handdator

Visa fullständig version : Baksida axlar?


Mindjive
2006-08-05, 10:26
Är omvända flyers, baksida axlar konstituerat av hantellyft åt sidan, e den bäst för baksida axlar?

Jorgen
2006-08-05, 10:35
Tja, jag föredrar http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.gif.

Einar
2006-08-05, 11:43
Jag tycker omvända flies i cablecrossen är en alldeles utomordentligt bra övning. Jag körde den Jorgen visade ett bra tag men jag tycker rörelsen i cablecrossen känns mer skonsam.

mvda
2006-08-05, 12:48
Samma här, tycker även framåtlutad hantellyft åt sidan funkar utmärkt.

RND
2006-08-05, 15:20
Jag brukar även variera med två andra övningar. Dels när man ligger på sidan på en bänk och lyfter en hantel uppåt utåt. Alternativ två är en variant av latsdrag frampå. Jag lutar mig mer bakåt och drar mot hakan och håller upp armbågarna kontrollerat.

//RND

Anonym112
2006-08-05, 16:59
Kör ej baksida axlar.

Jorgen
2006-08-05, 17:19
Kör ej baksida axlar.
Varför svarar du då?

Anonym112
2006-08-05, 17:24
Tycker att baksida axlar får sitt av breda latsdrag och roddövningar samt marklyft -- ja nästan alla ryggövningar . oftast behöver man inget mer. Speciellt inte första åren eftersom man växer rejält överallt ändå. Sen kan man eventuellt lägga in en övning för baksidan om den börjar släpa. Finns ingen anledning i början,

Jorgen
2006-08-05, 17:32
Tycker att baksida axlar får sitt av breda latsdrag och roddövningar samt marklyft -- ja nästan alla ryggövningar . oftast behöver man inget mer. Speciellt inte första åren eftersom man växer rejält överallt ändå. Sen kan man eventuellt lägga in en övning för baksidan om den börjar släpa. Finns ingen anledning i början,
Nu var det ju inte det som var frågan. Jag kör inte baksida axlar så ofta, just av dom anledningarna du beskriver. Men eftersom det inte hör hit så varför skriva det? :)

Anonym112
2006-08-05, 17:51
Nu var det ju inte det som var frågan. Jag kör inte baksida axlar så ofta, just av dom anledningarna du beskriver. Men eftersom det inte hör hit så varför skriva det? :)

Aja okej.

Några bra baksida axlar-övningar jag kan tipsa om är då den klassiska framutlåtande sidolyft, samt en övning som man utför ungefär som skivstångsrodd-- men istället håller man i plattan/plattorna (ska ha väldigt lätt vikt dock) med fingertopparna så det blir jäääättebrett och ror strikt upp mot bröstet ungefär. :thumbup:

internethjälten
2006-08-05, 18:10
Denna (se bild) annvänder jag mig av på det nuvarande
gymmet då de saknar peck-deck att sitta omvänt i.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.gif

Har även testat att vinkla upp en bänk i 45grader och
stå framåtlutad över den och ha den som stöd för
bröstkorgen. Hittade dock ingen bra bild.

K9Media
2006-08-06, 14:33
En effektiv övning för bakre axlar är hantellyft (Lyft upp hantlarna med handflatorna pekandes bakåt under hela övningen). Utför den dock stående, när du står kan du naturligt hantera mycket mer vikt.

Corpobal
2006-08-06, 14:47
Stående framåtlutade omvända flies med hantlar. Kombinera med lite rotatorcuffsvridningar.