handdator

Visa fullständig version : Ägg, once and for all.


Absinteh
2006-08-06, 11:17
Vad är hällsoriskerna med ägg?
Vad är RDI av ägg enligt SLV etc.

Kollesterol
Sjukdommar
Tungmetaller

Vad är farligt med att äta mycket ägg (8+ per dag) eller är det inte farligt?

Tolkia
2006-08-06, 13:12
Oj, det är nog ett av de mest diskuterade ämnena någonsin. Här t.ex.:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15853&highlight=%E4gg+farligt

AJO
2006-08-06, 19:22
Enligt nya rön, kan det vara dåligt för hälsan att äta fler än 3 ägg per dag:

Det senaste vad gäller ägg och kolesterol, studerat på unga friska män, säger att kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag, och 3 äggulor per dag påverkade klart faktorer vilka i sin tur kan öka riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar (J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men).

Absinteh
2006-08-06, 20:24
Ah hittade inte den tråden.
Men jag tycker inte det framgår ifall det finns andra farligheter som tex tungmetaller etc i ägg?

Tolkia
2006-08-06, 20:41
Tungmetaller är det nog liten risk för om inte hönsen direkt utfodrats med dem (knappast troligt). Vad menar du annars med "farligheter"?

Att äta bisarra mängder är förstås sällan bra, vad det än rör sig om.

Absinteh
2006-08-06, 20:59
Jag läser i tråden att det verkar vara ett vanligt problem att föräldrarna har åsikter gällande barnens äggätande.
Samma gäller för mig. Och jag skulle villja ha någonting att kunna visa dem.
Ibland baserar jag en måltids protein på ägg vilket resulterar i många kläckta ägg. Detta upprör mina föräldrar en del och de påstår att det inte är rekomenderat att äta mycket ägg.

King Grub
2006-08-06, 21:04
Det är det väl heller inte, om man ser på dom senaste rönen vad gäller kolesterol. Äggvita innehåller inte kolesterol.

Svenska ägg är inte källor till farliga mängder tungmetaller.

Något eller några ägg om dagen lär inte vara farligt på något sätt. Och även om det skulle vara en påverkande faktor, är det inte den ensamt avgörande faktorn för hjärt- och kärlproblem på något sätt.

Det är omöjligt att ge säkra svar i förväg på individnivå baserat på en faktor, även om man vet något exakt, vilket man i det här fallet inte gör. Ett stort intag av äggula verkar påverka riskerna för faktorer som i sin tur påverkar markörer för hjärt- och kärlsjukdomar, och 3 ägg per dag tycks ge en mätbar sådan påverkan, hos unga, friska män.

Absinteh
2006-08-07, 06:30
Äggvitor då?

King Grub
2006-08-07, 07:19
Läs om förra inlägget.

pragmatist
2006-08-07, 10:41
Hela ägg är fulla av vitaminer (A, D, B12), mineraler, järn, folsyra, niacin, riboflavin, cholin, lecitin, fosfor etc. Studier tyder också på att äggs påverkan på förhållandet mellan HDL- och totalt kolesterol är neutral eller positiv (d.v.s. HDL ökar snabbare än det totala kolesterolet av äggkonsumtion). Sett ur det perspektivet är ägg närmast att betrakta som hälsokost. Dessutom kan man ju numera köpa ägg med extra omega-3.

Även om det finns en påverkan av kylomikronmetabolismen så måste i så fall dessa effekter vägas mot äggets i övrigt positiva egenskaper.

Tolkia
2006-08-07, 10:50
Det skall också tas med i beräkningen vad det är man har tittat på i t.ex. den studie på unga män som är aktuell. Att man tittar på markörer för något, t.ex. hjärt- och kärlsjukdom betyder att man undersöker nivåerna av olika ämnen som man vet brukar eller kan vara förhöjda/sänkta i samband med den sjukdom man är intresserad av. Vad det betyder för hälsan att man hittar något beror på vilka ämnen det rör sig om, och vilka nivåer. Att försökspersonerna har förhöjda nivåer av markörer för hjärt- och kärlsjukdom behöver alltså inte betyda att de HAR hjärt- och kärlsjukdom, eller ens kommer att få det.

Kanske onödig information som alla redan känner till, men utifall att.

thomasR
2006-08-07, 18:58
Nu när vi är inne på onödig information kan jag berätta att jag stekte sex ägg, minus äggulor och åt en jävla massa hackad skinka till det som nattmål. MUMS

Absinteh
2006-08-07, 19:02
Men ägg är mycket mindre farligt än tonfisk iaf? gällande skit som finns i?