handdator

Visa fullständig version : Kisssade du i sängen om du lekte med elden när du var liten?


Fed up
2006-08-06, 21:19
Appråpå det här med uttryck och sånt:

Kissade man i sängen om man lekte med eld när du var liten?

Alltså, sa vuxna omkring dig "lek inte med elden, då kissar du i sängen i natt"?

Min pojkvän och jag har en teori att detta är en östgötsk myt då jag och mina kompisar från söderköping ofta fick höra det, medan han stackaren som är uppvuxen i stockholm/ystad tycker det är vansinne. Nå?

Skriv var ni kommer ifrån och ja/nej, tack!

kneger
2006-08-06, 21:20
har adlrig hört det och nej, jag kissar inte i sanden när ja leker med eld

sunkan
2006-08-06, 21:22
aldrig hört

dynamo
2006-08-06, 21:23
Aldrig hört.

scythe
2006-08-06, 21:24
Aldrig.

aliquis
2006-08-06, 21:24
Ja, det sade de.

Örebro, mor från Enköping och pappa lite överallt med föräldrar från skåne o småland.

Piranha
2006-08-06, 21:25
Nej näsan växte inte heller å inte svartnade tungan.

Pez
2006-08-06, 21:25
Hört.
Samma som "om du fortsätter med det där så fastnar nyllet så"; om grimaser.

Born and raised in Stockholm..

Båda "tillrättavisande-talesätten" figurerar även internationellt.
Så det är knappast unikt för östergötland.

Fed up
2006-08-06, 21:26
Jag trodde på allvar att ögonen blev fyrkantiga om man tittade för mycket på tv, ända till jag var typ 12...:em:

Pez: Men kanske vanligare?

backflash
2006-08-06, 21:30
Hört.
Samma som "om du fortsätter med det där så fastnar nyllet så"; om grimaser.

och... de... ljög? :D Vi kan se nyllets evolution på bilden nedan, liten lutning, mer lutning och sinnessjuk lutning

http://img440.imageshack.us/img440/8052/tricjfr05110607ds9.gif

Jorgen
2006-08-06, 21:31
och... de... ljög? :D Vi kan se nyllets evolution på bilden nedan, liten lutning, mer lutning och sinnessjuk lutning

http://img440.imageshack.us/img440/8052/tricjfr05110607ds9.gif
:laugh: :laugh:

Stackars Pez. :(

Piranha
2006-08-06, 21:32
och... de... ljög? :D Vi kan se nyllets evolution på bilden nedan, liten lutning, mer lutning och sinnessjuk lutning

http://img440.imageshack.us/img440/8052/tricjfr05110607ds9.gif


Innan folk å fä kliver in och AAS anklagar Pez så måste jag säga att Pez har tappat kroppsfett även i ansiktet villket resulterar i tydligare ansiktsdrag.

Kallsingarna på bild 1 finns det inga logiska förklarningar för.

Alexlindgren
2006-08-06, 21:34
Jag har fått höra det från mina föräldrar, och från min mormor som är från Polen :). Bor i stockholm för övrigt.

Slimfit
2006-08-06, 21:35
Nej, och jag eldade som fan när jag var liten också :D

Mental
2006-08-06, 21:38
Jo, mina föräldrar försökte med den, men tyvärr var det inget som avskräckte :D

Loke
2006-08-06, 21:39
Jodå, det fick man såklart höra på dagis. Jag lekte nog en hel del med elden, och nån gång hände det nog att jag kissade i sängen. Men den effekten måste vara väldigt fördröjd, för jag upplevde nog inte att det fanns ett samband.

Min bror lekte också mycket med elden... Men det var syrran som konstant kissade i sängen. Skummt.

bluelight
2006-08-06, 21:40
Jadå, hela tiden. Fyrkantiga ögon med, om man pratade som en mongoloid (som jag och min kusin gjorde ibland när vi var små) så kunde man bli sådan också.

Tolkia
2006-08-06, 22:11
Appråpå det här med uttryck och sånt:

Kissade man i sängen om man lekte med eld när du var liten?

Alltså, sa vuxna omkring dig "lek inte med elden, då kissar du i sängen i natt"?
Nej, aldrig. Däremot "Vad håller du på med, [I]sluta [/I för farao!" :D
(Norra Norrland)

hultman
2006-08-06, 22:18
Nej, men det hände att jag kissade på mig när jag sov efter att ha lekt med elden.


:(

hahavaffan
2006-08-06, 22:23
Nej, men det hände att jag kissade på mig när jag sov efter att ha lekt med elden.


:(:laugh:


Ang. uttrycket... aldrig hört.

Arf Pingvin
2006-08-06, 22:23
Aldrig hört. Däremot: "Lek inte med elden, bränt barn luktar illa"

Wennerberg
2006-08-06, 22:31
Varken jag, mina föräldrar eller han under sängen har hört uttrycket förr, däremot sa far min att om jag lekte med elden skulle han pissa mig huvudet när jag sov och sedan springa naken runt huset

stahlberg
2006-08-07, 00:51
Eftersom ordspråket är internationellt kanske det i sin ursprungliga (men något annorlunda) form härstammar från 1800-talets Frankrike? Kejsarinnan Bonaparte lär nämligen ha sagt till sin man, kejsar Napoleon : "Leker du inte med mitt kiss i natt heller, så binder jag fast dig i sängen och eldar upp den. Och då kan du sluta drömma om att erövra Ryssland". Sedan spände fru Bonaparte sin enroma biceps, såg på kejsaren med galen blick och kissade en skvätt i sängen.

Hur ordspråket kunnat förvrängas och bli helt tvärtom är en gåta. Men så tycks det vara i alla fall.

Tricklev
2006-08-07, 00:56
Aldrig hört.

stahlberg
2006-08-07, 01:05
Så mycket är dock klart att ordspråket I SIN OFÖRVRÄNGDA FORM kom från Frankrike till Sverige med den första Bernadotten (kung Calles förfader). Därför lär kung Calle inte tycka om att Silvia kissar i sängen ibland, när hon druckit för mycket champagne. Han lär inte tycka om att hon röker ("leker med eld") i sängen heller.

Det var en gång tre björnar som bodde i en skog : Pappa Björn, Mamma Björn och Lillnalle. En gång när de hade varit ute och tagit en promenad märkte de att dörren, som de stängt omsorgsfullt när de gått hemifrån, stod en aning på glänt. Eftersom de promenerat långt var de trötta, så de tänkte gå och lägga sig. Just som Pappa Björn brummade till Mamma att det skulle vara skönt att sova en stund hördes ett tjut från Lillnalles sovrum : "Vem har kissat i min säng?". "Jävla sängvätare", vrålade Pappa Björn. "Vet hut". "Men min säng är också nerkissad", hördes Mamma Björns röst. "Har du blivit så gammal att du lider av inkontinens så skaffar jag en yngre fru", brummade Pappa ilsket. Med arga steg gick han till sin egen säng, lyfte på tecket, och vad såg han? Jo hans säng var också nerkissad, och i sängen låg en liten guldlockig flicka. "Nej nu jävlar", vrålade Pappa Björn, lyfte upp flickan, skakade om henne, tog fram sin tändare och tände eld på hennes gula flätor. Flickan vrålade och tjöt. Tyvärr fattade Pappa Björns säng eld, som spred sig till Mammas säng, till gardinerna, till sovrumsmattan. Snart var hela Björnhuset nerbrunnet och björnarna och den guldlockiga flickan innebrända. Branden spred sig ut i skogen, och det blev en väldsam skogsbrand. Och har det inte slutat brinna, så brinner det fortfarande.

Så kissa inte i sängen, för då kan hela huset brinna ner.

Snafu
2006-08-07, 09:42
Så mycket är dock klart att ordspråket I SIN OFÖRVRÄNGDA FORM kom från Frankrike till Sverige med den första Bernadotten (kung Calles förfader). .

Appropå Bernadotte. Jag var hemma i mina hemtrakter på semester nyligen och fick reda på att jag hade lite Bernadotte i mig (ve och fasa). Tydligen hade Kung Karl Johan XIV spänt på någon älskarinna som sedemera blev bortgift till någon dräng eller dylikt. Dessa fick sedan ett torp i Berg, Västernorrland. Det var tydligen 9-10 generationer sedan. Det kan bara vara bull också. Har jag chans på Madeleine nu?

Jag har aldrig hört just det uttrycket angående pissa i sängen om man leker med elden.

stahlberg
2006-08-07, 15:16
Eftersom kungliga huvudsakligen gifter sig med andra kungliga - det är därför så många av medlemmarna i de olika kungahusen är gifta med sina egna släktingar, vilket har medfört att just kunglighter i högre grad än andra människor är utsatta för psykiska lyten eller sinnessjukdom - borde dina chanser på Madeleine öka avsevärt om du har Bernadotte-blod i ådrorna. Det som gör dina chanser mindre är att du tycks vara släkt med Madeleine på så långt håll, och att släktskapet är en smula osäkert.

Men misströsta inte! Du kan nämligen TA REDA PÅ om du har kungligt blod i ådrorna. Utför följande test :

Ta en helt vanlig ärta. Lägg den i din säng. Bädda sedan med tio madrasser (med ärtan längst under), duntäcken och allt vad som tillhör en riktigt kunglig bäddning. Så lägger du dig exakt klockan 23.00, efter att ha sörplat i dig fyra liter starkt, svart kaffe. Trots kaffet somnar du ändå, det är ju så bekvämt bäddat. Men kaffet har en annan funktion : någon gång under natten kissar du i sängen.

Din lycka är gjord om prinsessan Madeleine ringer följande dag och säger : "Hej. Du känner inte mig. Men jag hade en sådan konstig dröm i natt. Jag drömde att jag måste bjuda just dig på ärtsoppa. Tyvärr måste du komma ganska sent, för jag har sovit förskräckligt dåligt : jag har ett ärtstort blåmärke på vänster höft och min sidenpyjamas är dessutom alldeles våt i rumpan. Kom klockan 20!". Händer detta så kan du vara SÄKER : du är en ÄKTA kunglighet.

Snafu
2006-08-07, 15:22
Eftersom kungliga huvudsakligen gifter sig med andra kungliga - det är därför så många av medlemmarna i de olika kungahusen är gifta med sina egna släktingar, vilket har medfört att just kunglighter i högre grad än andra människor är utsatta för psykiska lyten eller sinnessjukdom - borde dina chanser på Madeleine öka avsevärt om du har Bernadotte-blod i ådrorna. Det som gör dina chanser mindre är att du tycks vara släkt med Madeleine på så långt håll, och att släktskapet är en smula osäkert.
.

Haha, stabilt. Blir att åka en sväng till IKEA idag då och köpa madrasser.

stahlberg
2006-08-07, 15:38
Det är MYCKET BRÅTTOM. Friarna lär stå i kö framför Madeleine! Men du går bergsäkert förbi alla icke kungliga stackare om du blir bjuden på ärtpuré-supé hos Madeleine.

Svenska kungahuset är ett mycket bra kungahus. Kungen verkar snäll och trevlig, och inte det minsta blodtörstig. Han saknar dessutom formell makt att bestämma något överhuvudtaget, så att vara medlem av svenska kungahuset innebär inget ansvar, bara representation och nöjen.

Förr i världen var det värre att vara medlem av kungliga eller kejserliga hov. Jag har i åtskilliga (dock oftast något överdrivna) historier berättat om den råa vardagen i Napoleon Bonapartes kejserliga hov. Hade det inte varit för svenskarna (Björn, Benny, Agnetha och Frida) och slaget vid Waterloo så vet man inte hur världen hade sett ut idag.

Romarrikets förste kejsare Augustus var rätt en rätt så bra kejsare. Det blev värre sedan, när hans släktingar tog över kronan. Alla i den romerska kejsarfamiljen var så inpyrda av ingifte att de inte visste om de var farbröder eller söner till varandra. Detta bådade naturligtvis inte gott. Dessutom hade romare som var släkt med varandra ofta alldeles samma namn, vilket ytterligare försvårade situationen. I vilket fall som helst lär redan kejsar Augustus´hustru - Livia, hette hon - tagit livet av sina släktingar både till höger och vänster, så att de inte skulle innebära ett hot mot hennes kejsarinnerliga makt. Silivia är (vad jag vet) inte alls sådan!

stahlberg
2006-08-09, 18:06
Fast själv håller jag på kejsar Caligula (även om han var lite sinnesrubbad). Han var så jämlik att han t.om utnämnde sin egen favorithäst till både senator (= riksdagsman) och präst. Där hade man haft chans att bli utnämnd till vad som helst. För att finansiera hästens inträdesavgift till prästämbetet (allt kostade på Caligulas tid, han tog själv hand om pengarna) bestämdes om en hästskatt : alla hästar skulle betala skatt till Caligulas favorithäst, annars hamnade de till slakt.

Fast Caligula gifte sig förstås själv med sin syster (varefter han mördade henne och sedan utnämnde henne till gudinna).

Huvudena rullade under Caligulas diktatur. Det var annat det än i det ganska intetsägande svenska kungahuset!!

Hades
2006-08-09, 19:50
stahlberg: :laugh:

stahlberg
2006-08-09, 22:34
Märkväl att om man berättar historier om Napoleon Bonaparte (eller hans fru) så får man överdriva lite för att historierna ska verka otroliga. Men berättar man om kejsar Caligula så behöver man inte överdriva det minsta. Man kan säga sanningen och det låter både otroligt och vansinnigt.

Från kejsar Caligula är steget inte långt till kejsar Nero. Nero passar verkligen i en tråd som gäller eld. Jag vet inte om kejsar Nero var sängvätare, men lekte med elden gjorde han definitivt.

Lillgrabben
2006-08-09, 22:44
Hahaha, Ståhlberg du verkar vara en förjäkla kul kille med en smula fantasi ( vilket är viktigt för såväl kropp som huvud)! Det är inte bara en gång jag skrattat högt då jag läst dina Bonaparteinspirerade skrönor.

:)

stahlberg
2006-08-10, 09:18
Fast nu när jag ska börja berätta om Caligula istället för om Napoleon, så behövs det mindre fantasi och mer kunskap om de verkliga förhållandena (vilket jag tyvärr inte har, får väl skaffa).

Caligula står med en av sina vänner utanför Colosseum(!) i Rom. Caligula har mycket roligt. Vännen frågar : "Vad skrattar du åt?". Caligula : "Jag skrattar åt att jag bara behöver vifta lite med handen, så blir du av med huvudet".

jwzrd
2006-08-10, 09:24
Stahlberg har det obligatoriska dussinet skruvar lösa på riktigt! Haha! :)

stahlberg
2006-08-10, 09:36
Problemet är att jag inte bara har skruvar lösa.

När någon frågar mig om något måste jag alltid svara "Ja". Om jag nickar med huvudet ramlar det lösa skruvar, sågspån, mjäll och urin ner på bordet under mig. Säger jag "Nej" - och skakar på huvudet - flyger dessa föremål iväg åt alla håll. Därför har jag utvecklats till en obotlig ja-sägare.

När min adepts fästmö (som är utbildad frisör) klipper mitt hår, så får hon vara mycket försiktig!

Det är dock bättre att de konstiga föremålen kommer ut ur huvudet än att de blir kvar där. När kejsar Caligula började bli gleshårig (fastän han var ganska ung) fräste han åt sin morbror Claudius : "Varför har du så tjockt och fint hår, när mitt är glest?". Sedan kallade han på en väktare för att denne skulle hugga av huvudet på Caludius. (Claudius klarade sig dock den gången med att man klippte av allt hans hår. Men hade Caligula fått ut sin "bråte" från huuvdet - istället för att den blev kvar där - hade mycket färre huvuden rullat i Rom på hans tid)