handdator

Visa fullständig version : pumpafrön bra/dåliga..


ilikeu
2006-08-06, 07:50
för en tränande individ..??

skratt
2006-08-06, 10:06
men allt med måtta:cool:

"Supergott som snacks eller att strö i salladen, i müslin, i bröddegen, på brödet innan gräddning eller i grytor. Pumpakärnor innehåller mycket protein, vitaminer, mineraler och omättat fett. Tips; Rosta pumpakärnor i en het torr panna eller i ugnen, strö över lite havssalt och krydda med lite cayennepeppar."

från nlife

pragmatist
2006-08-06, 10:14
I princip bra med reservation för den höga halten fleromättat fett, framför allt linolsyra (omega-6). Men jämfört med andra frön (solros-, sesam- etc) är pumpafrö bättre, vill jag nog påstå.

En lustig effekt som pumpafrö har är att de innehåller ett ämne som motverkar bildande av dihydrotestosteron (DHT) från testosteron, vilket enligt uppgift är bra för prostatan och (gissar jag) motverkar håravfall och acne.

Slimfit
2006-08-06, 21:12
En lustig effekt som pumpafrö har är att de innehåller ett ämne som motverkar bildande av dihydrotestosteron (DHT) från testosteron, vilket enligt uppgift är bra för prostatan och (gissar jag) motverkar håravfall och acne.

Åtusan, man lär sig nått nytt varje dag här på Kolo!
Ska ta och plocka fram mina pumpafrön ur skafferiet då, har haft svårt att hitta bra användningområden till dem (förutom att baka in dem i bröd). Någon som har några bra och goda tips?

rbn
2006-08-06, 21:32
Åtusan, man lär sig nått nytt varje dag här på Kolo!
Ska ta och plocka fram mina pumpafrön ur skafferiet då, har haft svårt att hitta bra användningområden till dem (förutom att baka in dem i bröd). Någon som har några bra och goda tips?

Blanda i yoghurten/filen kanske? ;)

skratt
2006-08-07, 10:52
Gott å strö över allt typ.. sallader, risrätter, pastarätter, fruktsallad.. testa dig fram!