handdator

Visa fullständig version : Angående bröst!


Mickaz
2006-08-07, 20:01
Jag undrar om man kan träna bröst 2 gånger i veckan? t.ex måndag - torsdag då blire 2 dagars vila mellan som behövs. Eller räcker 1 bara?

Jorgen
2006-08-07, 20:10
Ja, det är klart att du kan.
Du får dra ner volymen på passen bara.
Mer är inte alltid bättre.

pragmatist
2006-08-07, 20:22
Högre frekvens är nästan alltid bra men man får anpassa volym och intensitet till hur ofta man tränar, precis som Jörgen säger. Det är också en bra idé att variera antalet set/reps mellan passen, t.ex. ett tungt pass och ett högrepetitionspass.

Det går i själva verket bra att träna en muskelgrupp varenda dag om man vill, men då bör ju volymen vara ganska så minimal varje pass och man bör undvika att träna till failure.

Mickaz
2006-08-07, 20:50
.opkok tack =)

Jajje
2006-08-07, 22:03
Om jag kan ställa en liknande fråga i samma tråd då, menar inte att kapa tråden men jag har en närliggande fråga. Jag brukar träna bröst 2 gånger i veckan. Varierar mellan 5-6 övningar (3-4 per pass) och brukar köra 3 set med 6-8 repetitioner per övning. Hämmar det muskulutvecklingen med två stycken liknande pass i veckan? Gör det mer skada än nytta?

Ninjasmurf
2006-08-08, 04:39
Om jag kan ställa en liknande fråga i samma tråd då, menar inte att kapa tråden men jag har en närliggande fråga. Jag brukar träna bröst 2 gånger i veckan. Varierar mellan 5-6 övningar (3-4 per pass) och brukar köra 3 set med 6-8 repetitioner per övning. Hämmar det muskulutvecklingen med två stycken liknande pass i veckan? Gör det mer skada än nytta?

Egentligen borde du märka det själv, om du inte ökar något eller tom tappar så gör det mer skada. Men som folk nämt ovan så bör det vara lite variation mellan passen.

Sheogorath
2006-08-08, 07:18
Jag kör "bröst" två gånger i veckan eftersom min fysik inte kan ha för mycket bröstmuskler. Eller, den kan säkert det, men jag är inte i farozonen ännu. Jag har en ren bänkpressdag (tisdag) där jag bara försöker lyfta så mycket vikt som möjligt (med godkänd styrkelyftsteknik), 5 set om 4-6 reps. Den andra dagen (torsdagen) har jag istället två isolationsövningar för bröst jag gillar. Allt fokus ligger på kontakt den dagen.

Jajje
2006-08-08, 18:08
Okej tack, jag har bara tränat i ca 5 månader och sett och märkt en ökning av både storlek och styrka. t.ex så har jag ökat med 10 kg i hantelpress sedan jag började. Kan jag fortsätta på liknande sätt som jag har gjort nu och fortsätta öka? Håller bra kost och ser till att få i mig ordentligt med protein mm.. Har slopat allt godis och liknande