handdator

Visa fullständig version : Mage och vila


Wikner89
2006-08-07, 21:48
Jag undrar hur lång tid magen bör villa innan man tränar den nästa gång. Jag tränar magen på gym måndag, onsdag och fredag och då gör jag crunches, ben lyft, hängande ben lyft, twists och någon mer övning i maskin som tränar övre delen av magen. Jag inriktar mig just nu på många repetitioner och mindre belastning. Är det för mycket, alltså så att magen får för lite vila, och hur blir det om jag börjar dra ner på repetionerna och mer belastning?

MrBoris
2006-08-07, 22:09
Jag undrar hur lång tid magen bör villa innan man tränar den nästa gång. Jag tränar magen på gym måndag, onsdag och fredag och då gör jag crunches, ben lyft, hängande ben lyft, twists och någon mer övning i maskin som tränar övre delen av magen. Jag inriktar mig just nu på många repetitioner och mindre belastning. Är det för mycket, alltså så att magen får för lite vila, och hur blir det om jag börjar dra ner på repetionerna och mer belastning?

magen ska tränas som ALLA andra muskelgrupper, behöver vila lika mycket som alla andra muskelgrupper, och stimuleras med relativt tung träning (6-15reps) och inte 100reps...

annars bra övningar.

Wikner89
2006-08-07, 22:12
magen ska tränas som ALLA andra muskelgrupper, behöver vila lika mycket som alla andra muskelgrupper, och stimuleras med relativt tung träning (6-15reps) och inte 100reps...

annars bra övningar.

ok, men hur mycket bör man vila då?
Jag har delat upp de andra muskel grupperna så att jag tränar de en gång i veckan men jag tycker att det blir för lite för magen.

MrBoris
2006-08-07, 22:15
ok, men hur mycket bör man vila då?
Jag har delat upp de andra muskel grupperna så att jag tränar de en gång i veckan men jag tycker att det blir för lite för magen.

en av mina starkare muskelgrupper är mage och jag kör den som de andra musklerna, en gång i veckan, tungt och få repetitioner.. så har jag fått mina resultat.
Det är allt för många som kör 100reppare hit och dit när det gäller just mage, imo:(

L-Sami
2006-08-07, 22:23
Om du kan köra lika intensivt mage varje gång du ska träna så kör på. Det gör jag i alla fall. Kör 3x i veckan med samma intensitet.

LuThe
2006-08-07, 23:00
magen ska tränas som ALLA andra muskelgrupper, behöver vila lika mycket som alla andra muskelgrupper, och stimuleras med relativt tung träning (6-15reps) och inte 100reps...

annars bra övningar.


Hur vet du att den stimuleras bäst vid så låga reps? Får själv världens träningsvärk av att maxa kabelmaskinen å göra 4x40

theolito
2006-08-07, 23:50
Hur vet du att den stimuleras bäst vid så låga reps? Får själv världens träningsvärk av att maxa kabelmaskinen å göra 4x40

1-15 reps

joje
2006-08-08, 00:04
Ja startade en liknande tråd på ett annat forum och kom fram till att det i princip fanns två olika linjer. Många menade att man tränar magen med samma intervall som övriga musklelgrupper. Men en del menade tvärtom att man gott kunde köra magen många pass per vecka..

sarkkinen
2006-08-08, 00:35
Om du kan köra lika intensivt mage varje gång du ska träna så kör på. Det gör jag i alla fall. Kör 3x i veckan med samma intensitet.


Vad kör du med för övningar för magen? vilka övningar är bäst för att träna magmusklerna? har hört att cablecrunches ska vara bra

Blaine
2006-08-08, 00:54
Jag undrar hur lång tid magen bör villa innan man tränar den nästa gång. Jag tränar magen på gym måndag, onsdag och fredag och då gör jag crunches, ben lyft, hängande ben lyft, twists och någon mer övning i maskin som tränar övre delen av magen. Jag inriktar mig just nu på många repetitioner och mindre belastning. Är det för mycket, alltså så att magen får för lite vila, och hur blir det om jag börjar dra ner på repetionerna och mer belastning?

Varför så besatt av magträning? Låt mig gissa: Du strävar efter ett sexpack?

:ike

Absinteh
2006-08-08, 06:37
du aktiverar magen otroligt mycket i en veckas träning om du inte är disco.
Mark,böjj, magträning själv.. Tar rätt mycket om du kör tungt.

Guddi
2006-08-08, 07:14
..... någon mer övning i maskin som tränar övre delen av magen.
Tänkte bara tillägga att du bara kan träna magen i mitten eller på sidorna. Det går INTE att träna övre eller undre delarna.

MrBoris
2006-08-08, 08:20
men då åter till frågan till dom som tränar magen 3gånger/veckan, tränar du någon annan muskeln lika ofta? varför inte, förklara?

L-Sami
2006-08-08, 09:45
men då åter till frågan till dom som tränar magen 3gånger/veckan, tränar du någon annan muskeln lika ofta? varför inte, förklara?

Jag känner att jag kan köra mage mer intensivt 3x i veckan jämfört med bröst, rygg som kräver mer energi att köra. Axlar och armar kör jag 2 x i veckan.

Jag behöver inte heller, hålla på och köra mage i 45 minuter för att få det resultat jag känner behaglig med. Det räcker med att köra 20-15 minuter.

L-Sami
2006-08-08, 09:49
Vad kör du med för övningar för magen? vilka övningar är bäst för att träna magmusklerna? har hört att cablecrunches ska vara bra

Jag varierar övningar, Benlyft i chinbar, Reverse Crunches, Crunches, sen fällkniv på bänk om det heter så, crunches i maskin, cablecrunches med tung vikt.

Jag kör explosivt varje övning för att få de där snabba muskelfibrerna att jobba. De växer snabbare.

Chandler
2006-08-08, 09:49
1-15 reps

Singlar vid magträning är väl ändå att ta i liite. :D

Sniggel
2006-08-08, 09:57
Singlar vid magträning är väl ändå att ta i liite. :D

Är det det egentligen? Så länge det är magen (tänker på rectus abdominis) som får jobba och inga andra muskler hjälper upp vikten (exempelvis en stark höftböjare som får ryggen att svanka upp vikten). Kanske kan vara bra att maxa lite ibland, även när det gäller mage.

Wikner89
2006-08-08, 10:41
Varför så besatt av magträning? Låt mig gissa: Du strävar efter ett sexpack?

:ike

hehe klart att man strävar efter ett sex pack men jag känner också att en gång i veckan med tunga vikter blir för mycket för att jag har haft ett långt uppehåll med träningen. Vill börja med lite lättare träning.

LuThe
2006-08-08, 11:46
Tänkte bara tillägga att du bara kan träna magen i mitten eller på sidorna. Det går INTE att träna övre eller undre delarna.


är du säker på de? jag tycker mig iaf känna att dom övremagmusklerna jobbar mera vid crunches än va dom nedre gör... *rolleyes* men va vet jag *whatever*

Diggler
2006-08-08, 11:49
Min mage är svag och fet men jag uttalar mig ändå. Jag tycker att magen (iaf min mage) återhämtar sig snabbare än mycket annat, och jag hade om jag velat, kunnat träna den hårt varannan dag utan att överträna mig. Varje dag med färre set.

Guddi
2006-08-08, 12:13
är du säker på de? jag tycker mig iaf känna att dom övremagmusklerna jobbar mera vid crunches än va dom nedre gör... *rolleyes* men va vet jag *whatever*
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75310&highlight=tr%E4na+nedre

Blaine
2006-08-08, 12:27
hehe klart att man strävar efter ett sex pack men jag känner också att en gång i veckan med tunga vikter blir för mycket för att jag har haft ett långt uppehåll med träningen. Vill börja med lite lättare träning.

Okej. Du skrev aldrig att du hade haft ett långt uppehåll med träningen, så jag utgick från att du "tränade som vanligt".

Om du tränat på bra tidigare så ska det nog inte vara några problem att anstränga magen hårt med vikter och liknande. Personligen tycker jag det är vettigare att mosa magen färre gånger i veckan (kanske högst två gånger) än att lalla på både måndag, onsdag och fredag. Men så klart är det relativt - jag vet inte vad du strävar efter eller hur din fysik ser ut och så vidare. Kör det som känns bäst, men överträna inte magen bara.

MrBoris
2006-08-08, 12:30
jag har träningsvärk i 5dagar efter mitt magpass, vet inte hur ni andra tränar magen då men det kan inte vara tungt om ni orkar köra 3gånger i veckan i alla fall..

L-Sami
2006-08-08, 12:40
jag har träningsvärk i 5dagar efter mitt magpass, vet inte hur ni andra tränar magen då men det kan inte vara tungt om ni orkar köra 3gånger i veckan i alla fall..

Ne, jag kör inte tungt mina magpass. Jag är inte ute efter maximalt stora magrutor.

Alltså för er som vill få stora magmuskler.

Tungt, 8-10 reps, många sets 3-5 med stor kraft och högst en minuts vila ökar testosteron och tillväxthormon som hjälper bättre till återhämtning och muskeltillväxt.

http://www.bodybuilding.com/fun/issa22.htm

Blaine
2006-08-08, 12:44
jag har träningsvärk i 5dagar efter mitt magpass, vet inte hur ni andra tränar magen då men det kan inte vara tungt om ni orkar köra 3gånger i veckan i alla fall..

Får lov att hålla med faktiskt. Har träningsvärk 2-3 dagar i alla fall efter mina vackra magpass. Dragonflag-övningen våldtar bokstavligt talat magen (och Superman push-up är fin)…

jewzie
2006-08-08, 13:31
Får lov att hålla med faktiskt. Har träningsvärk 2-3 dagar i alla fall efter mina vackra magpass. Dragonflag-övningen våldtar bokstavligt talat magen (och Superman push-up är fin)…
illustrationer tack.


OT: körde en kollo-övning för bålen(lutande mot en bänk med sidan mot golvet och sen ner och upp osv.). Stretchade inget och kunde knappt gå på 3 dagar. Rekommenderas starkt!