handdator

Visa fullständig version : POLL: Vad tycker ni om USA?


Bolio
2006-08-04, 17:29
Jag har märkt att väldigt många människor världen över av en eller annan anledning avskyr USA. Det kan handla om att man anser att amerikaner är dumma, att krigen USA utkämpar inte är legitima eller helt enkelt att USA är ett kapitalistiskt land och kapitalism borde avskaffas överallt.

Vad tycker du?

mela
2006-08-04, 17:34
Jag har iofs inte varit i USA men tycker att det är ett bra land, det jag vet. Media visar en sån liten del och ofta en väldigt vänstervinklad sådan.

MasterChief
2006-08-04, 17:36
Solen har fläckar, helt klart. Men jag älskar USA!

Bolio
2006-08-04, 17:38
Jag har för övrigt aldrig legat med en amerikan.

dared
2006-08-04, 17:40
Finns sjukt mycket "fel" med USA. Jag har bott där 1 år och varit där några gånger. Jag har även lite släkt där.
Mycket rent sociala frågor eller vad man ska säga som jag absolut inte gillar, jag växer hellre upp i Sverige än i USA. Däremot så skulle jag kunna tänka mig och bo i USA ett tag.

Jag gillar iaf USA.

Allan
2006-08-04, 17:40
Jag har inget emot vare sig USA eller amerikaner, men frågeställningen är ju en aning vinklad...*rolleyes*

allan

pellep
2006-08-04, 17:42
Har inget emot jänkarna...
Vill dit :D

skaparn
2006-08-04, 17:44
Jag gillar USA. Har besökt landet två gånger och sett på både glesbygd och storstad, det finns precis som i Sverige alla typer. Det jag upplevde var dock att det finns mer av en uppmuntrande attityd till att jobba hårt för att tjäna pengar eller på annat sätt få det bättre. En kliché kanske, men så kände jag det.

Pudzianovski
2006-08-04, 17:45
Av de 2 (enda ?) svarsalternativen väljer jag bra.

dared
2006-08-04, 17:48
Det jag upplevde var dock att det finns mer av en uppmuntrande attityd till att jobba hårt för att tjäna pengar eller på annat sätt få det bättre. En kliché kanske, men så kände jag det.


Så är det garanterat, oavsätt vad inbitna sossar säger. Gick sista året på high school i usa och alla jobbade typ och va inte frågan om att inte ha sommarjobb eller inte göra något efter HS.

Jämför man med jämnåriga här i Sverige är det ju sjuk skillnad, massor som inte ens vill jobba:smash:

scythe
2006-08-04, 17:56
"I love America but I fear its government."

Något i den stilen. Jag har inte mycket förtroende förr herr Bush.

Purren
2006-08-04, 17:58
Dåligt. Beror säkert en del på uppfostran, men också en del på vad jag själv har uppfattat om landet.

Någon som sett Syriana för övrigt? Vet inte hur troliga eller nära till sanningen den filmen är men om det är det är det ganska hemskt.

Dav0d
2006-08-04, 17:59
Har erfarenheter av dem, och de är bara så extremt dumma pågrund utav all propaganda de sprutas in med. Det är ett stort land självklart, men majoriteten är ju blåst.

Jense
2006-08-04, 18:04
Har erfarenheter av dem, och de är bara så extremt dumma pågrund utav all propaganda de sprutas in med. Det är ett stort land självklart, men majoriteten är ju blåst.


vad grundar du det på? ricky lake?

Funnyman
2006-08-04, 18:09
Jag tycker Usa är ett bra land, Usa är möjligheternas land, vem som helst kan lyckas vare sig det är wrestling eller tv, så länge du tror på dig själv och lyckas charma jänkarna har du kommit en bra bit på vägen mot dina mål.

Det finns alltid en större publik som uppskattar just dina egenheter och intressen vad det nu kan vara.

Usa är både himlen och helvetet kombinerat i ett, det finns så mycket negativt i landet samtidigt som det finns så mycket glädje och humor.

Jag tror att om jag fötts i Usa så hade jag förmodligen lyckats i tv-branschen.

LAR
2006-08-04, 18:13
har bott i oregon i 3 år och besökt de flesta stater. trevliga människor och ett fint land. ingen socialdemokrat har någonsin besökt USA och har ungefär samma bild av amerika som ryssarna hade under stalin. inte särskilt objektiv och korrekt mao.

Baan
2006-08-04, 18:14
jag var i new york en månad och skulle gärna vilja besöka new york och usa igen, så som ett land är det väldigt trevligt att besöka. lärde väl inte känna särskilt mågna amerikaner, men dom få jag pratade med var trevliga, om man frågade någon på gatan om något så var det ingen som var otrevlig på något sätt.

det jag kan störa mig på är arrogansen, flaggviftandet och utrikespolitiken.

Dumleman
2006-08-04, 18:14
Den kristna högern har för stor makt i USA. Tack vara dem är det förbjudet med stamcellsforskning i USA *screwy*.

Allan
2006-08-04, 18:17
ingen socialdemokrat har någonsin besökt USA .....

Que?


allan

Goddaniel
2006-08-04, 18:20
Har vart där två gånger och skulle gärna åka dit igen. Skulle inte heller ha något emot att flytta dit något år efter gymnasiet :)

Tolkia
2006-08-04, 18:32
Det finns mycket i deras politik jag inte är överdrivet svag för, däremot har jag goda erfarenheter av "mannen på gatan", så jag skulle inte säga att jag inte gillar USA per se, även om jag ibland idkar Bush-bashing. Amerikanska forskare är ofta trevliga och uppmärksamma mot studenter och doktorander, det tycker jag är ett sympatiskt drag.

ALEXPALEX
2006-08-04, 18:42
USA är ett land, ett land är något som är påhittat av människor och följdaktligen så är det helt olika beroende på vem man frågar (av de som bor där inkluderat). Att då säga att ett land skulle vara bra eller dåligt tyder enbart på att man har ett sjukligt behov av att dela in saker i fack. Kom ihåg det; Ett land är inte samma sak som en individ.

Röda_Lacket
2006-08-04, 18:57
Usa är ju helt klart föredömet när det gäller Fetma.


"Fetma kostar USA 550 miljarder årligen
Amerikanerna betalar lika mycket för fetmarelaterade sjukdomar som för sjukdomar orsakade av rökning.
ATLANTA.
USA betalade förra året närmare 550 miljarder kronor för behandling av sjukdomar relaterade till fetma. Hälften av kostnaderna svarade skattebetalarna för, visar en rapport som presenterades på tisdagen.
Slutsatsen som dras i studien är att amerikanerna betalar nästan lika mycket för fetmarelaterade sjukdomar som för sjukdomar orsakade av rökning.
Fetma, som ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, vissa typer av cancer samt artrit, har blivit dubbelt så vanligt förekommande i landet jämfört med 1980. År 2000 var omkring 39 miljoner amerikaner feta enligt den amerikanska regeringen.
– Siffran 75 miljarder dollar (cirka 550 miljarder kronor) motsvarar 5,7 procent av de årliga sjukvårdskostnaderna. Motsvarande uppskattning för rökning är omkring sex eller sju procent, säger Erik Finkelstein, författare till studien och ekonom vid tankesmedjan RTI International i North Carolina.
TT-Reuters "2004-01-21

Wain
2006-08-04, 19:03
Den kristna högern har för stor makt i USA. Tack vara dem är det förbjudet med stamcellsforskning i USA *screwy*.

*bs*
Det är iof inte förbjudet med stamcellsforskning i USA.

strong-man
2006-08-04, 19:04
Usa är bra dom enda som har tagit tag i terror problemet inte så mycket snack men mycket verksta snart har dom nog Bin ladin ochså :thumbup: för USA

Röda_Lacket
2006-08-04, 19:10
Usa är bra dom enda som har tagit tag i terror problemet inte så mycket snack men mycket verksta snart har dom nog Bin ladin ochså :thumbup: för USA


Dom är också det enda landet som är skyldiga till att skapa mer terrorism i världen än något annat land. Lägg även märke till att FBI inte längre misstänker bin ladin för inblandning i 11 september men detta har ni antagligen inte hört något om i media. http://www.fbi.gov/wanted/terrorists/terbinladen.htm

"Usama Bin Laden is wanted in connection with the August 7, 1998, bombings of the United States Embassies in Dar es Salaam, Tanzania, and Nairobi, Kenya. These attacks killed over 200 people. In addition, Bin Laden is a suspect in other terrorist attacks throughout the world."

LAR
2006-08-04, 19:58
men detta har ni antagligen inte hört något om i media.

nej. eftersom det inte stämmer.

Baha
2006-08-04, 20:01
tur att dom finns, tycker vi delar mkt av deras värderingar här i sverige

stor krigsmakt i USA=bra för oss

undrar hur det skulle sett ut utan dom.

Styrkebyggare
2006-08-04, 20:16
Har varit där några gånger och tycker mycket om landet. Om man bara sitter och läser vad media skriver i Sverige så är det lätt att få bilden av nån sorts polis/kapitaliststat där folk skjuter varandra till höger och vänster, FBI gör husrannsakan hos dig för att du har skickat nåt skumt mail, miljoner människor svälter i slummen medan ett fåtal vräker sig. Visst förekommer mycket skit, men inte i de proportioner som målas upp här.

Det skiljer sig ju en del åt mellan staterna, men generellt upplever jag det amerikanska samhället som fritt, tolerant och med många möjligheter. Till skillnad mot att spotta på dem som lyckas i livet så ser man upp till dem och beundrar hårt arbete.

Apropå kapitaliststat - i USA har 4/5 av dollarmiljonärerna arbetat ihop sin förmögenhet själva medan 4/5 i Sverige med motsvarande förmögenhet har ärvt stålarna. Rena gamla feodalsystemet här i jämförelse således...

jenny
2006-08-04, 21:01
har varit i USA ett flertal gånger och kan tänka mig att jobba där ett tag, men inte uppfostra barn där. Å andra sidan kan jag inte tänka mig att bo i något annan land än Sverige i längden.

christian
2006-08-04, 21:08
Fett bra land. Är själv född där och bott i Cali och NY ett par år. Iofs för låg ålder för att förstå allt, men ändå.

Helt otroligt vad folk generaliserar om amerikaner och USA. Men det brukar väl vara så att om man syns och hörs så får man också skit för det.

Greg
2006-08-04, 21:11
Först ett litet stopp i Köpenhamn för att studera 4-5 år. Sen så hoppas jag att vägen fortsätter över Atlanten.

Känner en hel del folk "over there" och jag har enbart positiva saker att säga om personerna och landet.