handdator

Visa fullständig version : Getingjävlar


Lellan
2006-08-05, 23:13
Ja, vad gör man? De har invaderat balkongen.

Fällor lockar väl dit fler? (såna med sirap å sånt). Kan man be hyresvärden kolla om det finns nåt bo i närheten? Eller om man hittar ett, vad gör man då om man vill ta saken i egna händer utan att bli stucken på kuppen?

Trött på de små liven.. :(

MacLeod
2006-08-05, 23:14
Tänd ljus, släck belysningen.

Lellan
2006-08-05, 23:28
Tänd ljus, släck belysningen.

På dan?

MacLeod
2006-08-06, 10:39
Nu skrev du ju skiten på natten för fan.

På dagen är det lite alkohol o socker som gäller. Eventuellt om du tjackar en sån där pryl som drar till sig krypen med lågfrekvent ljud. Tror dom förbjöds i Sverige. Letade som fan när jag var nere på Gotland för nån vecka sen. Fanns mkt på bensinmackar för några år sen.

Sonny
2006-08-06, 11:04
Vi har hur mycket som helst här, dom kom i början av veckan. Blev nyss stucken när jag fixade med min optimala frukost.

hasse36
2006-08-06, 11:17
Finns det ett bo i närheten har du kanske 300 getingar att slåss med.

Tag en PET-flaska och dela den på mitten. Fyll bottendelen med något mumsigt som lockar. Tag överdelen och sätt den upp och ner i bottendelen. Låt flasköppningen hamna ett par cm ovanför det som lockar. Getingarna kommer nu att hitta in, men kommer inte att hitta ut igen.

Getingmjärde typ.

Mattias
2006-08-06, 11:21
Kolla med någon som odlar bin och be den personen ta ned boet och flytta det till något annat ställe..

Getingar är bra på att rensa bland skade insekter o larver så de behövs.

Krokodil
2006-08-06, 17:30
Här är det sjukt mycket getingar! Äldsta sonen blev stucken idag på stranden och då vägrade resten av familjen stanna kvar. Mina försäkringar om att getingar bara sticks om man slår på dem klingade för döva öron.

Så nu måste jag sitta på altanen och dricka öl istället för att bada, jag är såå ledsen över det... :D

Lilla Brynolf
2006-08-06, 20:44
Testa detta:
1) Ta en hink
2) Fyll den med några liter vatten, lite mindre än halvfull.
3) Blanda ut med diskmedel, som luktar sött och gott.
4) Pula upp hinken i närheten av boet
5) Vänta.

Detta har funkat många gånger för farsan på sommarstugan. Av nån anledning gillar getingjävlarna doften av diskmedlet så pass att de bestämmer sig att begå kollektivt massjälvmord. *screwy*

Är ju iallafall värt ett försök! :thumbup: Lycka till!

z_bumbi
2006-08-06, 20:51
Kolla med någon som odlar bin och be den personen ta ned boet och flytta det till något annat ställe..

Getingar är bra på att rensa bland skade insekter o larver så de behövs.

Kan man överhuvudtaget flytta ett getingbo? Det brukar vara svårt nog att få bort även när man kan trasa sönder det.

Sen har jag aldrig träffat en biodlare som är så överförtjust i getingar..

Lilla Brynolf
2006-08-06, 20:56
Annars är detta en populär metod om man vill slippa getingarna:

1) Ta en kvast, basebollsträ, hockeyklubba eller frugans stafettpinne och slå boet sönder och samman. Se dock till att ha nån form av skyddskläder.

Mikeman
2006-08-06, 21:04
Ja, de varnade ju för att det skulle bli värsta getingshocken nu i aug-sept, när getingarna är arbetslösa och kommer ut till stugorna och terrar oss. Det verkar som att invasionen startade på allvar senaste veckan och värre ska det bli.

Och en annan har ju fobi för fanskapen med. Kul.:MrT:

Garnax
2006-08-06, 21:12
På jobbet när dom flyger runt bordet i en evighet och sen landar i
min uppätna matlåda så lägger jag bara på locket och kastar in
den i micron sen ställer jag fram den igen och väntar på nästa...

Mattias
2006-08-06, 21:20
Kan man överhuvudtaget flytta ett getingbo? Det brukar vara svårt nog att få bort även när man kan trasa sönder det.

Sen har jag aldrig träffat en biodlare som är så överförtjust i getingar..


Jag o farsan (som var biodlare) gjorde det ofta:)

Bara ta en mattkniv o skära längst upp där det är fäst itaket eller var det nu är.

Danne
2006-08-06, 21:52
om du ser var dom kryper in och ut så kan du tejpa fast dammsugarröret där och låta dammsugaren gå i några timmar :-)
Annars prata med hyresvärden dom är skyldiga att åtgärda skadedjur som är en sanitär olägenhet, men om getingar räknas som det är en annan sak.
Har du egen försäkring så kolla upp med bolaget, oftast ingår skadedjursbekämpning utan självrisk.

Wennerberg
2006-08-06, 22:39
Bränn hela skiten åt helvete

Lellan
2006-08-07, 00:17
Ska testa nån fälla. Imorrn, är trött å lat nu. Men fällor drar inte till sig fler än de dödar då? Tänkte om de har hyperlukt (eller vad de går i gång på) och så söker sig alla till min balkong så jag har 15 där som roar mig innan de fattar att de ska ner i fällan.. ja ni fattar.

Jag bryr mig faktiskt inte, är inte allergisk och tror hårt på devisen att man måste vifta för att de ska orka sticka en, men är överbeskyddande åt resterande familjen.

Har bara blivit stucken 3 ggr å det var bara en gång det var jobbigt (var på cykelsemester, hade i nattmörkret tältat vid en sophink och på morgonen när vi drog smög en ner i linningen bak å det skavde oskönt resten av dan när man cykla)

Spiffy
2006-08-07, 00:18
Kan kanske testa en kolsyre släckare och kyla/kväva dom lite.

Lellan
2006-08-07, 00:21
Kan kanske testa en kolsyre släckare och kyla/kväva dom lite.

Vet inte var boet är, anar bara att det är nära. Typ i eken intill eller ovanpå balkongtaket men bor på 3e våningen och tänker inte försöka ta reda på det.. Det överlåter jag åt värden om inte fällorna fungerar.:whipped:

Papi
2006-08-07, 08:55
Fullfjädrad getingfobi! *cry*
Kan de inte bara dö allihopa?

Nina L
2006-08-07, 09:03
Och en annan har ju fobi för fanskapen med. Kul.:MrT:Jag är också skiträdd för dem. Vad skall man göra? Igår var jag tvungen att dra från uteserveringen bara för att det inte gick att äta ifred. Jag måste resa mig upp, skrika lite och gå därifrån när det kommer en geting. Detta beteende gör min pojkvän mycket irriterad, men jag kan inte hjälpa det. Är det meningen att man skall låta dem krypa på en? Jag tycker nog att själva krypandet är nästan lika hemskt som det eventuella stickandet. Fan. *cry*

Papi
2006-08-07, 09:10
Jag är också skiträdd för dem. Vad skall man göra? Igår var jag tvungen att dra från uteserveringen bara för att det inte gick att äta ifred. Jag måste resa mig upp, skrika lite och gå därifrån när det kommer en geting. Detta beteende gör min pojkvän mycket irriterad, men jag kan inte hjälpa det. Är det meningen att man skall låta dem krypa på en? Jag tycker nog att själva krypandet är nästan lika hemskt som det eventuella stickandet. Fan. *cry*
Exakt! Jag är inte rädd för sticket, har blivit stucken flera gånger. Det är deras äckliga beteende jag hatar. De surrar kring ansiktet och är envisa och vägrar försvinna.

Perscitus
2006-08-07, 09:17
Jag hade fobi för getingar men insåg hur larvigt det var och gjorde mig av med den.

Lite mindre kaxigt sagt: jag började sitta kvar när de flög omkring mig trots att hjärtat slog i 120. Händerna i krampande grepp kring stolen och blunda, är steg ett. Allteftersom går det bättre och bättre. Efter bara någon vecka kändes det inget speciellt alls att de är omkring en. Det är faktiskt sant att de inte sticker om man inte retas med dem alternativt är för nära boet. Sen måste man förstås vara försiktig så man inte klämmer de.

Mental
2006-08-07, 09:18
De stör mig inte, har blivit stucken totalt 3 ggr varav en i halsen (kolla ölen om det stått oövervakad ett tag ;) ) Det gör ont som fan, men det går över, jag stör mig destomer på mygg, så jävla mycket envisare och jobbigare ljud.

Mental
2006-08-07, 09:19
Tror många blir skrämda som barn av hispiga förälldrar, sen sitter det kvar, då mina päron är totalt oberörda av getingar så är jag uppvuxen med synen av dem som harmlösa

Nina L
2006-08-07, 09:22
Vad skall man göra när det kommer getingar och surrar vid öronen, t ex? Skall man vifta bort dem, eller? Jag vill verkligen inte att de skall krypa på mig.

Wennerberg
2006-08-07, 09:24
Vad skall man göra när det kommer getingar och surrar vid öronen, t ex? Skall man vifta bort dem, eller? Jag vill verkligen inte att de skall krypa på mig.
spräng bort dem åt helvete

Mattias
2006-08-07, 09:26
Vad skall man göra när det kommer getingar och surrar vid öronen, t ex? Skall man vifta bort dem, eller? Jag vill verkligen inte att de skall krypa på mig.


Google;)

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=17001

Mental
2006-08-07, 09:27
Vad skall man göra när det kommer getingar och surrar vid öronen, t ex? Skall man vifta bort dem, eller? Jag vill verkligen inte att de skall krypa på mig.

Samma som med flugor, strunta i dem tills de är för närgångna, då schasar man bort dem, blir de för dryga slår man ihjäl dem, eller i allafall försöker.

Sverker
2006-08-09, 06:19
Radar, 5-56, hårspaj, ja vad som helst.
Getingar är känsliga och tål nästan ingenting. Problemet är DROTTNINGEN längst in i boet. Kan ni döda henne är problemet löst.



Problemet är just att hon sitter mitt i boet:D



Alltså: Ring ett erkänt företag som sanerar mot skadedjur.

Avesta
2006-08-09, 06:42
Har en jävla fobi för dessa guds förbannelse efter att ha blivit attackerad av hundratals bålgetingliknande art i Sydasien. Stucken i öron, hals, ögonlockar,kinder och sen svimmade jag. En av mina nära-döden tillfällen.

Sen dödar jag så många jag bara kan nuförtiden, inte bara getingar utan alla insekter, hatet är så djupt rotad. KILL THE FUCKERS! (med toffla så att man hör det där klickande ljudet när dom krossas)

z_bumbi
2006-08-09, 06:47
Jag o farsan (som var biodlare) gjorde det ofta:)

Bara ta en mattkniv o skära längst upp där det är fäst itaket eller var det nu är.

Hur fäster man det igen?

Min morfar som, också var biodlare, föredrog bensin eller mekaniskt våld. :D

Lilla Brynolf
2006-08-09, 07:09
Hur fäster man det igen?

Min morfar som, också var biodlare, föredrog bensin eller mekaniskt våld. :D

Mekaniskt våld regerar! :D

Laan
2006-08-09, 07:44
min personliga favorit är remvax (till fläktremmen på bilen) det är ganska kladdigt och klabbar ihop vingarna... :)

Funkar även mer eller mindre som klister när det torkar, så att spraya in i boet har så att sägga en dubbelverkande effekt.


Edit: Kom på att för jordgetingar har jag en annan favvo! bensin ner i deras bohåla.. en liten varning bara.. det kan mer eller mindre bli samma effekt som en bomb under marken.. så skyddsavstånd vid tändning rekomenderas!

Maximilian
2006-08-09, 07:51
Axe burk + tändare (obs! elda inte för länge)

Big Lou
2006-08-09, 07:59
Vad skall man göra när det kommer getingar och surrar vid öronen, t ex? Skall man vifta bort dem, eller? Jag vill verkligen inte att de skall krypa på mig.

Blir dom för närgångna så är det bara att säga åt dom! ett nej är ett nej....

HJälper inte det så ge getingen en smäll, fungerar mycket bättre än att bara vifta.
Slår man dom i luften så hinner dom inte sticka.
Faktum är att det verkar som om man tom kan slå getingar mellan händerna utan att dom sticker. Har en kompis som är värsta geting-slayern som nyttjar denna teknik.
Själv brukar jag bara ge dom en höger och då blir dom groggy och trillar ner, sen trampar man bara lite på dom så är iaf den getingen borta.

jim
2006-08-09, 08:01
Baksidan på handen är fruktansvärt effektiv för den relativt pricksäkre =D

grabben i skogen
2006-08-09, 17:56
el-rör som du petar in en papperstuss på i ena änden ca 5-10cm, därefter fyller du upp med myrr. sedan är det bara att rikta skiten mot/i boet å blåsa till. Myrret tar garanterat död på varenda äcklig getingjävel! Även drottningen får vad hon förtjänar om du blåser det i boet.

Janna
2006-08-09, 18:38
Exakt! Jag är inte rädd för sticket, har blivit stucken flera gånger. Det är deras äckliga beteende jag hatar. De surrar kring ansiktet och är envisa och vägrar försvinna.

Exakt det känns som att de surar runt och elakt skrämmer upp en ... one two the bee is after you, three four ....

Min granne har ett getingbo i ventilen precis brevid min balkong, eftersom jag har balkongdörren öppen hela tiden så har jag ganska många getingar i min lilla lägenhet. De är dessutom gigantiskt stora, jag blev helt förvånad idag när jag fikade med en kompis o såg en geting, jag tyckte den va så liten men folk övertygade mig om att det var en helt normal geting. De jag har härinne är minst dubbelt så stora. De har inte bitit mig så det är ganska lungt på det viset men min stackars hund blev stucket i tassen. Jag tycker det är värst när de är på väg att dö för då krälar de runt på golvet.

Pellefant
2006-08-09, 19:19
Blev getingstucken i benet häromdagen när jag väntade på bussen. :(

I helgen var jag på en god väns landställe i roslagen, där åkte vi över och köpte en 3 kilos hink med honung av en biodlare, han nämnde att han blir stucken ca 200 gånger om året *whatever* av sina bin. Trots att han var försiktig och med skyddsutrustning.

Lellan
2006-08-09, 21:19
Resultatrapport:

Hade köpt hem fel fanta (sockerfanta) så jag körde en lat variant av fälla och hällde det i en skål. 19 st blev fångsten.

Konstigt nog var de väldigt svåra att spola ner i toan, har de nån form av inbyggd livboj eller.. :confused:

Jaja, nu måste jag ju köpa mer fanta el nåt sånt för smarta jag spola ner allt.

z_bumbi
2006-08-10, 05:59
Resultatrapport:

Hade köpt hem fel fanta (sockerfanta) så jag körde en lat variant av fälla och hällde det i en skål. 19 st blev fångsten.

Konstigt nog var de väldigt svåra att spola ner i toan, har de nån form av inbyggd livboj eller.. :confused:

Jaja, nu måste jag ju köpa mer fanta el nåt sånt för smarta jag spola ner allt.

Det funkar att använda socke, saft, honung etc, lös det i vatten och sen är det bara att slakta på.

OldandHard
2006-08-10, 11:07
Blir dom för närgångna så är det bara att säga åt dom! ett nej är ett nej....

HJälper inte det så ge getingen en smäll, fungerar mycket bättre än att bara vifta.
Slår man dom i luften så hinner dom inte sticka.
Faktum är att det verkar som om man tom kan slå getingar mellan händerna utan att dom sticker. Har en kompis som är värsta geting-slayern som nyttjar denna teknik.
Själv brukar jag bara ge dom en höger och då blir dom groggy och trillar ner, sen trampar man bara lite på dom så är iaf den getingen borta.

Jag är getingslayer extraordinär och det går alldeles utmärkt att göra som din kompis d.v.s slakta krypen mellan handflatorna, ligger nog på kanske 500 kills med den metoden.
Annars är ett väldigt kul och effektivt sätt att smascha ohyran med hjälp av ett flinkt badmintonracket, game set and match :cool:

Cameo
2006-08-12, 18:31
Vet inte hur många getingar jag haft ihjäl i sommar. Har man en liten 6 mån dotter som ligger på en filt i sommarvärmen vill man inte ha getingar som surrar omkring. Använder mest en ihoprullad tidning - bra svung i den.

Krokodil
2006-08-12, 18:36
Vi satt nere vid sjön för ett par dagar sen och jag gav flaska till yngsta sonen. Samtidigt skulle min getingrädda fru vara bodyguard och jaga bort eventuella flygfän med en handduk.

Givetvis flög en getingjäkel runt mitt huvud och frugan klippte till för kung och fosterland... rätt i ansiktet på mig! Getingen klarade sig och jag blev utskrattad av alla på stranden.:em:

grisbil3n
2006-08-12, 18:57
Inte sett en geting på hela sommarn, vad fan röker ni för nåt?

Davil
2006-08-12, 19:12
Inte sett en geting på hela sommarn, vad fan röker ni för nåt?
:MrT:
och vart bor du ? på nordpolen ? :D
Var på en badplats idag och skulle ha picknik men det kom getingar hela tiden så vi låste in oss i bilen på parkeringen och åt klart där. *grr*