handdator

Visa fullständig version : mp3 och mp4


Tabbe
2006-08-04, 11:02
http://www.blocket.se/vi/8935424.htm?ca=11_s

Det poppar upp massa kopier av ipod som heter/är mp4?

Vad är mp4, vad är skillnaden?
Hur är kvalitén? Är det värt att köpa en sån istället för ipod nano?

hjälp=)

internethjälten
2006-08-04, 11:13
http://www.blocket.se/vi/8935424.htm?ca=11_s

Det poppar upp massa kopier av ipod som heter/är mp4?

Vad är mp4, vad är skillnaden?
Hur är kvalitén? Är det värt att köpa en sån istället för ipod nano?

hjälp=)

"MP4, egentligen MPEG-4 Part 14, är ett multimedia format som är till för att lagra ljud och digitala videor, speciellt de som kallas MPEG. Mp4 kan också lagra annan data som undertext och stillbilder. Det moderna MP4 formaten tillåter dig att föra över data till Internet. MP4 filer slutar på .mp4."

Den på länken på blocket tar mp3 så bara att tuta och köra =)

Tabbe
2006-08-04, 11:26
coolt med bilder och allt men hur är kvalitén på dom här "kopiorna"?

Dom är iaf mycket billigare men hos ipod kanske man betalar en del för märket också?

hasse36
2006-08-04, 12:02
Nu fattar jag inte. Vilket av dessa format skulle vara MP4?
Musikformat: MP3, WMA, WMV, ASF, WAV
Videoformat:MTV, AMV

Men det är ändå MP3 som gäller. Ogg och MP4 är bättre vid låga bitrates men de löser yesterday's issues. Idag är minneskapaciteten så stor så att spelar ingen roll om man går upp till 192 kBit/s.

Jag har gjort dubbelblindtest med en polare som har super-duper-anläggning och gillar Nightwish vars musik enligt vissa är känslig för MP3-komprimering. Han kunde avgöra när det var 128 kBit/s men redan vid 160 kBit/s blev det vilda gissningar.

aliquis
2006-08-04, 13:36
http://www.blocket.se/vi/8935424.htm?ca=11_s

Det poppar upp massa kopier av ipod som heter/är mp4?

Vad är mp4, vad är skillnaden?
Hur är kvalitén? Är det värt att köpa en sån istället för ipod nano?

hjälp=)Den spelade ju bara MP3, står ju inget om MP4 i beskrivningen, däremot hette modellen MP400, så inte är det någon MP4-spelare och rubriken är felaktig. Försäljningstricks? Felstavning?

MP3 står för Mpeg Audio Layer III och MP4 står för....


... trumvirvel ...

... Mpeg Audio Layer IV!

Tanken är antagligen att det senare skall ge bättre ljudkvalite per kilobit, MP3 låter iaf mycket bättre än MP2.

aliquis
2006-08-04, 13:37
"MP4, egentligen MPEG-4 Part 14, är ett multimedia format som är till för att lagra ljud och digitala videor, speciellt de som kallas MPEG. Mp4 kan också lagra annan data som undertext och stillbilder. Det moderna MP4 formaten tillåter dig att föra över data till Internet. MP4 filer slutar på .mp4."

Den på länken på blocket tar mp3 så bara att tuta och köra =)Haha, ditt sär, jag trodde tråden var asgammal eftersom jag redan hade svarat, och när jag sedan började läsa det hade du ju en förklarning (jag postade min förklarning för att jag var helsäker på att jag inte har berättat något om det förr, så isf hade jag väl bara kommenterat kvaliten på spelaren tänkte jag.)

Maximilian
2006-08-04, 13:38
Jag köpte för en tid sen en IPOD nano kopia (liknande den du länkade) den spelar mp4/mp3(skillnaden på originalet och kopian är: garantier,viss kvalité skillnad, manualer samt att den saknar den sköna "touch panelen" som IPOD nano har(den du använder för att navigera)

EDIT: Den spelar även VIDEO,SPEL,MUSIK och digitala foton
/Max

aliquis
2006-08-04, 13:40
coolt med bilder och allt men hur är kvalitén på dom här "kopiorna"?

Dom är iaf mycket billigare men hos ipod kanske man betalar en del för märket också?Klart du gör, iPod är ju en kass spelare med värdelös batteritid, avsaknad av radio eller ljudingång, sämst programvara som kräver att du har iTunes installerat och som inte stödjer ogg eller flac, osv ;) (programvaran går dock att byta ut.)

Men kopiorna lär ju vara sämre på något, kopior brukar ju sällan vara bra. En småkusins kompis har dock köpt någon sådan där nanokopia.

Tabbe
2006-08-04, 14:02
Jag köpte för en tid sen en IPOD nano kopia (liknande den du länkade) den spelar mp4/mp3(skillnaden på originalet och kopian är: garantier,viss kvalité skillnad, manualer samt att den saknar den sköna "touch panelen" som IPOD nano har(den du använder för att navigera)

EDIT: Den spelar även VIDEO,SPEL,MUSIK och digitala foton
/Max


Precis en sån post ville jag ha =D tack!