handdator

Visa fullständig version : Förstärkare eller Receiver?


X-Change
2006-08-03, 22:28
Funderar på att köpa en redigare ljudanläggning, som ska kunna användas till endera stereo eller tv, som hemmabiosystem. Men jag saknar kunskap totalt om det här och känner mig bara förvirrad av jungeln av produkter att välja på. T ex vad är det för skillnad på förstärkare och receiver?

Sen om någon vänlig själ kan förklara vad en bra produkt ska ha för "krav", eller vad man ska vara noggrann att kolla efter är jag jäkligt tacksam.

Rekommendationer på produkter som ni vet är prisvärda skulle vara schysst med. Priset ska ligga mellan 2000-5000 kr.

Pudzianovski
2006-08-03, 22:32
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/receivers/buying-advice

tossefar
2006-08-03, 22:36
En reciever är en förstärkare med mottagare för radio.

Mattias
2006-08-03, 22:44
Funderar på att köpa en redigare ljudanläggning, som ska kunna användas till endera stereo eller tv, som hemmabiosystem. Men jag saknar kunskap totalt om det här och känner mig bara förvirrad av jungeln av produkter att välja på. T ex vad är det för skillnad på förstärkare och receiver?

Sen om någon vänlig själ kan förklara vad en bra produkt ska ha för "krav", eller vad man ska vara noggrann att kolla efter är jag jäkligt tacksam.

Rekommendationer på produkter som ni vet är prisvärda skulle vara schysst med. Priset ska ligga mellan 2000-5000 kr.


Här hittar du lite info

http://www.hifiklubben.com/SE/Laesning/Artiklar/

Whistler
2006-08-04, 10:56
Som den audiofil och snåljåp jag är så är så har jag ett motto som lyder följande:

Varför lägga X summa pengar på ett surround-system när du kan lägga samma X summa pengar på ett stereo-system och få bättre ljud?

Bara för att det är 5.1 behöver det inte betyda att det är bra ljudåtergivning...

Mattias
2006-08-04, 10:58
Som den audiofil och snåljåp jag är så är så har jag ett motto som lyder följande:

Varför lägga X summa pengar på ett surround-system när du kan lägga samma X summa pengar på ett stereo-system och få bättre ljud?

Bara för att det är 5.1 behöver det inte betyda att det är bra ljudåtergivning...


:thumbup:

boinnk
2006-08-04, 11:05
http://www.minhembio.com/forum/

hahavaffan
2006-08-04, 11:08
Som den audiofil och snåljåp jag är så är så har jag ett motto som lyder följande:

Varför lägga X summa pengar på ett surround-system när du kan lägga samma X summa pengar på ett stereo-system och få bättre ljud?

Bara för att det är 5.1 behöver det inte betyda att det är bra ljudåtergivning...Mycket, mycket sant. Men vill man ha ett surroundsystem, så är ju ett stereosystem inget att ens fundera över. Om man är helt säker dvs.

OggeP
2006-08-04, 11:09
Den ena förstärker ljud, den andra biter kudde.

hahavaffan
2006-08-04, 11:14
Den ena förstärker ljud, den andra biter kudde.Hehe :laugh: Erfarenhet?

dynamo
2006-08-04, 11:21
Som den audiofil och snåljåp jag är så är så har jag ett motto som lyder följande:

Varför lägga X summa pengar på ett surround-system när du kan lägga samma X summa pengar på ett stereo-system och få bättre ljud?

Bara för att det är 5.1 behöver det inte betyda att det är bra ljudåtergivning...

Om man enbart lyssnar på musik, så håller jag med. Vid filmer som stödjer det och kanske även med musik-dvds upplever jag och många med mig en bättre känsla av närvaro med ett 5.1 ljudsystem i samma prisklass.