handdator

Visa fullständig version : Ägg och kolesterol


paddanboy
2006-08-04, 12:36
Jag har sökt efter detta men det har inte fungerat alls.

Hur är det med ''överkonsumtion'' av ägg? Är det farligt för högt kolesterol? Bör man i vissa fall ta bort gulan för att enbart äta vitan?

Vad är i sådana fall överkonsumtion av ägg?

King Grub
2006-08-04, 12:58
Det senaste vad gäller ägg och kolesterol, studerat på unga friska män, säger att kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag, och 3 äggulor per dag påverkade faktorer vilka i sin tur kan öka riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar (J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men).

MrBoris
2006-08-04, 13:34
så trots om man tränar regelbundet (3-4gånger i veckan) med styrketräning och jogging så påverkas ändock kolestrolvärdena av "bara" 3ägg/dag? dags o dra ner lite på äggen kanske :furious:

King Grub
2006-08-04, 13:38
Det finns andra studier som säger att det inte påverkar negativt, men i den här senaste studien har man använt sig av en relevant målgrupp (unga friska män 17-22 år gamla) och studerat själva kolymikronmetabolismen och hur den påverkan av ett högt intag av kolesterol.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/4/971

Att det är farligt i den enskilda fallet är nog för tidigt att uttala sig om med någon säkerhet, men det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar.

paddanboy
2006-08-04, 15:05
Så det spelar ingen roll King vilken människa vi pratar om?

En som är överviktig och sitter på kontor måste ta större risker vid mycket ägg än en som springer ofta och är normalviktig?


Detta är synd, dumt och slänga mat(gula) om man skall äta större portioner. Ägg är bekvämt och ännu en proteinkälla har försvunnit lite. Tonfisk försvann som alternativ då de innehåller tungmetaller, äter det dock någon gång i månaden. Idag till exempel ;)

King Grub
2006-08-04, 15:20
Så det spelar ingen roll King vilken människa vi pratar om?

En som är överviktig och sitter på kontor måste ta större risker vid mycket ägg än en som springer ofta och är normalviktig?

Studien jag referear till gäller som sagt unga, friska, i ålderna kring sista tonåren till tidiga tjugoårsålden. Inga riskgrupper. Ändå påverkades deras riskfaktorer av 3 ägg per dag.

Svårt att dra några slutgiltiga slutsatser som gäller individen. Du får läsa den och dra dina egna.

skratt
2006-08-04, 19:40
Men om man tar 1 om dagen till frulle, är det också för mkt? Det är ju så lätt å gott att få i sig protte till frukost, spec när man är veg :) ..

L-Sami
2006-08-04, 19:44
Men om man tar 1 om dagen till frulle, är det också för mkt? Det är ju så lätt å gott att få i sig protte till frukost, spec när man är veg :) ..

Ett ägg går utmärkt, Varför inte två :) .. annars kan man äta vitan bara noll gram kolesterol.

paddanboy
2006-08-05, 02:05
Ett ägg går utmärkt, Varför inte två :) .. annars kan man äta vitan bara noll gram kolesterol.

Jo, om man har samvetet att slänga mat när andra svälter...

King Grub
2006-08-05, 04:32
"Andra" svälter inte mindre bara för att du äter fler äggulor. (Inte för att jag tror att det är speciellt farligt med några äggulor om dagen - men inte påverkar du världshungern genom att stoppa en äggula i munnen i stället för i soptunnan).

paddanboy
2006-08-05, 09:30
"Andra" svälter inte mindre bara för att du äter fler äggulor. (Inte för att jag tror att det är speciellt farligt med några äggulor om dagen - men inte påverkar du världshungern genom att stoppa en äggula i munnen i stället för i soptunnan).

Jodå, denna gula kunde säkert försörjt en hel by i Afrika några månader. Nej men jag har faktiskt något emot att direkt slänga mat... sedan köper man ju frigående, så de blir ju inte heller billigt.

King Grub
2006-08-05, 09:34
Jodå, denna gula kunde säkert försörjt en hel by i Afrika några månader.

Så om du äter upp den, mättar du barn i Afrika mer än om du slänger bort den?

Dina tankar är föredömliga, men du hjälper säkert hungrande byar i Afrika genom att skänka pengar till t ex Radiohjälpen än genom att äta äggulor. Ingen annan än du blir mätt av dom.

pragmatist
2006-08-05, 09:54
Det där med kylomikronrester och arteroskleros är ju ett intressant och relativt nytt ämne (tror jag...) Frågan jag dock ställer mig när jag läser den här studien (har bara sett abstractet) är om sambandet är linjärt eller inte. Det skulle ju till exempel kunna vara så att en eller två gulor på en gång är något som kroppen hanterar bättre, och att det är den höga koncentrationen av kolesterol som uppstår när man äter tre eller fler gulor på en gång som inverkar menligt på hur fort kylomikronresterna försvinner ur blodomloppet. Om det inte är ett linjärt utan snarare ett exponentiellt samband borde det ju kunna vara ganska harmlöst att äta 1-2 gulor flera gånger per dag även om det totala antalet under dagen då överskrider tre, utan att kylomikronmetabolismen påverkas särskilt mycket.

Henke83
2006-08-05, 10:12
Slå 2 flugor i en smäll, lägg alla gulorna i påsar o skicka dem till afrika.
Vips! Så var svälten av hjälpt och vårat kolesterolvärdet sänkt.

paddanboy
2006-08-05, 10:13
Så om du äter upp den, mättar du barn i Afrika mer än om du slänger bort den?

Dina tankar är föredömliga, men du hjälper säkert hungrande byar i Afrika genom att skänka pengar till t ex Radiohjälpen än genom att äta äggulor. Ingen annan än du blir mätt av dom.

Skänker man pengar går det till någon fattig direktör, TYP. Nej men på samma sätt kan man fråga sig varför mat i världen bränns upp för att bevara marknadspriserna när det går skicka till bättre behövande.

MUGEN
2006-08-05, 13:26
Slå 2 flugor i en smäll, lägg alla gulorna i påsar o skicka dem till afrika.
Vips! Så var svälten av hjälpt och vårat kolesterolvärdet sänkt.
´

skall vi skicka mat som ger upphov till hjärt- och kärlsjukdomar till svältdrabbade människor. :furious:


skämt åsido, jag äter ibland uppemot 6 ägg om dagen, för mycket av vad som helst kan säkerligen ge cancer.. det betvivlar inte jag.
variera kosten och ut i värmen och lira fotboll..


och släng en slant till hjälporganisationer, alla är vi inte lika lyckligt lottade på denna jord :thumbup:

Denstillasittande
2006-08-06, 19:30
Åt precis 4ägg, ett par skivor bacon, ett par korvar och en ett antal stekta köttbullar. Blir nog en hyffsad kolesterolbomb detta fast det var hemskt gott.

jojjep91
2007-05-23, 08:23
"Andra" svälter inte mindre bara för att du äter fler äggulor. (Inte för att jag tror att det är speciellt farligt med några äggulor om dagen - men inte påverkar du världshungern genom att stoppa en äggula i munnen i stället för i soptunnan).

hahahha, !

Eddie Vedder
2007-05-23, 10:08
Herregud Jojje, du bumpar en tråd från augusti för att skriva det där!*gah!* Har du inget konstruktivt att skriva i tråden föreslår jag att du låter bli.

Spamma inte i onödan.

Maharadja
2007-05-23, 10:56
(Från netdoctor.se, för hela infosidan om kolestrol:

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3389

"Vad händer när det finns för mycket kolesterol i blodet?

Själva åderförkalkningen börjar redan i ung ålder. Efter hand blir öppningen i blodkärlen mindre och mindre, ytan blir mer oregelbunden och blodet får svårt att passera fritt genom ådrorna. En blodpropp kan bildas och fastna i det trånga blodkärlet. När blodtillförseln till ett vävnadsområde upphör, dör vävnadsområdet. Det vill säga att om blodproppen sitter i ett kranskärl (ett av hjärtats egna blodkärl), dör den del av hjärtmuskeln som fick blod från det igentäppta kärlet och en hjärtinfarkt uppstår, vilket gör att hjärtmuskelns pumpförmåga försvagas. "

Jag skulle då INTE rekommendera allt för hög äggkonsumtion av ägg.. för några månader sedan hade jag själv det och fick DÖONT i njurarna. Tror det beror på att njurarna inte klarar av att hantera allt för stor mängd sådant.

Doktorn
2007-05-23, 14:25
Det finns andra studier som säger att det inte påverkar negativt, men i den här senaste studien har man använt sig av en relevant målgrupp (unga friska män 17-22 år gamla) och studerat själva kolymikronmetabolismen och hur den påverkan av ett högt intag av kolesterol.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/4/971

Att det är farligt i den enskilda fallet är nog för tidigt att uttala sig om med någon säkerhet, men det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar.

Ja chylomicron remnants blir kvar längre i kroppen, men det är ju inte heller så konstigt när hög kolesterol gruppen hade högre total energiintag, högre kolesterolintag, högre mättatfettintag och totalt högre fett intag.
Dessutom så skriver de ju själva att förlängd tid av remnants i kroppen may have undesirable effects related to the development of CAD.
Detta lite senerare blir uppbackat av en referens till en studie de själva gjort som såg lite skum ut.

Både HDL och LDL signifikant som påpekar, men ration mellan HDL/LDL som i dagens läge är det mest intressanta att kolla på (mkt mer relevant än hur länge remnants stannar kvar i kroppen) visar på en differens på endast 0.1 (till gruppen utan äggulornas fördel). 0.1 är inte så mycket! Och det redovisas heller inget p värde för siffran, det vill säga denna skillnad var osignifikant (annars hade de stolt redovisat det).

Så jag tycker inte man ska lägga alltför mycket vikt på denna studie...

Om man läser den noggrant så kan man säkert hitta fler svagheter (eller omvänt kritik till vad jag skrivit) men det är vad jag hittat vid en snabb titt....

jwzrd
2007-05-23, 14:28
(Från netdoctor.se, för hela infosidan om kolestrol:

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3389

"Vad händer när det finns för mycket kolesterol i blodet?

Själva åderförkalkningen börjar redan i ung ålder. Efter hand blir öppningen i blodkärlen mindre och mindre, ytan blir mer oregelbunden och blodet får svårt att passera fritt genom ådrorna. En blodpropp kan bildas och fastna i det trånga blodkärlet. När blodtillförseln till ett vävnadsområde upphör, dör vävnadsområdet. Det vill säga att om blodproppen sitter i ett kranskärl (ett av hjärtats egna blodkärl), dör den del av hjärtmuskeln som fick blod från det igentäppta kärlet och en hjärtinfarkt uppstår, vilket gör att hjärtmuskelns pumpförmåga försvagas. "

Jag skulle då INTE rekommendera allt för hög äggkonsumtion av ägg.. för några månader sedan hade jag själv det och fick DÖONT i njurarna. Tror det beror på att njurarna inte klarar av att hantera allt för stor mängd sådant.

Det du missar där är kopplingen kolestrol -> åderförfettning(/er.. har man kanske bytt namn till återförkalkning igen nu?). Kanske kunde du läsa tråden, det var ett tag sen jag läste den men jag vill minnas att den lägger fram hur kopplingen mellan kolostrol i kosten och risiga blodvärden inte är särskillt stark.

King Grub
2007-05-23, 14:31
Om man läser den noggrant så kan man säkert hitta fler svagheter (eller omvänt kritik till vad jag skrivit) men det är vad jag hittat vid en snabb titt....

Precis, det är därför jag tidigare i tråden nämner att det är svårt att dra några "slutsatser av slutsatserna". Livsmedelsverkets rekommendationer är att en frisk person kan äta ett ägg om dagen utan problem för hälsan.

fluffy_ferret
2007-05-23, 15:21
Ja chylomicron remnants blir kvar längre i kroppen, men det är ju inte heller så konstigt när hög kolesterol gruppen hade högre total energiintag, högre kolesterolintag, högre mättatfettintag och totalt högre fett intag.
Dessutom så skriver de ju själva att förlängd tid av remnants i kroppen may have undesirable effects related to the development of CAD.
Detta lite senerare blir uppbackat av en referens till en studie de själva gjort som såg lite skum ut.

Både HDL och LDL signifikant som påpekar, men ration mellan HDL/LDL som i dagens läge är det mest intressanta att kolla på (mkt mer relevant än hur länge remnants stannar kvar i kroppen) visar på en differens på endast 0.1 (till gruppen utan äggulornas fördel). 0.1 är inte så mycket! Och det redovisas heller inget p värde för siffran, det vill säga denna skillnad var osignifikant (annars hade de stolt redovisat det).

Så jag tycker inte man ska lägga alltför mycket vikt på denna studie...

Om man läser den noggrant så kan man säkert hitta fler svagheter (eller omvänt kritik till vad jag skrivit) men det är vad jag hittat vid en snabb titt....



Skitstudie som sagt. Jag gillar hur vissa refererar till studier som om de vore någon ultimat sanning. Då behöver inte Grub ta åt sig men den här var då ett lågvattenmärke.

Doktorn
2007-05-23, 16:06
Precis, det är därför jag tidigare i tråden nämner att det är svårt att dra några "slutsatser av slutsatserna". Livsmedelsverkets rekommendationer är att en frisk person kan äta ett ägg om dagen utan problem för hälsan.

Du skriver också "det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar." och frågan hur väl det stämmer.

Samt "kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag" och om det stämmer helt kan också diskuterats.

Samt "Ändå påverkades deras riskfaktorer av 3 ägg per dag.". Även det kan diskuteras.

Så utifrån det lät det på dig att du var entusiastisk över studien..

King Grub
2007-05-23, 16:09
"Att det är farligt i den enskilda fallet är nog för tidigt att uttala sig om med någon säkerhet, men det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar."

Som sagt. Nog få auktoriteter som rekommenderar ohämmat äggfrossande (eller annan kolesterolrik föda i övermått, för den delen). Det är ju kolesterolinnehållet i gulan som i sådana fall påverkar, vare sig det direkt på kolesterolnivåer eller kylomikronmetabolismen.

Powerful predictors of increased risk of coronary artery disease include high levels of total serum cholesterol and the cholesterol-rich LDL molecule.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Dom flesta är nog överrens om att ägg med äggula kan ingå i vilken diet som helst och att tidigare rekommendationer (1 ägg per vecka?) är felaktiga, men att därifrån gå till att rekommendera en karta ägg om dagen är ett långt steg.

Den kända studien från aprilnumret 1999 av JAMA säger These findings suggest that consumption of up to 1 egg per day is unlikely to have substantial overall impact on the risk of CHD or stroke among healthy men and women.

Doktorn
2007-05-23, 16:19
(Från netdoctor.se, för hela infosidan om kolestrol:

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3389

"Vad händer när det finns för mycket kolesterol i blodet?

Själva åderförkalkningen börjar redan i ung ålder. Efter hand blir öppningen i blodkärlen mindre och mindre, ytan blir mer oregelbunden och blodet får svårt att passera fritt genom ådrorna. En blodpropp kan bildas och fastna i det trånga blodkärlet. När blodtillförseln till ett vävnadsområde upphör, dör vävnadsområdet. Det vill säga att om blodproppen sitter i ett kranskärl (ett av hjärtats egna blodkärl), dör den del av hjärtmuskeln som fick blod från det igentäppta kärlet och en hjärtinfarkt uppstår, vilket gör att hjärtmuskelns pumpförmåga försvagas. "

Jag skulle då INTE rekommendera allt för hög äggkonsumtion av ägg.. för några månader sedan hade jag själv det och fick DÖONT i njurarna. Tror det beror på att njurarna inte klarar av att hantera allt för stor mängd sådant.

Ja men det är ju bara en historia om atheroskleros processen. Diskussionen här är ju om huruvida äggulor påverkar kolosterolet, det säger ju din text inget om. Och en parantes, bara det att netdoktor använder termen åderförkalkning säger något om kvaliteten på den sidan...

fluffy_ferret
2007-05-30, 18:53
"Att det är farligt i den enskilda fallet är nog för tidigt att uttala sig om med någon säkerhet, men det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar."

Som sagt. Nog få auktoriteter som rekommenderar ohämmat äggfrossande (eller annan kolesterolrik föda i övermått, för den delen). Det är ju kolesterolinnehållet i gulan som i sådana fall påverkar, vare sig det direkt på kolesterolnivåer eller kylomikronmetabolismen.



Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Dom flesta är nog överrens om att ägg med äggula kan ingå i vilken diet som helst och att tidigare rekommendationer (1 ägg per vecka?) är felaktiga, men att därifrån gå till att rekommendera en karta ägg om dagen är ett långt steg.

Den kända studien från aprilnumret 1999 av JAMA säger

När man äter mycket kolesterol så producerar kroppen mindre. Jag tror kroppen är mer än väl kapabel till att reglera kolesterolet till den nivån den vill ha det.

Doktorn
2007-05-30, 20:25
"Att det är farligt i den enskilda fallet är nog för tidigt att uttala sig om med någon säkerhet, men det verkar kunna påverka faktorer för hjärt- och kärlsjukdomar."

Som sagt. Nog få auktoriteter som rekommenderar ohämmat äggfrossande (eller annan kolesterolrik föda i övermått, för den delen). Det är ju kolesterolinnehållet i gulan som i sådana fall påverkar, vare sig det direkt på kolesterolnivåer eller kylomikronmetabolismen.



Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Dom flesta är nog överrens om att ägg med äggula kan ingå i vilken diet som helst och att tidigare rekommendationer (1 ägg per vecka?) är felaktiga, men att därifrån gå till att rekommendera en karta ägg om dagen är ett långt steg.

Den kända studien från aprilnumret 1999 av JAMA säger

Jag vill också säga att kroppen är rätt så bra på att själv balansera kolesterol syntesen efter intag så att en vettig nivå hålls. Detta inte sagt att extrem situationer kan ändra detta...

Entity
2007-05-30, 20:33
Läste i Bodys 25 års jubileum tror ja det vara, om ägg kan varit en annan tidning, att ägg var helt ofarligt för att höja kolestorolet. Flera expempel bland annat en tokig man som åt 25 ägg om dagen och mådde jättebra efter 30 år eller något.
Det rekomenderade ICA må bra ägg flera gågner som innehåller omega 3. Så undrar hur objektiv artiklen var. Dock har ja läst några gånger att ägg inte alls ska vara farligt. Vetenskapliga stuider kan man ju alltid ifrågasätta. Riskerna kanske ökar givetvis, men 25% högre risk kan vara från 10 dödsfall till kanske 12-13 dödsfall på 10.000 människor.

Doozer
2007-05-30, 21:27
Kolesterolet är orelevant och mäts bara för att det finns medicin som sänker det onda kolesterolet. Det medicinen gör är att förkorta din livslängd (och det gäller många mediciner).

Doktorn
2007-05-30, 22:19
Kolesterolet är orelevant och mäts bara för att det finns medicin som sänker det onda kolesterolet. Det medicinen gör är att förkorta din livslängd (och det gäller många mediciner).

Nej

skaparn
2007-05-30, 22:35
Det finns andra studier som säger att det inte påverkar negativt, men i den här senaste studien har man använt sig av en relevant målgrupp (unga friska män 17-22 år gamla)

Puh! Tur att jag är äldre än så, och att jag inte lever "a sedentary life style" som testobjekten sägs göra.

Vad jag funderar på är hur noga man måste vara när man gör en studie av detta slag. Det sägs ju i metoden att man designat två parallella dieter med motsvarande näringsinnehåll och kolesterol som enda skillnaden, men det måste ju vara väldigt svårt att åstadkomma. Följer det inte med vissa fetter som kanske påverkar positivt i äggulan? Ser man till att på grammet ersätta dessa både makro- (ner på fettsyrenivå) och mikronutrienter i referensdieten?

Metal_boy_
2007-05-30, 22:35
När man äter mycket kolesterol så producerar kroppen mindre. Jag tror kroppen är mer än väl kapabel till att reglera kolesterolet till den nivån den vill ha det.

Då kanske du kan svara på varför det finns många med för högt kolesterolvärde?

Eddie Vedder
2007-05-31, 04:35
Då kanske du kan svara på varför det finns många med för högt kolesterolvärde?

Därför att folk lever ett ohälsosamt liv med faktorer som påverkar kolesterolvärdena negativt kanske?

Inaktivitet, rökning, dåliga matvanor (som absolut inte måste betyda kolesterolrik mat), arvsanlag etc. Oerhört många fler faktorer än kolesterolet i maten, det utgör nog en ganska liten del.

fluffy_ferret
2007-05-31, 10:44
Då kanske du kan svara på varför det finns många med för högt kolesterolvärde?

För att kroppen har valt att hålla kolesterolet vid den nivån. Uppenbarligen är det något med deras livsstil...

shadowfire
2010-01-14, 17:41
Uhm, så jag har tolkat det hela rätt då om jag bumpar denna tråd med konstaterandet att kolestrolet påverkas mer av äggulan än av vitan. Jag äter ägg som en höna själv, så det kanske är dags o lägga gulan på hyllan lite då.

Eddie Vedder
2010-01-14, 17:55
Uhm, så jag har tolkat det hela rätt då om jag bumpar denna tråd med konstaterandet att kolestrolet påverkas mer av äggulan än av vitan. Jag äter ägg som en höna själv, så det kanske är dags o lägga gulan på hyllan lite då.

Den här diskussionen finns ju i en miljon trådar. Kolla upp en mer aktuell istället. Att plocka bort äggula är enbart dumt. Att kolesterolet "påverkas" säger ingenting om hur hälsan påverkas ur hjärt- kärlsynpunkt.

EDIT: En tråd med bara ett par dagar på nacken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141713&highlight=kolesterol