handdator

Visa fullständig version : Bra backpacker-ryggsäck?


hahavaffan
2006-08-07, 17:13
Tjabba tjena hallå.

Jag vet att några av er varit ute/är ute på backpacker-turer i världen... så nu ska ni hjälpa en fellow soon to become backpacking med att välja rätt ryggsäck.

Jag kollade lite på Stadium, och priset lär väl hamna mellan 1000 och 2000kr beroende på storlek och märke. The North Face är väl som vanligt bäst? Hur är Everest? Hur stor ska man ha? Tänkte vara borta ett halvår ungefär, och jobba i Sydney några månader innan vi drar vidare uppåt, för att avsluta nere i NZ.

Tacksam för ideér och förslag på väskor. Eller egentligen är jag mottaglig för alla tips angående packning för backpacking.


:thumbup:

Johan
2006-08-08, 08:54
Kan starkt rekommendera Haglöfs SEC serien, jag har en 70-75 liters från förra året, och är väldigt nöjd med den. Kostar tyvärr lite över 2000kr men jag hittade min på utförsäljning, fick den för runt 1700kr tror jag.
Som de flesta brukar säga, packa din rygga med det du hade tänkt dig, välj bort hälften och packa om :D
Jag har alltid tagit med för mycket, dessutom hittar man alltid massa snygga kläder i Australien, riktigt schyst affärer på vissa ställen.

Kan också vara skönt att ha en mindre väska för promenader och dagstrippar, antingen en ryggsäck eller typ en axelväska.

Hoppas du får det bra!

Just ja, glöm inte att sy fast ett sverigemärke på ryggan :)

z_bumbi
2006-08-08, 12:15
Testa ryggsäcken med viktbelastning, överdriv gärna vikten långt över vad du kommer att bära omkring på så får du snabbare en känsla för hur den sitter på ryggen.

Lägg gärna några hundra extra på en säck som du är nöjd med än att köpa något som du tycker duger, du ska ha den under ganska lång tid och det är jobbigt om grejerna inte passar riktigt eller går sönder. En dyrare säck brukar ha fler inställningsmöjligheter vilket är bra om man ska gå långt.

Kolla upp regnskydd så att det antingen finns ett inbyggt eller att du köper till ett i lämplig storlek. Det är bra att kunna lägga in hela säcken i ett lite kraftigare regnskydd när du flyger så spara inte extremt mycket på vikten vid ev inköp.

Undvik saker med militärt utseende, i vissa länder är det ingen höjdare.

Edit: Det var det generella, specifikt för backpacking har jag inget att säga då jag aldrig har testat.

hahavaffan
2006-08-08, 13:01
Tack för tipsen!!

Men om jag t.ex. beger mig till Naturkompagniet för att kolla in ryggsäckarna... hur belastar jag dom? Tror ni affären har sandsäckar eller liknande för ändamålet?

Var köper jag en snygg svensk fana i tyg som jag kan sy på min säck? :D

Det verkar stå mellan Haglöfs Sec 65/75 Liter och Lundhags V8 70 Liter. Några tankar, anyone? Båda har regnkapell!


En fundering till... när man ska flyga så långt med sin ryggsäck... hur stor är risken att den går sönder i flygplatsernas bagagehantering? Bör/kan man, som z_bumbi sa, köpa nåt slags kapell/grovt regnskydd som man kan låsa in den i under flygfärden? För att minimera stöld- och skaderisk? Jag tänker främst på alla remmar, typ axel- och höftremmarna.

Johan
2006-08-08, 13:09
Tack för tipsen!!

Men om jag t.ex. beger mig till Naturkompagniet för att kolla in ryggsäckarna... hur belastar jag dom? Tror ni affären har sandsäckar eller liknande för ändamålet?

Var köper jag en snygg svensk fana i tyg som jag kan sy på min säck? :D

Det verkar stå mellan Haglöfs Sec 65/75 Liter och Lundhags V8 70 Liter. Några tankar, anyone? Båda har regnkapell!


En fundering till... när man ska flyga så långt med sin ryggsäck... hur stor är risken att den går sönder i flygplatsernas bagagehantering? Bör/kan man, som z_bumbi sa, köpa nåt slags kapell/grovt regnskydd som man kan låsa in den i under flygfärden? För att minimera stöld- och skaderisk? Jag tänker främst på alla remmar, typ axel- och höftremmarna.

Tyvärr har jag inget bra förslag på hur du ska belasta den, du får använda fantasin.
Jag hoppas du förstår att jag menade en sån där liten tygbit med svenska flaggan som man syr på :) men en fana skulle väl också vara häftigt. Brukar oftas finnas i souvenirbutiker eller möjligtvis turistbyåer, i thailand fanns det överallt.

Jag är som sagt väldigt nöjd med min Haglöfs men har inte testat Lundhags ryggsäckar, har dock hört att dom också ska vara bra.

Jag brukar försöka använda regnskyddet när jag flyger men har aldrig märkt nån skada, även när jag inte har användt skyddet.
Remmar och sånt brukar dom vilja att man spänner ihop, om du inte använder regnskyddet.

hahavaffan
2006-08-08, 13:12
Okej, hehe jo jag förstod vad du menade med flaggan :) Men en på 1x1½dm vore ju rätt lagom. Får leta i Malmös souvenirbutiker.

Det verkar som om det funkar bra att använda regnskyddet då när man ska flyga med ryggsäcken. Gött! Tack.

Nejv
2006-08-08, 14:00
http://equinox.silentwhisper.net/~proj/klader/lacoste.jpg

Juliette
2006-08-08, 15:09
En sak som jag ångrade med min ryggsäck när jag backpackade, var att jag valde en modell som bara hade en öppning upptill.
Jag skulle nu med facit i hand velat ha en med dragkedja eller något runt om så man lätt kunde nå alla saker i ryggsäcken, för självklart var just det man ville ha längst ner i botten.
Vet inte hur många gånger man behövt packa upp och ner alla saker om och om igen. Precis när man lyckas vika ihop allting fint och lagt ner allting så perfekt att allt fick plats och med tyngdpunkten rätt och allt, så kom man på att man behövde något längst ner.
Ibland är det inte heller läge att dra upp allt man äger och har för allmän beskådan, särskilt inte om man är stressad och en smula överpackad :)

Mitt tips baserat på mina misstag är att verkligen kolla om den är lättpackad och att kommer åt alla fack trots att den blir fullpackad (det blir den lätt, bara man shoppar en T-shirt eller två :)) och den ser ut som en stoppad korv, samt att du får plats med det du behöver.

Hoppas du får kul på resan! Perfekt att åka och vara borta höst/vinter.

skaparn
2006-08-08, 15:14
Jag kollade lite på Stadium, och priset lär väl hamna mellan 1000 och 2000kr beroende på storlek och märke. The North Face är väl som vanligt bäst? Hur är Everest? Hur stor ska man ha? Tänkte vara borta ett halvår ungefär, och jobba i Sydney några månader innan vi drar vidare uppåt, för att avsluta nere i NZ.

Nej.

Erkänner att jag inte vet exakt vilka krav som ställs på en backpacking-ryggsäck, men antar att det är lite mindre fokus på bärsystem än på en ren vandringssäck för uteliv. Du gör dig själv en tjänst genom att omedelbart sluta tro det fetstilta. TnF är inte dåligt men får stryk av ett flertal märken såsom Norröna, Bergans och Bach (till och med Haglöfs och Lundhags) om jag tillåts tycka.

bengdoktor
2006-08-08, 15:18
Hur är en Everst Advance för kring 1300kr? Klart att Haglöfs är bättre, den är ju tusenlappen dyrare!

Johan
2006-08-08, 15:34
Min polare hade en Everest och den var väldigt prisvärd, funkade bra hela resan. Jag vet inte riktigt vad du har planerat på din resa men jag hade i åtanke att det va lite slappt backpacking och inte en everest expedition jag skulle göra. Men för det vill man ju inte att ryggan ska braka ihop efter halva resan som det hände för min andra kompis som köpte en riktigt billig rygga(ruint 500kr).

hahavaffan
2006-08-08, 15:57
Nej.

Erkänner att jag inte vet exakt vilka krav som ställs på en backpacking-ryggsäck, men antar att det är lite mindre fokus på bärsystem än på en ren vandringssäck för uteliv. Du gör dig själv en tjänst genom att omedelbart sluta tro det fetstilta. TnF är inte dåligt men får stryk av ett flertal märken såsom Norröna, Bergans och Bach (till och med Haglöfs och Lundhags) om jag tillåts tycka.Okej, nä nu efter att ha plöjt runt på the interweb ett tag har jag listat ut att TnF's ryggsäckar inte är så mycket att hänga i julgranen. Men tack ändå för ditt svar!



Snabb fråga... jag tänker ta med mitt Handelsbanken Visa-kort ner till Australien. Skitbra. Men vad händer om jag blir av med det, alternativt blir bestulen på det? Jag vet att jag spärrar kortet... men sen då? Hur når jag pengarna på kontot?

hahavaffan
2006-08-08, 15:58
En sak som jag ångrade med min ryggsäck när jag backpackade, var att jag valde en modell som bara hade en öppning upptill.
Jag skulle nu med facit i hand velat ha en med dragkedja eller något runt om så man lätt kunde nå alla saker i ryggsäcken, för självklart var just det man ville ha längst ner i botten.
Vet inte hur många gånger man behövt packa upp och ner alla saker om och om igen. Precis när man lyckas vika ihop allting fint och lagt ner allting så perfekt att allt fick plats och med tyngdpunkten rätt och allt, så kom man på att man behövde något längst ner.
Ibland är det inte heller läge att dra upp allt man äger och har för allmän beskådan, särskilt inte om man är stressad och en smula överpackad :)

Mitt tips baserat på mina misstag är att verkligen kolla om den är lättpackad och att kommer åt alla fack trots att den blir fullpackad (det blir den lätt, bara man shoppar en T-shirt eller två :)) och den ser ut som en stoppad korv, samt att du får plats med det du behöver.

Hoppas du får kul på resan! Perfekt att åka och vara borta höst/vinter.Skitbra svar! Ska tänka på det när jag kollar på ryggsäckar imorrn!

Johan
2006-08-08, 16:40
Snabb fråga... jag tänker ta med mitt Handelsbanken Visa-kort ner till Australien. Skitbra. Men vad händer om jag blir av med det, alternativt blir bestulen på det? Jag vet att jag spärrar kortet... men sen då? Hur når jag pengarna på kontot?
Men eftersom du ska jobba där nere så tänker väl du öppna ett bankkonto där?
Då kan du ju enkelt föra över antingen en stor klumpsumma direkt eller lite i taget till ditt aussie konto.
Sen är det bara att leta upp närmaste ATM och använda ditt nya bankkort.
Tror det är så de flesta brukar göra som kör working holiday i australien.

hahavaffan
2006-08-08, 16:45
Men eftersom du ska jobba där nere så tänker väl du öppna ett bankkonto där?
Då kan du ju enkelt föra över antingen en stor klumpsumma direkt eller lite i taget till ditt aussie konto.
Sen är det bara att leta upp närmaste ATM och använda ditt nya bankkort.
Tror det är så de flesta brukar göra som kör working holiday i australien.Ja jag hade tänkt fixa ett konto där. Men hur för jag över pengar när jag är där nere? Man kanske får sätta in allt på farsans konto, så får man ringa när man behöver mer pengar på aussiekontot.

z_bumbi
2006-08-08, 17:05
Ja jag hade tänkt fixa ett konto där. Men hur för jag över pengar när jag är där nere? Man kanske får sätta in allt på farsans konto, så får man ringa när man behöver mer pengar på aussiekontot.

Internetbank?

hahavaffan
2006-08-08, 17:19
Internetbank?Ja, fast Handelsbanken kör med certifikat, så det blir svårt som fan. Iofs har dom nyligen infört skrap-koder och sånt. Kan ju vara en idé att undersöka.

heltzonicka
2006-08-08, 17:31
Ska du använda visakort se till att ha Ica-banken.
Gör du som jag gjorde får du betala en liten summa på dryga 40kr varje gång du tar ut kulor från en ATM.
Ett litet tips är att undvika vita t-shirtar iom att dom flesta tvättmaskiner på diverse hostels är såpass ruttna, jag fick diverse rostfläckar och skit när jag tvättade mina kläder.
Ett annat pengasparande alternativ är att köpa ett paket tvättmedel på Woolworths exempelvis och ha i en petflaska. Detta skulle ha sparat mig ett par hundralappar när man slipper köpa engångspack från disken på vandrarhemmet.

Ontopic: En ryggsäck på dryga 70l räcker bra, som någon annan sa är öppningar i båda ändar att föredra.
Du kommer dock inte att bära omkring så mycket på ryggsäcken som man tror, åker du runt med Premier/Greyhoundbussarna brukar det alltid stå hostelrepresentanter och vänta på passagerarna vid busshållplatsen.

En sak är givetvis säker - Du kommer ha grymt jävla kul i vilket fall som helst.
Lycka till!

Johan
2006-08-08, 17:37
Ska du använda visakort se till att ha Ica-banken.
Gör du som jag gjorde får du betala en liten summa på dryga 40kr varje gång du tar ut kulor från en ATM.
Ett litet tips är att undvika vita t-shirtar iom att dom flesta tvättmaskiner på diverse hostels är såpass ruttna, jag fick diverse rostfläckar och skit när jag tvättade mina kläder.
Ett annat pengasparande alternativ är att köpa ett paket tvättmedel på Woolworths exempelvis och ha i en petflaska. Detta skulle ha sparat mig ett par hundralappar när man slipper köpa engångspack från disken på vandrarhemmet.

Ontopic: En ryggsäck på dryga 70l räcker bra, som någon annan sa är öppningar i båda ändar att föredra.
Du kommer dock inte att bära omkring så mycket på ryggsäcken som man tror, åker du runt med Premier/Greyhoundbussarna brukar det alltid stå hostelrepresentanter och vänta på passagerarna vid busshållplatsen.

En sak är givetvis säker - Du kommer ha grymt jävla kul i vilket fall som helst.
Lycka till!
Eftersom han kommer skaffa ett konto där nere så slipper han denna avgift på 30kr och uppåt per gång, dessutom brukar man få lite sämre valutakurs när man tar ut pengar i utlandet.
Men han får ju lönen till sitt nyskapade konto, plus dom där pengarna han för över antingen med faders hjälp eller sin internetbank.

skyler
2006-08-08, 20:54
Här har du en som kom hem från Sydney för 2 dagar sedan. Spenderade 6 månader i australien och största delen av tiden i sydney....
Här kommer några tips på färden...
Det är svinkallt. Packa ned varma kläder!!!
Hostel livet suger.. .Packa ner hotell checkar.:)
Kolla in musahjis gym(eller något liknande) ovanför darling harbour.Det är grymt.
Kolla in Golds gym vid oxford street...Det är grymmare.
Skippa ryggsäck...Kör på dragväska. Mycket smidigare tyckte jag och alla andra jag åkte med.
Köp inga billiga paketresor längst med östkusten...De suger.
Ta med dig så lite som möjligt. 13 kg räcker.

Ha det så trevligt på din resa!!!

hahavaffan
2006-08-08, 22:41
Här har du en som kom hem från Sydney för 2 dagar sedan. Spenderade 6 månader i australien och största delen av tiden i sydney....
Här kommer några tips på färden...
Det är svinkallt. Packa ned varma kläder!!!
Hostel livet suger.. .Packa ner hotell checkar.:)
Kolla in musahjis gym(eller något liknande) ovanför darling harbour.Det är grymt.
Kolla in Golds gym vid oxford street...Det är grymmare.
Skippa ryggsäck...Kör på dragväska. Mycket smidigare tyckte jag och alla andra jag åkte med.
Köp inga billiga paketresor längst med östkusten...De suger.
Ta med dig så lite som möjligt. 13 kg räcker.

Ha det så trevligt på din resa!!!Svinkallt? Jag drar ner i oktober, och stannar 6 månader. Det är ju den varmaste tiden? Under 20 grader lär jag väl inte behöva vara med om?

Så du gillade inte att bo på hostels? Har snackat med andra, och de har sagt att det är klockrent, man träffar folk och skaffar sig nya upplevelser mycket lättare än om man bor i bil/camper/hotel.

Gym hade jag inte tänkt besöka så ofta, men jag ska ju helt klart träna på Gold's Gym när jag har möjligheten :)

annars tackar jag för tipsen!!

Arne Persson
2006-08-08, 22:58
JAg har en totalbrutal och dyr fyggsäck! Klättermusens Granitryggsäck! Där kan man packa ner allt! Däri rymms en 100 l vanlig ryggsäck. Har en vattentät innersäck, rejäla sidofickor mm och är förstärkt i botten med getskin. Ryggsäckarnas Rolls Royce! Tror den heter Mjölner eller något liknande idag?

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/mjolner.shtml

Aasa
2006-08-09, 12:29
Haglöfs SEC funkade bra för oss.

hahavaffan
2006-08-09, 15:32
JAg har en totalbrutal och dyr fyggsäck! Klättermusens Granitryggsäck! Där kan man packa ner allt! Däri rymms en 100 l vanlig ryggsäck. Har en vattentät innersäck, rejäla sidofickor mm och är förstärkt i botten med getskin. Ryggsäckarnas Rolls Royce! Tror den heter Mjölner eller något liknande idag?

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/mjolner.shtmlHehe, ja den var inte liten. Dyr som fan också ;)