handdator

Visa fullständig version : Vilket budord är mest relevant


skaparn
2006-08-05, 16:31
Eftersom religion varit på tapeten en hel del på senaste tänkte jag fortsätta på det temat med en poll. Jag vill veta vilket budord ni tycker är mest relevant idag, eller helt enkelt vilket ni föredrar. Ni är välkomna att avslöja ifall ni lever efter det eller varför ni inte gör det.

[...] Betyder att jag förkortat budordet något till läsbarhetens förmån. Fullständiga budord finns att läsa i bibeln med start i 5 Mos 5:7, jag har hämtat dessa från Bibel 2000, och de kanske känns obekanta för de som är vana Luthers katekes.

http://www.bibeln.se/

Mass-Tech
2006-08-05, 16:32
Du skall inte döda

Nejv
2006-08-05, 16:33
far och mor

mini
2006-08-05, 16:36
Dråp är det enda jag finner helt odiskutabelt på listan. (Eller, inte ens det helt odiskutabelt, men det är en annan diskussion.)

skaparn
2006-08-05, 16:38
Jag inser nu att det där dråp-budordet ställer till en hel del. Det hade kanske varit smartare om jag tagit bort det och bara haft nio budord, fast då hade väl en blixt skickats ned i mitt huvud.

Sonny
2006-08-05, 16:41
De budord som kan klassas som sunt förnuft, inte stjäla, mörda osv.

Allt snack om gud osv. är helt orelevant, alla är sin egen gud.

Krampus
2006-08-05, 16:44
De budord som kan klassas som sunt förnuft, inte stjäla, mörda osv.

Allt snack om gud osv. är helt orelevant, alla är sin egen gud.

+1

dynamo
2006-08-05, 16:58
Om man fick välja ett och alla skulle följa det så hade det blivit "Inte ljuga.".

mela
2006-08-05, 17:01
Jag tycker att den gyllene regeln är mest relevant faktiskt :P

Wain
2006-08-05, 17:02
Sabbatsdagen ftw.
;)

Pudzianovski
2006-08-05, 17:05
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tio_budorden

För den intresserade.

Kwon
2006-08-05, 17:11
Jag följer mina egna budord, men annars så håller jag med Sonny.

[Krampus är min gud]

aliquis
2006-08-05, 17:19
Få se nu.

Vilket budord?
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. [...]

Du finns inte, men visst, om jag har några andra gudar vet jag inte heller, men det angår väl inte dig ditt imaginära pucko.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, [...]

Fy satan

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. [...]

Jag vet inte vad sabbatsdagen är, vilodagen? Söndagen? Helig hur? Nej.

4. Visa aktning för din far och din mor, [...]

För all del.

5. Du skall inte dräpa.

Vad? Men visst, jag försöker låta bli.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

5an är nog värre.

7. Du skall inte stjäla.



8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Ljuga? Helt klart värre att döda honom/henne ;)

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

lol

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru [...]

Johoru, hur skulle det annars gå till?


4an anser jag är självklar om de förtjänar det, så 5an såklart.

Yankeee
2006-08-05, 17:38
Om man fick välja ett och alla skulle följa det så hade det blivit "Inte ljuga.".

Människan klarar inte av att höra sanningen. Din "ärliga" värld skulle falla sönder, direkt. Visst skulle folk kunna vara tysta istället, men det är ju lagom meningslöst.

Dissector
2006-08-05, 17:39
Jag säger 7: Du skall inte stjäla

Arf Pingvin
2006-08-05, 17:45
Människan klarar inte av att höra sanningen. Din "ärliga" värld skulle falla sönder, direkt. Visst skulle folk kunna vara tysta istället, men det är ju lagom meningslöst.

Precis. Prova säg åt folk precis vad ni tycker om deras barn och se vad som händer.

Du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa är ju inte samma sak som att inte ljuga. Ljuga kan man göra så länge man inte vittnar falskt.

dynamo
2006-08-05, 17:51
Människan klarar inte av att höra sanningen. Din "ärliga" värld skulle falla sönder, direkt. Visst skulle folk kunna vara tysta istället, men det är ju lagom meningslöst.

Folk lär sig, men visst skulle det bli kaos ett tag. Kanske revolutioner, förhållanden skulle ta slut, skifte av tjänster på arbetsplatser, nya kompisar osv..

När processen var klar och folk vant sig tror jag det skulle vara toppen.

dynamo
2006-08-05, 17:56
Precis. Prova säg åt folk precis vad ni tycker om deras barn och se vad som händer.

Du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa är ju inte samma sak som att inte ljuga. Ljuga kan man göra så länge man inte vittnar falskt.

Nä det fungerar ju inte nu eftersom det är praxis att ljuga.

Vad menar du är skillnaden mellan falsk vittnesbörd och ljuga?

skaparn
2006-08-05, 18:11
Precis. Prova säg åt folk precis vad ni tycker om deras barn och se vad som händer.

Argh, vilket exempel! Lika lysande som smärtsamt. Jag målade upp några scenarion i huvudet, och de var inga jag vill uppleva i verkligheten.

Tolkia
2006-08-05, 18:13
Precis. Prova säg åt folk precis vad ni tycker om deras barn och se vad som händer.
Att inte ljuga är inte nödvändigtvis att säga vad som helst, när som helst och åt vem som helst. Vi känner/tänker ju rätt mycket som inte behöver/bör luftas överhuvudtaget, så lite självbehärskning och sunt förnuft råder bot på just DET problemet med att inte ljuga.

Yankeee
2006-08-05, 18:14
Folk lär sig, men visst skulle det bli kaos ett tag. Kanske revolutioner, förhållanden skulle ta slut, skifte av tjänster på arbetsplatser, nya kompisar osv..

När processen var klar och folk vant sig tror jag det skulle vara toppen.

Det skulle vara en otroligt trist värld hur som helst. Jag kan knappt föreställa mig en värld utan lögner. Allt skulle kännas så falskt och onaturligt. Lögner är en för stor del av vår vardag helt enkelt.

Trance
2006-08-05, 18:15
Att inte ljuga är inte nödvändigtvis att säga vad som helst, när som helst och åt vem som helst. Vi känner/tänker ju rätt mycket som inte behöver/bör luftas överhuvudtaget, så lite självbehärskning och sunt förnuft råder bot på just DET problemet med att inte ljuga.

Exakt, jäklar vad jag ogillar folk som försvarar deras oförskämdhet med "jag är bara ärlig". Håll käften istället då om man har sådana extrema behov att vara ärlig.

skaparn
2006-08-05, 18:16
Det skulle vara en otroligt trist värld hur som helst. Jag skulle inte ens kunna föreställa mig en värld utan lögner. Allt skulle kännas så falskt och onaturligt. Lögner är en för stor del av vår vardag helt enkelt.

I min närmaste bekantskapskrets har vi en överenskommelse som ger alla rätt att ganska fritt överdriva varenda historia man berättar, eftersom det helt enkelt blir roligare då. Nu är det inte att ljuga kanske, men maxning är vad som gör anekdoter värda att lyssna till.

Yankeee
2006-08-05, 18:16
Exakt, jäklar vad jag ogillar folk som försvarar deras oförskämdhet med "jag är bara ärlig". Håll käften istället då om man har sådana extrema behov att vara ärlig.

Jag ogillar folk som måste påpeka att de är ärliga. Ska man utgå från att de ljuger annars eller?

Tolkia
2006-08-05, 18:17
Det skulle vara en otroligt trist värld hur som helst. Jag kan knappt föreställa mig en värld utan lögner. Allt skulle kännas så falskt och onaturligt.
Hmmm ... är du seriös nu, eller vill du provocera? I det förra fallet måste jag säga att - ja, det får ju stå för dig. Intressant spräklig kovändning där, dock.

Sedan skulle en värld utan lögner (t.ex. alla små nödlögner för att "undvika tjafs") bli betydligt mindre bekväm att leva i, men det är ju en annan sak.

Yankeee
2006-08-05, 18:17
I min närmaste bekantskapskrets har vi en överenskommelse som ger alla rätt att ganska fritt överdriva varenda historia man berättar, eftersom det helt enkelt blir roligare då. Nu är det inte att ljuga kanske, men maxning är vad som gör anekdoter värda att lyssna till.

Se där. Undrar hur många återberättelser genom tiderna som har varit helt sanna.

Yankeee
2006-08-05, 18:21
Hmmm ... är du seriös nu, eller vill du provocera? I det förra fallet måste jag säga att - ja, det får ju stå för dig. Intressant spräklig kovändning där, dock.

Sedan skulle en värld utan lögner (t.ex. alla små nödlögner för att "undvika tjafs") bli betydligt mindre bekväm att leva i, men det är ju en annan sak.

Klart jag är seriös. Lögner är liksom lite som en bad boy som gör livet mer spännande. Kan tänka mig hur stela relationer och sociala tillställningar skulle vara utan lögner. Alla sitter och smuttar på sitt glas med hallonsaft och gör sitt bästa för att hålla tyst och inte säga vad man egentligen tycker.

dynamo
2006-08-05, 18:21
Exakt, jäklar vad jag ogillar folk som försvarar deras oförskämdhet med "jag är bara ärlig". Håll käften istället då om man har sådana extrema behov att vara ärlig.

Situationen du pratar om låter ju snarare som att personen har ett behov att meddela dig något. Att de försöker dölja det behovet genom att säga att de bara vill vara ärliga är väl då en lögn i sig? :)

skaparn
2006-08-05, 18:23
Se där. Undrar hur många återberättelser genom tiderna som har varit helt sanna.

Mycket bra fråga. Jag har till och med hört mig själv överdriva hur mycket en annan kille överdriver. Där kan du tala om kumulativa effekter...

Fatalist
2006-08-05, 18:43
2:an känns väldigt viktig för mig, och min moral..........

Fatalist
2006-08-05, 18:56
2:an känns väldigt viktig för mig, och min moral..........

....dödade jag tråden? :(

LAR
2006-08-05, 19:05
De budord som kan klassas som sunt förnuft, inte stjäla, mörda osv.

Allt snack om gud osv. är helt orelevant, alla är sin egen gud.

en ateist har ingen egen gud.

Piranha
2006-08-05, 19:09
Du skall icke dräpa.

Resten känns lite som dem behövs uppdateras lite.

Sonny
2006-08-05, 20:12
en ateist har ingen egen gud.Jag ser mig själv som en gud, jag är bäst på exakt allt! :)

Jag menade mer på att alla lever som dom vill och inte efter vad som står i en bok, en bok som förövrigt har bidragit till mycket lidande men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma här.

The Somberlain
2006-08-06, 00:59
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig

Ahh, så klockrent! Som gjort för att förslava och ta kontroll över en stoooooooor folkmassa. Sådant väcker undertecknads intresse!

trasan
2006-08-06, 01:10
Ärlighet och respekt, nr 8 alltså!

Krampus
2006-08-06, 04:27
Jag följer mina egna budord, men annars så håller jag med Sonny.

[Krampus är min gud]
Im Jesus!? Lol!
I så fall: I command you to listen på The pot med TOOL, 3ggr om dagen i sjunde dagar, samt 50 hook spinning backkicks (per ben) und fünf und dreizig crane style.
Gör så eller rosta i hellsefyr. :)

Bronkitkorv
2006-08-06, 06:39
Vittna falskt är ju hemskast, allt annat är försvarbart i vissa fall.

Om mina föräldrar slog mej och sålde mej till en cirkus ?

Om jag i självförsvar råkar döda en ondskeful dvärg med en hammare ??

Det finns många många situationer då det är berättigat att bryta mot den där löjliga listan..... så dra åt helvete gud...

Köttbullen
2006-08-06, 09:01
respektera din mor o far...

joje
2006-08-06, 18:47
Tror inte du följde Bibelns uppräkning men däremot Lutherska och även katolska "katekeserna" eller vad de kallas. I Bibeln har du ytterligare ett bud i början någonstans att du inte ska göra avbilder som du avgudar eller beläten. Istället är nian och tian ett och samma bud enligt de hebreiska skrifterna (gt). Denna "mörkning" för att kyrkorna känner sej träffade då de pryder sina lokaler med just beläten vad ja har hört.. men men... ;)

Wennerberg
2006-08-06, 18:57
religion *rolleyes*

Tolkia
2006-08-06, 19:05
Tror inte du följde Bibelns uppräkning men däremot Lutherska och även katolska "katekeserna" eller vad de kallas. I Bibeln har du ytterligare ett bud i början någonstans att du inte ska göra avbilder som du avgudar eller beläten. Istället är nian och tian ett och samma bud enligt de hebreiska skrifterna (gt). Denna "mörkning" för att kyrkorna känner sej träffade då de pryder sina lokaler med just beläten vad ja har hört.. men men... ;)
Det är kanske också en tolkningsfråga; att göra avbilder betyder ju inte nödvändigtvis att man tillber AVBILDEN i sig. Men jag förstår din poäng, för visst har det förekommit.

Garnax
2006-08-06, 19:18
en ateist har ingen egen gud.

Sprit
Droger
Spel

Finns en massa saker som för även ateister är mer värt än
någonting annat på jorden,

skaparn
2006-08-06, 20:12
Sprit
Droger
Spel

Finns en massa saker som för även ateister är mer värt än
någonting annat på jorden,

Kloka ord Garnax.

grisbil3n
2006-08-06, 21:06
Jag har kommit på att kristna är rätt coola ändå, iaf Åke och grabbarna samt hans amerikanska kollegor.

Deceiver85
2006-08-06, 21:44
10 budord, Kolozzeum-style.

1) Du ska inte ha några medlemskap på andra forum än Kolozzeum
2) Du ska inte missbruka Allans namn
3) Inkludera 2-3 vilodagar i ditt träningsschema
4) Visa aktning för moderatorerna
5) Du ska inte försöka döda/hacka forumet
6) Du ska inte kommentera bilder på kvinnliga medlemmar om du inte är singel
7) Du ska inte stjäla andras bilder och påstå att det är du
8) Du ska inte ljuga om dina träningsresultat
9) Du ska inte ha begär till din nästas fysik
10) Du ska inte ha begär till din nästas personliga titel, Kolo-konto eller status.

Tolkia
2006-08-06, 21:45
Deceiver: :D

skaparn
2006-08-06, 21:50
9) Du ska inte ha begär till din nästas fysik

Haha, jag tror jag röstar på det där. Då skulle det bli väldigt trångt i helvetet.

Nitrometan
2006-08-06, 22:16
5, 7 och 8.

De känns klockrena för mig.

Ljuga, stjäla och mörda är dåliga saker.

joje
2006-08-07, 07:09
Det är kanske också en tolkningsfråga; att göra avbilder betyder ju inte nödvändigtvis att man tillber AVBILDEN i sig. Men jag förstår din poäng, för visst har det förekommit.

Ja bara hänvisar till vad det står i Bibelns GT-text rakt av och sen är det bara att iaktta hur man följer detta bud i praktiken... ;)

joje
2006-08-07, 07:33
Ja bara hänvisar till vad det står i Bibelns GT-text rakt av och sen är det bara att iaktta hur man följer detta bud i praktiken... ;)

Här kommer en länk i mängden för att se vilket beläte som används titt som tätt.. (Sen var det iof endast judarna som skulle följa tio buden enligt GT vilket de flesta verkar missat!!!)

http://paranormal.se/topic/kors.html