag tyckte också mac var skit före jag skaffat mig nån äkta erfarenhet ;)

Klart jag inte har använt mac, då skulle jag inte kunna vara lika fördomsfull.

jwzrd
2006-08-08, 15:56
Är inte Imac värsta budgetdatorn? När den först kom för många år sen var det en liten skärm som de hade tryckt in hårdvaran i också. Idag är det en vit platt skärm med en stor baksida tror jag.

Har de inga mellanting eller?

Sen G5:an kom kan man nog inte påstå att iMac:arna är budgetdatorer direkt. Men visst, formatet är som en lite tjockare platt skärm med en panel under skärmen. Den är tjock som en bärbar i runda tal.

Lizard
2006-08-08, 15:58
Jag tycker att macos äger o jag har aldrig använt det ;)
Såg du "history"-funktionen i länken? Hur många gånger har man inte undrat "var fasen tog den jäkeln vägen?" när man jobbar med många upplagor av dokument i olika program?

Det här blir en tråd i stil med "vilken är bästa bilen?" Om Apple och MacOS är som BMW, dvs grymt bra på det mesta så är väl MacPro som en M5a med 4x4. Sen finns det alltid någon som kan hamra ihop en Nissan eller Volvo med ännu något bättre prestanda. In med luftgas, ut med inredning och simsalabim så har vi en toksnabb svensonkärra. Value for money kanske? I alla fall tills den rasar. Håller lameller, står bromsslangarna upp för hydrauliken, pulveriseras drivknutar? En del tycker sådan är både vardag och kul, andra, som jag, får högt blodtryck oavsett om raset sker på E4 eller vid skrivbordet. Sen jag bytte tillbaka till MacOS så flyter allt utan strul och då menar jag allt.


Lizard

aliquis
2006-08-08, 15:59
Är inte Imac värsta budgetdatorn? När den först kom för många år sen var det en liten skärm som de hade tryckt in hårdvaran i också. Idag är det en vit platt skärm med en stor baksida tror jag.

Har de inga mellanting eller?Budget o budget, dual core cpu och 17 eller 20" tft-skärm, 1.3mpx webcam, firewire, wlan osv.

Största problemet är väl att grafikkortet är ett 30% underklockat x1600 och att det inte går att byta.

För 13700kr var den väl rätt ok.

aliquis
2006-08-08, 16:00
Sen G5:an kom kan man nog inte påstå att iMac:arna är budgetdatorer direkt. Men visst, formatet är som en lite tjockare platt skärm med en panel under skärmen. Den är tjock som en bärbar i runda tal.5cm tjock bärbar?! Inte från apple ;D

Baan
2006-08-08, 16:01
5cm tjock bärbar?! Inte från apple ;D

hur vet du det? det närmsta du kom en sa du ju var Internet?

tossefar
2006-08-08, 16:02
hur vet du det? det närmsta du kom en sa du ju var Internet?
Sen när kan man inte se måtten på internet? :)

aliquis
2006-08-08, 16:03
Såg du "history"-funktionen i länken? Hur många gånger har man inte undrat "var fasen tog den jäkeln vägen?" när man jobbar med många upplagor av dokument i olika program?Jag förstår inte vad du menar och det finns ju inte i klippet.hur vet du det? det närmsta du kom en sa du ju var Internet?Bilder/specar?

Baan
2006-08-08, 16:03
Sen när kan man inte se måtten på internet? :)

kanske i en 1:1 bild men vanligtvis kan man väl inte det :booty: läsa om måtten går väl bra.

men jag tror inte han har gjort det heller.

tossefar
2006-08-08, 16:05
Ok then. Om någon undrar så är en macbook 2.75 cm tjock.

jwzrd
2006-08-08, 16:07
Jag förstår inte vad du menar och det finns ju inte i klippet.Bilder/specar?

Time Machine.

aliquis
2006-08-08, 16:17
kanske i en 1:1 bild men vanligtvis kan man väl inte det :booty: läsa om måtten går väl bra.

men jag tror inte han har gjort det heller.Klart jag vet att en macbook pro är väldigt exakt 1" tjock och om jag minns rätt är imacen 5cm.

aliquis
2006-08-08, 16:18
""the world's thinnest desktop PC," at only 2" thick.

Apple is offering a 17" 1.6 GHz model with a combo drive, a 64 MB NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra video card, two USB 1.1 ports, three USB 2.0 ports, two FireWire ports, 10/100 Base-T Ethernet, a built-in 56K modem, S-Video and composite video out, an 80 GB hard drive, and 256 MB of RAM.

The mid-range model will feature a 17" LCD display with a 1.8 GHz processor, a SuperDrive, and the other features from the entry-level model.

A 20" high-end model will sport a 180 GB of Serial ATA storage. The 20" model is 2.2" inches thick."

aliquis
2006-08-08, 16:19
"17-inch MacBook Pro
Height: 1.0 inch (2.59 cm)
Width: 15.4 inches (39.2 cm)
Depth: 10.4 inches (26.5 cm)
Weight: 6.8 pounds (3.1 kg) with battery and optical drive installed"

Skulle förövrigt inte förvåna mig om jag hade läst mer om maskinerna än många av macnördarna på forumet :em:

Kabuto
2006-08-08, 16:19
Det där nya time machine ser riktigt härligt ut faktiskt..

aliquis
2006-08-08, 16:22
Personalized Resultat 1 - 3 av ungefär 114 vid sökning efter 99mac.se hagge. (0.38 sekunder)

NiXPhoenix
2006-08-08, 16:23
Budget o budget, dual core cpu och 17 eller 20" tft-skärm, 1.3mpx webcam, firewire, wlan osv.

Största problemet är väl att grafikkortet är ett 30% underklockat x1600 och att det inte går att byta.

För 13700kr var den väl rätt ok.



Okej, det har hänt lite sen de första färgglada iMacsen kom. Men skärmarna är ju faktiskt widescreen, det måste man tänka på, det är inte lika dyrt som vanliga 4:3-paneler och ger mindre yta om jag inte är helt ute och cyklar.


Har förresten mössen utvecklats något sen jag satt vid en mac för fem år sen eller är det fortfarande enknappsmus utan scrollhjul som gäller? :D Det gav upphov till många skratt och hånande utrop när man satt vid skolans mac-datorer vill jag minnas.

1986
2006-08-08, 17:28
Mighty Mouse finns. Det är iofs bara en knapp, men den har sensorer som gör att man kan använda två musknappar på den. Och så har den en liten kula man kan scrolla med.

Baan
2006-08-08, 18:36
"17-inch MacBook Pro
Height: 1.0 inch (2.59 cm)
Width: 15.4 inches (39.2 cm)
Depth: 10.4 inches (26.5 cm)
Weight: 6.8 pounds (3.1 kg) with battery and optical drive installed"

Skulle förövrigt inte förvåna mig om jag hade läst mer om maskinerna än många av macnördarna på forumet :em:

aj aj aj en inch = 2.59 cm? hoppade du av skolan på lekis eller?

raZmus
2006-08-08, 18:47
Har förresten mössen utvecklats något sen jag satt vid en mac för fem år sen eller är det fortfarande enknappsmus utan scrollhjul som gäller? :D Det gav upphov till många skratt och hånande utrop när man satt vid skolans mac-datorer vill jag minnas.

Det är inga problem att använda en mus som har flera knappar, du kan i princip använda vilken PC-mus du vill, eller MAC-mus för den delen :)


Macbooken känner av om jag använder en eller två fingrar, lägger jag två fingrar på trackpaden och klickar så blir det ett högerklick, har jag bara ett på den blir det ett vänsterklick. Jag kan dessutom scrolla i både x- och y-led exempelvis när jag surfar genom att använda två fingrar på trackpaden. Något jag saknar så snart jag sätter mig vid en annan laptop :)

aliquis
2006-08-08, 18:49
aj aj aj en inch = 2.59 cm? hoppade du av skolan på lekis eller?Jag vet väl att en inch är 2.54cm, men det där är citerat från Apples sida och även om den är 2.59cm med SI-enheter så tyckte de väl att det var ok att skriva att den var 1" tjock istället för 1.02".

Idiot, har du inga landsgrannar att döda eller så?

aliquis
2006-08-08, 18:50
Hittar ingen jävla time machine, svårt att länka när man är macfanatiker?

aliquis
2006-08-08, 18:51
Okej, det har hänt lite sen de första färgglada iMacsen kom. Men skärmarna är ju faktiskt widescreen, det måste man tänka på, det är inte lika dyrt som vanliga 4:3-paneler och ger mindre yta om jag inte är helt ute och cyklar.


Har förresten mössen utvecklats något sen jag satt vid en mac för fem år sen eller är det fortfarande enknappsmus utan scrollhjul som gäller? :D Det gav upphov till många skratt och hånande utrop när man satt vid skolans mac-datorer vill jag minnas.Du kan väl koppla in vilken mus som helst, jag skulle aldrig köra med en applemus, inte ens mighty mouse, verkar ju suga stenhårt.

Lizard
2006-08-08, 18:57
Hittar ingen jävla time machine, svårt att länka när man är macfanatiker?
http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Kan man inte klicka på bilder om man är hacker...? :devil:

Mighty mouse finns som trådlös (har en framför mig) och scrollen går inte bara upp och ned utan sida till sida med.

Lizard

raZmus
2006-08-08, 19:04
http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Kan man inte klicka på bilder om man är hacker...? :devil:

Mighty mouse finns som trådlös (har en framför mig) och scrollen går inte bara upp och ned utan sida till sida med.

Lizard

Blir en trådlös Mighty Mouse för min del också :) Trevligt att du också joinat den goda sidan Lizard ;)


Förövrigt är jag riktigt glad att jag upptäckte Mac. Jag visste inte att det var så bra. Jag var en Mac-hater back in my hacker-wannabe-dagar ;)

aliquis
2006-08-08, 19:06
http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Kan man inte klicka på bilder om man är hacker...? :devil:

Mighty mouse finns som trådlös (har en framför mig) och scrollen går inte bara upp och ned utan sida till sida med.

LizardSpelades en quicktimeanimation över alltsammans på sidan du länkade till och på den där länken gör det det också, och den ligger ovanför knapparna där nere, troligtvis för att CSS-kompatibiliteten är lite sisådär...

Så nej. Och texten som stod på första sidan handlade inte om time machine, googlade på det men hittade bara artiklar o skit som inte hade något med apple att göra, orkade inte leta så mycket.

Lizard
2006-08-08, 19:16
Spelades en quicktimeanimation över alltsammans på sidan du länkade till och på den där länken gör det det också, och den ligger ovanför knapparna där nere, troligtvis för att CSS-kompatibiliteten är lite sisådär...

Så nej. Och texten som stod på första sidan handlade inte om time machine, googlade på det men hittade bara artiklar o skit som inte hade något med apple att göra, orkade inte leta så mycket.

Bonjour....?! *sitter på läktaren med mos och senap över hela skjortan*

aliquis
2006-08-08, 21:14
Bonjour....?! *sitter på läktaren med mos och senap över hela skjortan*
http://static.flickr.com/94/210334545_a2d3b2fba2.jpg (http://static.flickr.com/94/210334545_a2d3b2fba2_o.png)
I texten hittade jag inget om det, och quicktimeklippet ligger ju felplacerat över knapparna där nere *pekar*, nu råkade ju visst time machineknappen vara synlig dock.

tossefar
2006-08-08, 21:20
http://static.flickr.com/94/210334545_a2d3b2fba2.jpg (http://static.flickr.com/94/210334545_a2d3b2fba2_o.png)
I texten hittade jag inget om det, och quicktimeklippet ligger ju felplacerat över knapparna där nere *pekar*, nu råkade ju visst time machineknappen vara synlig dock.
Vet du vilken webläsare som visar sidan korrekt? Yes you do. :cool:

aliquis
2006-08-08, 21:22
Vet du vilken webläsare som visar sidan korrekt? Yes you do. :cool:Explorer och safari antar jag.


Å andra sidan:

http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html
http://static.flickr.com/64/210343250_b9bf588a41_o.png

aliquis
2006-08-08, 21:27
Acid2-test i firefox:
http://static.flickr.com/62/210345369_24388e8e0f.jpg (http://static.flickr.com/62/210345369_24388e8e0f_o.png)

Acid2-test i IE:
http://static.flickr.com/77/210345368_563e21c25a.jpg (http://static.flickr.com/77/210345368_563e21c25a_o.png)

Någon som har IE7 (och Safari och Konqueror) får jättegärna prova det och visa hur det ser ut med, men vi kanske borde ta det i en separat tråd isf. Maila dem annars till dospam@gmail.com så fixar jag.

aliquis
2006-08-08, 21:29
Vet du vilken webläsare som visar sidan korrekt? Yes you do. :cool:Förövrigt lär iofs firefox och opera vara de läsare som visar den mest "korrekt", sedan att det kanske inte ser ut som någon hade tänkt sig är en annan sak ;)

tossefar
2006-08-08, 21:31
Explorer tänker jag då inte testa med, men safari och firefox visar sidan utmärkt :)

Time machine verkar praktiskt för klantar. Har vi någon ETA på leopard?

aliquis
2006-08-08, 21:41
Explorer tänker jag då inte testa med, men safari och firefox visar sidan utmärkt :)

Time machine verkar praktiskt för klantar. Har vi någon ETA på leopard?Framförallt förstår jag inte hur det fungerar, antingen så försöker det ju bara låta bli att skriva över filer och det går att återskapa dem under en viss tidsperiod. Men vill alla användare att det skall vara lätt att återskapa filerna? Finns väl antagligen en säker borttagning med isf.

Två andra alternativ är ju att de aldrig rensas bort förens man verkligen ber om det, men då ligger de ju o tar disk och skiter sig när man väl rensar, eller så skrivs skiten över då o då och då är det ju helt kört...

Jag tror iofs Apple hade visat intresse för ZFS innan, skulle ju vara ballt om det är det de kör, ZFS har ju snapshots o grejer.

Lizard
2006-08-09, 09:25
Framförallt förstår jag inte hur det fungerar, antingen så försöker det ju bara låta bli att skriva över filer och det går att återskapa dem under en viss tidsperiod. Men vill alla användare att det skall vara lätt att återskapa filerna? Finns väl antagligen en säker borttagning med isf.

Två andra alternativ är ju att de aldrig rensas bort förens man verkligen ber om det, men då ligger de ju o tar disk och skiter sig när man väl rensar, eller så skrivs skiten över då o då och då är det ju helt kört...

Tadaaa!
"Det nya operativsystemet ska enligt Apple finnas i butikerna till våren. Detta blir den sjätte stora uppdateringen av Apples operativsystem Mac OS X och den största nyheten ser ut att vara nyutvecklade funktioner för säkerhetskopiering. Med hjälp av den så kallade tidsmaskinsteknik, Time Machine, lagras alla filer på en extern hårddisk eller på en Mac OS-servern. Skulle en fil försvinna är det bara att ”resa tillbaka i tiden” och hämta filen som försvunnit." (http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13401774.asp)

Lizard

jwzrd
2006-08-09, 09:29
Tadaaa!
"Det nya operativsystemet ska enligt Apple finnas i butikerna till våren. Detta blir den sjätte stora uppdateringen av Apples operativsystem Mac OS X och den största nyheten ser ut att vara nyutvecklade funktioner för säkerhetskopiering. Med hjälp av den så kallade tidsmaskinsteknik, Time Machine, lagras alla filer på en extern hårddisk eller på en Mac OS-servern. Skulle en fil försvinna är det bara att ”resa tillbaka i tiden” och hämta filen som försvunnit." (http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13401774.asp)

Lizard

Hmm, känner du till något mer om den funktionen? T ex om den har några av de nyttiga funktioner som ett versionshanteringssystem tillhandahåller som att t ex skapa labels/snapshots, diffa och liknande?

Lizard
2006-08-09, 11:55
Nej, inte ett dyft. Jag vet inte mer än vad som står på Apple's hemsida och lite pressreleaser. Jag tror att det är en nice-to-have-funktion men att de allra som flesta kommer att använda den sparsamt(?). Men, ett par gånger om året så sliter jag mitt hår och undrar "var fasen tog den lilla jäkeln vägen?!" och då kan det vara en ärkeängel i programvaruform gissar jag. Eller, om den kan rädda när man råkat trycka på "spara" när man borde "spara som". Ser onekligen enormt kool ut i alla fall.


Lizard

aliquis
2006-08-09, 13:01
Tadaaa!
"Det nya operativsystemet ska enligt Apple finnas i butikerna till våren. Detta blir den sjätte stora uppdateringen av Apples operativsystem Mac OS X och den största nyheten ser ut att vara nyutvecklade funktioner för säkerhetskopiering. Med hjälp av den så kallade tidsmaskinsteknik, Time Machine, lagras alla filer på en extern hårddisk eller på en Mac OS-servern. Skulle en fil försvinna är det bara att ”resa tillbaka i tiden” och hämta filen som försvunnit." (http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13401774.asp)

LizardJag förstår iofs inte det fantastiska då mer än att det var snyggt gui, backup är väl ingen direkt nyhet? :D.
Att köra ZFS mirror på två diskar och sedan ha snapshots på sitt hemdir måste ju vara optimalt.
http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2006-April/002119.html

jwzrd
2006-08-09, 13:09
Jag förstår iofs inte det fantastiska då mer än att det var snyggt gui, backup är väl ingen direkt nyhet? :D.
Att köra ZFS mirror på två diskar och sedan ha snapshots på sitt hemdir måste ju vara optimalt.
http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2006-April/002119.html

Eller bara cvs. Vi vet att det inte är revolutionerande tekniskt sätt, det gör dock inte funktionen mindre praktisk.

tossefar
2006-08-09, 13:10
Ni missar de viktigaste frågorna!

Är den prisvärd och ska jag köpa den?

jwzrd
2006-08-09, 13:15
Ni missar de viktigaste frågorna!

Är den prisvärd och ska jag köpa den?

Utan att uppgradera den har den ett bra pris, men 2G RAM kostar ganska mycket och kommer dessutom i form av 4 .5G-kapslar istället för 2 på 1G. Det bättre grafikkorttet kostar ganska mycket mer, men det är tveksamt om man behöver det. Jag tycker du ska köpa den, ta kort på den och skicka dom till mig. Jag behöver onanibilder :)

tossefar
2006-08-09, 13:26
Jag väntar nog som en snäll pojke tills ett par prestandatester kommer upp. Grisen i säcken kan vara kul, men inte 25k-kul :)

Lizard
2006-08-09, 17:54
Jag har en bärbar G4 och nya iMac intel och är den i paritet med vad de har varit så skulle jag inte tveka. Är du hacker, har en arbetsspecifikt behov som du kan utföra med en strippad pc-dator på kanske du kan avvakta. Vill du ha allt det andra (iLife etc) och ogillar pill och pul för att få saker att funka så - gå tossefar! gå!

Klickisen: Motiv till att skaffa en Apple och inte en pc som vardagsanvändare (http://www.apple.com/getamac/)


Lizard

aliquis
2006-08-09, 18:16
Ni missar de viktigaste frågorna!

Är den prisvärd och ska jag köpa den?Säkert prisvärd om man verkligen måste ha en tokextrem desktopdator.

Om något medelmåttigt eller bra duger så är den att ta i alldeles för mycket.Utan att uppgradera den har den ett bra pris, men 2G RAM kostar ganska mycket och kommer dessutom i form av 4 .5G-kapslar istället för 2 på 1G. Det bättre grafikkorttet kostar ganska mycket mer, men det är tveksamt om man behöver det. Jag tycker du ska köpa den, ta kort på den och skicka dom till mig. Jag behöver onanibilder :)Men man kan väl köpa minnen o grafikkort själv o sätta i? Eller måste det vara speciella macgrafikkort nu med fast de har gått över till x86?Jag väntar nog som en snäll pojke tills ett par prestandatester kommer upp. Grisen i säcken kan vara kul, men inte 25k-kul :)Vad gäller processor/moderkort/minnen osv lär du ju inte behöva vara orolig. Conroe äger ju allt AMD har att erbjuda och det där är väl Xeon/server-versionerna av liknande cpuer? Dessutom 4 cores totalt istället för 2.

aliquis
2006-08-09, 18:20
"Enligt Intel ska dubbelkärneprocessorn Xeon 5100 leverera upp till 125 procent bättre prestanda än dagens Xeon-processorer med dubbla kärnor.

Processorn bygger på samma grundarkitektur som den kommande Merom-processorn, som är avsedd för bärbara datorer, och Conroe-processorn, som är avsedd för stationära. Den förväntas levereras med klockfrekvenser på upp till tre gigahertz."

Men Xeonversionerna är väl alltid fetare än desktopversionerna... så den duger ;/

Men 2st Conroecores hade ju räckt gott o väl också.

raZmus
2006-08-10, 00:27
Säkert prisvärd om man verkligen måste ha en tokextrem desktopdator.

Om något medelmåttigt eller bra duger så är den att ta i alldeles för mycket.Men man kan väl köpa minnen o grafikkort själv o sätta i? Eller måste det vara speciella macgrafikkort nu med fast de har gått över till x86?Vad gäller processor/moderkort/minnen osv lär du ju inte behöva vara orolig. Conroe äger ju allt AMD har att erbjuda och det där är väl Xeon/server-versionerna av liknande cpuer? Dessutom 4 cores totalt istället för 2.

Det ska inte vara några probbs att köpa mina eller så från någon annanstans såklart. Minne skulle jag inte köpa från Apple, jag hookade upp min Macbook Pro med 1gb extra bra mycket billigare än vad det hade kostat från Apple.

aliquis
2006-08-10, 00:48
Det ska inte vara några probbs att köpa mina eller så från någon annanstans såklart. Minne skulle jag inte köpa från Apple, jag hookade upp min Macbook Pro med 1gb extra bra mycket billigare än vad det hade kostat från Apple.Grafikkorten hade väl dock en annan firmware för macar förr och eftersom nvidiadrivrutinerna från en wärschad macintoshinstallation inte fungerar med nvidiakort antog jag att de kanske kräver ett speciellt "macintosh"-grafikkort.

aliquis
2006-08-12, 14:23
Lite bilder på Leopard:
http://techpedia.org/a/90

Nitrometan
2006-08-12, 14:31
Hmm, känner du till något mer om den funktionen? T ex om den har några av de nyttiga funktioner som ett versionshanteringssystem tillhandahåller som att t ex skapa labels/snapshots, diffa och liknande?
Eller ett journalförande filsystem (vilket iofs är en slags versionshantering, ett specialfall av versionshantering kan man kanske kalla det).
T.ex. Reiser FS (eller Reiser 4).

Journalförande filsystem (http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system) är spännande grejer.

aliquis
2006-08-12, 14:37
Eller ett journalförande filsystem (vilket iofs är en slags versionshantering, ett specialfall av versionshantering kan man kanske kalla det).
T.ex. Reiser FS (eller Reiser 4).

Journalförande filsystem (http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system) är spännande grejer.Orkar inte läsa bakåt, men:
"With the release of the 10.2.2 update on November 11, 2002, Apple added optional journaling features to HFS Plus for improved data reliability."

ZFS vore fint dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Lizard
2006-08-12, 23:17
Mistaget, som jag tror några av er gör när ni skriver i tråden, är att ni inte har helt klart för er vem som använder en sån här apparat. Den ska inte ersätta en pc med Microsoftjunk utan den kommer att rulla Adobe-programmen, Final Cut och 3-d-renderingsmjukvara. Att tycka att den är tossigt sammansatt som speldator eller fungerar dåligt som avancerad hemmaplattform är helt enkelt fel utgångspunkt. Märk att den typiska Adobe-användaren med stor sannolikhet inte använder en dator av intresse utan har en annan kunskap i botten innan han eller hon tvingas utföra sitt hantverk på datorn. Därför just Apple och inte pc. De som har mer pc-vana i grunden och sedan lär sig Adobe-hantverket brukar ofta stanna kvar i pc-miljö.

Lizard

aliquis
2006-08-12, 23:26
Mistaget, som jag tror några av er gör när ni skriver i tråden, är att ni inte har helt klart för er vem som använder en sån här apparat. Den ska inte ersätta en pc med Microsoftjunk utan den kommer att rulla Adobe-programmen, Final Cut och 3-d-renderingsmjukvara. Att tycka att den är tossigt sammansatt som speldator eller fungerar dåligt som avancerad hemmaplattform är helt enkelt fel utgångspunkt. Märk att den typiska Adobe-användaren med stor sannolikhet inte använder en dator av intresse utan har en annan kunskap i botten innan han eller hon tvingas utföra sitt hantverk på datorn. Därför just Apple och inte pc. De som har mer pc-vana i grunden och sedan lär sig Adobe-hantverket brukar ofta stanna kvar i pc-miljö.

LizardExakt vad är "Microsoftjunk" tänkt att vara?

JAG skulle inte köra adobe (eller ja, möjligtvis photoshop på amatör-deluxe-nivå), final cut eller 3d-renderingar på den, vad sedan random mediadrägg kör på den är inte mitt problem. Den är ju tossigt sammansatt hur som helst ;)

tossefar
2006-08-21, 17:56
Tack för din beställning.

Vi behandlar din beställning nu. Du får snart ett e-brev med en bekräftelse.


hoppas jag får ligga nu :(

Lizard
2006-08-21, 18:20
Tack för din beställning.

Vi behandlar din beställning nu. Du får snart ett e-brev med en bekräftelse.


hoppas jag får ligga nu :(
Är det ok om jag mördar dig och snor din dator?

tossefar
2006-08-21, 18:21
Är det ok om jag mördar dig och snor din dator?
Det är viss köbildning. :cool:

aliquis
2006-08-21, 18:33
hoppas jag får ligga nu :(Lizard verkar ju på åtminstone.

Lizard
2006-08-21, 18:43
Lizard verkar ju på åtminstone.Jag har inte för vana att slå ihjäl de jag har sex med, även om det för en utomstående kan förefalla så vid betraktande.....:devil:

jwzrd
2006-08-21, 19:02
Tack för din beställning.

Vi behandlar din beställning nu. Du får snart ett e-brev med en bekräftelse.


hoppas jag får ligga nu :(

Penislapare! GAAAH din snorunge! Du kan väl åtminstone fotografera och/eller filma den i utbyte mot sexuella tjänster?

tossefar
2006-08-21, 19:53
Din order borde skickas den 11.09.2006 eller tidigare. Vi ber&aknar att leverera det till din leveransadress den 14.09.2006 eller tidigare.

Ska asen BÄRA lådan från kina?

jwzrd
2006-08-21, 19:54
Din order borde skickas den 11.09.2006 eller tidigare. Vi ber&aknar att leverera det till din leveransadress den 14.09.2006 eller tidigare.

Ska asen BÄRA lådan från kina?

Så, vad har du stoppat i lådan då? Stock-konfigurationen i väntan på hur det funkar med vanliga Kingston FB-minnen?

tossefar
2006-08-21, 19:55
Så, vad har du stoppat i lådan då? Stock-konfigurationen i väntan på hur det funkar med vanliga Kingston FB-minnen?
Precis. Hade jag konfigurerat alls så hade jag väl fått vänta tusen år på den.

jwzrd
2006-08-21, 19:56
Precis. Hade jag konfigurerat alls så hade jag väl fått vänta tusen år på den.

Tusen år är ganska lång tid :/

tossefar
2006-09-02, 00:03
:hbang:
Den är snabb :)
Imorgon kommer 2x250GB extra... good times!