handdator

Visa fullständig version : Lutande smalbänk?


brill
2006-08-07, 19:07
Kom just hem från ett pass och vill ställa en fråga angående en övning jag såg på gymmet. En hade ställt en lutande bänk under smithen så jag tänkte direkt att "aha, han ska träna övre bröst" men när han börjar köra så använder han sig av smalt grepp. Vad är skillnaden mellan denna och vanlig smalbänk?

mvda
2006-08-07, 19:30
Rent logiskt sätt borde väl lutande smalbänk ta något mer på främre delen axlar än vanlig smalbänk. Sen är det väl alltid bra att träna från olika vinklar även om det tar på samma muskler.

pragmatist
2006-08-07, 19:56
Smakfråga, vissa tycker den är skönare än plan smalbänk. Rörelsen blir också något längre på det sättet. Själv tycker jag om att göra den med omvänt grepp, d.v.s. handflatorna riktade mot huvudet.

cjs
2006-08-07, 20:21
Körde precis så ikväll. Kanske var mig du såg om du tränar på gerdahallen dvs. *flex*

För att citera Arne Persson i tråden om snedbänk och övre bröst: (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35375&highlight=%F6vre+br%F6st)

Jag anser att stången skall läggas omedelbart nedanför nyckelbenen plus en något smalare fattning än vid vanlig bänkp. för att man skall kunna sträcka ut den stora bröstmuskelns övre del så effektivt som möjligt.

Så kör jag, sen har jag lite trubbel med vänster axel när jag kör brett grepp iofs, lite därför också.

brill
2006-08-07, 21:53
Körde precis så ikväll. Kanske var mig du såg om du tränar på gerdahallen dvs. *flex*

För att citera Arne Persson i tråden om snedbänk och övre bröst: (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35375&highlight=%F6vre+br%F6st)

Jag anser att stången skall läggas omedelbart nedanför nyckelbenen plus en något smalare fattning än vid vanlig bänkp. för att man skall kunna sträcka ut den stora bröstmuskelns övre del så effektivt som möjligt.

Så kör jag, sen har jag lite trubbel med vänster axel när jag kör brett grepp iofs, lite därför också.

Var nog dig jag såg då :)

Damien Thorne
2006-08-07, 23:27
Smakfråga, vissa tycker den är skönare än plan smalbänk. Rörelsen blir också något längre på det sättet. Själv tycker jag om att göra den med omvänt grepp, d.v.s. handflatorna riktade mot huvudet.

Den varianten gillar jag också :thumbup:
(lutande med omvänt grepp)