handdator

Visa fullständig version : Mat kontra tillskott efter styrketräning


Skrollovicz
2006-08-06, 19:50
Jo, jag tänkte höra med er vad ni tror/vet om mat efter träning. Vi säger att jag skippar maltodextrinet och istället käkar bröd med pålägg efter träning. Är det lika bra? Jag undrar också om kroppen kan tillägna sig glykogen från mat lättare än från tillskott?

Kort sagt vill jag gärna ha lite teorier om vad ni tror. Är mat eller tillskott bäst om man strävar efter maximal styrkeökning och muskelutveckling?

King Grub
2006-08-06, 19:53
Det spelar mindre roll vilka kolhydratkällor du använder (om det inte är fruktos) efter träningen. Mängden är viktigare än GI och t ex bröd och andra stärkelserika kolhydrater lagras också in som muskelglykogen.

Proteinmässigt är det essentiella aminsyror som gäller. Mjölkprotein är en utmärkt källa till dessa, och vassle eller kasein passar bra. Spelar mindre roll om det är pulver eller matform. Rena essentiella aminosyror är ännu effektivare. Protein från annat mat finns det inga studier på i anslutning till styrketräning, men givetvis går det att bygga muskler om man äter vanlig mat efter passet. Är det verkligen teoretisk "maximal" utveckling som avses är tillskott antagligen effektivare vid det tillfället, men några jämförande studier finns inte. Större akut anabol effekt ses med rena EAA, men vilken, om någon, skillanden blir på sikt, den kroniska effekten, är inte känt.

Skrollovicz
2006-08-06, 20:02
Tack för svaret Grub. Har mättnad nån inverkan på muskelutvecklingen? Man blir ju inte det minsta mätt på en drink men mat blir man ju mätt på. Svara gärna om du vet.

King Grub
2006-08-06, 20:05
Nej, det har det inte, inte på det sättet. Går du hungrig hela dagen är det ett tecken på att du kanske inte får tillräckligt för att bygga bra, men akut mättnad är inte alls ett tecken på proteinsyntes/proteinnedbrytning. Så lite som 6 g EAA i kapselform stimulerar proteinsyntesen dramatisk, men det märks ju inte ens att man svalt det.

Skrollovicz
2006-08-06, 20:16
Tack och bock. :)

Bondlurk
2006-08-07, 20:28
Nej, det har det inte, inte på det sättet. Går du hungrig hela dagen är det ett tecken på att du kanske inte får tillräckligt för att bygga bra, men akut mättnad är inte alls ett tecken på proteinsyntes/proteinnedbrytning. Så lite som 6 g EAA i kapselform stimulerar proteinsyntesen dramatisk, men det märks ju inte ens att man svalt det.

Var får man tag i EAA i kapselform? Någon produkt att rekommendera?