handdator

Visa fullständig version : Startkapital för inredning av etta


Nejv
2006-08-06, 20:28
Ja det börjar bli aktuellt med flytt och jag undrar vad man kan behöva för startkapital när det gäller inredning av en etta? Någon här har säkert flyttat hemifrån ;)

Trance
2006-08-06, 20:30
Beror på vad som finns i lägenheten och vad du kan snylta med dig. Säng, soffa, bord, tv, dator etc?

Sedan kan du räkna med 2 000 kanske på småkrafs.

paddanboy
2006-08-06, 20:30
Beror helt på, du har väll säkert saker från ditt barndomsrum du kan ta med dig?

ugglan
2006-08-06, 20:31
vad får du med dig för grejor hemifrån, säng garderob etc, eller ska allt köpas nytt?

Nejv
2006-08-06, 20:44
Hm, alltså, okej. Det är klart att de faktorerna spelar in. Vad jag har är:

Allt i elektronikväg
Datorstol
Säng
Skrivbord
bokhylla
två klädhurtsar

jag har inte riktigt koll på vad man kan behöva, men vad skulle t.ex. soffbord, soffa, ny bred säng, köksmöbler och lite krimskrams gå på? :P

z_bumbi
2006-08-06, 20:46
Gör en lista på sådant du redan har eller kan gama åt dig av släkt och vänner.

Kolla över köksutrustningen i lägenheten du hamnar i.

Fundera på om det är något du verkligen behöver utöver det du redan har.

Köp så lite nytt som möjligt när det gäller möbler, första boendet brukar inte vara så permanent och då är det skönt att bara kunna hiva iväg allt man inte vill ha längre.

Fed up
2006-08-06, 20:50
Beror väl också på hur kräsen du är? Mycket finns begagnat tex sceond hand ställen och blocket, sen ikea är ju bra. Men vill du ha design-hem får du nog räkna med en bra bit mer...

Nejv
2006-08-06, 21:11
En bra bit mer än vadå? :P

Trance
2006-08-06, 21:12
Köp på IKEA. Gå in och kolla de stora sakerna på IKEA.se så ser du ungefär. Sedan som sagt 2000 till eller något på all annan skit. Som lite handdukar, diskmedel, blomkrukor, skärbrädor etc etc.

hum
2006-08-06, 21:18
Är man fattig går det ju att ordna i princip allt gratis, tigg möbler och husgeråd av familj och vänner.


Ang priser på möbler är det ju bara att surfa in på exempelvis ikea, deras billigaste soffa kostar väl 895 och ser ut därefter.

Själv sparar jag hellre ihop till något jag gillar, men alla är vi olika (kräsna) ;)

Pez
2006-08-06, 21:21
20k för IKEA-prylar.
Sen är det därifrån och uppåt.

Det är vad jag skulle räkna med at least.

Fed up
2006-08-06, 21:28
En bra bit mer än vadå? :P

än ikea/second hand

över lag, om du bryr dig om hur saker ser ut så blir det lite dyrare, tror jag, men det är värt det!

Pez
2006-08-06, 21:31
...men det är värt det!
+1

Köp ffs inte allt på IKEA. Säng är klart prisvärt - det ska du köpa på IKEA om du inte vill lägga slantar på en riktigt bra säng.

Trance
2006-08-06, 21:32
Jo, handla allt på IKEA eller motsvarande till din första etta. Sedan när du flyttar så kan du tänka på design.

Deceiver85
2006-08-06, 21:35
Tror det gick dryga 10.000 när jag flyttade in i min nuvarande etta. Köpte en ny bok- kombinerad tv-hylla samt databord + lite smått och gott

Nejv
2006-08-06, 22:05
Usch, min plånbok kommer att brinna upp. Tack för svaren.

hasse36
2006-08-06, 22:21
Skulle inte du plugga i Köpenhamn?

Säng och soffa är lite ofräscht begagnat. Porslin hittar du på t.ex. Amnestys loppmarknad eller liknande. Möbler på blocket.se.

Jag köpte mitt datorbord i en affär som säljer begagnade kontorsmöbler.

Wennerberg
2006-08-06, 22:48
Säng och micro är allt man behöver ffs, billigt på blocket

Pez
2006-08-06, 22:51
Jo, handla allt på IKEA eller motsvarande till din första etta. Sedan när du flyttar så kan du tänka på design.
Naej.. om du inte har råd att köpa det du verkligen vill ha så köp det du behöver först och främst - sen kan du komplettera allteftersom.
Usch, min plånbok kommer att brinna upp. Tack för svaren.
Se ovan. Hellre ingen soffa i 3 månader än en soffa du inte gillar i 2 år. Typ.

mela
2006-08-06, 22:52
Det som kostar mest pengar är väl ändå allt som behövs i köket, stekspadad, stekpannor, kastruller, tallrikar, bestick, glas.
Det är sånt som jag kräver att dte ska vara nytt :D

Soffa och liknande hade jag köpt på second hand eller blocket typ..

jag ska också flytta..tänkte jag

Wennerberg
2006-08-06, 22:53
Det som kostar mest pengar är väl ändå allt som behövs i köket, stekspadad, stekpannor, kastruller, tallrikar, bestick, glas.
Det är sånt som jag kräver att dte ska vara nytt :D

Soffa och liknande hade jag köpt på second hand eller blocket typ..

jag ska också flytta..tänkte jag
Ah sånt kan man få skitbilligt på rusta tex

mela
2006-08-06, 22:54
Ah sånt kan man få skitbilligt på rusta tex

finns ju startpaket på IKEA.. jag har redan inhandlat stekspadar åså på JULA :D

Wennerberg
2006-08-06, 22:56
finns ju startpaket på IKEA.. jag har redan inhandlat stekspadar åså på JULA :D
Hah, jag kommer stjäla mina från pappa. Ändå bara jag som äter.

mela
2006-08-06, 22:56
Hah, jag kommer stjäla mina från pappa. Ändå bara jag som äter.

fyyyyyyyyyyy! jag kommer sno alla glas.. :D har bara martiniglas själv *screwy*

Trance
2006-08-06, 22:57
Glas är ju asbilligt på IKEA?

Wennerberg
2006-08-06, 22:58
fyyyyyyyyyyy! jag kommer sno alla glas.. :D har bara martiniglas själv *screwy*
Ah vafan skall du ha martiniglas till? De går ju sönder bara man öppnar en burk oliver 2 km bort.

Är det flyttdags snart?

mela
2006-08-06, 22:58
Glas är ju asbilligt på IKEA?

Men vi har stora lådor med massa reklamglas från typ..Pripps Blå..Kan likaväl ta dem=

Pez
2006-08-06, 22:59
Det som kostar mest pengar är väl ändå allt som behövs i köket, stekspadad, stekpannor, kastruller, tallrikar, bestick, glas.
Det är sånt som jag kräver att dte ska vara nytt :D

Soffa och liknande hade jag köpt på second hand eller blocket typ..

jag ska också flytta..tänkte jag
Nja.
Att köpa på sig the essentials som du nämner ovan på IKEA går väl loss på ett par tusen. En sjysst soffa ligger runt 10k och uppåt.

mela
2006-08-06, 22:59
Nja.
Att köpa på sig the essentials som du nämner ovan på IKEA går väl loss på ett par tusen. En sjysst soffa ligger runt 10k och uppåt.

men kom just på..orka ha en soffa i en etta när man har sängen? :D

Nejv
2006-08-06, 23:00
Skulle inte du plugga i Köpenhamn?

Säng och soffa är lite ofräscht begagnat. Porslin hittar du på t.ex. Amnestys loppmarknad eller liknande. Möbler på blocket.se.

Jag köpte mitt datorbord i en affär som säljer begagnade kontorsmöbler.

Jo vadådå? :P Jag måste ju flytta dit någon gång (senast till våren) och jag måste precis som jag misstänkte börja spara till en flytt redan nu!


Återigen, tack för alla svar, skitbra!

Trance
2006-08-06, 23:01
men kom just på..orka ha en soffa i en etta när man har sängen? :D

Du vill inte att alla besökare skall sitta i sängen hela tiden, det är asjobbigt. Om det nu inte är en jäkligt liten etta.

mela
2006-08-06, 23:02
Du vill inte att alla besökare skall sitta i sängen hela tiden, det är asjobbigt. Om det nu inte är en jäkligt liten etta.

Vem tror att dom får komma på besök hos mig förutom "folk" som skall vara i sängen med mig? *slap* *kissass*

tossefar
2006-08-06, 23:03
Har du inte råd med det du vill ha så vänta hellre. Räkna på 20k för OK grejer. Börja i rätt ände med soffa och säng. Vitrinskåp, barbord, spotlights osv är sekundärt.

Förövrigt skulle jag aldrig köpa soffa eller säng begagnat. Snuskhumrar *screwy*

hasse36
2006-08-06, 23:07
Jo vadådå? :P Jag måste ju flytta dit någon gång (senast till våren) och jag måste precis som jag misstänkte börja spara till en flytt redan nu!


Återigen, tack för alla svar, skitbra!Jag jobbade i Köpenhamn för 5 år sedan. Då var det fullkomligt omöjligt att få tag på lägenhet där. Du kanske fokuserar på fel sak om du funderar på möbler...

tossefar
2006-08-06, 23:13
Jag jobbade i Köpenhamn för 5 år sedan. Då var det fullkomligt omöjligt att få tag på lägenhet där. Du kanske fokuserar på fel sak om du funderar på möbler...
Inte är det väl omöjligt om man kan tänka sig att köpa?

Nejv
2006-08-06, 23:18
Jag jobbade i Köpenhamn för 5 år sedan. Då var det fullkomligt omöjligt att få tag på lägenhet där. Du kanske fokuserar på fel sak om du funderar på möbler...

När man precis har börjat studera och är från utlandet prioriteras man något sjukt i lägenhetskön. Har två polare som började läsa till läkare förra terminen som båda har fått central lägenhet nu.

Det blir inga problem.

raZmus
2006-08-06, 23:54
När man precis har börjat studera och är från utlandet prioriteras man något sjukt i lägenhetskön. Har två polare som började läsa till läkare förra terminen som båda har fått central lägenhet nu.

Det blir inga problem.

Har du några tips på var man och hur man söker lägenhet i Köpenhamn så skicka gärna PM till mig. Jag blev sugen på att flytta dit när jag var där i helgen (på allvar). :)

Nejv
2006-08-07, 00:24
Du måste plugga!

grisbil3n
2006-08-07, 00:25
Köp begagnat om du inte är cepepetig, finns ju hur mycket somhelst och till rätt låga priser just för att säljs så jävla mycket.

Arf Pingvin
2006-08-07, 06:10
Hm, alltså, okej. Det är klart att de faktorerna spelar in. Vad jag har är:

Allt i elektronikväg
Datorstol
Säng
Skrivbord
bokhylla
två klädhurtsar


*tittar sig omkring*

Jag tror inte du får plats med så mycket mer faktiskt. En micro på det bara.

Nejv
2006-08-07, 09:20
geeeeeeh jag vill inte bo i en trång jävla etta!!!!!!!!

Achryl
2006-08-07, 10:24
Tipset är att sticka till IKEA:s fyndavdelning. Mitt datorbord består av en vit bordskiva för 5 spänn (ena listen har lossnat lite på den sidan som är emot väggen) + två stycken stabila bord i metall som jag tagit bord originalskivorna från, 30 spänn styck. Sen kolla runt lite bland vänner. Jag har lånat en polares soffa som han ändå inte har plats i för sin nya lägenhet, 7000 är den värd, men gratis för mig. Sen klarar man sig långt på vad ens föräldrar har. Jag minns inte vad jag lade på min gamla lägenhet, blev kanske ett par tusen med tiden. På den nya max 500

Noodles
2006-08-07, 11:06
När man precis har börjat studera och är från utlandet prioriteras man något sjukt i lägenhetskön. Har två polare som började läsa till läkare förra terminen som båda har fått central lägenhet nu.

Det blir inga problem.

Vad får de betala i hyra för sina centrala lägenheter? Min erfarenhet är att lägenheterna där är svindyra även om du bor utanför själva Köpenhamn.

När det gäller möbler är mitt tips att tänka igenom vad du verkligen behöver. Porslin och annat köksgeråd känns inte motiverat att köpa begagnat. Glas, tallrikar, bestick etc är så billigt på IKEA.

Nejv
2006-08-07, 11:12
Kommer ihåg att den ena betalar 2400 danska vilket motsvarar 3k i svenska. Jag vet tyvärr inte vad som ingår men jag tror det är det mesta.

Noodles
2006-08-07, 11:16
Kommer ihåg att den ena betalar 2400 danska vilket motsvarar 3k i svenska. Jag vet tyvärr inte vad som ingår men jag tror det är det mesta.

Det låter som en väldigt bra hyra. Är det ens dyrare än Malmö? Antar att det är speciellt för studenter?

Scratch89
2006-08-07, 11:32
Jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG flytta in i en etta. Jag måste ha separata vardagsrum/sovrum, annars skulle jag bli galen och få cellskräck. Hellre betalar jag några hundra extra än vantrivs.

Noodles
2006-08-07, 11:36
Jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG flytta in i en etta. Jag måste ha separata vardagsrum/sovrum, annars skulle jag bli galen och få cellskräck. Hellre betalar jag några hundra extra än vantrivs.

Bor du i en större stad är det knappast några hundra i prisskillnad.

Pez
2006-08-07, 11:40
Bor du i en större stad är det knappast några hundra i prisskillnad.
Scratch89 aint there without reason. :D

När jag var 17 så skulle jag aldrig, aldrig, ALDRIG flyttat nånstans där det inte fanns minst 2 föräldraenheter som stod för alla kostnader samt markservice. Men ack..se så det blev. :/

hasse36
2006-08-07, 11:42
Angående Köpenhamn:
Räkna med att det bara är kallvatten (alltså ingen dusch), ingen tvättstuga, ingen hiss och skitiga nedgågna lägenheter.

Det finns dock tvättautomater inom 100 meters radie - var man än befinner sig.

Det är inte alls samma bostadsstandard som i Sverige, eller rättare sagt - de har inte samma lägstanivå som vi har.

Och... danskar är ena riktiga skitgrisar. Jag har en kompis som har monterat kök i Danmark under många år. Men det kanske inte hör hit...

Noodles
2006-08-07, 11:49
Angående Köpenhamn:
Räkna med att det bara är kallvatten (alltså ingen dusch), ingen tvättstuga, ingen hiss och skitiga nedgågna lägenheter.

Det finns dock tvättautomater inom 100 meters radie - var man än befinner sig.

Det är inte alls samma bostadsstandard som i Sverige, eller rättare sagt - de har inte samma lägstanivå som vi har.

Och... danskar är ena riktiga skitgrisar. Jag har en kompis som har monterat kök i Danmark under många år. Men det kanske inte hör hit...

Jag har samma erfarenhet. Skitiga och allmänt dåliga lägenheter med skyhöga hyror verkar vara allt för vanligt. 2400 DKR för en central lägenhet låter nästan för bra för att vara sant. Nejv: vet du något om standarden på de lägenheterna? Är det stor risk att få toalettlocket i huvudet när man ska duscha?

Jesper
2006-08-07, 12:14
när jag flyttade in i min tvåa guick de tåt cirkus 60 papp , 40 på tv o ljud 20 på resten:P

Nina L
2006-08-07, 12:16
Upptäck blocket! Du kan verkligen fynda där. Börja kolla flera gånger per dag och var första person som ringer. Kan du hämta så är det dessutom mycket som skänks bort.

Scratch89
2006-08-07, 16:15
Scratch89 aint there without reason. :D

När jag var 17 så skulle jag aldrig, aldrig, ALDRIG flyttat nånstans där det inte fanns minst 2 föräldraenheter som stod för alla kostnader samt markservice. Men ack..se så det blev. :/
Min syster fick välja mellan en etta på 2200 kr i månaden eller en tvåa på 2600 kr i månaden. Vad pratar du om? Alla bor inte i Stockholm. :D

Noodles
2006-08-07, 16:19
Min syster fick välja mellan en etta på 2200 kr i månaden eller en tvåa på 2600 kr i månaden. Vad pratar du om? Alla bor inte i Stockholm. :D

I Göteborg kunde jag välja på en studentlägenhet för 3400 kr i månaden eller en för 4000 kr. Skillnaden i storlek var 6 kvm.

Scratch89
2006-08-07, 16:58
I Göteborg kunde jag välja på en studentlägenhet för 3400 kr i månaden eller en för 4000 kr. Skillnaden i storlek var 6 kvm.
Studentlägenheter är så dyra att det inte är sant. Fast det är klart; är man en kulturkofta som måste bo i Centrala Göteborg så får man väl betala för det också.

Noodles
2006-08-07, 17:14
Studentlägenheter är så dyra att det inte är sant. Fast det är klart; är man en kulturkofta som måste bo i Centrala Göteborg så får man väl betala för det också.

När jag läste inne i stan (Chalmers) och hade sena kvällar med labbar mm underlättade det att bo nära skolan. Vad gäller kulturkoftor kan jag lugna dig med att Chalmers och kultur står långt ifrån varandra. ;)

OnT: Köp inte för mycket prylar som "kanske" kommer till nytta. Det är inte kul att flytta på sakerna och pengarna kan läggas på annat. Jag har slängt alldeles för mycket vid varje flytt. Tänk efter en och två gånger innan du köper sakerna.

Perscitus
2006-08-07, 17:23
Ett anteckningsblock och en penna. ;)

Lite hårddraget men köp inte allt på en gång. Flytta först och skaffa grejer sen, på så vis skaffar du inget i onödan. Så när du uträttat behov och inget papper finns skriver du upp att toapapper behöver man när man bor själv! Som exempel. När listan blivit tillräckligt lång och akut gör du en shoppingrunda, man behöver oftast mycket mindre än man tror. Jag tycker det är lite tjusning i att inte vara beroende av tusentals saker för att hanka mig fram.

raZmus
2006-08-08, 06:05
När ni säger att det är SVINDYRT med lägenheter i Köpenhamn, vad innebär det? Det måste väl ändå vara ganska subjektivt.

Idag betalar jag en hyra på 7000, vad skulle det exempelvis ge mig i Köpenhamn om någon vågar gissa? :)

Noodles
2006-08-08, 06:20
När ni säger att det är SVINDYRT med lägenheter i Köpenhamn, vad innebär det? Det måste väl ändå vara ganska subjektivt.

Idag betalar jag en hyra på 7000, vad skulle det exempelvis ge mig i Köpenhamn om någon vågar gissa? :)

Är du van vid att betala 7000 i hyra blir du kanske inte lika chockad. En kompis fick betala 4800 DKR (ca 5800 SEK) i månaden för en lgh på 45 kvm. Lägenheten låg då två mil från själva Köpenhamn, värmen fungerade inte, toalettstolen var trasig, rören i badrummet läckte och hela lägenheten var allmänt ofräsch. Utöver detta krävdes en "deposition" på två månadshyror. Den så kallade depositionen fick man inte tillbaka. Trots detta var det många som slogs om att få den lägenheten.

När jag sett hur andra kompisar bor i Köpenhamn så känns det inte som att man får så mycket boende för pengarna.

z_bumbi
2006-08-08, 06:36
Studentlägenheter är så dyra att det inte är sant.

Jag blev faktiskt förvånad över prisnivån och det även i mindre städer, iofs får många hyresbidrag så då är det inte längre lika dyrt.

raZmus
2006-08-08, 06:50
Är du van vid att betala 7000 i hyra blir du kanske inte lika chockad. En kompis fick betala 4800 DKR (ca 5800 SEK) i månaden för en lgh på 45 kvm. Lägenheten låg då två mil från själva Köpenhamn, värmen fungerade inte, toalettstolen var trasig, rören i badrummet läckte och hela lägenheten var allmänt ofräsch. Utöver detta krävdes en "deposition" på två månadshyror. Den så kallade depositionen fick man inte tillbaka. Trots detta var det många som slogs om att få den lägenheten.

När jag sett hur andra kompisar bor i Köpenhamn så känns det inte som att man får så mycket boende för pengarna.

Det lät ju iofs inte så lockande. :)

raZmus
2006-08-08, 06:51
Jag blev faktiskt förvånad över prisnivån och det även i mindre städer, iofs får många hyresbidrag så då är det inte längre lika dyrt.
Det lustiga är väl att när studentlägenheter byggs så är det, iaf som jag förstått det, så att hyrorna sätts precis vid de gränser så att bostadsbidrag skall kunna betalas ut. :MrT: *screwy*

z_bumbi
2006-08-08, 07:06
Det lustiga är väl att när studentlägenheter byggs så är det, iaf som jag förstått det, så att hyrorna sätts precis vid de gränser så att bostadsbidrag skall kunna betalas ut. :MrT: *screwy*

Vissa har anpassat sig och det suger getpung för oss som är över 29 år.

"Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur stort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget."