handdator

Visa fullständig version : WPO-Svenska lyftare


Diamond
2006-08-07, 14:53
Finns det svenska lyftare som tävlar för WPO?

bubbe
2006-08-07, 18:12
http://www.worldpowerlifting.org/index.cfm?page=competitors.cfm

Annars kanske bolio vet mer, han är nog sugen att tävla utanför IPF.

Nitrometan
2006-08-07, 19:56
Det är ingen svensk lyftare som har kvalat in.

Däremot är det några stycken som har tävlat på FPO/WPC-tävlingar i Finland.

Nån har väl varit med på WPC-EM också.

nordland
2006-08-17, 17:58
Det är ingen svensk lyftare som har kvalat in.

Däremot är det några stycken som har tävlat på FPO/WPC-tävlingar i Finland.

Nån har väl varit med på WPC-EM också.

Unto Raatiniemi har tagit 2 VM och 1 EM silver för Sverige inom WPC. Detta var dock några år sedan. Han gjorde comeback i IPF förra året, men tävlar numera för Finland..

FinnPower
2006-08-17, 19:06
Unto Raatiniemi har tagit 2 VM och 1 EM silver för Sverige inom WPC. Detta var dock några år sedan. Han gjorde comeback i IPF förra året, men tävlar numera för Finland..
Off topic: Det är i mina ögon skamligt att ta steget tillbaka till IPF efter att ha tävlat i ett "proffsförbund". Har man en gång visat att man stöder eller föredrar otestad SL kan man lika bra hållas där.
Men det är min åsikt.

Daniel Mattusch
2006-08-17, 20:38
Off topic: Det är i mina ögon skamligt att ta steget tillbaka till IPF efter att ha tävlat i ett "proffsförbund". Har man en gång visat att man stöder eller föredrar otestad SL kan man lika bra hållas där.
Men det är min åsikt.

Finns det inte pengar som lockar(WPC, WPO och allt vad de heter)? Själv håller jag med.

Nitrometan
2006-08-17, 20:50
Off topic: Det är i mina ögon skamligt att ta steget tillbaka till IPF efter att ha tävlat i ett "proffsförbund". Har man en gång visat att man stöder eller föredrar otestad SL kan man lika bra hållas där.
Men det är min åsikt.
Japp. Håller med.

Hirvonen har tävlat i FPO (Finland).

Börje H
2006-08-18, 07:15
Off topic: Har man en gång visat att man stöder eller föredrar otestad SL kan man lika bra hållas där.
Men det är min åsikt.
I Undo´s fall var det ju så att han defacto blev fälld för doping och av den anledningen tävlat i annat förbund.

Börje H
2006-08-18, 07:17
Nån har väl varit med på WPC-EM också.
Damir, Rosén + Henrik Eneslett (visst Nordland:confused: )

the_PL_man
2006-08-18, 09:31
Lägg tilll Jens Forslund & Sven-Erik Persson.

Hur är det med Martin Almqvist?

/the_PL_man

Damir, Rosén + Henrik Eneslett (visst Nordland:confused: )

Herkulez
2006-08-18, 09:33
Off topic: Det är i mina ögon skamligt att ta steget tillbaka till IPF efter att ha tävlat i ett "proffsförbund". Har man en gång visat att man stöder eller föredrar otestad SL kan man lika bra hållas där.
Men det är min åsikt.
så man får inte ångra beslut man tagit tidigare, säg att en 18åring som tränar på en klubb med enbart "proffsförbundstävlande" vill börja tävla i styrkelyft, risken är ju stor att han tävlar för proffsförbundet då, ska han inte få ångra sitt beslut sen och börja tävla för IPF senare?

nordland
2006-08-18, 11:14
Damir, Rosén + Henrik Eneslett (visst Nordland:confused: )

Jepp... Henka var med på em 01 eller 02.. I hans fall var det första tävligen, och i och med att Unto vid den tidpunkten tävlade i WPC och var den enda i byn som tävlade och "kunde" sporten så föll det naturligt för Henrik att haka på till Helsinki då han var sugen att prova på tävlande..

Tycker det är ganska roligt att höra hur folk inom IPF som tävlar gör skillnade på folk och folk...

Unto har tävlat i IPF, toskat och tävlat för WPC. Nu vill han tävla i IPF igen, men han är inte välkommen att tävla i Sverige. Därav tävlan i Finland...

Hirvonen har också tävlat i WPC, för att sedan tävla i IPF. Han blev välkommnad med öppna armar... Hur kommer det sig?

Visserligen så har ju Unto torskat i ett test (som han bestämt hävdar inte gick rätt till) och då kan jag förstå folks reaktioner när han vill tillbaka till IPF, men vad säger att Hirvonen inte var dopad när han tävlade för WPC? Han har ju inte gjort några tester under den tiden så ingen vet ju...

Men hur kommer det sig att Hirvis blir så mycket bättre behandlad än Unto när han vill tillbaka till IPF?

Nu ska inte detta ses som ett påhopp på Hirvonen utan jag är bara lite nyfiken, då jag är från samma by och god vän med Unto.

Är själv helt emot doping och kommer troligtvis göra min första bänkpress tävling inom en snar framtid. I Sverige, under IPF och för Pajala!

nordland
2006-08-18, 11:44
Om någon undrar hur fan jag kan vara polare med en kille som torskat ett test och samtidigt vara dopingmotståndare, så är svaret: Jag tycker alla förtjänar en andra chans....

Herkulez
2006-08-18, 16:19
Om någon undrar hur fan jag kan vara polare med en kille som torskat ett test och samtidigt vara dopingmotståndare, så är svaret: Jag tycker alla förtjänar en andra chans....
bara idioter som skulle undra det, en vän är alltid en vän så länge dom inte går över gränsen, och att börja dopa sig är inte att gå över den enligt mig.

Deadlift
2006-08-18, 16:21
bara idioter som skulle undra det, en vän är alltid en vän så länge dom inte går över gränsen, och att börja dopa sig är inte att gå över den enligt mig.

ord !

FinnPower
2006-08-18, 18:35
Om någon undrar hur fan jag kan vara polare med en kille som torskat ett test och samtidigt vara dopingmotståndare, så är svaret: Jag tycker alla förtjänar en andra chans....
Jag har också kompisar som testat positivt i IPF men visst kan man vara polare för den skull, men om jag sen måste tävla mot personen i samma viktklass så skulle det nog smaka sk*t när jag VET att han varit avstängd. Medvetet eller omedvetet dopad, tanken finns där ändå i mitt bakhuvud.

Ryssen Bondarenko åkte dit på SL-VM -01 och kom tillbaka, starkare än nånsin. Han vann enkelt EM och VM förra året men vem fasen ser äran i hans guld och unnar honom dem? Inte jag i alla fall.
Förresten, jag och han är inte polare om någon undrade, jag tog bara honom som exempel.

nordland
2006-08-18, 20:13
Men hur kommer det sig att personer blir olika behandlade när de vill tävla under IPF igen?

Lillgrabben
2006-08-18, 20:31
Men hur kommer det sig att personer blir olika behandlade när de vill tävla under IPF igen?

Kan vara så enkelt att Finland & Sverige har olika regler ang. vad som gäller ifall en ex.wpclyftare vill tävla i IPF igen?

Inom SSF gäller följande:

AVSTÄNGDA FÖR DELTAGANDE I ANNAT SL/BP FÖRBUND
Deltagare i icke tillåten tävling som ej haft licens i SSF är automatiskt avstängda då samma regler gäller för dessa som WADAs dopingavstängning inom SSF
Vid första förseelsen 2 års avstängning
Vid andra förseelsen 4 års avstängning
Vid tredje förseelsen Livstidsavstängning

Detta gäller för licensierade SSF.are som deltagit i tävling i annat förbund. Vad jag kan tänka mig är att det måste ha gått minimum 2 år sedan senaste tävlingen i WPC gjordes, för att han ska kunna kvittera ut en ny licens. Huruvida det är på det viset låter jag vara osagt då jag inte har svart på vitt vad som hänt.

nordland
2006-08-18, 21:52
Kan vara så enkelt att Finland & Sverige har olika regler ang. vad som gäller ifall en ex.wpclyftare vill tävla i IPF igen?


Ja, men nu var det ju så att Unto först hade tankarna på att tävla för Sverige. Men när det var dags för honom att lösa IPF licensen så hördes det röster som sa att han inte skulle vara välkommen att tävla på olika platser runt om i landet. En gång dopad, alltid dopad, kommer minsann torska igen, etc...

Vad gäller de olika länderna så har de samma regler.. 24 månader sedan sista tävligen i annat förbund.

Lillgrabben
2006-08-18, 23:15
Ja, men nu var det ju så att Unto först hade tankarna på att tävla för Sverige. Men när det var dags för honom att lösa IPF licensen så hördes det röster som sa att han inte skulle vara välkommen att tävla på olika platser runt om i landet. En gång dopad, alltid dopad, kommer minsann torska igen, etc...

Vad gäller de olika länderna så har de samma regler.. 24 månader sedan sista tävligen i annat förbund.



En styrkelyftare som testat positivt på DP ( dopingprov) är med automatik livstidsavstängd från svenska landslaget. Däremot finns det vad jag vet några fall där tidigare avstängda lýftare återkommit till tävlingsarenan, nationellt i sverige, efter avtjänat straff.

A.Pahkamaa
2006-08-19, 00:15
nordland

Ja hur kommer det sig?
Personligen känns det som att en dopingavstängning+tävlan inom WPO väger liiiite tyngre än att enbart ha tävlat i WPO. Och Hirvonen fick väl ta en hel del skit han också?

så man får inte ångra beslut man tagit tidigare, säg att en 18åring som tränar på en klubb med enbart "proffsförbundstävlande" vill börja tävla i styrkelyft, risken är ju stor att han tävlar för proffsförbundet då, ska han inte få ångra sitt beslut sen och börja tävla för IPF senare?
¨
Nu handlar det om idrott, det är ingen mänsklig rättighet att få tävla inom ett visst förbund. Har man valt att dopa sig, eller att tävla för ett förbund som inte testar sina utövare, så har man gjort sitt val. När det gäller doping så tycker jag det är helt sjukt att lyftare som åkt dit får komma tillbaka och tävla...

Herkulez
2006-08-19, 09:39
nordland
¨
Nu handlar det om idrott, det är ingen mänsklig rättighet att få tävla inom ett visst förbund. Har man valt att dopa sig, eller att tävla för ett förbund som inte testar sina utövare, så har man gjort sitt val. När det gäller doping så tycker jag det är helt sjukt att lyftare som åkt dit får komma tillbaka och tävla...
du missförstod nog mig, som ung kille faller man lätt för "grupptrycket" och är man intresserad av att tävla och alla andra i gymmet tävlar för ett "dopingsförbund" som ni kallar det så är det ju väldigt lätt hänt att man tävlar där,för att alla andra gör det. sen kanske man inser va det handlar om och vill byta men tydligen är det inte ok för er. fast man gjort ett misstag som ung. nu menar jag folk som inte dopat sig

A.Pahkamaa
2006-08-19, 15:13
du missförstod nog mig, som ung kille faller man lätt för "grupptrycket" och är man intresserad av att tävla och alla andra i gymmet tävlar för ett "dopingsförbund" som ni kallar det så är det ju väldigt lätt hänt att man tävlar där,för att alla andra gör det. sen kanske man inser va det handlar om och vill byta men tydligen är det inte ok för er. fast man gjort ett misstag som ung. nu menar jag folk som inte dopat sig

Du har en poäng, har man vart ren och inte vetat vad man gett sig in i så är det en helt annan grej. Men hur ofta händer det?

FinnPower
2006-08-20, 10:17
Du har en poäng, har man vart ren och inte vetat vad man gett sig in i så är det en helt annan grej. Men hur ofta händer det?
Det kan inte hända ofta. Jag har en kompis som gjorde det i Storbritannien som ung. De har ju ett virrvarr med förbund där också och han hade ingen aning vad som gällde. Trodde att det bara fanns ett förbund så han gjorde några tävlingar innan han förstod skillnaden och bytte.
Visst är det skillnad då, tycker jag. Jag var lite oklar i mitt första inlägg när jag drog alla över samma kam. Det är ju de som bytt till eller tävlat i "proffsförbund" för att undvika dopingtester som jag sågar.

Marcus Schick sade till mig på SL-EM ifjol att han ville komma tillbaka till IPF. Han sade att alla visste vad han "hade hållit på med" men nu ville han visa att han kunde lyfta dopingfri också. *rolleyes*

Erik__
2006-08-20, 10:39
Stahlbergs adept, (ursäkta stavningen) antti nånting hade väl tävlat i ngt annat förbund mest för att alla andra på hans gym tävla i det?

Börje H
2006-08-21, 07:38
Du har en poäng, har man vart ren och inte vetat vad man gett sig in i så är det en helt annan grej. Men hur ofta händer det?
Det kan ju så att de enda man känner på gymet tävlar för ett icke-IPF förbund. Och närmaste klubb som har ngn form av större verksamhet och dessutom är IPF aktiva är 50 mil bort. Dessutom så är det ju lite krångligt för en nybörjare att sätta sig in i skillnaderna. Speciellt om man inte har ett dugg aning om att det förekommer några! Jag minns då när jag började lyfta -02 att jag hade inte den minsta lilla aning att det skulle finnas olika alternativa förbund. Jag hörde mig för med de som tävlade på gymet och fixade sedan licensen. Att det råkade vara i Umeå var ju inget jag reflekterade över då.

stahlberg
2006-08-21, 10:49
Erik : Antti Nevalainen hade tävlat för finska FPO, därför att de flesta i Metal Gym tävlar där. Ano Turtiainen rekommenderade dock Nevalainen att börja tävla för IPF, bl.a för att Nevalainen inte ville dopa sig. (Dessutom hade Turtiainen sagt till Nevalainen att SVNL (finska IPF-förbundet) är det enda ordentligt skötta SL-förbundet i Finland. Tur att Kapteeni (FPO:s ordförande Kari Kalliola, som är en trevlig och sympatisk man) inte kan läsa svenska.

Eftersom jag har en uungdomsadept som är ganska frispråkig kan det uppstå alla möjliga situationer. En ungefärlig sitauation på Metal Gym i Helsingfors för några månader sedan :

....(Kalliola berättar om FPO)
KALLIOLA : Så egentligen har FPO samma regler som IPF (Kalliola har alltid hävdat att FPO har samma regler, utom förstås beträffande lyftutrustningen och monoliften. Att de TOLKAR reglerna helt annorlunda har han dock inte berättat).
ADEPT88 : Nå, utför ni några dopingtester på era lyftare då? (stahlberg kan inte undgå att le en smula).
Kapteeni ser lite besvärad ut, men finner sig.
KALLIOLA : Visst utför vi tester. Vi meddelar på förhand vilka lyftare som ska testas och när, t.ex på vilken tävling (detta kan iof vara sant, även om jag aldrig hört om ett dopingtest utfört av FPO).
ADEPT88 : Så era lyftare vet veckor eller månader på förhand om de ska testas?
På detta kan nu Kalliola inte svara så mycket annat än ja, och stahlberg försöker undvika ett hånleende, som är på väg att ta över ansiktet.

Iof var det inget speciellt med diskussionen. Men doping kan vara ett ganska ömtåligt diskussionsämne för många, i synnerhet för FPO:s lyftare. Så själv brukar jag undvika det för att kunna träna "sida vid sida" med FPO-arna.

Däremot har FPO numera en regel som går ut på att en lyftare som avgett positivt dopingtest i IPF inte får tävla nationellt i FPO på två år. Däremot kan man tävla internationellt i FPO:s "moderförund", eftersom lyftarna där tävlar individuellt och inte som representanter för FPO.

Hirvis
2006-09-06, 01:18
Ja vad säger man. Är inte medlem på Kolozzeum ( fast nu blev jag ju iofs det...:cool: ), men eftersom det fortfarande tycks finnas ett visst intresse kring mitt deltagande i WPC så får jag väl en gång för alla dra hela historien en gång till.

Jag började tävla i SSF/IPF 1993 och tävlade sedan varje år fram till och med december 2001. I juni 2002 deltog jag på finska mästerskapen i Vasa i organisationen FPO/WPC. Detta var INNAN SSF hade tagit beslutet att deltagande i annan organisation ledde till avstängning. Ovan nämnda tävling är också den enda tävling jag någonsin gjort i FPO/WPC.

Nordland skriver följande: " Hirvonen har också tävlat i WPC, för att sedan tävla i IPF. Han blev välkommnad med öppna armar... Hur kommer det sig? "

Ja du Nordland, var i allsin dar har du fått det ifrån? Jag kan ju helt ärligt säga att jag knappast blev välkomnad med öppna armar. Uppenbarligen är du inte insatt i ärendet då du skriver ett sådant påstående. Det fanns, och finns tydligen fortfarande, de som tycker att jag inte hör hemma i SSF/IPF. Om detta får man självklart tycka som man vill, men man ska då också ha klart för sig att min " förseelse " gjordes innan SSF beslutade om avstängning.

Nordland, du skriver också : " vad säger att Hirvonen inte var dopad när han tävlade för WPC? Han har ju inte gjort några tester under den tiden så ingen vet ju... "

Hur kan du veta om jag gjorde några tester under tiden jag tävlade för WPC? För informations skull kan jag meddela att jag arbetar inom ett säkerhetsklassat område och min arbetsgivare genomför oannonserade dopingtester så på den punkten har du också fel. Dock kan jag medge att jag inte blev testad i direkt anslutning till den tävling jag gjorde i WPC.

För ytterligare informations skull kan jag ju meddela att jag som junior gjorde 265 kilo i bänk vägandes 120 i slutet av 1999, det året blev jag för övrigt dopingtestad 5 gånger. På WPC tävlingen 2002 gjorde jag samma resultat, dvs 265 kilo. Man kan ju tycka att jag då rimligen borde ha gjort betydligt mer än så om jag hade varit full med steroider, speciellt som jag dessutom använde en " proffströja " som ger fler kilo än vad en IPF tröja gör, i alla fall på den tiden.

Att spekulera är ju som bekant något som många gör med stor förtjusning, men då kan ju lika gärna jag ställa frågan till dig Nordland: vad är det som säger att du inte har dopat dig nu när du förbereder dig inför din första tävling? För du har väl knappast blivit dopingtestad, eller har du det? Du säger att du är emot doping, men det sa ju även Jörgen Ljungberg med flera...

Vidare tycker du att det är konstigt att din kompis Unto inte blir behandlad på samma sätt som jag blev. Nu är jag inte sådär jätteinsatt i hans ärende och dessutom känner jag honom lite grann så jag tänker inte klanka ner på honom, men nog är det ändå vissa stora skillnader mellan honom och mig. Han har ju trots allt befunnits dopad och deesutom har han tävlat i WPC efter att SSF beslutat att detta skulle leda till avstängning.

En annan lustig grej är att det av någon underlig anledning bara är mig som folk pratar om när det gäller de som tävlat i båda förbunden, trots att jag bara gjorde en enda tävling. Det finns åtminstone 4 andra svenska lyftare som tävlat i WPC och sedan tävlat i SSF, men det är kanske så att jag är en så intressant person så det är mig man vill åt.:cool: Jag tror att det totalt är 17 eller 18 svenskar som tävlat i WPC vid ett eller flera tillfällen.

Sannolikt lär det bli diskussioner kring detta inlägg, jag vill därför meddela att min tillgång till internet är klart begränsad, varför jag inte alltid kan svara på inlägg särskilt snabbt.

the_PL_man
2006-09-06, 06:17
Välkommen till brädan Hirvis (hoppas att du vill och kan ge oss vanliga dödliga lite tips i den ädla konsten att bänkpressa)!

Ditt något spekatakulära "avskedsbrev" på JSK:s forum vid den tiden med en beskrivning av hur mycket grönare gräset verkade i det andra förbundet (möjlighet till sponsorer etc) kan ju ha bidragit till att du hamnat i skottgluggen.

Du höll inte direkt en låg profil....:)

mvh

the_PL_man


En annan lustig grej är att det av någon underlig anledning bara är mig som folk pratar om när det gäller de som tävlat i båda förbunden, trots att jag bara gjorde en enda tävling. Det finns åtminstone 4 andra svenska lyftare som tävlat i WPC och sedan tävlat i SSF, men det är kanske så att jag är en så intressant person så det är mig man vill åt.:cool: Jag tror att det totalt är 17 eller 18 svenskar som tävlat i WPC vid ett eller flera tillfällen.

Nitrometan
2006-09-06, 09:49
Välkommen Hirvis!

Det kanske har att göra med att du var landslagslyftare? Eller bara att du syns och hörs mycket?

Jag har ingen aning.

Kul att du har hittat hit iaf.

jwzrd
2006-09-06, 10:31
Kul med fler duktiga lyftare!

nordland
2006-09-06, 14:51
Ja vad säger man. Är inte medlem på Kolozzeum ( fast nu blev jag ju iofs det...:cool: ), men eftersom det fortfarande tycks finnas ett visst intresse kring mitt deltagande i WPC så får jag väl en gång för alla dra hela historien en gång till.

Jag började tävla i SSF/IPF 1993 och tävlade sedan varje år fram till och med december 2001. I juni 2002 deltog jag på finska mästerskapen i Vasa i organisationen FPO/WPC. Detta var INNAN SSF hade tagit beslutet att deltagande i annan organisation ledde till avstängning. Ovan nämnda tävling är också den enda tävling jag någonsin gjort i FPO/WPC.

Nordland skriver följande: " Hirvonen har också tävlat i WPC, för att sedan tävla i IPF. Han blev välkommnad med öppna armar... Hur kommer det sig? "

Ja du Nordland, var i allsin dar har du fått det ifrån? Jag kan ju helt ärligt säga att jag knappast blev välkomnad med öppna armar. Uppenbarligen är du inte insatt i ärendet då du skriver ett sådant påstående. Det fanns, och finns tydligen fortfarande, de som tycker att jag inte hör hemma i SSF/IPF. Om detta får man självklart tycka som man vill, men man ska då också ha klart för sig att min " förseelse " gjordes innan SSF beslutade om avstängning.

Nordland, du skriver också : " vad säger att Hirvonen inte var dopad när han tävlade för WPC? Han har ju inte gjort några tester under den tiden så ingen vet ju... "

Hur kan du veta om jag gjorde några tester under tiden jag tävlade för WPC? För informations skull kan jag meddela att jag arbetar inom ett säkerhetsklassat område och min arbetsgivare genomför oannonserade dopingtester så på den punkten har du också fel. Dock kan jag medge att jag inte blev testad i direkt anslutning till den tävling jag gjorde i WPC.

För ytterligare informations skull kan jag ju meddela att jag som junior gjorde 265 kilo i bänk vägandes 120 i slutet av 1999, det året blev jag för övrigt dopingtestad 5 gånger. På WPC tävlingen 2002 gjorde jag samma resultat, dvs 265 kilo. Man kan ju tycka att jag då rimligen borde ha gjort betydligt mer än så om jag hade varit full med steroider, speciellt som jag dessutom använde en " proffströja " som ger fler kilo än vad en IPF tröja gör, i alla fall på den tiden.

Att spekulera är ju som bekant något som många gör med stor förtjusning, men då kan ju lika gärna jag ställa frågan till dig Nordland: vad är det som säger att du inte har dopat dig nu när du förbereder dig inför din första tävling? För du har väl knappast blivit dopingtestad, eller har du det? Du säger att du är emot doping, men det sa ju även Jörgen Ljungberg med flera...

Vidare tycker du att det är konstigt att din kompis Unto inte blir behandlad på samma sätt som jag blev. Nu är jag inte sådär jätteinsatt i hans ärende och dessutom känner jag honom lite grann så jag tänker inte klanka ner på honom, men nog är det ändå vissa stora skillnader mellan honom och mig. Han har ju trots allt befunnits dopad och deesutom har han tävlat i WPC efter att SSF beslutat att detta skulle leda till avstängning.

En annan lustig grej är att det av någon underlig anledning bara är mig som folk pratar om när det gäller de som tävlat i båda förbunden, trots att jag bara gjorde en enda tävling. Det finns åtminstone 4 andra svenska lyftare som tävlat i WPC och sedan tävlat i SSF, men det är kanske så att jag är en så intressant person så det är mig man vill åt.:cool: Jag tror att det totalt är 17 eller 18 svenskar som tävlat i WPC vid ett eller flera tillfällen.

Sannolikt lär det bli diskussioner kring detta inlägg, jag vill därför meddela att min tillgång till internet är klart begränsad, varför jag inte alltid kan svara på inlägg särskilt snabbt.

Välkommen Hirvis!

Jag skrev i mitt inlägg att det inte var något påhopp mot dig, utan endast av nyfikenhet och undran som jag skrev, för att försöka få en förklaring.. Nu har du gett mig en bra förklaring. Visst ser jag skillnaden i att ha torskat, tävlat i ett annat förbund för att sedan vilja tillbaka till IPF. Mot att bara byta förbund pga sponsorpengar etc

Jag hade ingen aning att man tidigare fick byta förbund hur som helst.

Nu är inte jag så pass gammal att jag ens hade börjat träna under den tiden du tävlade i WPC. Och med den informationen jag fått så har jag alltid sett WPC som ett mer suspekt förbund där folk som antingen torskat eller inte ville underkasta sig tester tävlade. Därav har jag tidigare inte sett någon skillnad mellan dig eller Unto..

Nu förklarade du dock för mig att man tidigare kunde byta förbund hur som helst utan att bli avstängd. -Det visste inte jag!

Unto visste det tydligen och trodde att det var ok att komma tillbaka till IPF efter att avstängningen där gått ut. Men då fick han 2 år till från det datum då han senast tävlade i WPC. Då han tydligen inte visste om att reglerna ändrats.

Jag trodde att även du varit avstängd pga ditt tävlande i WPC, och därav tyckte jag att det var väldigt konstigt att du var välkommen att representera Sverige under IPF's internationella tävlingar..

Nu var ju så inte fallet. Du hade aldrig varit avstängd pga tävlade i annat förbund, vilket jag trott...

När jag skrev -välkomnades med öppna armar, så hade jag ingen aning om att det var tillåtet att hoppa mellan förbunden.. När du sedan fick tävla i landslaget så tyckte jag att det var väldigt konstigt.. Hade ingen aning om att det var folk som motsade sig ditt tävlande i IPF igen, då du var välkommen att tävla i landslaget igen så lät det väldigt konstigt..

Nu har både du och Lillgrabben här på brädan förklarat att avstängning automatiskt innebär avstängning på livstid i landslaget.

Unto har varit avstängd. Point simple! Han får inte tävla i landslaget någe mer.. :thumbup:
Du har inte varit avstängd, varken för doping eller förbundsbyte. Du får tävla i landslaget. (Bra) :hbang:

Ang dopingtesterna så menade jag bara de som skall göras vid tävlig. WPC har ju inga tester så där har du ju inte gjort några.
Out of competition tester tänkte jag inte ens på.

Ber hemskt mycket om ursäkt om det kändes som ett påhopp, för det var det inte, men jag kanske formulerade mig klumpigt.

Ang mig: Nej, jag har aldrig lämnat ett dopingprov. Har faktiskt inte sett en dopingkontrollant under de snart 7år som jag tränat. Dock är de väldigt välkommna, när som helst :thumbup:


Tydligen har jag varit för dåligt insatt och information jag fått (från flera olika håll) varit felaktig och väldigt bristfällig, vilket lett till irritation hos en del inkl dig Hirvis.. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det..

PS: enda anledningen till att jag gjorde jämförelsen mellan dig och Unto är att ni är de enda för mig veterligen som gått tillbaka till IPF efter en framgångsrik karriär med liknande kg/resultat i WPC.. Nu gjorde du ju visserligen bara en tävlig där men ändå.. Nu har du rusat ifrån prestationsmässigt kan jag säga..

Hirvis
2006-09-06, 21:53
Tack för alla välkomnanden!:)

Är inte alls främmande för att dela med mig av mina kunskaper i ämnet bänkpress, även om jag långt ifrån skulle kalla mig expert. Har dock relativt stor erfarenhet i frågan då jag trots allt har tävlat i 13 år och hunnit prova en hel del olika träningsmetoder.

Vill dock poängtera att jag inte alls särskilt ofta har möjlighet att skriva inlägg på dylika diskussionsforum, dels beroende på enorm tidsbrist, men kanske främst beroende på att jag inte har daglig tillgång till internet.

Tjena Lars, vilken skräll att just du skulle svara...:cool:

Du skrev: " Ditt något spekatakulära "avskedsbrev" på JSK:s forum vid den tiden med en beskrivning av hur mycket grönare gräset verkade i det andra förbundet (möjlighet till sponsorer etc) kan ju ha bidragit till att du hamnat i skottgluggen.

Du höll inte direkt en låg profil...."

Låg profil har jag aldrig hållit, vare sig då jag var kaxig junior eller nu när man med ålderns rätt tvingats till viss ödmjukhet inför stången...
Däremot brukar jag försöka att vara saklig de få gånger jag skriver något, men som alltid kan ju samma sak uppfattas på helt olika sätt av olika individer.

Som en parentes kan jag meddela att jag var sådär en millimeter ifrån att signa ett i bänkpressvärlden smått otroligt sponsorkontrakt då jag skulle börja tävla i WPC, men i sista stund så valde den tilltänkta sponsorn en annan inriktning. Huruvida gräset verkligen var grönare låter jag vara osagt, men helt klart finns det för och nackdelar med alla förbund.

Nordland; du är ursäktad. Blev lite störd på ditt inlägg faktiskt, men nu när du vet facit så förstår du kanske också anledningen till min upprördhet. No hard feelings dock från min sida.

När det gäller Unto så är han en kul snubbe och han kan mycket väl vara den i Sverige som är starkast i bänk utan tröja, åtminstone på att reppa. Har sett honom trolla med 200 och vid det tillfället måste han ha kunnat göra 15 reps på den vikten och det har jag svårt att tro att någon annan i detta land bättrar, men det blir ju också lite grand att jämföra päron med äpplen då han de facto inte tävlar i samma förbund som t.e.x jag och Svensson.

Untos problem har väl varit att han är förhållandevis dålig på att utnyttja tröjan, något som han dock inte är ensam om. Själv har jag blivit avsevärt starkare utan tröja nu jämfört med ifjol, men av någon outgrundlig anledning får jag det inte att stämma med tröjan längre. Därav de klena insatserna från min sida på årets tävlingar. Klart frustrerande, men det är bara att jobba vidare för förr eller senare måste det lossna.*cry*

the_PL_man
2006-09-06, 22:20
Jämfört med de flesta av oss är du en extrem expert.

Är inte alls främmande för att dela med mig av mina kunskaper i ämnet bänkpress, även om jag långt ifrån skulle kalla mig expert. Har dock relativt stor erfarenhet i frågan då jag trots allt har tävlat i 13 år och hunnit prova en hel del olika träningsmetoder.

Jo, jag är också en sådan som håller låg profil.......;)
Tjena Lars, vilken skräll att just du skulle svara...:cool:

Man lär så länge man lever.
Saklighet uppskattas, litegrann vad vi försöker skapa på detta forum. Vi försöker städa upp i debatten när det rasar iväg till personangrepp. Det viktiga här är att diskutera SL/bänkpress (ja, OL går väl också bra...:) ) på ett civiliserat vis, och med andemeningen att vi skall försöka hjälpa varandra i vår eviga kamp mot stången.
Men utan olika åsikter så blir det inte mkt till debatt, så stick gärna ut hakan. *flex*

Låg profil har jag aldrig hållit, vare sig då jag var kaxig junior eller nu när man med ålderns rätt tvingats till viss ödmjukhet inför stången...
Däremot brukar jag försöka att vara saklig de få gånger jag skriver något, men som alltid kan ju samma sak uppfattas på helt olika sätt av olika individer.

Synd med sponsorkontraktet. Inga möjligheter att hitta ett nytt liknande case ?

Som en parentes kan jag meddela att jag var sådär en millimeter ifrån att signa ett i bänkpressvärlden smått otroligt sponsorkontrakt då jag skulle börja tävla i WPC, men i sista stund så valde den tilltänkta sponsorn en annan inriktning.

mvh

/the_PL_man

nordland
2006-09-06, 22:32
När det gäller Unto så är han en kul snubbe och han kan mycket väl vara den i Sverige som är starkast i bänk utan tröja, åtminstone på att reppa. Har sett honom trolla med 200 och vid det tillfället måste han ha kunnat göra 15 reps på den vikten och det har jag svårt att tro att någon annan i detta land bättrar, men det blir ju också lite grand att jämföra päron med äpplen då han de facto inte tävlar i samma förbund som t.e.x jag och Svensson.

Untos problem har väl varit att han är förhållandevis dålig på att utnyttja tröjan, något som han dock inte är ensam om. Själv har jag blivit avsevärt starkare utan tröja nu jämfört med ifjol, men av någon outgrundlig anledning får jag det inte att stämma med tröjan längre. Därav de klena insatserna från min sida på årets tävlingar. Klart frustrerande, men det är bara att jobba vidare för förr eller senare måste det lossna.*cry*

Tjena!
Förstår om du blev upprörd, då mitt inlägg vart liite klumpigt formulerat. Det blev nästan som att jag skulle anklaga dig för något vilket jag absolut inte hade syfte att göra. Hade jag kunnat editera inlägget så här i efterhand så hade jag gjort det.. Skönt att höra att du kunde godta min ursäkt..

ang Unto, så är han faktiskt tillbaka i IPF, men han använder numer sitt finska medborgarskap och tävlar i finland istället. Förstår din jämförelse då jag antar att de där repsen på 200 sattes under tiden då han tävlade i WPC. Har faktiskt själv aldrig sett han reppa på de vikterna.

Att han har det svårt med de nya tröjorna är en underdrift.. Fortfarande kvar på samma vikter sedan 2002. Senaste godkända tävlingslyftet var på 280kg. Detta förra året med en Singel F6:a med en kroppsvikt på 114kg (han har tjockat till sig :D )

Hirvis
2006-09-07, 00:52
Nja, det tåget har nog gått för länge sedan. Har två hyfsade sponskontrakt nu och det får man nog vara rätt nöjd med, speciellt i dagsläget då man huvudsakligen får leva på gamla meriter. Man är ju inte sådär jätteattraktiv i sponsorers ögon när man kommit upp i åren lite. Utvecklingspotentialen anses kanske inte direkt enorm längre även om jag tror och hoppas att det kommer att bli några kilon till på stången innan man lägger ner.

[QUOTE=the_PL_man]

Synd med sponsorkontraktet. Inga möjligheter att hitta ett nytt liknande case ?

130kg finsk sisu
2006-09-07, 06:07
Jadu hirvis! Jävlit kul du är här!:hbang:
Men du vet ju vem som äger vem? (Jag äger dej):D
För övrigt, lir det 110an eler 125an? Skall du sluta eller fortsätta? När kommer du över på ett pass? Frågorna är många, tårarna lika så om du inte svarar...:confused: :Virro :cryout:

FinnPower
2006-09-07, 20:05
Vem är denna Unto Raatiniemi?
Jag har aldrig hört om karln och kan inte hitta nåt FM-resultat från honom (kollade 10 år tillbaka). Om han är av den kalibern som beskrivs så borde han väl ha tävlat på FM nån gång? Eller sökte jag i fel viktklass? Jag kollade -110kg och tyngre.

Börje H
2006-09-07, 20:13
Vem är denna Unto Raatiniemi?
Jag har aldrig hört om karln och kan inte hitta nåt FM-resultat från honom (kollade 10 år tillbaka). Om han är av den kalibern som beskrivs så borde han väl ha tävlat på FM nån gång? Eller sökte jag i fel viktklass? Jag kollade -110kg och tyngre.
Han har tävlat i sverige till han rök för doping i mitten av 90-talet. Har sedan tagit några medaljer på internationella mästerskap i "alternativa" förbund. Har gjort 285 i 110:an vill jag minnas. Men det är framförallt utan tröja som han presterat bra. Har själv sett honom göra 14 el 15 reps på 200 kg, med helt avsaknad av brygga. Ett pers på 3 reps på 255 är inte så illa vägandes 108 kg....
Har dock ingen uppfattning om hur hans AAS-status varit vid dessa lyft.

Bolio
2006-09-07, 20:22
Jag har egentligen inte så mycket att säga om trådens ämne, dock måste jag bara få nämna en sak innan jag glömmer bort det.

Jag läser den här tråden där ett gäng styrkelyftare skriver till varandra och jämför den med liknande (nå, någorlunda i varje fall) trådar där byggare skriver, och märker direkt en gigantisk skillnad. Det första man lägger märke till när styrkelyftarna skriver är att språket är på en ojämförbart högre nivå än på resten av forumet (och mångdubbelt så bra som språket hos byggarna). Därutöver märker man en mental mognad som, trots att det kan bero på den högre åldern, markant skiljer sig från den omognad som finns på de diverse byggarforumen osv. Naturligtvis är detta en generalisering, och det finns säkerligen otaliga doktorander som är byggare, men det är trots allt mycket enkelt observerbart och därtill faktiskt väldigt intressant.

Med detta vill jag inte säga så mycket än att fråga om det faktiskt är så att styrkelyftare helt enkelt generellt är bättre, mognare och mer bildade än byggare? Hur kommer det sig att det är så här egentligen?

Hirvis
2006-09-07, 22:27
Äger mig? Nu måste du ha ätit något olämpligt, ha-ha..:laugh:

Nog är du en sällan skådad talang, men än så länge har du såvitt jag vet inte bättrat mina resultat vare sig med eller utan tröja. Du har dock tiden för dig så om du tränar riktigt hårt i sådär en 7-8 år till så kanske även du blir riktigt stark...:cool:

Jag skulle tro att det blir 110:an på SM, men eftersom jag hatar att banta så finns det en viss risk att det blir 125:an....

Jag kör detta året ut, efter det är det ytterst osäkert. Beror på vad kroppen säger och även huruvida det blir stora regeländringar tills nästa år eller ej.

Jadu hirvis! Jävlit kul du är här!
Men du vet ju vem som äger vem? (Jag äger dej)
För övrigt, lir det 110an eler 125an? Skall du sluta eller fortsätta? När kommer du över på ett pass? Frågorna är många, tårarna lika så om du inte svarar...:confused: :Virro :cryout:

130kg finsk sisu
2006-09-08, 06:06
Givetvis är mina resultat inte lika bra som dina. Men snackar man tillräckligt så börjar jag äga dej till sist...:confused: :sleep:

Nä, kul om du fortsätter. Gillar nämligen att "Trash"-prata med dej på större tävlingar, men om vi går i olika viktklasser kanske det inte är lika kul längre.

Givetvis Bolio är SLare mycket mognare. Jag tror det beror på att vi vet att vi alltid har en överman, eftersom våra resultat mäts efter hur mycket vikter vi har på stången. Och inte hur bra "kontakt" eller något annat absurt!;)

130kg finsk sisu
2006-09-08, 06:08
Jag menar Bolio att vi inte behöver vara mer bildade. Men kanske har mer självdistans och inte är så självupptagna... Men vad vet jag...
Själv kan jag väl inte klassas som mogen&bildad? he-he

Bolio
2006-09-08, 11:17
Nja, i jämförelse med 90 % av alla byggare jag stöter på ute på gymmen tycker jag definitivt att du är mogen och bildad.

Jag tror dock att det handlar mycket om varför man tränar respektive sport. Oavsett vad folk säger tror jag att byggning praktiskt taget enbart handlar om att visa upp sig för folk, medan styrkelyft handlar om att spöa sig själv i princip - därav skillnaden på utövarna. :)

jwzrd
2006-09-08, 12:08
Nja, i jämförelse med 90 % av alla byggare jag stöter på ute på gymmen tycker jag definitivt att du är mogen och bildad.

Jag tror dock att det handlar mycket om varför man tränar respektive sport. Oavsett vad folk säger tror jag att byggning praktiskt taget enbart handlar om att visa upp sig för folk, medan styrkelyft handlar om att spöa sig själv i princip - därav skillnaden på utövarna. :)

Vad är det för fel på att spöa sig själv? :)

Nitrometan
2006-09-08, 13:41
Vad är det för fel på att spöa sig själv? :)
Inget alls. Smisk är bra.





Apropå "bråket" mellan Hirvis och Freddi så bommade ju Hirvis ut sig på EM medan Freddi tog en bronspeng... *innocent* :krampus

130kg finsk sisu
2006-09-08, 13:52
Givetvis är jag bättre eftersom hirvisen bommade ut sej och jag tryckte upp världsbästa resultatet 272,5kg. "Vicken jävla smokeshow de var, I SMOKED 600pounds TO LOCKOUT"!!!!!!

jwzrd
2006-09-08, 14:09
Givetvis är jag bättre eftersom hirvisen bommade ut sej och jag tryckte upp världsbästa resultatet 272,5kg. "Vicken jävla smokeshow de var, I SMOKED 600pounds TO LOCKOUT"!!!!!!

Hehe, fan, vi behöver mycket mer trash-talk bland stora herrar :D

Nitrometan
2006-09-08, 14:14
Givetvis är jag bättre eftersom hirvisen bommade ut sej
Trolleri. It's all smoke and mirrors...

Krampus
2006-09-08, 14:15
Trolleri. It's all smoke and mirrors...
..and bänktröjor.

jwzrd
2006-09-08, 14:17
..and Smith-maskiner.

:/

Nitrometan
2006-09-08, 14:17
..and bänktröjor.
Självklart.

Krampus
2006-09-08, 14:19
:/
..and brunkräm, skulle du skrivit get.*slap*

jwzrd
2006-09-08, 14:21
..and brunkräm, skulle du skrivit get.*slap*

Men du är ju inte byggare, du kör väl strongman?

Krampus
2006-09-08, 14:22
Men du är ju inte byggare, du kör väl strongman?
Mmmmm... 170kg i knäböj. WSM here I come!! *flex*

FinnPower
2006-09-08, 14:50
Han har tävlat i sverige till han rök för doping i mitten av 90-talet. Har sedan tagit några medaljer på internationella mästerskap i "alternativa" förbund. Har gjort 285 i 110:an vill jag minnas. Men det är framförallt utan tröja som han presterat bra. Har själv sett honom göra 14 el 15 reps på 200 kg, med helt avsaknad av brygga. Ett pers på 3 reps på 255 är inte så illa vägandes 108 kg....
Har dock ingen uppfattning om hur hans AAS-status varit vid dessa lyft.
Ok, tack för info.
Men om han nu sägs tävla i Finland så har han inte ställt upp i nåt finskt mästerskap iaf (vad jag kunde hitta genom en snabb sökning). En kille av den kalibern skulle lätt kunna plocka hem nån medalj om han tävlade på FM. Eller tävlar/tävlade han bara på mindre tävlingar i Finland? Har han lagt av?
Nån som vet? Börje H?

Bolio
2006-09-08, 16:59
Vad är det för fel på att spöa sig själv? :)

Det är just det som är grejen. Spöa sig själv är manligt och respektabelt. :)

stahlberg
2006-09-08, 17:19
Så mycket är klart att ingen med namnet Raatiniemi tävlat i Finland (i IPF) I ÅR iaf. Ingen med namnet Raatiniemi har löst tävlingslicens.

nordland
2006-09-08, 17:24
Ok, tack för info.
Men om han nu sägs tävla i Finland så har han inte ställt upp i nåt finskt mästerskap iaf (vad jag kunde hitta genom en snabb sökning). En kille av den kalibern skulle lätt kunna plocka hem nån medalj om han tävlade på FM. Eller tävlar/tävlade han bara på mindre tävlingar i Finland? Har han lagt av?
Nån som vet? Börje H?

Han har aldrig tävlat (officiellt) som finsk medborgare, trots dubbla medborgarskap. Därav inga FM resultat. Han tränar för fullt igen. Men har brutala problem att få till det med nyare bänktröjor. Senaste resultatet är från förra året. 280kg på en uppvisningstävling i Torneå (Tornio), med IPF regler, domare etc. Detta i en allt för stor Titan F6... Några direkta mål för denna säsongen existerar väl inte. Har han inte ont i ryggen ( 2 Diskbråck) och Känner han sig i form så kanske han satsar på att kvala in till FM. Men det är mycket kanske..