handdator

Visa fullständig version : Bänkpress!


raiden
2003-01-06, 19:09
Hej allesammans!


Har lite problem med bänkpressen och undrar om någon av er skulle kunna bistå mig med lite bra information.

Problemet är att jag kopplar in triceps alldeles för mycket när jag kör bänkpress. Vad är det som jag gör tokigt? Får inte så bra kontakt i brösten medan tricepsarna bara skakar av trötthet. Jag upplever dock inte detta när jag kör liggande hantelpress. Någon som har ett bra förslag på hur man ska försöka pressa stången? :D Har funderat på om jag ska skippa bänken och köra hantelpress istället. Får bättre kontakt där och kopplar inte alls in triceps lika mycket. Men känns som om bänkpress ändå är en övning man vill ha med av flera olika skäl. :D

teehoon
2003-01-06, 19:22
Kanske håller för tätt?
De flesta kör att underarmarna ska vara i 90grader till i golvet i lägsta läget. Kör så själv o tycker det ger bra kontakt i bröstet.
Annars ska du tänka på att pressa samman skulderbladen under rörelsen, detta är kanske mest för att koppla bort axlarna så mkt men men..

Pudzianovski
2003-01-06, 19:22
Kör hantelpress om du gillar den mer. Du säger oxå att det tar mer på bröstet när du kör med hantlar så varför inte köra det då?

Bänkpress kan du ju köra lutande eller efter hantelpressen kanske lite lättare för o få in lite bättre teknik.

Testa dig fram o känn efter vad som känns bäst.

raiden
2003-01-06, 19:54
Tackar för tipsen!

Tror nog att jag ska ändra greppet lite, håller nog lite för smalt. Ska nog även köra hantelpress före bänken som du säger. Får se hur det blir :D

ugly_kid
2003-01-06, 19:55
försök att tänka på brösten hela tiden när du kör bänkpress och håll lite bredare.
Testa att köra nån övning som tar bara på brösten och inte triceps innan bänkpressen, typ PecDec.