handdator

Visa fullständig version : Jahaja, blivit svag i bänk, hur gör man nu?


Masters
2006-08-04, 21:48
Tjenare!, Inne i en "deff" fas.. håller på ganska länge, Gått från en 5reppare på 100 till en 3 reppare på 80.. Normalt?, När deffen är avslutad, ska man försöka köra på få reps och högre vikter, eller 5-10rep med mellanhög vikt?

Heeeelp meee:D

hejs!

men har ökat i marklyft, thank you very much*flex*

Challenge
2006-08-04, 22:12
Jag tror att de flesta får gå ner lite i vikterna under en deff, så det är nog inget att oroa sig för. Så länge du deffar på rätt sätt tappar du inte muskler. När du väl börjat äta mer igen kommer nog styrkan tillbaka ganska fort. Ur styrkesynpunkt brukar väl låga reps med högre belastning vara det bästa sättet för att klätta i vikterna.

Jay-Z
2006-08-04, 22:16
Hur "hård" är du nu? Om du inte är snorhård är det där i mina ögon ett rejält styrketapp, som iaf inte jag skulle klassa som normalt. :)

Masters
2006-08-04, 22:27
ehm, *host* beror ju på vart man kollar, magen e ju inte hård.. Armarna och brösten e väl det;D.. kanske har tappat extremt mycket muskler?.. aja, får väl se när jag börjar käka som vanligt..

L-Sami
2006-08-04, 22:32
Det viktigt att köra tungt under deffen!!!! ..gratis anabola hormoner för kroppen.

Robbin
2006-08-05, 08:22
Tjenare!, Inne i en "deff" fas.. håller på ganska länge, Gått från en 5reppare på 100 till en 3 reppare på 80.. Normalt?, När deffen är avslutad, ska man försöka köra på få reps och högre vikter, eller 5-10rep med mellanhög vikt?


Heeeelp meee:D

hejs!

men har ökat i marklyft, thank you very much*flex*


Vad vägde du från början och hur mycket har du gått ner?
Låter som en onödigt stor styrkeförlust i mina ögon. Är inte ovanligt alls att man tappar lite men då kanske man pratar om en-två repititioner på den vikten man körde med innan deffen eller låt säga 5kg vikt med samma repititionsantal. Förmodligen mer om man ska till tävlingsform.
Du kanske har legat väldigt lågt på kalorierna?
Marklyftet kanske du nyss börjat köra så det är teknikökningar?

Angående hur många reps du ska köra så skulle jag säga att en blandning vore det bästa. Du skulle ju tex kunna köra 4-6reps en dag i veckan sen 8-10 en annan dag, eller köra någon vecka med 4-6reps sen nästa vecka 8-10reps, bara tanken sätter gränser för hur du kan variera dig.

Beast
2006-08-05, 10:38
Det viktigt att köra tungt under deffen!!!! ..gratis anabola hormoner för kroppen.

Jo för du verkar verkligen veta vad du snackar om.
När du säger tungt hur tungt menar du då?
Jag hade aldrig i mitt liv kört singlar eller väldigt låga reps under en deff, av alla självklara orsaker.
Men vikterna vi snacka om är nog väldigt olika.

Jorgen
2006-08-05, 12:51
Det viktigt att köra tungt under deffen!!!! ..gratis anabola hormoner för kroppen.
Va?

Med tanke på att skaderisken ökar under diet så är det där ett ganska dumt råd att komma med.

Fettecke
2006-08-05, 12:59
"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod."

saxxat från grubs deffguide. Bra eller anus vet jag inte, men det verkar ju finnas flera sidor av myntet så att säga

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jorgen
2006-08-05, 13:04
Tung träning = 1-5 reps. Av alla dom byggare/af-atleter som jag känner så är det ingen som kör på tung träning under deff. Dels för att orken inte finns, men också pga den ökade skaderisken.

Robbin
2006-08-05, 15:42
Fast jag skulle gissa på att det grubb menar är att man inte ska börja köra högreps typ 15 reps och uppåt under deff som man hör att många gör "ska deffa nu så jag kör många reps för då formas musklerna". Utan hålla sig runt det normala 4-12reps.

aliquis
2006-08-05, 22:27
"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod."

saxxat från grubs deffguide. Bra eller anus vet jag inte, men det verkar ju finnas flera sidor av myntet så att säga

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881I det här fallet är väl "tung styrketräning" = inte bara springer runt på ett band.