handdator

Visa fullständig version : träningsvärk


pia
2006-08-04, 07:41
Jag fattar inte att jag får sådan träningsvärk. Jag måste säga att jag är dålig på att ta ut mig stannar gärna även om jag skulle orka lite till så jag kör inte till failure. Jag kör inte speciellt intensivt. Vill orka lika mycket i alla set så jag vilar tillräckligt emellan seten. Kör sällan super eller dropset eller någon annan variant av speciell intensitetsträning. Det händer men väldigt sällan.

Har testat alla möjliga olika varianter. Kört kroppen 2 ggr i veckan med färre övningar och set per gång. Jag har kört igenom kroppen en gång i veckan.Vissa muskelgrupper 2 ggr andra 1. Får ändå för mycket träningsvärk. Kör mellan 6-15 rep och för det mesta 3 set per övning. Mellan 2-5 övningar per muskelgrupp. Har tränat styrketräning i 14 år varav 9 år regelbundet 4-5 ggr i veckan. Jag förstår inte varför kroppen aldrig vänjer sig

Har någon en bra förklaring eller bra förslag på hur jag ska träna för att undvika för mycket träningsvärk. Lite är bara skönt men inte när det blir för mycket så man får svårt att göra saker.

Funnyman
2006-08-04, 08:42
Stretchar du ordentligt, annars är det ett bra tecken att du sköter din träning på rätt sätt.

Jag får precis som du enorma träningsvärk och tror själv det beror på att jag tränar strikt och rätt, jag jobbar med rätt muskler helt enkelt.

Guddi
2006-08-04, 08:51
Träningsvärk är det inget man kan göra något åt. Vissa får mycke andra får ingen. Det är inget kvitto på att du tränat bättre än någon som inte har träningsvärk. Det enda det visar är att du har belastat dina muskler.

Finns många trådar om det här på kolo, sök på DOMS, träningsvärk eller träningsverk så hittar du säkert den info du behöver.

L-Sami
2006-08-04, 09:21
Vad jag har märkt nu när jag deffar. Att när jag ligger på energiunderskott och äter mindre kolhydrater så får jag mer träningsvärk än vanligt. Har träningsvärk efter varje pass dagen efter. Du kan prova att proppa i dig en del kolhydrater under dan, framför allt efter träningen det kanske hjälper :)

King Grub
2006-08-04, 09:33
Stretchar du ordentligt, annars är det ett bra tecken att du sköter din träning på rätt sätt.

Stretching har ingenting med att motverka träningsvärk att göra!

Funnyman
2006-08-04, 09:37
Stretching har ingenting med att motverka träningsvärk att göra!

För min del fungerar det ypperligt, de gånger jag missar att stretcha exempelvis benen ja då blir det inte mycket gjort på de närmaste dagarna kan jag säga och det behöver jag ingen ingenjörsstudie a la Hanz Steinhardt för att påvisa.

King Grub
2006-08-04, 09:40
Nej, det "fungerar" inte för dig. Har det ingen effekt så har det inte. Möjligen placebo. Gå inte på alla träningsskrönor och vifta bort fakta med "funkar för mig". "Funkar för mig" är värdelöst när det gäller fysiologiska fakta.

Funnyman
2006-08-04, 09:47
Nej, det "fungerar" inte för dig. Har det ingen effekt så har det inte. Möjligen placebo. Gå inte på alla träningsskrönor och vifta bort fakta med "funkar för mig". "Funkar för mig" är värdelöst när det gäller fysiologiska fakta.

Grubben, du må vara väldigt kunning men jag har aldrig varit en teoretiker av din kaliber utan istället än praktiker, jag provar mig fram och utvärderar och på så sätt kan jag dra slutsatser över vad som fungerar och vad som inte fungerar.

King Grub
2006-08-04, 09:48
Det måste vara roligt när dina upptäckter om vad som "fungerar" på dig visar sig skilja sig från resten av mänskligheten. :)

Tabbe
2006-08-04, 09:51
Vad jag har märkt nu när jag deffar. Att när jag ligger på energiunderskott och äter mindre kolhydrater så får jag mer träningsvärk än vanligt. Har träningsvärk efter varje pass dagen efter. Du kan prova att proppa i dig en del kolhydrater under dan, framför allt efter träningen det kanske hjälper :)


Precis samma sak för mig, under deffen får jag otroligt mycket mer träningsvärk.
Kanske vi inte har vad som krävs för att bygga upp musklerna eftersom vi ligger på kcal-underskott?

Grub?

Funnyman
2006-08-04, 09:51
Det måste vara roligt när dina upptäckter om vad som "fungerar" på dig visar sig skilja sig från resten av mänskligheten. :)

Jag har applicerat mitt träningssätt på folk i gymmet och det har visat sig fungerat utmärkt i alla fall, alla kan vi lära oss lite mer av varandra om vi har lite tålamod.

King Grub
2006-08-04, 09:53
Stretching har som sagt inget med träningsvärk att göra. Det har inte med tålamod att göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=943659&postcount=14

"Teoretikerna" sitter inte och slår tärning för att ta reda på vad dom skall skriva. Det är praktiska studier, i fallet träningsvärk på 10000-tals individer. Du skiljer dig inte från dessa på ett fysiologiskt plan.

King Grub
2006-08-04, 09:54
Precis samma sak för mig, under deffen får jag otroligt mycket mer träningsvärk.
Kanske vi inte har vad som krävs för att bygga upp musklerna eftersom vi ligger på kcal-underskott?

Grub?

Det är inte otänkbart att det finns en koppling mellan för lite energi och DOMS.

AJO
2006-08-04, 09:59
Stretching har ingenting med att motverka träningsvärk att göra!



Grubben jag vill inte låta respektlös, men rent hypotetiskt;

Om några duktiga forskare inom kort, i nogranna undersökningar skulle komma fram till att stretching hjälper mot träningsverk!

Skulle du överväga att ändra åsikt då?

Funnyman
2006-08-04, 10:00
Grubben jag vill inte låta respektlös, men rent hypotetiskt;

Om några duktiga forskare inom kort, i nogranna undersökningar skulle komma fram till att stretching hjälper mot träningsverk!

Skulle du överväga att ändra åsikt då?

Det är klart han skulle göra det, han grundar all sin fakta och kunskap på pdfer.

sleep is the enemy
2006-08-04, 10:01
Nej, det "fungerar" inte för dig. Har det ingen effekt så har det inte. Möjligen placebo. Gå inte på alla träningsskrönor och vifta bort fakta med "funkar för mig". "Funkar för mig" är värdelöst när det gäller fysiologiska fakta.

tror du verligen själv att du vet exakt hur människokroppen fungerar? vad som är fakta idag kan mycket väl vara en lögn imorgon. e de inte bättre å lyssna på sin egen kropp än på dina "fakta"...

L-Sami
2006-08-04, 10:04
Det här är bara en filosofisk fråga i grund och botten. Det finns människor som behöver bevisat och studerat fakta för att tro på nåt och sen finns det människor som du tror på vad de känner.
Så vad som är rätt och fel, får en människa avgöra själv. :)

Officer
2006-08-04, 10:05
Men lägg av nu.

Grub är ingen kille som inte tränar själv. Han har över 15 års träningserfarenhet bakom sig. Om han skulle skriva ner allt som funkat för honom utifrån erfarenhet, skulle ni ta efter det också? Är det inte smartare att ha vetenskapliga grunder som en utgångspunkt, och sedan bilda sig en egen erfarenhet? Då snackar vi om många års träning där man verkligen kan utvärdera olika upplägg och träningsfilosofier, inte enstaka år, för så snabbt bygger man inte såpass stor muskelmassa så att man kan avgöra om det är pga ändrad filosofi eller bara regelbunden träning).
Det Grub skriver är det som idag, tack vare modern teknik och forskning, är sanning. Allt han nämner går att backa upp med hundratals studier. Tror man hellre på empiriska studier än vetenskapliga får man ta sig en funderare.

King Grub
2006-08-04, 10:06
Det är klart han skulle göra det, han grundar all sin fakta och kunskap på pdfer.

Oooo, han tar debatten till det personliga planet. *flex* Tryter argumenten? http://bestsmileys.com/tongs/10.gif Om jag inte skall vara sämre, så har jag i sådana fall har jag tränat antagligen längre, mer och hårdare än du. I praktiken.

Funnyman
2006-08-04, 10:07
Det här är bara en filosofisk fråga i grund och botten. Det finns människor som behöver bevisat och studerat fakta för att tro på nåt och sen finns det människor som du tror på vad de känner.
Så vad som är rätt och fel, får en människa avgöra själv. :)

Visst är det så och i mitt fall liksom många andra är det genom att prova sig fram genom olika praktiska moment som man först vet vad som fungerar eller inte.

elan
2006-08-04, 10:09
Det kan ju vara så att man blir mindre stel av att stretcha, så långt kan väl alla vara överens? Kanske går det att blanda ihop känslan av att vara väldigt stel, orörlig och dessutom ha träningsvärk med känslan av endast en rejäl träningsvärk.

Funnyman
2006-08-04, 10:10
Oooo, han tar debatten till det personliga planet. *flex* Tryter argumenten? http://bestsmileys.com/tongs/10.gif Om jag inte skall vara sämre, så har jag i sådana fall har jag tränat antagligen längre, mer och hårdare än du. I praktiken.


Vi får väl ha en snoppmätning på riktigt istället, köra ett pass ihop och utbyta information.

sleep is the enemy
2006-08-04, 10:13
Oooo, han tar debatten till det personliga planet. *flex* Tryter argumenten? http://bestsmileys.com/tongs/10.gif Om jag inte skall vara sämre, så har jag i sådana fall har jag tränat antagligen längre, mer och hårdare än du. I praktiken.

å vad bevisar det? om inte stretching fungerar för dig så gör det inte det för någon annan heller...?

Guddi
2006-08-04, 10:14
Grubben jag vill inte låta respektlös, men rent hypotetiskt;

Om några duktiga forskare inom kort, i nogranna undersökningar skulle komma fram till att stretching hjälper mot träningsverk!

Skulle du överväga att ändra åsikt då?
Visst skulle han ändra åsikt. Men en sökning på DOMS och stretching ger ungefär 1000 resultat. Det har gjorts en massa meta-studier på alla dem studierna som är värda att använda sig av och inget tyder på att strething skulle hjälpa så det behövs mycket mer än en studie för att man ska ändra åsikt om just detta.

Men visst. Kunskap ändras hela tiden och inget kan veta allt. Tror ni att stretching fungerar för er så kör vidare på det, placebo effekten är väldigt kraftig. Jag är dock säker på att om de slängt in er i en studie om träningsvärk så hade ni visat samma resultat som alla andra, dvs ingen effekt.

http://scholar.google.com/scholar?hl=sv&lr=&q=stretching+doms&btnG=S%C3%B6k

AJO
2006-08-04, 10:14
Gäller detta även när man redan har träningsverk?

För jag tycker mig märka lindring i den verkande muskeln av att strecha den ordentlig i ett par minuter?

Tabbe
2006-08-04, 10:19
Gäller detta även när man redan har träningsverk?

För jag tycker mig märka lindring i den verkande muskeln av att strecha den ordentlig i ett par minuter?


+1
när jag har träningsvärk hjälper det att stretcha.

Att ta en varm dusch hjälper också.

L-Sami
2006-08-04, 10:23
+1
när jag har träningsvärk hjälper det att stretcha.



Inte i alla fall på riktigt fysiologiskt sätt , kanske mer på psykologiskt :)

Tabbe
2006-08-04, 10:26
Inte i alla fall på riktigt fysiologiskt sätt , kanske mer på psykologiskt :)

haha, vem bryr hur det funkar så länge det funkar :D

L-Sami
2006-08-04, 10:28
haha, vem bryr hur det funkar så länge det funkar :D

Det är precis vad man tror på. Fysiologin eller på sin egna känslor.

charlie87
2006-08-04, 10:30
Funnyman

Jag undrar nu vad är det som gör att man inte får träningsvärk av att stretcha? Om du kan förklara det på ett tydligt sätt som inte någon av dagens forskingningsrapoter och studier har kunnat så tror jag att alla är nöjda.

Men då måste ju du skippa dagen påvisningar om att träningsverk är en överansträngning på musklerna, en liten skada på muskelcellerna.

För jag har svårt att tänka mig att genom att sträka ut muskeln lite så har man vips läkt en skada i muskelcellerna, men det vore dock ett mirakel inte sant!

z_bumbi
2006-08-04, 10:31
Träningsverk kan bli värre om man missar något i kosten, i alla fall har jag upplevt det så när jag missat något i samband med träningen.

Negativ träning kan ge en jävla träningsvärk så lägger man mycket fokus på den negativa delen i rörelserna så kan det bli värre.

Om man ligger på gränsen till överträning så kan det också vara en orsak.

Att missa nedvarvningen är en annan klassiker.

Eller så får man som Guddi skrev helt enkelt mer träningsvärk än andra.

Sheogorath
2006-08-04, 10:33
Hej hopp. Tidigare har jag alltid hävdat att det finns en koppling hos mig mellan att äta mindre/sämre och att få mer träningsvärk. Då blev jag förlöjligad. Nu skriver två moderatorer att det är tänkbart och möjligt. Som det kan bli :).

(nej, stretching hjälper inte mot träningsvärk, däremot kan man mycket väl stretcha sig till träningsvärk om man går in för det och stretchar lite hårdare än vanligt, i t.ex. hamstrings)

Timme
2006-08-04, 10:34
Funnyman, ditt nick passar ganska bra för du är verkligen rolig...och lite pinsam. Stretching förhindrar inte träningsvärk på något sätt. Det är totalt omöjligt att undvika träningsvärk genom stretching. Ett tag så trodde jag på skiten och stretchade som ett as efter träningen men ingen skillnad. Jag kunnde inte gå ordentligt på tre dagar efter ett böj pass. Sedan så slutade jag med skiten/stretching (jag är redan vig och överrörlig och behöver inte bli rörligare) och träningsvärken var precis likadan.

Det är lätt an inbilla sig att saker och ting funkar trots att de inte gör det. Jag trodde också som du att stretching funkade för att förhindra träningsvärk men sedan när jag läste studier om det så insåg jag att det inte alls funkade. Nu får jag mycket lite träningsvärk trots hård träning. Träningsvärken avtar mer och mer.

Timme
2006-08-04, 10:35
(nej, stretching hjälper inte mot träningsvärk, däremot kan man mycket väl stretcha sig till träningsvärk om man går in för det och stretchar lite hårdare än vanligt, i t.ex. hamstrings)

Där har vi en fin sanning! Jag stretchade min hamstrings utan att ha tränat dem och dagen efter så satt där en fin träningsvärk :)

Funnyman
2006-08-04, 10:42
Funnyman, ditt nick passar ganska bra för du är verkligen rolig...och lite pinsam. Stretching förhindrar inte träningsvärk på något sätt. Det är totalt omöjligt att undvika träningsvärk genom stretching. Ett tag så trodde jag på skiten och stretchade som ett as efter träningen men ingen skillnad. Jag kunnde inte gå ordentligt på tre dagar efter ett böj pass. Sedan så slutade jag med skiten/stretching (jag är redan vig och överrörlig och behöver inte bli rörligare) och träningsvärken var precis likadan.

Det är lätt an inbilla sig att saker och ting funkar trots att de inte gör det. Jag trodde också som du att stretching funkade för att förhindra träningsvärk men sedan när jag läste studier om det så insåg jag att det inte alls funkade. Nu får jag mycket lite träningsvärk trots hård träning. Träningsvärken avtar mer och mer.


Tack för det personangreppet!

I ditt fall tror jag det är solklart trots att du förmodligen kommer hävda motsatsen.
Anledningen till att du får mindre och mindre träningsvärk står inte i paritet om du stretchar som en hel arme av Jessie Venturas.

Jag tror du helt enkelt vant din kropp och är väldigt dålig på att variera dig, du må träna hårt men skulle inte förvåna mig om du reppar dina 7 reps som vanligt och håller dig till samma övningar jämt och ständigt.

Chockar du kroppen och varierar dig kommer garanterat träningsvärken återkomma, låt oss se.
Mer träningsvärk tror jag är ett kvitto på något kroppen och musklerna inte är van vid och då kan du sitta där och hävda att du tränar hårt i all oändlighet.

Sheogorath
2006-08-04, 10:46
Tack för det personangreppet!

I ditt fall tror jag det är solklart trots att du förmodligen kommer hävda motsatsen.
Anledningen till att du får mindre och mindre träningsvärk står inte i paritet om du stretchar som en hel arme av Jessie Venturas.

Jag tror du helt enkelt vant din kropp och är väldigt dålig på att variera dig, du må träna hårt men skulle inte förvåna mig om du reppar dina 7 reps som vanligt och håller dig till samma övningar jämt och ständigt.

Chockar du kroppen och varierar dig kommer garanterat träningsvärken återkomma, låt oss se.
Mer träningsvärk tror jag är ett kvitto på något kroppen och musklerna inte är van vid och då kan du sitta där och hävda att du tränar hårt i all oändlighet.

...och? Det är ju inte precis så att han inte kommer att få svällande benmuskler bara för att han inte varierar sig fint mellan bensparkar, benpressar, utfall och bla bla bla.

60 x 10 i knäböj idag?
180 x 10 i knäböj om 10 år?
Har man lika små ben då som innan? Nej, det har man inte. Så då kan vi skita i träningsvärken, eller hur?

Clyde
2006-08-04, 10:58
Lägg ner opiumpipan nu Funnyman. Funkar det inte på 1000 av 1000 så funkar det inte för dig heller...!

Timme
2006-08-04, 11:24
Tack för det personangreppet!

I ditt fall tror jag det är solklart trots att du förmodligen kommer hävda motsatsen.
Anledningen till att du får mindre och mindre träningsvärk står inte i paritet om du stretchar som en hel arme av Jessie Venturas.

Jag tror du helt enkelt vant din kropp och är väldigt dålig på att variera dig, du må träna hårt men skulle inte förvåna mig om du reppar dina 7 reps som vanligt och håller dig till samma övningar jämt och ständigt.

Chockar du kroppen och varierar dig kommer garanterat träningsvärken återkomma, låt oss se.
Mer träningsvärk tror jag är ett kvitto på något kroppen och musklerna inte är van vid och då kan du sitta där och hävda att du tränar hårt i all oändlighet.

hehe, jag varier mig ganska mycket faktiskt i min träning. Från att ha kört som du skrev 6-10 reps i knäböjen så kör jag nu aldrig över 3. Ja, min kropp har vant sig men som sheo skriver så är träningsvärk inget tecken på att musklerna fått jobba hårt. Så länge jag blir starkare och starkare varje vecka så skiter jag fullständigt i att jag inte får så mycket träningsvärk :) Märker jag att jag inte ökar i övningarna längre, då är det nog dags att göra lite större förändringar i tränings schemat.


(förlåt för personangreppet)

Timme
2006-08-04, 11:28
60 x 10 i knäböj idag?
180 x 10 i knäböj om 10 år?
Har man lika små ben då som innan? Nej, det har man inte. Så då kan vi skita i träningsvärken, eller hur?

Här har vi en till sanning :)

Sniggel
2006-08-04, 11:35
Det är för många faktorer som är inblandade för att kunna lita på en persons empiriska studier. Man behöver både en testgrupp och en kontrollgrupp att jämföra med för att våga dra några slutsatser och utesluta slump och andra faktorer.
En klassiker är Plucke som börjar träna och får mycket träningsvärk och sen efter några pass får han reda på att man ska stretcha. När han börjat med det så minskar träningsvärken.

Vad väljer man att lita på? 1000 studier med många testpersoner i varje, eller en persons egna erfarenheter?
Vad har folk emot vetenskap nuförtiden?

Robban
2006-08-04, 11:54
Här har vi en till sanning :)
Den största av dem alla vad gäller muskler!

Sheogorath
2006-08-04, 11:56
Den största av dem alla vad gäller muskler!

Tackar :).

d3lez
2006-08-04, 12:02
Det är väldigt många där ute som går på det dom själv tror och känner. Personligen väljer jag att lita på vetenskapen och forskningar då det gjort många olika med samma resultat.

Tyvärr så faller många för placebo. Ett praktexemplar är att mitt ex var helt insnöad på att hennes 20minuters superseriösa stretching gav jättebra resultat när det kommer till att inte få träningsvärk. Jag sa emot och tyckte att det var helt galet. Ett pass så tränade hon med mig och då körde vi ordentligt med vikt men kontrollerat, dagen efter får man ett sms "du kanske kan nått endå, har träningsvärk som fan fast att jag strechade som jag brukar".

Jag pratade med en naprapat om tränignsvärk och han sa att det var nästan onödigt att strecha efter träning då muskeln åker direkt tillbaka till utgångsläget efter att man strechad, så tolkade jag det iaf. han hade själv läst en studie om att strechingen inte tar bort träningsvärken och han trodde också att så var fallet.

Det är ju bra på sätt och vis med folk som tycker olika då det skapar debatt och frågeställning, vilket i vissa fall får en att fundera en extra gång på om man verkligen har rätt.

Viktigaste tycker jag är att man tränar och gör en egen "forskning" på dig själv med olika varianter, testar sedan andras varianter och sedan kör man på det som verkar mest logiskt/känns bäst. Så har jag gjort och jag strechar inte fast jag har hört från både naprapat och läkare att jag är överrörlig vilket jag är.

bottom line; Läs, var ödmjuk, testa, tro.:thumbup:

Wikner
2006-08-04, 12:45
Som andra skriver så upplever jag träningsvärk när jag haft en längre vilo period. Ju oftare jag tränar desto mindre träningsvärk får jag med. Sedan avtar träningsvärken mer och mer.

Lika kul när de blir en sådan här diskussion, slutar alltid på samma sätt.

Denstillasittande
2006-08-04, 19:37
Jäkla lustigt det där med träningsvärk. Jag har aldrig känt träningsvärk efter ett enda pass någonsin.
Fast för inte så länge sedan när jag hade jobbat över och i princip aldrig inte stått still på hela dagen, så kände jag faktiskt lite värk i vaderna!
Ändå går jag väldigt mycket i mitt jobb i vanliga fall också, vet inte riktigt vad ändrades den dagen.

shadowfire
2006-08-20, 21:52
Intressant, jag sökte på trådar om träningsvärk nu då jag efter sommaruppehållet gick o körde ett bröst och tricepspass igår och nu kan jag knappt röra mig. Har aldrig i hela mitt liv haft en sådan här träningsvärk innan.

Vad jag har förstått så är det muskelfibrer som har slitits sönder, men varför kommer inte värken omedelbart? Kan det vara så att fibrerna bryts inte ner under själva träningen, utan ett par timmar efteråt och att just det kan förebyggas med stretching?

Likaså undrar jag hur man kan "kurera" träningsvärk. Det måste finnas något kostintag som kan påskynda reparationen av muskelfibrerna? Proppa i sig kolhydrater dagen eller kanske inte är någon hit, men gasa på med mer protein kanske? Vatten har jag också hört ska påskynda läkningen.

Något måste man kunna göra för jag får fan inte ens på mig ytterjackan själv nu...

sailaways
2006-08-20, 22:13
Vad jag har förstått så är det muskelfibrer som har slitits sönder, men varför kommer inte värken omedelbart? Kan det vara så att fibrerna bryts inte ner under själva träningen, utan ett par timmar efteråt och att just det kan förebyggas med stretching?

Fel. Fibrerna bryts inte ner. Det där är gammal forskning.

shadowfire
2006-08-20, 22:29
Fel. Fibrerna bryts inte ner. Det där är gammal forskning.
Utveckla. Vad är då ny forskning?

LadyG
2006-08-20, 22:34
Avhandlingen omvärderar denna vanliga syn på orsakerna till DOMS, som innebär att skadan huvudsakligen skulle ligga i Z-banden, de områden där sarkomererna (segmenten i muskelfibrillerna) fäster till varandra. Sammanfattningsvis stöder studierna antagandet att fibrillerna i de muskler som utsätts för excentriskt arbete anpassar sig genom att lägga till nya sarkomerer. Sådan förändringar kunde påvisas med ektronmikroskop och andra metoder i prover som tagit 2-3 dagar och ca en vecka efter träningstillfället. Det rör sig alltså inte, som man tidigare trott, om en skada på utan snarare en förstärkning av muskelfibrerna. Det förklarar också det faktum att ytterligare träning inte förvärrar besvären vid DOMS.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14455

Mycket läsvärd tråd f ö.

Doctor Snuggles
2006-08-20, 22:35
Stretching har som sagt inget med träningsvärk att göra. Det har inte med tålamod att göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=943659&postcount=14

"Teoretikerna" sitter inte och slår tärning för att ta reda på vad dom skall skriva. Det är praktiska studier, i fallet träningsvärk på 10000-tals individer. Du skiljer dig inte från dessa på ett fysiologiskt plan.

Tycker att de studierna som gjorts ang. stretching i samband med träning och DOMS är minst sagt knapphändiga. Finns väldigt många variabler kvar att klarlägga.
För övrigt så har jag personligen märkt att träningsverken är direkt korrelerad till näringsintag runt träning.

Doctor Snuggles
2006-08-20, 22:38
Hej hopp. Tidigare har jag alltid hävdat att det finns en koppling hos mig mellan att äta mindre/sämre och att få mer träningsvärk. Då blev jag förlöjligad. Nu skriver två moderatorer att det är tänkbart och möjligt. Som det kan bli :).

(nej, stretching hjälper inte mot träningsvärk, däremot kan man mycket väl stretcha sig till träningsvärk om man går in för det och stretchar lite hårdare än vanligt, i t.ex. hamstrings)

Upplevt precis tvärtom. Mindre matintag efter träning ger mig mindre DOMS, eller iaf fördröjer den. Märkligt. Samtidigt så hjälper vassle innan träning att motverka. What's that all about?

JailBait
2006-08-21, 11:37
jag var så jävla duktig o stretchade förrut o det kändes väl bra.. men nu stretchar jag ingenting och det känns också bra. däremot kan jag tillägga att så som det kändes och känns för mig är att det finns ett samband mellan mindre kost och större träningsvärk. på nått jävla vis.

Melker
2006-08-21, 11:40
Finns många trådar om det här på kolo, sök på DOMS, träningsvärk eller träningsverk så hittar du säkert den info du behöver.

:laugh:

Simson
2006-08-21, 12:20
Angående stretching i förebyggande syfte så är det ju bara att prova att endast strecha ena benet. Man får iaf träningsvärk i båda. Ingen raketforskning direkt.

Den akuta "värken" mildras ju när man blir uppvärmd och stretching kan ju öka blodtillförsel och därigenom lindra akut smärta.

För att inte gå offtopic för mycket så är mitt tips för att slippa träningsvärk att bibehålla kontinuitet in träningen. Uppehåll i uppåt 2 veckor eller för en muskel grupp brukar ge mig mycket mer träningsvärk när jag börjar köra igen. Håller jag mig till ett enveckas program brukar jag få mycket mindre träningsvärk.

SPACEJAM
2006-08-21, 12:27
Tänkte passa på att fråga hur länge det brukar ta för er innan er träningsvärk börjar samt hur många dygn/timmar det tar innan det börjar bli bra igen?

Skiljer sig på olika muskelgrupper eller?

LadyG
2006-08-21, 21:55
För min del verkar det som att vissa muskler har svårare för att få träningsvärk än andra, men i gengäld blir den desto jävligare när den väl sätter in. Armarna får jag ganska lätt träningsvärk i men magen är nästan omöjlig. Det kanske beror på storleken på musklegrupperna, men i så fall borde jag inte så sån träningsvärk i baken när jag gör benböj (med skivstång blir det effekt!) :D

Det sätter in redan dagen efter, tycker jag iaf. Sen tar det två dagar ungefär, två dagar efter träningspasset är det som värst och sen tar det två eller tre dagar ytterligare innan det är över.

Träningsvärk kan vara ganska mysigt faktiskt, om det är av rätt typ :)