handdator

Visa fullständig version : lite funderingar kring nyttiga fetter..


Mr A
2006-08-03, 18:59
1. Är det någon som har tips om bra fettkällor förutom nötter som man kan inta tillsammans med protein som tex mellanmål??? Eller kan man helt enkelt skippa fettet i mellanmålen så att man endast intar några få gram.

2. jag vet att man ska äta en hel del fett per dag men finns det många nackdelar med att ligga på ca 10% fett per dag av det totala näringsintaget??

3. Om man äter fiskolja, ca 10 gram per dag, behöver man då kompletera med extra tillskott av e-vitamin eller det får man tillräckligt från kosten om man äter nyttigt? Och är det för mkt att äta 10 gram fiskolja per dag?

4. Är det stor skillnad på fiskolja (i kapslar) på billiga varianter från tex netto eller ullared jämfört med dyrare varianter från hälsokost etc.??

L-Sami
2006-08-03, 19:27
1. Avocado, Makrill, Rapsolja. Fett behövs, kanske inte i samband med mellanmålen men det behövs

2. Testosteronet (Manliga könshormet) kan sjunka lite

pragmatist
2006-08-03, 21:44
1. Förutom det L-Sami räknade upp kan man lägga till olivolja och mörk choklad som bra källor (dock en hel del socker i choklad förstås).

2. Om du äter lite fett och mycket kolhydrater får du förmodligen sämre blodfetter och kolesterolvärden än om du istället ätit lite mer fett och lite mindre kolhydrater. Det finns noll hälsovinster med att gå under 20% av kaloriintaget från fett, tvärtom.

3. E-vitamin tillsätts framför allt för att skydda oljan från oxidation, det är förmodligen inget du själv behöver äta om oljan ändå är fräsch. 10 gram fiskolja är inte för mycket så till vida att du skulle kunna ta någon skada av det, men det är möjligen mer än vad som är nödvändigt för att få i sig tillräckligt med omega-3.

4. Troligen inte, men du kan ju smaka på den och jämföra. Smakar den bra så är den säkert bra.

pragmatist
2006-08-04, 11:44
Och ägg förstås, tänk att jag glömde det. Självklart ägg, gärna omega-3-versionen.

Lillpojken
2006-08-06, 19:55
En bra sammansättning av fett, protein och kolhydrater är viktigt för att kunna öka i muskelmassa och styrka.

Drar du ner på fettet blir det alltså svårare att bygga muskler.
Precis som om du skulle äta för lite protein eller kolhydrater.

Tror det är ett ganska vanligt misstag bland "oss" som är nogranna med kosten (att äta för lite fett). Jag har själv ätit alldeles för lite fett under en längre period.
Så numer knaprar jag massor av sötmandel och valnötter :)

Milla
2006-08-07, 10:36
...Men vad är en bra sammansättning mellan näringsämnena under uppbyggnad då? Till skillnad från deffperioden menar jag.

Guddi
2006-08-07, 11:46
...Men vad är en bra sammansättning mellan näringsämnena under uppbyggnad då? Till skillnad från deffperioden menar jag.
ingen skillnad. Det finns ingen bästa fördelning. Fett ska hållas över 15-20%, protein ska motsvara >1,5g/kg och kolhydrater behöver du för att fylla på dina glykogendepåer. Klarar du allt det så kan du fördela resten av kalorierna som du vill (tex alkohol :hbang: :Virro ).


alkohol exemplet=ironi....så ingen missförstår mig.

L-Sami
2006-08-07, 12:14
Jag tycker att det är bättre äta mer protein när man ligger på energiunderskott (deff) eftersom protein mättar bättre än kolisar och fett. Man slipper känna så mycket av hunger.

men jag är jag, ni är ni så :)

MrBoris
2006-08-07, 13:04
Jag tycker att det är bättre äta mer protein när man ligger på energiunderskott (deff) eftersom protein mättar bättre än kolisar och fett. Man slipper känna så mycket av hunger.

men jag är jag, ni är ni så :)

Är väl många som föredrar mycket protein vid deff. Som du säger mättar protein bättre än fett iaf så det är att föredra att först o främst dra ner på fett vid en deff.
Att dra ner på kolhydrater i första hand försämrar ju bara prestationsförmågan vid träningstillfällena så egentligen är det konstigt att många först o främst drar ner på kolhydraterna..

:confused:

L-Sami
2006-08-07, 13:57
Ja, du har nog rätt i att prestationsförmågan försämras, men jag har inte sett så stor skillnad på det ändå. Äter endast så mycket kolisar jag behöver för träningen i stort sett. Fett behövs ändå för testosteronet, som sjunker ganska rejält under deffen. Därför tycker jag att 30/30 fett och kolhydrater under deffen är bra. Resten protein.

Milla
2006-08-07, 14:25
Men om man väger 50kg och vill få lite mer muskelmassa, äter jag då 1.5g protein/kg blir det för mig 75g protein. Typ 10-15% av mitt totala kaloriintag + 20%fett då, kvar blir det ca 70% kolhydrater. Låter som lite mkt kolisar tycker jag... Är det dåligt för formen att käka uppåt 35-40%fett?:em:

MrBoris
2006-08-07, 15:05
Men om man väger 50kg och vill få lite mer muskelmassa, äter jag då 1.5g protein/kg blir det för mig 75g protein. Typ 10-15% av mitt totala kaloriintag + 20%fett då, kvar blir det ca 70% kolhydrater. Låter som lite mkt kolisar tycker jag... Är det dåligt för formen att käka uppåt 35-40%fett?:em:

allt fett du äter lagras som fett (i princip) så det är aldrig bra att öka på fettintaget. Dra på med 2.5g protein/kg eller nåt sånt istället. hellre öka proteinmängden än fettmängden.

MrBoris
2006-08-07, 15:13
allt fett du äter lagras som fett (i princip) så det är aldrig bra att öka på fettintaget. Dra på med 2.5g protein/kg eller nåt sånt istället. hellre öka proteinmängden än fettmängden.

dessutom verkar protein för proteinsyntsen (dvs ökad muskelmassa).. :eating:
kolhydrater medför dessutom en stabil proteinbalans och har en antikatabol verkan kring träning.
så vad är då smartast? äta mycket protein och kolhydrater och dra ner på fettet (i rimliga mängder så klart) !

L-Sami
2006-08-07, 15:30
Ja, men om man äter för mycket protein också så tackar nog proteinsyntesen nej till det och det blir till energi istället. Energi får man ju av kolhydrater då. Istället så kan man ersätta de onödiga proteiner med esentiella fettsyror där istället, som är även bra för fettförbränningen, nervsystemet och immunförsvaret. Det är de nyttiga fetterna man ska tacka ja till och neka de dumma mättade fetterna. En bra balans när det gäller dagsintaget av kalorier mellan protein, kolhydrater och fett är rimligt.

MrBoris
2006-08-07, 15:37
Ja, men om man äter för mycket protein också så tackar nog proteinsyntesen nej till det och det blir till energi istället. Energi får man ju av kolhydrater då. Istället så kan man ersätta de onödiga proteiner med esentiella fettsyror där istället, som är även bra för fettförbränningen, nervsystemet och immunförsvaret. Det är de nyttiga fetterna man ska tacka ja till och neka de dumma mättade fetterna. En bra balans när det gäller dagsintaget av kalorier mellan protein, kolhydrater och fett är rimligt.

men hellre 2.0-2.5g protein/kg än 1.5g protein/kg än att höja på fettintaget istället..

L-Sami
2006-08-07, 15:51
men hellre 2.0-2.5g protein/kg än 1.5g protein/kg än att höja på fettintaget istället..

Ja, självklart! då kan proteinet tas upp i alla fall, men rätt så onödigt att höja det till 4-5g/kg o skita i att äta nyttigt fett. :) som sagt en bra balans mellan näringsämnena är bäst och självklart vad man håller på med för aktiviteter spelar också en stor roll. En långdistans löpare behöver mer kolisar än vad än styrketränare gör och styrketränare mer protein än löpare osv, men man ska inte glömma de nyttiga fetterna. De är nyckeln till många oåtkomliga funktioner i kroppen.

MrBoris
2006-08-07, 15:56
Ja, självklart! då kan proteinet tas upp i alla fall, men rätt så onödigt att höja det till 4-5g/kg o skita i att äta nyttigt fett. som sagt en bra balans mellan näringsämnena är bäst och självklart vad man håller på med för aktiviteter spelar också en stor roll. En långdistans löpare behöver mer kolisar än vad än styrketränare gör och styrketränare mer protein än löpare osv, men man ska inte glömma de nyttiga fetterna. De är nyckeln till många oåtkomliga funktioner i kroppen.



Vem har sagt 4-5g protein/kg???!??
mitt första inlägg om hur mycket protein hon/han kan inta:

allt fett du äter lagras som fett (i princip) så det är aldrig bra att öka på fettintaget. Dra på med 2.5g protein/kg eller nåt sånt istället. hellre öka proteinmängden än fettmängden.

Milla
2006-08-07, 16:32
Ja, men om man äter för mycket protein också så tackar nog proteinsyntesen nej till det och det blir till energi istället. Energi får man ju av kolhydrater då. Istället så kan man ersätta de onödiga proteiner med esentiella fettsyror där istället, som är även bra för fettförbränningen, nervsystemet och immunförsvaret. Det är de nyttiga fetterna man ska tacka ja till och neka de dumma mättade fetterna. En bra balans när det gäller dagsintaget av kalorier mellan protein, kolhydrater och fett är rimligt.

Det var sådär som jag tänkte! Att lägger jag mig på en onödigt hög nivå på proteinerna så blir det ju inte mer än kolhydrater i slutändan iaf.. Och då jag måste äta så mkt kolisar för att komma i energibalans så kändes det bättre att käka lite mera fett. Men detta gör alltså så att man lättare lagrar in kroppsfett än bygger muskler då?

Milla
2006-08-07, 16:36
dessutom verkar protein för proteinsyntsen (dvs ökad muskelmassa).. :eating:
kolhydrater medför dessutom en stabil proteinbalans och har en antikatabol verkan kring träning.
så vad är då smartast? äta mycket protein och kolhydrater och dra ner på fettet (i rimliga mängder så klart) !

Ja, proteinet stimulerar ju proteinsyntesen, men om jag lägger mig på runt 2g p/kg, hur bör jag fördela retsen av kalorierna då tycker du? Mer protein än så får jag ständig magknip utav*spy*

L-Sami
2006-08-07, 17:37
Det var sådär som jag tänkte! Att lägger jag mig på en onödigt hög nivå på proteinerna så blir det ju inte mer än kolhydrater i slutändan iaf.. Och då jag måste äta så mkt kolisar för att komma i energibalans så kändes det bättre att käka lite mera fett. Men detta gör alltså så att man lättare lagrar in kroppsfett än bygger muskler då?

Ne, om du äter vi säger 30% av dagens kalorier av fett som består i största delen av omättade och fleromättade fetter så kommer det att hjälpa till att bränna mer fett än vad det lagrar. Musklerna behöver fett så som hjärnan, så det som lagras betyder inte att du får stora bilringar runt midjan för det

L-Sami
2006-08-07, 17:40
Vem har sagt 4-5g protein/kg???!??
mitt första inlägg om hur mycket protein hon/han kan inta:

Mer som en överdriven kommentar för att förstå vad jag menar. Alltså om man äter mer protein än vad man behöver, så är det bättre att äta nyttiga fetter istället. :)

MrBoris
2006-08-07, 18:25
Kolhydrat är betydligt viktigare för resultaten, när fettbehovet för hälsa och hormon är tillfredsställt. Kolhydrat bidrar till en bättre proteinbalans (genom antikatabol verkan kring träning) och kan inte lagras in som kroppsfett i nämnvärd utsträckning. Allt fett du äter lagras in som kroppsfett. Fett är ett mycket sämre bränsle vid träning. En tränande person har mycket större tolerans för ett högt kolhydratintag än en icke-tränande. Jag rekommendera runt 50-60% av energin från kolhydrat (detta är dock mycket högre än vad många andra rekommenderar). Tyvärr råder det en kolhydratskräck även bland tränande, dom som har störst nytta av kolhydraterna.


och fettbehovet för hälsa och hormon är tillfredsställt vid lägre än 30%...

L-Sami
2006-08-07, 19:06
och fettbehovet för hälsa och hormon är tillfredsställt vid lägre än 30%...

Hur vet du det???

L-Sami
2006-08-07, 19:17
http://www.muscleblitz.com/testosterone_levels.htm

"If your diet is too low in fat (especially the essential fatty acids, such as those found in fish), then your testosterone levels will also plummet. Aim to consume around 20-30% of your total calories each day in the form of good fats"

Jag går på 30% per dag i alla fall. Vill få maximalt med testosteron ur den naturliga vägen och det verkar funka bra så :)

Milla
2006-08-07, 19:38
Ne, om du äter vi säger 30% av dagens kalorier av fett som består i största delen av omättade och fleromättade fetter så kommer det att hjälpa till att bränna mer fett än vad det lagrar. Musklerna behöver fett så som hjärnan, så det som lagras betyder inte att du får stora bilringar runt midjan för det

Men om jag äter 40% från fett då? :) Och 2gp/kg? Blir det "för mycket" från fett då iaf?
Säg att jag ligger på en 2200kcal, blir detta en vettig fördelning då? Det enda jag vill få i resultat väg nu är lite mer muskler, bli lite fastare och gå upp ett par kilon.

pragmatist
2006-08-07, 20:27
Jag har själv periodvis fått 60-65% av mitt energiintag i form av fetter av olika slag, och inte har jag tagit någon skada av det inte. Och inte blev jag fetare än om jag ätit mer kolhydrater istället. Mådde tvärtom ganska bra av det.

L-Sami
2006-08-07, 21:27
Men om jag äter 40% från fett då? :) Och 2gp/kg? Blir det "för mycket" från fett då iaf?
Säg att jag ligger på en 2200kcal, blir detta en vettig fördelning då? Det enda jag vill få i resultat väg nu är lite mer muskler, bli lite fastare och gå upp ett par kilon.

Okej så här tycker jag iaf att du ska ligga där när du bygger muskler!
*Min åsikt*

Du väger 50kg alltså:

40% Kolhydrater= 880 kcal = 230g / 4,6g kroppsvikt
30% Protein - 660 kcal = 165g / 3,3g kroppsvikt
30% Fett -660 kcal = ca 70g / 1,4g kroppsvikt

Milla
2006-08-07, 21:46
Okej så här tycker jag iaf att du ska ligga där när du bygger muskler!
*Min åsikt*

Du väger 50kg alltså:

40% Kolhydrater= 880 kcal = 230g / 4,6g kroppsvikt
30% Protein - 660 kcal = 165g / 3,3g kroppsvikt
30% Fett -660 kcal = ca 70g / 1,4g kroppsvikt

Hehe, du och jag är inne på helt samma linje, så åt jag till en början, men min mage har börjat att säga ifrån alltför mycket. Och proteinet blir ju faktiskt lite i överkant som du ser...;) Så därför undrar jag vad som är det bästa alternativet om man inte vill ligga SÅ högt på proteinet. Utan kanske runt 2g istället! Men ändå få ett effektivt resultat.

Milla
2006-08-07, 21:48
Jag har själv periodvis fått 60-65% av mitt energiintag i form av fetter av olika slag, och inte har jag tagit någon skada av det inte. Och inte blev jag fetare än om jag ätit mer kolhydrater istället. Mådde tvärtom ganska bra av det.

Det där är en känsla jag har lite också. Men det kanske inte är lika effektivt om man är ute efter att bygga upp sig lite? Verkar inte vara så många som kör så precis..

MrBoris
2006-08-07, 22:04
Det där är en känsla jag har lite också. Men det kanske inte är lika effektivt om man är ute efter att bygga upp sig lite? Verkar inte vara så många som kör så precis..

varför inte äta mycket kolhydrater och protein och lite mindre av fettet?
kolhydrater är som sagt antikatabolt kring träning och ger energi för att ORKA träna, protein stimulerar proteinsyntesen (dvs du BYGGER muskler) och fettet behövs för diverse funktioner o hjärnan, hormoner och lite lite för eventuellt muskelbygge (räcker som sagt med mellan 20-30%)..

fettet du äter lagrar du in som kroppsfett..hmm vad ska jag höja först o främst höja på? :Virro

Milla
2006-08-07, 22:15
varför inte äta mycket kolhydrater och protein och lite mindre av fettet?
kolhydrater är som sagt antikatabolt kring träning och ger energi för att ORKA träna, protein stimulerar proteinsyntesen (dvs du BYGGER muskler) och fettet behövs för diverse funktioner o hjärnan, hormoner och lite lite för eventuellt muskelbygge (räcker som sagt med mellan 20-30%)..

fettet du äter lagrar du in som kroppsfett..hmm vad ska jag höja först o främst höja på? :Virro

Jo, jag fattar. Min fråga var bara vad jag skulle ersätta lite av proteinet som jag tagit bort, då det blev lite för mkt för just mig iaf.

L-Sami
2006-08-07, 22:15
Hehe, du och jag är inne på helt samma linje, så åt jag till en början, men min mage har börjat att säga ifrån alltför mycket. Och proteinet blir ju faktiskt lite i överkant som du ser...;) Så därför undrar jag vad som är det bästa alternativet om man inte vill ligga SÅ högt på proteinet. Utan kanske runt 2g istället! Men ändå få ett effektivt resultat.

Då är det väl öka kolhydraterna då, men sänk inte fettet bara, då riskerar blodfetter bli dåliga.

Om din mage inte tål blir det väl bäst så här:

ca

50% Kolhydrater
30% Fett
20% Protein

Milla
2006-08-08, 09:08
Då är det väl öka kolhydraterna då, men sänk inte fettet bara, då riskerar blodfetter bli dåliga.

Om din mage inte tål blir det väl bäst så här:

ca

50% Kolhydrater
30% Fett
20% Protein

Då kör jag så!
Nä, fettet sänker jag inte, vill väl helst ligga som nu, typ35-40%, men är det bättre att öka kolisarna lite så gör jag det då.

L-Sami
2006-08-08, 09:56
Då kör jag så!
Nä, fettet sänker jag inte, vill väl helst ligga som nu, typ35-40%, men är det bättre att öka kolisarna lite så gör jag det då.

men kom ihåg att fettet ska komma främst från de omättade och fleromättade fetterna som finns i , feta fiskar, avocado, nötter, mandlar, oliv, raps och linfrö olja.

Milla
2006-08-08, 10:00
men kom ihåg att fettet ska komma främst från de omättade och fleromättade fetterna som finns i , feta fiskar, avocado, nötter, mandlar, oliv, raps och linfrö olja.

Jadå, äter endast nötter (mest mandlar och valnötter), avokado, fet fisk, rapsolja(kallpressad), frön mm.;)
Men med risk för att låta tjatig då, är det bättre att lägga sig på en 30% fett, 50%kolisar, än 40%fett, 40%kolisar, som jag gör nu?

L-Sami
2006-08-08, 10:49
Jadå, äter endast nötter (mest mandlar och valnötter), avokado, fet fisk, rapsolja(kallpressad), frön mm.;)
Men med risk för att låta tjatig då, är det bättre att lägga sig på en 30% fett, 50%kolisar, än 40%fett, 40%kolisar, som jag gör nu?

Jag skulle köra högre intag av kolisar än fett. Kolhydrater ger dig bättre energi och du orkar mera. Att överstiga 30% av dagens kalorier när det gäller fett är rätt så onödigt.

50% kolhydrater, 30% Fett och 20% Protein för dig som inte tål alltför mycket protein är något att eftersträva.

Dagarna när du vilar kan du köra 40% kolhydrat och 40% fett.

Sniggel
2006-08-08, 10:56
Vill bara tillägga en sak, men det påverkar nog inte ditt upplägg.
Visst är det så att fettet man äter lagras in som kroppsfett, men så länge man förbrukar energin man får i sig kvittar det över ett dygnsperspektiv. Dock är kolhydrater en bättre energikälla när det gäller styrketräning så länge som man får i sig tillräckligt med fett. Tillräckligt med fett har jag läst ligger runt 1g/kg kroppsvikt, men det skadar nog inte att ligga högre (som L-Sami föreslått) för att få större anabola fördelar.

Mr A
2006-08-08, 16:13
Vill bara tillägga en sak, men det påverkar nog inte ditt upplägg.
Visst är det så att fettet man äter lagras in som kroppsfett, men så länge man förbrukar energin man får i sig kvittar det över ett dygnsperspektiv. Dock är kolhydrater en bättre energikälla när det gäller styrketräning så länge som man får i sig tillräckligt med fett. Tillräckligt med fett har jag läst ligger runt 1g/kg kroppsvikt, men det skadar nog inte att ligga högre (som L-Sami föreslått) för att få större anabola fördelar.


Jag har under förra veckan och denna legat på ca 15% fett, 35% protein och 50 % kolhydrater..Då ligger jag alltså för lågt på fettet?? Bör jag höja fettet? Och isåfall vad ska jag sänka om jag höjer fettet?? både kolhydrats- och proteinmängden??

Milla
2006-08-08, 17:10
Jag skulle köra högre intag av kolisar än fett. Kolhydrater ger dig bättre energi och du orkar mera. Att överstiga 30% av dagens kalorier när det gäller fett är rätt så onödigt.

50% kolhydrater, 30% Fett och 20% Protein för dig som inte tål alltför mycket protein är något att eftersträva.

Dagarna när du vilar kan du köra 40% kolhydrat och 40% fett.

Ok! Då blir det till att ligg runt 30%fett och 50%kolisar då. Tack!

Milla
2006-08-08, 17:12
Vill bara tillägga en sak, men det påverkar nog inte ditt upplägg.
Visst är det så att fettet man äter lagras in som kroppsfett, men så länge man förbrukar energin man får i sig kvittar det över ett dygnsperspektiv. Dock är kolhydrater en bättre energikälla när det gäller styrketräning så länge som man får i sig tillräckligt med fett. Tillräckligt med fett har jag läst ligger runt 1g/kg kroppsvikt, men det skadar nog inte att ligga högre (som L-Sami föreslått) för att få större anabola fördelar.

Nej, skulle jag bara förbruka energin jag fick i mig så skulle det ju inte spela så stor roll om jag åt fett eller kolhydrater just för själva kroppsfettets skull. Så länge jag ligger på tillräckligt proteinintag, men det gör jag ju redan.
Dock ska ju jag upp lite i vikt och få lite mera muskler, därav undrade jag vad som var bäst att käka, lika mkt fett som kolisar( 40/40)eller lite mer kolisar än fett.