handdator

Visa fullständig version : Räkna upp plymoetriska övningar tack


BRÖÖÖÖD
2006-08-07, 18:11
Hej!
Jag skulle vilja ha massor av förslag på plymoetriska övningar. Sedan skulle jag gärna också vilja veta om det är en av de bättre plymoetriska övningarna eller inte.

Tackar
/BRÖÖÖÖD

Bondlurk
2006-08-07, 18:14
Hmm, du har inte lust att förklara vad en plyometrisk övning är? =)

Yankeee
2006-08-07, 19:04
http://www.youtube.com/results?search_query=plyometrics&search=Search

Bondlurk
2006-08-07, 19:24
Kommer jag att höra "and my name is kurt" igen, kommer jag inte kunna sova. (Har sett alla filmerna jag hittade)

Axell
2006-08-07, 19:39
Steg 1: Vertikalhopptest, utan ansats, testa hur högt du kan hoppa.

Steg 2: Depth jump-test. Kliv av en bänk, stol, pall etc och hoppa så högt du kan så fort du nuddar marken.

a) Kan du matcha ditt bästa vertikalhopp efter att ha klivit av ett föremål 20cm eller högre är det bara att fortsätta att träna med depth jumps.

b) Kan du inte göra det, bör du börja med att helt enkelt träna på att absorbera kraft och inte vända den i form av ett hopp, detta gör man bäst genom att träna depth drops. Alltså att bara kliva av ett högt föremål (vanligtvis lika högt som ditt bästa vertikalhopp) och absorbera kraften genom att landa på tårna med lätt böjda knän, efter ett tag kommer du att kunna börja med depth jumps. När du tränar depth drops och depth jumps är det av yttersta vikt att hälen aldrig nuddar marken, det ska vara en mjuk landning.

Det var lite om depth drops/jumps, jag kollade inte igenom hela listan av hopp på youtube men de var nog okej, blanda dem med depth drops/jumps i en sansad volym (50-75 hopp per pass). Hoppas det hjälpte :)


"Hmm, du har inte lust att förklara vad en plyometrisk övning är? =)"

En plyometrisk övning är en övning där man vänder och/eller enbart absorberar en excentrisk belastning (ovanstånde är rätt bra exempel). Man kan även använda sig av plyometrisk viktträning:

Reaktiv bänkpress - http://www.inno-sport.net/Speed-Strength/Video/REA%20N-R%20Bench%20Press.AVI

Reaktiv finne/GHR - http://www.inno-sport.net/Speed-Strength/Video/REA%20GHG.AVI

Reaktiv knäböj - http://www.inno-sport.net/Strength-Speed/Video/OSP-R%20Squat.AVI

lisse
2006-08-07, 19:48
hur skulle ni lägga upp ett plyometriskt pass? hur många övningar, efter innan annat pass etc?

BRÖÖÖÖD
2006-08-07, 21:49
1. Vad jag vet så ska det här vara väldigt bra för explosiviten visst är det så?
2. Ett pass för att bygga explosivitet ska väll inte enbart bestå av plyometriska övningingar, eller hur? Vad finns det för övningar som också är bra för att bygga explosivitet utom:

Ryckmarklyft
Frivändingar
Explosiva böjar
Upphopp

3. Som jag har fattat det är det bra för explosiviteten att ha med så många balistiskaövningar som möjligt. T.ex. pushpress. Stämmer detta?

Axell
2006-08-07, 22:14
1. Vad jag vet så ska det här vara väldigt bra för explosiviten visst är det så?

Explosiv styrka= förmåga att uppnå maximal acceleration utan att använda sig av reflexiv förmåga (reaktiv, plyometrisk förmåga). Plyometriska övningar ger dock ganska bra ökningar även i explosiv styrka.


2. Ett pass för att bygga explosivitet ska väll inte enbart bestå av plyometriska övningingar, eller hur?

Ska och ska, jag skulle helt klart använda mig av isometrisk-miometriska övningar tillsammans med plyometriska.


3. Som jag har fattat det är det bra för explosiviteten att ha med så många balistiskaövningar som möjligt. T.ex. pushpress. Stämmer detta?

Att över huvud taget använda sig av övningar som inte är ballistiska (så länge de inte är av en kraftabsorberingsnatur) är inte optimalt för ren explosiv/plyometrisk styrka i och med att man då lär kroppen att accelerera men bara upp till en viss punkt, till slut måste man sakta ned för att inte hoppa/slänga iväg något. Felaktiga "motor firing patterns". Så ja, ballistiska övningar ftw.

BRÖÖÖÖD
2006-08-07, 22:29
Tack så jätte mycket för ett till underbart inlägg axell.

Skulle du kunna ge exempel på isometrisk-miometriska övningar?

Axell
2006-08-07, 22:44
Isometrisk-miometriska övningar består av en isometrisk del (ingen rörelse i leden) följd av en miometrisk (koncentrisk) del där man i det här fallet försöker accelerera vikten så mycket man kan.

Bänkpresskast - Vågar man inte göra det med en fri stång kan man använda smithen.

Armhävningar - Ner till parallel och håll isometriskt, tryck ifrån så att du lyfter från golvet.

Knäböjhopp - Precis som bänkpress fast här behöver man inte använda smithen.

Den tyngre delen av explosivitetsträning (så tung att man inte kan hoppa eller kasta vikten) tycker jag man kan köra miometrisk. T ex knäböj, lägg stången på säkerhetspinnarna och påbörja lyftet därifrån. Syftet är fortfarande att accelerera så snabbt som möjligt men den stora belastningen borde nu göra att du inte kan komma längre än till toppläget. På det sättet kan man inte fuska och studsa i bottenläget för att komma upp med bra fart, man måste "slå på" så många muskelfibrer som möjligt väldigt snabbt för att kunna accelerera.